Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
2 verschillende dingen:
1-De kabels die van voor naar achteren lopen voor de achterlampen bij m’n CX doen het allemaal op 1 na: de achterlichten/kentekenplaatverlichting incluis de aansluiting naar de trekhaak. De draad geeft bij los meten gewoon wel prik, dan op de lamp zetten.. niks . Ineens de stroom weg. Direct vanaf de accu of andere draad pakken werkt het lampje wel, dus massa en lampje zijn goed. Iemand een idee?
2- in eerste instantie deden mijn voorlichten het precies goed (stadslicht was alleen stadslicht), behalve een kapot stadslichtje. Was bezig met vervangen totdat ineens het r dimlicht aansprong. Rammelen met de kabel naar het stads/knipperlicht gaf een knipperend dimlicht. (=slechte kabel?) Alleen tot mijn verbazing was toen ook het l dimlicht aan . Beide gaan nu aan met zowel stadslicht als dimlicht. Heel raar… Ook doet een draadje vanaf het l dimlicht een beetje gesmolten aan. Ik heb echt te weinig verstand ervan om dit op te lossen… Bijkomend is ook dat het grootlicht aan l zijde veel te zwak brand en r niks doet. Moet nog kijken naar voltages daarvan…
Een verband kan ook er zomaar tussen zitten (mbt verlichting op het zelfde circuit zit), geen idee.
Zekeringen in grote zekeringendoosje onder witte plaatje zijn gecheckt overigens, niks mis mee.
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Waarmee meet je prik? Met een multi meter? Deze vraagt zoweinig stroom van het systeem dat die al op 1 koperhaartje stroom meet.
Kan dus best wat brak zijn, schakellaar bijvoorbeeld. Er zitten standaard geen relays tussen en dat is franse zwakheid waardoor schakellaars op een gegeven moment uitfikken
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Die kentekenplaatverlichting lijkt me een draadbreuk, dat van het grootlicht zou in de schakelaar kunnen zitten. Meten is weten enzo, maar het blijft een puzzel. Vergeet ook vooral slechte massa niet als boosdoener !!!
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
inderdaad electronische multimeter. Ik dacht aan het principe van ‘de weg van de minste weerstand’ Dus via een andere draad (gesmolten oid en maakt dus contact waar dat niet zou moeten) dat het weglekt. Zoals de koplampdraad die half is gesmolten…
Schakelaar is steeds meer een verdachte, alleen de ge-ijkte vraag: wat meet ik dan waar? de schakelaar ligt al open, maar lijkt goed te werken. Verstralers in de grille doen overigens wel netjes op commando hun werk.
Massa’s zijn allemaal gecheckt alsmede lampjes en ‘heb ik prik op lampje a’ Alleen oorzaken daarvoorbij zijn alk gauw teveel voor me helaas..
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Beste check; de doormeetfuctie van je multi meter.
Geen draad aan je schakellaar en dan 1 poot van je multi op de ingaand draad zetten en vervolgens de standen door meten.
Die moet of niks geven of een 0.01 weerstand (afhankelijk merk model type). Alle andere waarden duiden op een lek.
Of de schakellaar eruit, draad in je + duwen en dan zo draadbrugjes maken in de stekker en kijken wat er gaat branden wat zou moeten branden.
Overigens recent nog iets gedaan aan de auto wat in de buurt ligt van een kabelboom?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007
- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Re: rare 12v dingetjes
Michelangelo schreef:
2- in eerste instantie deden mijn voorlichten het precies goed (stadslicht was alleen stadslicht), behalve een kapot stadslichtje. Was bezig met vervangen totdat ineens het r dimlicht aansprong. Rammelen met de kabel naar het stads/knipperlicht gaf een knipperend dimlicht. (=slechte kabel?) Alleen tot mijn verbazing was toen ook het l dimlicht aan . Beide gaan nu aan met zowel stadslicht als dimlicht. Heel raar… Ook doet een draadje vanaf het l dimlicht een beetje gesmolten aan. Ik heb echt te weinig verstand ervan om dit op te lossen… Bijkomend is ook dat het grootlicht aan l zijde veel te zwak brand en r niks doet. Moet nog kijken naar voltages daarvan…
quote]Ik ga ervan uit dat de lampjes oké zijn en er geen corrrosie in de fittingen zit.
Als lampen “raar” gaan doen (remlichten knipperen, achteruitrijlampen remmen en knipperlichten rijden achteruit) is het 9 van de 10 keer een massa probleem. Kabels worden niet zomaar slecht; het zijn bijna altijd de aansluitingen.
Kijk de massa aansluitingen van de koplampen eens goed na op corrosie. Niet alleen de stekkers maar ook de “andere kant” van de draad. Soms zitten er diverse draden bij elkaar op het plaatwerk geschroefd en is dat roestig geworden.
Meten, met je multimeter, kan natuurlijk ook.
Meter op het Ohm bereik zetten.
Pennen tegen elkaar. Zie je nu (bijna) nul? Da’s oké
Eén pen op de aarde aansluiting van de stekker, de andere op het blanke metaal.(motorblok, min pool accu of zoiets)
Zie je weer (bijna) nul? Da’s oké.
Alle andere waarden zijn verdacht.
Een snelle check….... een stukje normaal 230V snoer leggen van de schone massa op de koplampunit naar een blank stukje metaal.