Misschien iemand een suggestie voor het volgende probleem?
Het gaat om een zx 1.4i benzine van 1993. Als de auto een dag of meer heeft stil gestaan, moet de startmotor heel vaak ronddraaien voordat hij aanslaat. Als hij echter heel even gelopen heeft, en vervolgens zet je hem uit en start hem weer, dan slaat hij direct aan. Het lijkt wel of er, nadat hij langere tijd heeft stil gestaan, geen benzine meer in de cilinders (of dicht bij de cilinders) is. Hierdoor moet je zo vaak starten om de brandstof weer in het blok te krijgen, dat idee heb ik. Ik weet niet of dit ook mogelijk is? De moter loopt trouwens als een zonnetje zo mooi!
Ik ben benieuwd of jullie hier een idee bij hebben!
Alvast bedankt,
Maarten
Bougies (kabels) al vervangen? Ontstekingsmodule nagekeken ? En is je accu niet rot ?
Kijk ook de bougies, verdeelkap+rotor (alleen origineel v/d dealer gebruiken!!!)
Blijft de injector niet vastzitten? gooi eens injector reiniger in de tank.
Ik heb deze symptomen 2x gehad bij mijn ZX. De eerste keer moest de ontstekingsmodule worden vervangen, de tweede keer zat de injector vast. Zoals *zx1.4i* al suggereerde: gooi eens een paar tankbeurten een flesje injectorreiniger bij een volle tank.
Ook de benzinepomp heb ik een keer vervangen, maar in dat geval loopt de motor ook niet lekker als hij warm is, dus bij jou lijkt het eerder op een vastzittende injector of misschien een verrotte ontstekingsmodule.
Injectiereiniger helpt idd heel goed… ik doe dat ook regelmatig… dan blijftie lekker rijden ook bij koude start
Wouter-1 schreef:Ik heb deze symptomen 2x gehad bij mijn ZX. De eerste keer moest de ontstekingsmodule worden vervangen, de tweede keer zat de injector vast. Zoals *zx1.4i* al suggereerde: gooi eens een paar tankbeurten een flesje injectorreiniger bij een volle tank.
Leve de zwavelarme/vrije benzine, die de injector(s) vast laat lopen
Een monopoint injector zoals in de 1.4i motor is niet goedkoop, reken op €300
Injector reiniger en tanken bij de onbemande pompen is wel de beste oplossing, nog beter is het om eens in de zoveel tijd in Belgie te tanken, de benzine daar bevat meer zwavel dan hier.
Oh, ik heb nog enkele goed werkende injectoren in de aanbieding compleet met het monopointhuis en gasklep
Wat je nog kan proberen is voor de volgende koude start een klap met het handvat van een schroevendraaier op de injector geven.
Wel eerst even het kapje (luchtkanaal) van het luchtfilterhuis naar het monopointhuis gaat eraf halen, zit met slangklemmen vast.
Bedankt voor de snelle reacties! Ik zal er binnenkort even een flesje injector reiniger in gooien. De zx is niet van mij, dus kan nu even niet kijken waar die injector precies zit, maar als ik het mij goed herinner zit die rechts voor tegen het blok, toch? Kan ik die injector ook met de hand schoonmaken? of kan ik daar helemaal niet of moeilijk bijkomen en is de injector reiniger de enige manier?
Groet,
Maarten
ZX1.4i schreef:Injector reiniger en tanken bij de onbemande pompen is wel de beste oplossing, nog beter is het om eens in de zoveel tijd in Belgie te tanken, de benzine daar bevat meer zwavel dan hier.
Waarom onbemande pompen? Je bedoelt toch niet de witte pompen met hun vervuilde benzine en diesel? Dan weet je zeker dat je problemen krijgt (althans, dat zegt men, ik kan het niet beamen, ik tank alleen bij BP)
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.
gti_styling84 schreef:Injectiereiniger helpt idd heel goed… ik doe dat ook regelmatig… dan blijftie lekker rijden ook bij koude start
Is dat een toevoeging die je in de benzinetank kiept en dan zijn werk doet?
Tell me more please !
ZX voor het eerst niet naar de dealer maar naar een universele garage om de hoek voor grote beurt en nu loopt’ie als een “Jan Bal”
arhnic schreef:gti_styling84 schreef:Injectiereiniger helpt idd heel goed… ik doe dat ook regelmatig… dan blijftie lekker rijden ook bij koude start
Is dat een toevoeging die je in de benzinetank kiept en dan zijn werk doet?
Tell me more please !
Yep, maakt de injector(s) schoon en schijnt de boel ook te smeren
Ik gebruik altijd het spul van de Makro, ik heb het niet zo op die rommel van Wynns. Onderstaand is toevallig kleppenreiniger, ook handig om eens in de zoveel tijd in de tank te gooien, van hetzelfde merk heb je ook injector reininger voor benzine of diesel, alles kost €5,50/flesje.
Om de 10 a 15000 km zo een flesje erin en de boel blijft soepel lopen.