Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Airco boer bij mijn werk om de hoek.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
bogaard77 schreef:Sleutelen gaat door! IKWIL AIRCO!!
In het carter lag slchts schone olie! geen slijpsel oid!
Hier nog een handige instructie video, starring:LA LEO!
Heee! We hadden toch afgesproken dat je disceet zou omgaan met dat flimpje?? Ik heb het NU al zo druk! Het moet wel BIJbeunen blijven hoor!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Maar even serieus nu. (jij? ja ik.)
Wat is er dan waar van dat gruwelverhaal dat bij het inschakelen van de aircopomp bij hoge snelheden de rest een rotklap krijgt met alle gevolgen van dien? Iets dat te maken zou hebben met het feit dat er (te)veel zaken worden aangedreven door die ene centrale as?
Of is dat allemaal onzin en bangmakerij??
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
waterman771 schreef:Blooper1963 schreef:Welke olie gebruik jij Joris in de SM?
Gewoon goedkope 20W50 van Total die ik meeneem uit Frankrijk, omdat ie daar nóg goedkoper is!
Mooi he, 5 liter Total 20W50 voor 9 euro 85!
Lang leve de Leclerc en de Auchan supermarkten
Ik heb afgelopen weekend ook weer 10 liter geimporteerd.Mooie foto’s trouwens Joris! En veel succes met het sleutelen.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
La Léo schreef:Maar even serieus nu. (jij? ja ik.)
Wat is er dan waar van dat gruwelverhaal dat bij het inschakelen van de aircopomp bij hoge snelheden de rest een rotklap krijgt met alle gevolgen van dien? Iets dat te maken zou hebben met het feit dat er (te)veel zaken worden aangedreven door die ene centrale as?
Of is dat allemaal onzin en bangmakerij??
Dat is onzin. Die as krijgt een tik inderdaad van de originele York pomp. De as heeft dan iets meer werk. De primaire ketting heeft dan iets meer druk te verwerken. Als nu je ketting van het oude type is (origineel) en er langer dan 60.000km inzit kan -met de nadruk op kan- die breken. Most unlikely. Veel vaker is de origienel spanner in stukjes in je carter gevallen en door gas los-gas erop klappert de ketting zover dat ie een tandje slipt. Of de timing is door rek zover off dat een klep de zuiger raakt…
Blijft een feit dat de york een kutpomp is. Nieuwe Sanden pomp kost 350 dollar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het is deels onzin: de York-compressor vraagt véél meer kracht om op gang te komen dan een moderne aircopomp. Bij een hoog toerental krijgt de ketting dan wel degelijk een behoorlijke klap, en als die ketting al versleten is ( normaal na 60.000km, zoals bogaard al schreef) dan breekt als eerste de ketting geleider. Daarna kan de ketting lekker heen en weer gaan klapperen en tja… dan verschiet ie een tand, of breekt ie…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
dit klopt de kettingspanner ligt dan wel in het carter niet omdat deze zo slecht is maar gewoon omdat de losse ketting hem er afgeslagen heeft…
en dus beste een curved limiter of gebogen kettinggeleider plaatsen waar de ketting altijd oveloopt dan kan deze dus niet meer flapperen..
feit is wel dat het algemene ontwerp, de v6 op 90 graden de ketting meer
laat verslijten omdat het een odd fire is, de ketting krijgt dus 2 slagen zeer kort achter elkaar, waar door ze sneller uitrekt…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Betekend dit dat de ketting bij stationair draaien van de motor geen klap krijgt zodra je de airco aan zet?
Is het niet zo dat een york pomp reviseren qua kosten ongeveer net zo duur is als een andere geschikte pomp?
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
U-Niek schreef:Betekend dit dat de ketting bij stationair draaien van de motor geen klap krijgt zodra je de airco aan zet?
Is het niet zo dat een york pomp reviseren qua kosten ongeveer net zo duur is als een andere geschikte pomp?
Het eerste klopt wel. Het tweede kan ik je niet zeggen: een York-pomp is een ongelovelijk onding wat je met een ferme hand in de oudijzerbak moet gooien. Revisie van een York-pomp is zinloos.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ja buiten de puristen die het origineel willen houden, dnek ik dat iedereen eht er over eens is dat een sanden een pak beter is in verband met levensduur van de ketting…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De york draait in de SM verkeerd om. Daarom slaat ie zo lomp aan. Verder is het een zuigerpomp. Wat verliezen oplevert.
Iets anders. Net een nieuwe flexleiding laten maken voor tussen pomp en HD regelaar. 13 euro… Daarvoor kan je niet zonder zitten.
!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
bogaard77 schreef:De york draait in de SM verkeerd om. Daarom slaat ie zo lomp aan. Verder is het een zuigerpomp. Wat verliezen oplevert.
Iets anders. Net een nieuwe flexleiding laten maken voor tussen pomp en HD regelaar. 13 euro… Daarvoor kan je niet zonder zitten.
!
Dan heeft die bloop er veel voor betaald!
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wim vraag meer idd. Maar daar krijg je de nippels ervoor bij. Die zijn een eenmalige uitgave.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
oke ca va…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik dacht aan iets anders:zou het niet mogelijk zijn,mits de alternator, de airco pomp en de Hd pomp poulies te vervangen door 5 ribs poulies,en dan daar ergens een veerspanrol op of tussen te monteren,zoals bij moderne wagens???
Dan zal de ketting toch heel wat minder klappen krijgen??
Men kan mss bestaande 5 ribs poulies aanpassen??? Dan werken met een gepaste,of passend maakende multiriem???