4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Een ramp: Ds versnellingsbak aan gort
benjamin
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 06-05-2005

Gepost: 25 juli 2008 02:41 AM
  [ # 46 ]
vlietmansje schreef:

Idea Borging van koppelingsgaffel losgeschoten?

Dan schakelt ie toch niet Confused:

When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 25 juli 2008 10:24 AM
  [ # 47 ]

Schakelen en ontkoppelen staan los van elkaar: met kabel en hefboom wordt de bak bediend en in de verschillende versnellingen gezet (of vrij).
Met de koppelingsgaffel wordt de via het druklager de drukgroep bediend en de koppelingsplaat vrijgemaakt (verbinding motor en bak verbroken).

knuffel

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 juli 2008 11:55 AM
  [ # 48 ]
vlietmansje schreef:

Schakelen en ontkoppelen staan los van elkaar: met kabel en hefboom wordt de bak bediend en in de verschillende versnellingen gezet (of vrij).
Met de koppelingsgaffel wordt de via het druklager de drukgroep bediend en de koppelingsplaat vrijgemaakt (verbinding motor en bak verbroken).

Als de koppeling niet werkt, kun je bij draaiende motor NIET schakelen. Dat is wat Benjamin bedoeld Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 25 juli 2008 12:03 PM
  [ # 49 ]

In aanvulling: en bij stilstaande motor WEL schakelen dus, klopt!

knuffel

Profiel  
 
Polleke
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 05-04-2006

Gepost: 25 juli 2008 12:58 PM
  [ # 50 ]
waterman771 schreef:
vlietmansje schreef:

Schakelen en ontkoppelen staan los van elkaar: met kabel en hefboom wordt de bak bediend en in de verschillende versnellingen gezet (of vrij).
Met de koppelingsgaffel wordt de via het druklager de drukgroep bediend en de koppelingsplaat vrijgemaakt (verbinding motor en bak verbroken).

Als de koppeling niet werkt, kun je bij draaiende motor NIET schakelen. Dat is wat Benjamin bedoeld Wink

koppelen en inschakelen gaan nog als vanouds, alleen er zit geen beweging meer in de snoek, alleen herrie haha.
We gaan het meemaken als die zwarte box een keer open gaat.
Je kunt hem trouwens zien op de link onderaan, daar staan nog foto’s van het vervangen van de schijven en koppeling.

Profiel  
 
Polleke
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 05-04-2006

Gepost: 27 juli 2008 01:34 PM
  [ # 51 ]

dit lijkt er wel sterk op

http://www.gto-magazine.nl/myreviewclassicdata.php?ID=11

Wel erg gelijkend op wat ik meemaakte, dat doet weer hopen haha.
prettig weekend

Profiel  
 
Polleke
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 05-04-2006

Gepost: 13 augustus 2008 12:00 AM
  [ # 52 ]

sleutelen is begonnen

Vandaag de bak eraf getrokken.
Prise as was inderdaad afgedraaid. Toch geadviseerd door Leijten om het binnenwerk waar de prise as indraait na te laten kijken en te laten vervangen.
Morgen breng ik hem naar limmen voor deze klus.

1 maartje, bij het er af trekken van de bak hebben we teveel gesjort, dat kwam omdat ik de krik niet onder het blok maar onder de bak heb gezet, de prise as heeft flink ztten jutteren aan de koppelingplaat, deze er ook afgehaald, ding heeft echt maar een paar slijtplekjes na een paar maanden rijden, toen er nieuw ingegaan. Aan de plaat was door het wrikken geen ontwrichting te zien, maar er bestaat kan dat de plaat heel schokkend gaat pakkend, dus wellicht gooi ik er toch nog een nieuwe plaat in ondanks dat deze zgan is. Ik il het niet riskeren dat ik voor de derde x de bak eraf moet Wink.
Volgende week is bak klaar en gooi ik hem er weer op.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 augustus 2008 12:45 AM
  [ # 53 ]

Goed bezig. En goed om te horen dat m’n diagnose de juiste was Laughing
Maare…. het binnenwerk waar de prise-as in gaat zal wel goed zijn. Dat is het namelijk altijd….. Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 augustus 2008 12:36 PM
  [ # 54 ]

Re: sleutelen is begonnen

Polleke schreef:

1 maartje, bij het er af trekken van de bak hebben we teveel gesjort, dat kwam omdat ik de krik niet onder het blok maar onder de bak heb gezet, de prise as heeft flink ztten jutteren aan de koppelingplaat, deze er ook afgehaald, ding heeft echt maar een paar slijtplekjes na een paar maanden rijden, toen er nieuw ingegaan. Aan de plaat was door het wrikken geen ontwrichting te zien, maar er bestaat kan dat de plaat heel schokkend gaat pakkend, dus wellicht gooi ik er toch nog een nieuwe plaat in ondanks dat deze zgan is. Ik il het niet riskeren dat ik voor de derde x de bak eraf moet Wink.
Volgende week is bak klaar en gooi ik hem er weer op.

Steek je koppelingsplaat op de priseas en rol em over de rand van je werkbank. Kan je zien of er een slingering in is gekomen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 20 augustus 2008 12:51 PM
  [ # 55 ]

Is het aan te raden om bij moror-revisie of kopp.platen+drukgroep vervanging, de prise-as uit voorzorg ook meteen te vervangen, of is dit in verhouding te veel werk en/of te veel kosten?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Polleke
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 05-04-2006

Gepost: 20 augustus 2008 12:58 PM
  [ # 56 ]

voor elkaar

Alles zit weer in elkaar
Zaterdag de bak opgehaald bij limmen.
Goed gebruikte primaire as erin, want hierin zit de nu nieuwe prise as. vertanding in de prim. as was ook totaal weg.
alles weer in een dagje in elkaar gezet en heb gelukkig geen jankende bak, want dat schijn h et gevaar te zijn als je iets vervangt in de bak. Nu kan ik weer lekker knallen. Met mn blinkende bak haha.

Volgende klus is de trillingen in de aandrijving weg zien te krijgen, ik vermoed tripoide teveel spelling of wellicht kromme velg.

Het is zeker aan te raden de prise vertanding te checken en opnieuw in te vetten. Harry uit Limmen zei dat het steeds meer voorkomt dat de vertanding kapot gaat, het is het enige deel wat niet gesmeerd blijft en er kan roestvorming onstaan. Prise as zit wel met een borging vast volgens mij. Ik weet niet of je hem eruit krijgt onder dat de bak open moet.

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook