Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Introductie voor iedereen die niet weet waar dit over gaat:
Ik heb in 2004 een BX Digit gekocht, en deze van ziel beroofd in 2006, en de ziel getransplanteerd in een BX GT, oftewel de kabelboom, interieur en dashboard + elektronica overgezet, dit omdat de Digit te rot was.
Aangezien de GT nu een rot voorsubframe heeft, ik een andere BX 19 TRS heb gekregen met een automaat en ik graag een automaat wil in mijn GT maar niet wil stikken in de benzinekosten, en eigenlijk ook hele beperkte financieele middelen heb momenteel, heb ik besloten de volgende enorme operatie uit te voeren:
Slopen TRS: donatie gehele auto aan BX club behalve houten stuurtje (wil m’n moeder hebben) subframe voor, automatische versnellingsbak + aansturing; aandrijfassen en wielophanging, debietregelaar, pomp en hogedrukregelaar (dit omdat de TRS de lichtste stuurbekrachtiging heeft die ik ooit heb gehad op een BX), reverse gear beeper en radiografische CV.
Aanschaf BX dieselblok: inclusief alle bijbehorende randapparaten zoals brandstoffilter, verstuivers, brandstofpomp, luchtfilterhuis, uitlaat en (52 liter) tank. Meenemende het vervangen van hoogst noodzakelijkheden als D-riem, spanrol, waterpomp en krukaskeeringen, nokkenaskeeringen en v-snaren, wartelrubbers, inktvissen.
Hierna het koppelen van automatische bak aan het dieselblok, de pedalenset omwisselen, selecteurhendel monteren, branstoftank, uitlaat en filter monteren, elektra aanpassen (voorgloeimodule & startblokkering van de automaat) en het hele zwikkie in de GT hangen.
Afhankelijk van de beschikbare apparatuur lijkt me een methode zoals toegepast in de fabriek het fijnst: blok en bak met subframe in 1 keer uit de TRS laten zakken, benzineblok verwijderen, diesel aanschroeven en het hele zooitje in 1 keer weer onder de GT schroeven. Waarschijnlijk zijn heel veel mensen het hier niet met me eens
In overleg zou het magazijn ook aardig geholpen worden met deze stunt, met twee goede benzinemotoren (159A en D2C), alles van de TRS behalve eerder genoemde onderdelen, een goed type 1 subframe van een Digit, een achtersub van een type 3, een incomplete ruitenset brons, en diverse aandrijfassen. Oh, en een setjes GTI (5,5) velgen en de stalen velgen die oorspronkelijk op de GT zaten.
Zodra het klaar is, heb ik dus de enige BX ter wereld met een GT uiterlijk, diesel, automaat en digitaal dashboard
Dat wordt dus een BX 19 GTDigiD Automatic. Wie verzint er een leuke naam?
En traaag die auto jonge! Hahahaha!
Dit wordt dus zonder problemen goedgekeurd door de RDW.
Wie heeft zin om tegen die tijd mee te doen met gezelligheid, moreel support en enige vieze handen?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
ik wil graag foto’s zien van de operatie. poeh wat een project
Nou, ja, mee eens, ik vind het prima wat je doet zolang het maar je eigen bx-en aangaat . Ik vind het wel een machtig project en na een weekje met veel kilometers en file in-file uit, zou dit ook mijn keuze zijn. De lage verbruikscijfers van een diesel en het genot van een automaat, perfecte combi!
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik zou voor de benaming DiGTD automatic gaan, snapt niemand er meer wat van Het is een GT, op diesel dus een GTD. Dat weer gecombineerd met Digit wordt DiGTD, en dan is het natuurlijk ook nog een automatic.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
De orginaliteit van de gt is dan wel weg, maar aan de andere kant, je hebt dan wel een heel bijzonder exemplaar.
Nog iets minder dan 2 jaar en dan belasting vrij, dus spotgoedkoop rijden!!
Succes met opknappen van deze geweldig mooie bx
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Dat is waar, maar origineel was deze GT toch al niet meer
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
heeft de trs licht/ of donkergrijs interieur? licht tot org4130 donker erna
de citroen-liefhebber
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Het ding heeft een visgraat GTI interieur, zal wel overgezet zijn.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Het ding heeft een visgraat GTI interieur, zal wel overgezet zijn.
Dat kan, maar het was toendertijd ook een optie op de TRS/TRi modellen.
Het leuek vind ik dat dit mijn oude GT betrefd, die ook in mijn werkplaats het leven zal gaan zien.
Inmiddels is mijn GTD automaat rijdend…..
Test
en de turbodiesel die er in moet, bij mij in het hok ligt.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Momenteel ben ik bezig met de GT, ik laat toch het subframe lassen, dit omdat ik steeds weer boetes kreeg vanwege de verlopen APK. Nu staat het ding tenminste bij de garage en hoef ik niet meer tweewekelijks gele papiertjes van achter m’n ruitewisser te plukken.
Verder heb ik besloten de turbodiesel voorlopig uit te rusten met een handbak, tot ik een werkelijk geschikte automaat heb gevonden. Dus als iemand nog een handbak heeft van een A8A…
Mooi Thijs, dat de GTD klaar is!
Pytrik ik bel je deze week.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
??? en nog meer vraagtekens…
Je hebt toch een automaatbak? Ik weet het zeker, want het ding ligt op mijn zolder. Ik heb er gister nog tegenaan zitten kijken.
Test
...
Citroen BX 19 Gitaud
(Git van dgit/gt)
(au automaat)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Thijsvandebles schreef:??? en nog meer vraagtekens…
Je hebt toch een automaatbak? Ik weet het zeker, want het ding ligt op mijn zolder. Ik heb er gister nog tegenaan zitten kijken.
Klopt… Heb er zelfs twee… Maar ik zit toch met die bakverhoudingen in m’n maag, eigenlijk specifiek met de eindreductie. Afgezien daarvan scheelt het tijd om de conversie nu eerst naar diesel te doen, korter weekendje zeg maar
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Nou wacht dan nog heel even met definitief beslissen.
Morgen gaat mijn GTD ter APK, en dan ga ik er echt even een flinke rit mee maken. Als ik alles wat er nog mis klaar krijg op tijd naturellement.
Test