Hallo allemaal,
van het weekend iets raars meegemaakt. Na een week hard werken ging ik vrolijk op pad van Den Bosch naar Lelystad om wat familie te bezoeken.
Eenmaal bij Lelystad aangekomen draai ik van de snelweg A6 af en sta bij het stoplicht naast een oud model Fiat Panda. Nu ben ik geen stoplichtsprinter maar iets viel me toch wel op. Tijdens het optrekken, half gas ongeveer, miste ik al de aardige duw in m’n rug in de eerste versnelling die de 1.6 16V me toch kan geven. Iets meer gas geven leidde niet tot harder accelereren en zowaar, ik word om m’n oren gereden door de Fiat Panda Fire, waarvan ik de achterkant eens mooi kon bekijken…
In eerste instantie dacht ik nog, kan gebeuren, hij zal eerder gereageerd hebben. Ik kom net van de snelweg dus dan lijkt 50 sowieso langzaam. Ware het niet dat ik bij de eerst volgende rotonde wederom maar erg langzaam van z’n plek kom en de motor bij 3000 rpm zelfs duidelijk voel inhouden. Doortrekken naar 80 ging alleen een beetje vlot als ik doortrok tot 5000 rpm.
Ik heb er toen een bevriende monteur van Peugeot (sorry…) in laten rijden, die ervaring heeft met de 11U motoren. Hij bevestigde dit beeld. Verbruik was ook stevig. Normaal gesproken met gecombineerd verkeer op LPG 1 op 11, nu met vrijwel alleen maar snelweg net aan 1 op 10. Probleem deed zich voor op zowel LPG als benzine.
Goed, om een lang verhaal kort te maken, ik naar de lokale dealer om uit te laten lezen en mogelijk op te lossen. Wat blijkt, geen storingen in de computer, ook niet in die van de LPG computer. Op de vraag of het kwaad kon dat ik hier mee doorreed omdat hij het niet zo snel op kan lossen (het was zaterdag) en ik toch een afspraak had staan bij mijn eigen dealer deze donderdag antwoordde de beste man dat dit geen kwaad kon.
‘s Avonds een verjaardag in Delft en eenmaal in Delft aangekomen probleem verdwenen. Weer die duw in m’n rug en weer het volledige vermogen. Ook op de terugreis geen problemen meer gehad en ook vandaag probleemloos…
Nu ga ik hier natuurlijk donderdag melding van maken bij de dealer, want ik vind het niet normaal voor een auto van 25 dagen/3100km oud. Maar weet iemand hier misschien wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?
Ik rijd over het algemeen vrij rustig en rijd altijd eerst de motor warm. Dan wil ik nog wel eens wat doortrekken in de toeren, maar zeker niet altijd. Dit staat ook beschreven in het boekje als zijnde verstandig vanaf 2500km (langzaam toerental en snelheid opvoeren) dus dat doe ik dan ook maar. Een keer de 6500 rpm aangetikt, net voor de toerenbegrenzer. Uiteraard met warme motor.
Alvast bedankt voor jullie inzichten!
Gr.
Roy
Citroën C4 Berline Image, 1.6 16v LPG
















Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Ehm, het was zoals de laatste dagen het afgelopen weekend nogal warm… Zwoele buitenlucht en airco vol aan zeker? Dan zijn ze wat minder vlot. Heeft die van mij ook. En wat dat verbruik betreft: 1 op 10 op gas is netjes hoor, vooral bij aircogebruik. En wie weet lag er in die Panda (van 700 kilo) wel een 1.3i…
Ik ben helemaal met je eens dat met het zwoele weer van de afgelopen dagen, de climate control trouw op 19 graden en dan op gas het een en ander wat langzamer kan gaan. Maar dit was echt meer dan dat. Inhouden bij 3000 rpm, schokken, zeer traag in toeren klimmen, van 0 tot 80 duurde zeker 2km. Ik neem toch aan dat jou auto dat niet doet als het wat warmer wordt? Zou wat worden, met 35+ graden in Spanje. Langzamer, oké. Airco e.d. kost nu eenmaal vermogen. Inhouden en schokken bij een auto met 3200km op de teller? Nee sorry, vind ik niet oké
Daarnaast was het de volgende dag, na een ritje Lelystad-Delft ook over. En toen was het minstens net zo warm en voor het geval veel benauwder!
Verbruik op LPG valt me inderdaad nog niet heel erg tegen, 1 op 11 met toch veel stadsverkeer. Dat is me met m’n vorige gasauto nooit gelukt!
Overigens was het een oud model Panda (-2003), die is nooit zwaarder gemotoriseerd geweest dan een 1.1i motortje met 54pk
Citroën C4 Berline Image, 1.6 16v LPG
















Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Ja, wat die Panda betreft, dat klopt. Maar er zijn er zat die aan huisvlijt doen…
Nou, inhouden is inderdaad niet normaal. Zou dat toch even in de gaten houden en komt het terug: naar de garage. Moeilijk te zeggen wat het was.
De mijne loopt trouwens tussen de 1 op 9 en 1 op 10 op gas. En dat voor een zware C5, valt me reuze mee.
In de autoweek stond een tijdje geleden iemand die in z’n Pinda een Uno turbo motor had gebouwd… Mss heb je die ontmoet?
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf redactie@citroen-forum.nl!
Wie zal het zeggen, maar dat verklaart nog niet dat mijn auto inhield Misschien geschrokken van een beeld van een te lichte auto met een te zware turbo motor
Citroën C4 Berline Image, 1.6 16v LPG
ok ik rijd niet op LPG
maar ik krijg dit soort toestanden als ik bij
Texaco , Q8 , of 1 of ander wit product tank
bij total heb ik dit niet.
zit ik zelf op 1liter / 100km minder verbruik.
Wat het ook kan zijn mss iets in de luchtfilter ?
grtz
BB