Welk type en bouwjaar?
Hugo Sneyers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 31 juli 2008 04:49 PM

Hallo ..... ik heb mijn Mehari gekocht in 1976, hij was toen 6 jaar oud en was “perte total” (totallos noemt dat in Nederland dacht ik). Hij had een aanrijding gehad langs achter en daardoor was het chassis geplooid. Ik heb toen bij een schroothandelaar een Citroen AMI gekocht en op dat chassis heb ik mijn Mehari gebouwd. In 1982 heeft er dan s’nachts iemand met een stuk in zijn voeten mijn Mehari voor de 2de keer “perte total” gereden, deze keer langs de voorkant. Dit heb ik toen hersteld met onderdelen van een Dyane. Nu wou ik graag weten welke AMI ik destijds daarvoor gebruikt heb, dus type en bouwjaar. Ik heb slechts nog enkele foto’s van dit chassis, misschien kan iemand aan de hand daarvan dit achterhalen. Enkele dingen kan ik wel vertellen: de remleiding van het chassis naar de achterwielen is gemaakt met rubberen darmpjes. De uitlaat van de motor loopt eerst naar voren voordat hij naar achteren gaat. De versnellingsbak was ook van het oude type, dus de cardanassen gingen niet van de remtrommels los zoals dat bij de latere uitvoeringen was. Het chassis was te lang voor de Mehari, ik heb er langs achter wat moeten afzagen en de tankvulstop stond redelijk hoog. De rest kan je zien op de volgende foto’s :

Dank bij voorbaat .... Hugo Sneyers

 

 

- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964

Profiel  
 
SAMBXSPORT
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 643
Geregistreerd: 28-01-2005

Gepost: 31 juli 2008 04:54 PM
  [ # 1 ]

Re: Welk type en bouwjaar?

Hallo landgenoot,

Het gaat om een chassis van een Ami 6.

Groet,

Sam

Profiel  
 
Hugo Sneyers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 31 juli 2008 04:56 PM
  [ # 2 ]

Hallo Sam .... dat is snel zeg!!

Bedankt!

Weet je ook het bouwjaar ongeveer?

- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964

Profiel  
 
SAMBXSPORT
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 643
Geregistreerd: 28-01-2005

Gepost: 31 juli 2008 05:15 PM
  [ # 3 ]

Dat laat ik graag aan iemand anders over! Wink

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 01 augustus 2008 01:02 PM
  [ # 4 ]

In ieder geval van ná mei ‘63 omdat er hydraulische schokbrekers gemonteerd zijn (daarvoor frotteurs) en ik denk vóór september ‘64 omdat toen het nieuwe rechthoekige luchtfilter kwam… maar zeker weten doe ik het niet… Smile

Weet je nog welke kleur de Ami was? Daar valt ook wel eens uit op te maken welk bouwjaar het is, of heb je het originele chassisnummer wellicht nog?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 augustus 2008 01:10 PM
  [ # 5 ]

Mijn break van 66 had frotteurs en het zelfde luchtfilter…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Hugo Sneyers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 01 augustus 2008 06:21 PM
  [ # 6 ]
Kees-Jan Smit schreef:

Weet je nog welke kleur de Ami was? Daar valt ook wel eens uit op te maken welk bouwjaar het is, of heb je het originele chassisnummer wellicht nog?

Hallo Kees-Jan .... bedankt voor je reactie, de kleur weet ik niet omdat ik de AMI destijds niet zelf ontmanteld heb maar het originele chassisnummer moet er wel nog inzitten, kan het zijn dat dit nummer ingeslagen was op de bovenkant van het chassis tussen de voorste en achterste zetels? Ik meen me daar iets van te herinnenen maar daar kan ik op het ogenblik niet naar kijken natuurlijk omdat het nu een Mehari geworden is maar als ik ooit om een of andere reden de kuip terug moet afnemen zal ik het zeker eens noteren.

Beste groeten ...

- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 augustus 2008 07:34 PM
  [ # 7 ]
Hugo Sneyers schreef:

kan het zijn dat dit nummer ingeslagen was op de bovenkant van het chassis tussen de voorste en achterste zetels? ...

Dat klopt!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Kees-Jan Smit
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005

- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Gepost: 01 augustus 2008 10:42 PM
  [ # 8 ]

Of je chassisnr. staat misschien op je papieren?

Tsja, die break van Joris met frotteurs, zo zie je maar dat ook de boeken niet altijd kloppen… mijn (eind-) ‘64-er berline had geen frotteurs.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 02 augustus 2008 12:04 AM
  [ # 9 ]

Die verticale cilinders in de wielen zijn de batteurs.  Die heb ik er ook op zitten.
Wat is eigenlijk dan een “frotteur” en waar zitten die precies?

Jeroen

Profiel  
 
Hugo Sneyers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 02 augustus 2008 02:16 AM
  [ # 10 ]
toniclight schreef:

Die verticale cilinders in de wielen zijn de batteurs.  Die heb ik er ook op zitten.
Wat is eigenlijk dan een “frotteur” en waar zitten die precies?

Jeroen

Hallo Jeroen ..... ik heb op een tekening aangeduid waar de frotteurs zitten;
Frotteurs zijn eigenlijk de voorlopers van de hydraulische schokdempers. Ze bestaan uit een soort metalen platen die met een veer tegen elkaar aan gedrukt worden en zo de bewegingen van de draagarmen wat afremmen. De frotteurs zitten op dezelfde plaats als waar de lagers zitten waarmee de armen aan het chassis bevestigd zijn.

- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964

Profiel  
 
Hugo Sneyers
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-07-2008

Gepost: 02 augustus 2008 02:20 AM
  [ # 11 ]
Kees-Jan Smit schreef:

Of je chassisnr. staat misschien op je papieren?

Hallo Kees-Jan .... ik heb de papieren van die AMI nooit gehad, ik had die destijds bij een schroothandelaar gekocht en heb er toen uiteraard het chassisnummer van de Mehari ingeklopt.

- Mehari 1970
- Taunus 17M 1964

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 08 augustus 2008 03:08 PM
  [ # 12 ]
Hugo Sneyers schreef:
toniclight schreef:

Die verticale cilinders in de wielen zijn de batteurs.  Die heb ik er ook op zitten.
Wat is eigenlijk dan een “frotteur” en waar zitten die precies?

Jeroen

Hallo Jeroen ..... ik heb op een tekening aangeduid waar de frotteurs zitten;
Frotteurs zijn eigenlijk de voorlopers van de hydraulische schokdempers. Ze bestaan uit een soort metalen platen die met een veer tegen elkaar aan gedrukt worden en zo de bewegingen van de draagarmen wat afremmen. De frotteurs zitten op dezelfde plaats als waar de lagers zitten waarmee de armen aan het chassis bevestigd zijn.

Het zijn geen ijzeren platen maar een plaat met koppelingsplaatmateriaal (frictiemateriaal)aan beide zijden.
op google:
Frotteurisme
Dit komt van het Franse woord ‘frotter’, dat ‘wrijven’ betekent. Met een ‘frotteur’ bedoelt men over het algemeen een man die een hem onbekende vrouw in een openbare ruimte stiekem aanraakt

HAHAHAHa

Het wordt ook wel een wrijvings schokbreker genoemd.

De frictieplaat zit aan je draagarm vast. Ingeklemd door twee metalen platen die aan de dwarsbuis vastzitten.
Je kan ze stellen door de drukveer strakker te zetten. Pas wel op met demonteren. Als je geen ervaring hebt en geen (zelfgemaakte) tool hebt krijg je ze er wel af maar niet meer erop. Vaak is ontvetten al genoeg om weer effect te hebben.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook