CindyC3,
zoals je wellicht in dit topic (als je even terugbladert) gelezen zult hebben, heeft mijn ex-C3-XTR van bouwjaar mei 2004 afgelopen februari een gebroken veer RECHTSVOOR gehad.
dus ook een beduidend jongere auto dan de beruchte bouwjaren 2002 en 2003…
ps. inmiddels rij ik Peugeot, daar zitten volgens insiders iets andere veren onder
succes met je C3
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Ik ben wel benieuwd verder hoe de afwikkeling plaatsvindt. Laat je dat nog horen Cindy?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Dat is dan netjes opgelost Cindy. Dit is dan ook weer interessant voor andere C3 eigenaren.
Veel plezier nog met je C3.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
inderdaad Wilma,
als ik jou was zou ik voet bij stuk houden en niet zomaar betalen !
het hangt er natuurlijk wel van af van welk bouwjaar jouw C3 is, maar exemplaren die nog niet ouder dan 5 jaar zijn zouden op kosten van de fabriek repareerd moeten worden…
succes ermee !!
ik ken het gevoel om met een vleugellamme eend (sorry, C3) te staan
mijn C3 was destijds 3 jaar en 10 maanden oud, en is op kosten van Citroen gerepareerd. (beide voorveren, een remslang, en het afslepen)
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Twee weken geleden was het bij mij (C3 uit Jan 2003) ook prijs: ik wilde wegrijden en nadat we een vreselijk geluid hoorden, gestopt en ANWB gebeld. Bij mij was de rechter schroefveer doorgebroken en zover naar beneden gezakt dat ie tegen het wiel aanzat. Is weggesleept, naar de garage gebracht (geen dealer). Kosten voor 2 nieuwe veren: 299 euro! Niet fijn!
Ben wel blij dat het niet op snelweg is gebeurd of verdere schade had aangebracht!
En nu lees ik dus dat het vaker voorkomt, al is het dan meestal aan de andere kant. Nu maar hopen dat die nieuwe veren beter zijn?!
Kan iemand mij vertellen of er een algemene garantie-/coulanceregeling is vanuit Citroen nederland met betrekking tot de gebroken voorveren?
Het gaat om een C3 uit 2004 waar de linkervoorveer kapot was en beide veren vervangen zijn.
toen ik het slachtoffer was (althans, mijn C3-XTR destijds) sprak men bij de dealer van een garantietermijn van 5 jaar.
mijn C3-XTR was destijds 3 jaar en 11 maanden oud; ik heb niets hoeven betalen van:
> het ophalen van de ingezakte auto mbt een autoambulance
> 2 nieuwe voorveren
> een nieuwe remleiding rechtsvoor
> arbeidsloon
ik heb destijds maar niet durven vragen wat alles zou hebben gekost, maar ik denk dat het de 500 euro wel heeft overschreden.
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Citroen CX schreef:Kan iemand mij vertellen of er een algemene garantie-/coulanceregeling is vanuit Citroen nederland met betrekking tot de gebroken voorveren?
Het gaat om een C3 uit 2004 waar de linkervoorveer kapot was en beide veren vervangen zijn.
algemene coulance bestaat officieel niet meer.
(edit: vorige bericht verwijderd)
zie onderstaand antwoord van koos, hou dat maar aan…
gr. mark
Citroen CX schreef:Kan iemand mij vertellen of er een algemene garantie-/coulanceregeling is vanuit Citroen nederland met betrekking tot de gebroken voorveren?
Het gaat om een C3 uit 2004 waar de linkervoorveer kapot was en beide veren vervangen zijn.
Je kan de leverende dealer aanspreken op nonconformiteit.
Nonconformiteit is alleen mogelijk als je een auto bij een garage
hebt gekocht, dat is dan tevens je aanspreekpunt.
Heb je de auto paticulier gekocht wordt het allemaal erg ingewikkeld
omdat een fabrikant niet rechtstreeks aan te spreken is.
Mijn advies is laat je rechtsbijstandverzekering dit afhandelen met de
leverancier van je auto.
Niet zomaar een merk maar HET merk!
Het lijkt mij niet eenvoudig om dit aan te tonen. Niet iedereen heeft een rechtsbijstandverzekering. Anderzijds heeft Citroën Nederland dit euvel erkent. Als ik hier lees dat er coulance-regelingen zijn toegepast, dan lijkt mij dat men hier ten alle tijden Citroën Nederland kan aanspreken op nonconformiteit. Wat kan mijn dealer er aan doen dat zijn merk een fabricagefout heeft. Ja, repareren, maar de kosten horen dan toch bij het merk zelf. Althans, dat lijkt mij het meest redelijk.
Europese wetgeving is heel duidelijk inzake nonconformiteit.
Alleen de leverancier is aan te spreken, hij heeft tenslotte een
koopovereenkomst met jouw gesloten met daaraan verplichtingen.
Dit is om te voorkomen dat je producenten in Azie e.d. moet gaan aanspreken.
Kan wel kijken of ik het wetsartikel on-line kan krijgen.
Niet zomaar een merk maar HET merk!
Je hebt gelijk, garage Jansen is leverancier en jouw aanspreekpunt.
Dat veel fabrikanten toch wat doen is uit serviceoverwegingen.
De bedoeling hiervan is dat je als consument bij de leverancier
terecht kan en niet in het buitenland een fabrikant aansprakelijk
hoeft te stellen.
Laatst speelde een gelijksoortige zaak bij de Rijdende rechter, een Renault gekocht bij een vakgarage en daarna met veel problemen
(6000,-) kosten bij een Renault dealer gestrand.
De zaak was wat ingewikkelder maar voor de nonconformiteit was
de vakgarage het aanspreekpunt.
http://www.conformiteit.nl/conformiteit_non_conformiteit.html
(Een korte uitleg)
Niet zomaar een merk maar HET merk!
Ze mogen alles natuurlijk, als de Citroen dealer het onderling wil regelen met zijn buurman of een coulance regeling wil toepassen staat hem dat vrij.
Als hij daar geen zin in heeft kan je naar de leverende garage gaan
en aangeven dat het produkt (lees auto) niet voldoet aan de eisen die
je redelijker wijs mag verwachten bij een auto van dit bouwjaar, km stand enz.
De bewijslast ligt volledig bij jou, bij nonconformiteit ligt de bewijslast de eerste 6 mnd bij de leverancier, daarna bij de consument.
In gewoon Nederlands: Jij moet aantonen dat de garage een ondeugelijke auto heeft verkocht.
Niet zomaar een merk maar HET merk!
Als je kunt aantonen dat Citroen officieel heeft toegegeven dat het om een fabricagefout gaat kan je proberen de leverancier aansprakelijk te
stellen.
Dit is de leverende garage, je moet de leverancier dan wel in de gelegenheid stellen de auto te repareren.
Kortom het gaat ingewikkeld worden want de auto wordt al gerepareerd
elders.
Niet zomaar een merk maar HET merk!
of via een consumentenprogramma op tv (Kassa, of Radar)
een tijdje geleden was daar een soortgelijk probleem met brekende veren van Fiat Stilo modellen !
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Goed idee
Inderdaad een goed idee, waarom niet via dit forum een aantal gedupeerden verzamelen en via Radar of Kassa een “terugroepaktie”
eisen bij Citroen Nederland.
Hyundai heeft jarenlang draagarmen van de Excel vergoed, ik meen tot
een jaar of 10 na dato.
Niet zomaar een merk maar HET merk!