Hallo,
Iedereen hier ken me wel zo’n beetje. Zoals enkelen van jullie weten heb ik wat problemen met m’n BX Chic (ook wel “achterstallig onderhoud” genoemd). Aangezien al deze problemen in de categorie ‘extreem duur’ vallen wanneer je het bij de garage laat doen, wil ik enkele dingen zelf doen. Een van die zaken zijn dus de adals.
Sinds een tijdje kloeinkt de auto wanneer ik instap, en de stand van de achterwielen begint ook naar ongezond te neigen (ik maak strax een foto). In mijn ogen is het dus tijd voor wat aandacht.
Nou heb ik al 471x de site over de adal revisie op citroenbx.nl doorgelezen, en het lijkt me een niet zo extreem moeilijke klus… nou ben ik zelf niet een technisch wonder, en veel sleutelervaring heb ik nou ook niet (zeg maar gerust “nagenoeg geen”).
Nou is mijn vraag aan iedereen die al eens adals heeft vervangen: is het te doen voor iemand zoals mij om die dingen te vervangen?
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Adals vervangen… zelf doen?
deur63 schreef:Nou heb ik al 471x de site over de adal revisie op citroenbx.nl doorgelezen, en het lijkt me een niet zo extreem moeilijke klus… nou ben ik zelf niet een technisch wonder, en veel sleutelervaring heb ik nou ook niet (zeg maar gerust “nagenoeg geen”).
Nou is mijn vraag aan iedereen die al eens adals heeft vervangen: is het te doen voor iemand zoals mij om die dingen te vervangen?
Het is niet ingewikkeld, maar het er fatsoenlijk er uit krijgen van de lagerschalen is een crime. Je kunt er niet lekker bij om ze van achteren er uit te tikken (buis is te lang), dus zul je ze moeten slopen door er bijvoorbeeld een puntje op te lassen (ze breken dan). Het er in krijgen van de lagerschalen vereist een zeer schone omgeving van de draagarm en wat inventiviteit d.m.v. een persring oid.
Verder wijst (de-)montage zichzelf.
Re: Adals vervangen… zelf doen?
Handjes schreef:deur63 schreef:Nou heb ik al 471x de site over de adal revisie op citroenbx.nl doorgelezen, en het lijkt me een niet zo extreem moeilijke klus… nou ben ik zelf niet een technisch wonder, en veel sleutelervaring heb ik nou ook niet (zeg maar gerust “nagenoeg geen”).
Nou is mijn vraag aan iedereen die al eens adals heeft vervangen: is het te doen voor iemand zoals mij om die dingen te vervangen?
Het is niet ingewikkeld, maar het er fatsoenlijk er uit krijgen van de lagerschalen is een crime. Je kunt er niet lekker bij om ze van achteren er uit te tikken (buis is te lang), dus zul je ze moeten slopen door er bijvoorbeeld een puntje op te lassen (ze breken dan). Het er in krijgen van de lagerschalen vereist een zeer schone omgeving van de draagarm en wat inventiviteit d.m.v. een persring oid.
Verder wijst (de-)montage zichzelf.
Met lagerschalen bedoel je dus het lager zelf, dat plastic busje, etc.? dat was inderdaad het punt dat mij het moeilijkst lijkt… op de site staat dat je er flink vet op moet smeren, dat zal het opnieuw inbrengen van de nieuwe zaken toch wat vereenvoudigen?
lassen is overigens uitgesloten, aangezien ik geen lasgereedschap heb. Op de site staat dat je ook gewoon een buis in de draagarm kan stoppen, en zo al het grut eruit kloppen (dus de lagerschalen).
‘t punt is dat ik zeker moet weten dat het gaat lukken. mislukken is geen optie. ‘t gaat in de oprit gebeuren, en er is (naar mijn weten) niemand in de directe omgeving die me kan helpen.
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
dat moet bij mij ook gebeuren, wordt toch uitbesteden ben ik bang.
vanochtend kraakte het ook al aan de achterkant dan wordt het dringend ben ik bang ops: :
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
misschien samen proberen :
Sep schreef:misschien samen proberen :
ik vind het prima.. alleen ligt breda nogal uit de buurt
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
iets in het midden? maar het is wel wat je zegt: falen is geen optie ops:
Sep schreef:iets in het midden? maar het is wel wat je zegt: falen is geen optie ops:
Ik kan wel naar Breda komen, dat is het probleem niet… ‘k moet wel uitkijken dat de benzinekosten dan niet de pan uit reizen (/rijzen) anders kan ik het beter toch uitbesteden. Het nadeel is dat als ik alles wat moet gebeuren uitbesteedt het goedkoper is om een nieuwe auto te kopen
heeft iemand overigens enig idee waar je zo’n revisiesetje kan krijgen en hoeveel dat kost? gewoon bij de lokale Citroen dealer, of bij elke autohandel (heuts, brezan, halford, whatever).
deur63 schreef:Sep schreef:iets in het midden? maar het is wel wat je zegt: falen is geen optie ops:
Ik kan wel naar Breda komen, dat is het probleem niet… ‘k moet wel uitkijken dat de benzinekosten dan niet de pan uit reizen (/rijzen) anders kan ik het beter toch uitbesteden. Het nadeel is dat als ik alles wat moet gebeuren uitbesteedt het goedkoper is om een nieuwe auto te kopen
heeft iemand overigens enig idee waar je zo’n revisiesetje kan krijgen en hoeveel dat kost? gewoon bij de lokale Citroen dealer, of bij elke autohandel (heuts, brezan, halford, whatever).
Revisiesetjes koop je bij een automaterialenzaak of iddstechnique (deze is goedkoper).
Gr,
Marten
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Adals vervangen… zelf doen?
deur63 schreef:Met lagerschalen bedoel je dus het lager zelf, dat plastic busje, etc.? dat was inderdaad het punt dat mij het moeilijkst lijkt… op de site staat dat je er flink vet op moet smeren, dat zal het opnieuw inbrengen van de nieuwe zaken toch wat vereenvoudigen?
lassen is overigens uitgesloten, aangezien ik geen lasgereedschap heb. Op de site staat dat je ook gewoon een buis in de draagarm kan stoppen, en zo al het grut eruit kloppen (dus de lagerschalen).
Moet je inderdaad een buis hebben die precies in de draagarmlager past. De lagerschalen hebben een klein uitstekend randje waar je tegenaan kunt slaan. Maar dat randje is heel klein… Met schalen bedoel ik niet de lagers zelf, maar het gedeelte waar de lagers op draaien. Moeten beide tegelijk vervangen worden. En zand en vuil zal het bemoeilijken om de lagers terug te persen en kan tevens de lagers beschadigen (vet is i.d.d. ook noodzaak).
Re: Adals vervangen… zelf doen?
Handjes schreef:deur63 schreef:Met lagerschalen bedoel je dus het lager zelf, dat plastic busje, etc.? dat was inderdaad het punt dat mij het moeilijkst lijkt… op de site staat dat je er flink vet op moet smeren, dat zal het opnieuw inbrengen van de nieuwe zaken toch wat vereenvoudigen?
lassen is overigens uitgesloten, aangezien ik geen lasgereedschap heb. Op de site staat dat je ook gewoon een buis in de draagarm kan stoppen, en zo al het grut eruit kloppen (dus de lagerschalen).
Moet je inderdaad een buis hebben die precies in de draagarmlager past. De lagerschalen hebben een klein uitstekend randje waar je tegenaan kunt slaan. Maar dat randje is heel klein… Met schalen bedoel ik niet de lagers zelf, maar het gedeelte waar de lagers op draaien. Moeten beide tegelijk vervangen worden. En zand en vuil zal het bemoeilijken om de lagers terug te persen en kan tevens de lagers beschadigen (vet is i.d.d. ook noodzaak).
Ik weet nu al dat ik geen buis heb die precies past (of ik moet er effe zelf een maken)... is het niet mogelijk om 2 schroevendraaiers aan weerszijde van de lagerschalen te zetten (dus tegen dat uitstekende randje) en em vervolgens eruit te kloppen?
Als ik de hele zooi onder de auto vandaan heb wil ik het sowieso schoon maken. Ik heb ooit eens een lager vervangen (fiets) en daar kwam wat zand in, met al resultaat dat ik het opnieuw kon doen. Ik heb m’n lesje wel geleerd.
trouwens, ik heb op iddstechnique gekeken, maar ik zie geen bx afdeling (ook geen xantia afdeling), en dus ook niet ‘t goede revisiesetje.
Re: Adals vervangen… zelf doen?
deur63 schreef:trouwens, ik heb op iddstechnique gekeken, maar ik zie geen bx afdeling (ook geen xantia afdeling), en dus ook niet ‘t goede revisiesetje.
PSA onderdelen moet je dan hebben.. Naar beneden scrollen, dan zie je links een lijst met citroen categorieën.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Adals vervangen… zelf doen?
deur63 schreef:is het niet mogelijk om 2 schroevendraaiers aan weerszijde van de lagerschalen te zetten (dus tegen dat uitstekende randje) en em vervolgens eruit te kloppen?
Helaas (ik schreef het al). De draagarmen zijn daar te breed en te nauw om fatsoenlijk te keer te gaan met een schroevendraaier. Het randje is te klein, je kunt geen fatsoenlijke hoek maken, etc.
Re: Adals vervangen… zelf doen?
Handjes schreef:deur63 schreef:is het niet mogelijk om 2 schroevendraaiers aan weerszijde van de lagerschalen te zetten (dus tegen dat uitstekende randje) en em vervolgens eruit te kloppen?
Helaas (ik schreef het al). De draagarmen zijn daar te breed en te nauw om fatsoenlijk te keer te gaan met een schroevendraaier. Het randje is te klein, je kunt geen fatsoenlijke hoek maken, etc.
da’s duidelijk… och, ‘t gaat wel lukken. die adals zijn nou het probleem waar ik het minst over wakker lig. ik kan een hele waslijst neerzetten wat allemaal gaar is op m’n bix (:()
deur63 schreef:Het nadeel is dat als ik alles wat moet gebeuren uitbesteedt het goedkoper is om een nieuwe auto te kopen
Ik heb eens even rondgebeld, en het blijkt dat de reparaties toch niet zo extreem duur zijn.
ik heb 4 Citroën garagebedrijven gebeld en gevraagd wat het zou kosten om drukgroep, koppeling & homokineten te laten vervangen. bij de goedkoopste kan dit voor 350 euro, bij de duurste voor ongeveer 1100 euro (wel met 2 nieuwe aandrijfassen). blijkbaar is het toch niet goedkoper om een nieuwe bix te kopen dan :):)