Hoi, ik heb gisteren een BX 14RE uit 86 gekocht samen met mijn broer en nu zijn mij een paar dingen opgevallen.
- Het verbruik is asociaal hoog, 133 km (grootste deel snelweg) gereden, halve tank leeg (=20 liter toch?)
- Ik heb het gevoel dat de linker achterkant eerder ‘terug’ is na een drempel, alsof het linker wiel dus meer naar voren staat.
- De vering is tamelijk hard
Ik heb al wat oudere topics doorgelezen over hoe en wat en heb dus ongeveer een indicatie wat een normaal verbruik is. 1: 12 is enorm gunstig, 1:10 ongeveer normaal.
Ik zat zelf te denken aan de bougies te vervangen en een nieuw luchtfilter te monteren. Hopelijk is het verbruik dan wat minder. Als het dan nog niet over is dan zou ik het probleem in de carburateur zoeken, maar aan auto’s heb ik nooit gesleuteld. Heb wel redelijk wat technische kennis.
De achterkant die ongelijk neerkomt na een hobbel: ik las net in een topic dat de veerbol dan misschien lek is. Dan is dat waarschijnlijk het membraan? Klopt dit? Als het geen problemen gaat leveren laat ik het lekker zo, maar als het systeem daardoor helemaal stukgaat ofzo…
Wat te doen aan dit probleem?
Ik vond de vering zelf al behoorlijk hard, hobbels waren enorm merkbaar en ik had beter verwacht van het systeem. Een vriend reed een stukje mee en zei dat het harder was dan normaal.
Nu las ik net dat dit waarschijnilijk komt door een te lage stikstofdruk in de bollen. Is het al te laat om te laten vullen (nieuwe bollen? ) of moet ik ze ASAP laten vullen bij de citroëndealer? (kost zoiets ong.?)
Verder ben ik enorm blij met de auto vind het een prachtig ding. Hij heeft 115dkm op de teller staan, kostte vrij weinig (kennis..) en is geweldig ruim…prachtbak. Deukje in linkervoorportier, blijft erin…en de bekleding was verschrikkelijk kapot, maar daar zit al een elcheapo lidlsetje overheen.
Als ik het verbruik wat gunstiger krijg ben ik helemaal blij.
Voor de zekerheid vervang ik de LHM ook maar, weet ik ook hoe dat gaat, kijk ik of ik verbetering zie..ik zie wel wat dat spul kost.
Hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen, heb al een aantal uurtjes vol interesse gelezen
Martijn.
BX-loos
Over de vering:
De hele show van een BX is de vering. Da’s nou juist het grote bijzondere van een BX…
Als ie niet lekker veert, ben je toe aan een rondje nieuwe veerbollen. Ga niet lopen prutsen met bijvullen, als je comfortabel wil rijden zet je er gewoon 5 nieuwe veerbollen op. De LHM verversen kan ook geen kwaad, heb je enig idee wanneer dat voor het laatst gebeurd is?
Het systeem gaat niet zomaar kapot als je doorrijdt, maar met te harde vering heb je wel kans dat er vanalles los gaat rammelen.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als de rest druk boven de 15 bar is kan je prima vullen. kost 11 euro per bol tegen 35 voor een nieuwe.
Met te harde vering gaat er WEL vanalles kapot zoals opohanging voor en draagarm lager achter!
Er zijn een paar specialisten op hydraulique gebied zoals Chyparse in soesterberg. Ga daar eens langs en laat je informeren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb je al een nieuwe brandstoffilter gemonteerd ? En weet je cker dat de benzinemeter goed is ? Aangezien dat nogal een kwaal is bij veel 1.4 tjes .... En wat voor rijstijl heb je ?
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Als je toch de LHM gaat vervangen… misschien is het een idee om eerst een tijdje met Hydraurincage te rijden? Is een spoel-reinigingsvloeistof ter tijdelijke vervanging van de LHM. Als je daar wat kilometers mee hebt gereden en het dan weer volledig ververst door verse LHM (en niet vergeten de filters schoon te maken, want er komt als alles goed gaat een hoop troep uit!) is het systeem gelijk gereinigd. Vergeet dan ook niet om de leidingen richting de remklauwen een beetje af te tappen, daar zit normaliter niet veel doorstroming in.
Wat betreft je hoge verbruik, kan het zijn dat je een automatische choke hebt en veel in de stad rijdt? Een vriend van me had namelijk jarenlang een 14 TE met carburateur en automatische choke, en ook hij kwam aan een fors verbruik die niet zoveel verschilt met wat jij vermeld. Die vriend heeft later een handchoke laten monteren, omdat hij nu eenmaal niet zoveel reed. Hij reed daarna consequent 1: 12. Een fors verschil dus….
Ga anders eens een wat langer stuk rijden (vind de motor ook wel lekker), en kijk dan eens op wat voor een verbruik je uitkomt, dan valt er vast al wat meer over te zeggen.
Volgens mij was er in ‘86 nog geen sprake van een TE (alleen de 14, 14E en 14 RE) en die hadden bij mijn weten allemaal een handchoke. Tenminste, de 14E Leader die ik toen had, wel.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
de TE kwam volgens mij pas in 1988 : met een rechtopstaand blok. De RE versie was er toen ook nog, met exact het zelfde blok. (met automatische choke) Later werd de carburateur vervanger door de monopoint injectie.
Het gaat om een RE van 86, dus heeft deze als het goed is een horizontaal blok, met een carburateur met handchoke.
Neemt niet weg, dat als de carbuateur verkeerd afgesteld staat, de auto erg veel kan verbruiken.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Het is inderdaad een carb motor met handchoke.
Ik heb het grootste deel van de km’s op de snelweg gereden, en mijn rijstijl is behoorlijk rustig (vooral nu ik het verbruik weet).
11 euro per bol om te vullen…tegen ong. 30 voor niewue bollen. Misschien dat nieuwe bollen goed zijn (mijn vader had gelijk dat je altijd geld in een auto blijft steken ...en ik het maar ontkennen…niet met deze…wel dus…)
5e bol is van de remmen toch?
Nu ik aan de choke denk…misschien choket ie altijd wat, even kijken hoe het systeem werkt. en kijken waar de chokesensor zit, op het knopje of op de carb.
Als ik 5 nieuwe bollen erop zet, nieuwe LHM erin, dan zou ie weer super moeten zijn? Ik word gek van die vering…elke hobbel lijkt versterkt, en je wiebelt er helemaal uit.
Om de hoeveel km moet je de motorolie (is ook meteen bakolietoch?) eigenlijk verversen?
Wil ik ook even doen, kan ik meteen nieuwe aftapbout erin gooien want het achteruitrijlicht knippert.
edit: gtistyling, dat brandstoffilter, kan dat invloed hebben op het verbruik? De meter is volgens de vorige eigenaar goed, maar dat is denk ik lastig te controleren…
BX-loos
ik heb net de bougies eruit gehaald.
waren tamelijk zwart, roetaanslag, dus teveel benzine (of te weinig lucht) Choke gaat helemaal dicht, dus dat is het probleem denk ik niet.
Er zitten wel de verkeerde bougies in. van een BX16. Dus sowieso andere halen. Luchtfilter is ook zwart ...haal ik wel nieuw schuim voor..moet dat ingeolied worden?
Net even mijn hand achter de uitlaat gehouden, hij kotst er vloeistof uit, weet niet of het water is van de verbranding of onverbrande benzine, en af en toe dan ploft ie een soort..en een pluimpje rook eruit… even zien wat ie doet met nieuwe bougies en nieuw luchtfilter, en na een leuke rit de bougiekleur bekijken.
Heb besloten maar voor nieuwe veerbollen te gaan. Zelf kan ik dat wel vervangen denk ik, rekening houden met de nieuwe o-ringen die erin moeten…heb de sites waarop het staat al bekeken…geweldig
LHM is bruinig, dus dat moet ook nieuw.
Ik zit qua budget behoorlijk ruk, dus ik moet nu gaan kiezen tussen de auto of de motor ...en die motor wil ik al jaren op rijden wat kan het leven soms toch vervelend zijn ops:
Heb ook even de brandstoffilter bekeken, die zat halfvol, maar ben vergeten te kijken hoe het is als de motor loopt (brandstofpomp…).
Ik ga weer even verder, iedereen alvast bedankt voor de replies, hebben al lekker geholpen
BX-loos
Martijnus schreef:
Net even mijn hand achter de uitlaat gehouden, hij kotst er vloeistof uit, weet niet of het water is van de verbranding of onverbrande benzine, en af en toe dan ploft ie een soort..en een pluimpje rook eruit… even zien wat ie doet met nieuwe bougies en nieuw luchtfilter, en na een leuke rit de bougiekleur bekijken.
Afhankelijk van de luchtvochtigheid kan er een behoorlijke plas water uit de uitlaat spetteren.
Martijnus schreef:
Heb besloten maar voor nieuwe veerbollen te gaan. Zelf kan ik dat wel vervangen denk ik, rekening houden met de nieuwe o-ringen die erin moeten…heb de sites waarop het staat al bekeken…geweldig
LHM is bruinig, dus dat moet ook nieuw.
Weet je zeker dat de achterwielen wel recht staan? Ongelijk neerkomen van achter kan behalve aan veerbollen ook aan versleten achterdraagarmlagers liggen.
De achterwielen horen recht | | te staan als de auto op rijhoogte staat van achter gezien. Is er wat mis dan staan ze schuin: / \
O ringen gaan vaak nog wel een tijdje mee; ik heb al meermaals bij dezelfde auto (in 6 jaar tijd) de bollen laten hervullen bij Chyparse en nog nooit de O-ringen laten vervangen.
Ich bin ein Breaker
Martijnus schreef:5e bol is van de remmen toch?
De vijfde bol is de voorraadbol. Deze bol zit achter de voorbumper, ongeveer middenop je motor (bij een liggende 1.4) Deze bol zorgt voor de werkdruk van het hele systeem. Zoek maar eens op dit forum onder ‘voorraadbol’, je krijgt dan vast heel wat topics te lezen. Een BX hoor je eens in de zoveel tijd tikken. Luister eens goed bij stationair lopen, als je naast de auto staat, hoe vaak je dit hoort. Eens in de 20 seconden is acceptabel. Als je dit vaker hoort kan het zijn dat die voorraadbol niet meer goed is. De andere vier bollen zijn de veerbollen, deze zorgen dus voor de vering (en niet voor omhoog komen ect.).
martijnus schreef:Als ik 5 nieuwe bollen erop zet, nieuwe LHM erin, dan zou ie weer super moeten zijn? Ik word gek van die vering…elke hobbel lijkt versterkt, en je wiebelt er helemaal uit.
Dan zeker bollen vervangen (vullen heb ik geen ervaring mee) en LHM verversen, denk eraan om de filters goed schoon te maken en PAS OP DE SCHERPE RAND VAN HET LHM VAT!!! Het vat is van blik gemaakt, je haalt jezelf er zo aan open.
Martijnus schreef:Om de hoeveel km moet je de motorolie (is ook meteen bakolietoch?) eigenlijk verversen?
10.000km, motorolie is ook meteen bakolie bij deze motor ja.
martijnus schreef:De meter is volgens de vorige eigenaar goed, maar dat is denk ik lastig te controleren…
Verbruik uitrekenen over enkele tankbeurten. Aantal kilometers delen door aantal liters—> gemiddelde nemen. Niet gaan gissen op je tankmeter.. (en dan misschien alsnog )
Ik hoop dat je er iets aan hebt!!
Serge.
naar het tikken heb ik al geluisterd…hoor ik helemaal niet vaak…ja een keertje wel 2x vlot achter elkaar…
Die voorraadbol is hetzelfde als de veerbollen? of is dat een aparte bol (ik ga eens zoeken op het forum)...
Binnenkort eens langs de citroendealer rijden om te vragen wat dit allemaal gaat kosten..
BX-loos
Martijnus schreef:naar het tikken heb ik al geluisterd…hoor ik helemaal niet vaak…ja een keertje wel 2x vlot achter elkaar…
Die voorraadbol is hetzelfde als de veerbollen? of is dat een aparte bol (ik ga eens zoeken op het forum)...
Binnenkort eens langs de citroendealer rijden om te vragen wat dit allemaal gaat kosten..
Haha, Ik wil niet lullig doen, maar de dealer ziet je aankomen..
ALs je in het midden van het land woont ga je naar Chyparse in Soesterberg om bolle te vulle. Kan prima. Als ze niet goed zijn (onder de 10 bar geloof ik) kun je ze beter vervangen. Anders is bijvullen prima mogelijk en veel goedkoper. Als je ind e buurt van den bosch woont kan ik je nog wel helpen aan nette bolletjes voor een 14. Heb nog wat mooi spul liggen daarvoor.
Als je draagarmlagers achter verrot zijn dan is je vering achter ruk zonder dat je bollen slecht hoeven te zijn. In dat geval loop je tegen een reparatie van ong. 250 EUR aan. (bij een citroen beun: de dealer is veel duurder).
LHM vervangen asap als ik het zo hoor. papiertje in het vat steken en kijken of het er breezah groen uitkomt of viesbruin of geel.
Verder veel succes met deze kar. Zo’n 14 is wel leuk en moet toch wel met een beetje netjes rijden ong. 1 op 14 kunnen rijden.
Edit: een voorraadbol is anders dan de veerbollen. Bij de veerbollen zit de schokdemper in de aan en toevoer naar de bol verwerkt. Bij de voorraadbol heb je die schokdemper niet nodig en zit er alleen maar een gat in.
Gr,
Marten
Prijs per bol is 30,65!!
Aanbieding: Veerbollen 28,95 per stuk (bij afname van minimaal 5 stuks)
290020 Veerbol BX OT achter BX40RX
290050 Veerbol BX OT voor BX55FA
290500 Voorraadbol alle modellen RP62DP
Voorraadbol is inderdaad een andere bol, druk in de bol is hoger, als ik me niet vergis…
Deze info komt van http://www.iddstechnique.nl , goede en betrouwbare leverancier, naar mijn mening. Bij een Citroendealer moet je al snel op ong. 50 euro per bol rekenen.
Dat wat karel schreef over draagarmlagers—> echt even bekijken. BX in hoogste stand, erachter gaan staan en kijken of de wielen recht staan. Hiervan kan de BX ook erg stroef gaan veren.
Succes!
Morgen ga ik even naar de stand van de wielen kijken. Oprit hier is schuinaflopend .
Ik ga dan meteen eens kijken hoe het met het tikken zit. maar die aanbieding lijkt me wel interessant. En als hij betrouwbaar/goed is….is mooi
iemand meer info?
trouwens, voge, dat OT staat voor Oud Type neem ik aan? Nieuwe type is in 86 gekomen? Deze is van april 86, oud type (qua dashboard, handchoke, carburateur…enz..), dus over het algemeen oud type?
BX-loos
Martijnus schreef:Morgen ga ik even naar de stand van de wielen kijken. Oprit hier is schuinaflopend .
idd beter op een rechte ondergrond
martijnus schreef:
Ik ga dan meteen eens kijken hoe het met het tikken zit. maar die aanbieding lijkt me wel interessant. En als hij betrouwbaar/goed is….is mooi
Die aanbieding is er al een tijdje hoor, weet niet hoe lang dat nog duurt, is inderdaad vrij goedkoop. Ik heb ook gehoord dat een oud type 1.4 heel erg betrouwbaar is, heb er zelf geen ervaring mee.
Er is keuze uit OT en NT bollen, ik ga er dus vanuit dat OT voor oud type staat en NT voor nieuw type, het lijkt me dat jij het oude type hebt, met het geweldige dash!!!!!!