Ik heb op 17 juni 2004 een set Philips Vision Plus H4 lampen gekocht t.b.v. mijn Citroen Picasso 1.8i 16V (mei 2003) bij de firma Halfords. Op 25 november 2004 heb ik er 1 en op 7 december 2004 heb ik er 1 moeten vervangen omdat ze al stuk waren. (deze heb ik tegen inruilen van de defecte lampen zonder verdere kosten gekregen) Bij de Citroen dealer is daarna de verlichting/spanning etc. gecontroleerd en deze was in orde. Wel werd mij gezegd dat er long life lampen geplaatst moeten worden i.v.m. de kunststof binnenzijde van de koplamp waardoor de temperatuur hoger wordt dan bij de oudere koplampen. Dit heb ik later nog gemeld bij Halfords maar daar was hun niets van bekend! Deze Philips Vision Plus lampen moeten er gewoon tegen kunnen werd gezegd. Het is nu april 2005 en er is al weer 1 lamp defect en de 2e zal wel snel volgen…......... Volgens de hieronder staande Philips website en de keuze “which lamp to buy”, “high beams” wordt deze lamp ook genoemd als toepasbaar!http://www.lighting.philips.com/in_en/consumer/carlighting/products/which_lamp_to_buy/which_lamp_to_buy.php?main=nl_nl&parent=1_3&id=in_en_car_lighting&lang=nl
Graag zou ik vernemen of het type lamp Philips Vision Plus wel echt toegepast kan worden in mijn auto en zo ja waarom ze dan toch zo snel defect kunnen gaan.
De reaktie van Philips Consumer Care hierop is:
De lampen kunnen gewoon gebruikt worden met een kunststof autolamp. De Visionplus en BlueVision serie moet hier gewoon tegen kunnen. De lampen zijn echter wel erg gevoelig voor te hoge voltages.
Naar Europese normen moeten de lampen die Philips produceert getest en gekeurd worden op een voltage van 13.2V. De Visionplus lampen zijn ook hierop getest. Ik zou graag van u vernemen wat het voltage is op uw verlichtingscircuit, dit omdat dealers vaak een voltage van boven de 13.2V toch als “oke” bestempelen. Als het voltage hoger ligt dan 13.2V verklaart dit het te vroeg kapot gaan van de lampen.
U zou de dealer van de auto kunnen vragen of het mogelijk is een weerstand te plaatsen of de bedrading te vervangen voor bedrading met een hogere weerstand als dit het geval is.
HEEFT IEMAND HIER OOK ERVARING MEE, ANDERE OPLOSSING?
kappotte lampen
hoi,
ik heb hier een beetje een rare gedachte bij. toch wil ik ook nog even vermelden dat de auto van mijn moeder (opel corsa) ook erg vaak last heeft van een kapotte lamp. het maakt niet uit waar, voorlampen, achterlampen, enz. ook heb ik de spanning gemeten en die is zowel bij stationair als bij 5000 toeren gelijk. ik denk zelf dat we hier te maken hebben met een verkort aantal branduren die weer een gunstigere omzet bij de heren fabricanten opleverd. ik zou nog eens goed op de verpakking kijken om te zien of er het aantal branduren op vermeld wordt. vaak valt dat vies tegen.
succes met de zoektocht!
Re: Lampen koplamp verlichting
oostwest schreef:HEEFT IEMAND HIER OOK ERVARING MEE, ANDERE OPLOSSING?
Oplossing heb ik niet voor je, maar ik kan je wel melden dat een collega van mij ook een Picasso had die koplampen vrat. Aangezien dit een auto van de zaak was, werden deze dus bij de dealer vervangen. Je zou toch mogen verwachten dat die er in ieder geval geen lampen inzet die slecht tegen spanningswisselingen kunnen. Hij deed ongeveer maar een klein jaar met een setje koplampen, ondanks dat hij relatief weinig kilometers reed met die auto.
Wat ook nog zou kunnen is dat de koplamp van de Picasso ongewoon trilt. Er zit dezelfde (of in ieder geval zo goed als dezelfde) koplamp unit in als bij een gewone Xsara en ik heb het koplamp probleem zeker niet, ondanks dat er in 3 jaar tijd bijna 100.000 km mee gereden is.
Het handigst lijkt mij als Picasso rijders hier gewoon posten wat voor lampen er bij hun inzitten en of ze daar wel of geen goede ervaringen mee hebben.
Vroem
Wat ook nog wel eens wil schelen is het veelvuldig aan en uit zetten. Bijvoorbeeld bij de nieuwere modellen waarop een sensor voor omgevingslicht is toegepast, zie je veel dat koplampen snel kapot gaan.
Je rijdt even een tunneltje in, en FLOEP, lampen aan, je rijdt er uit, en FLOEP, lampen uit. Niet echt bevorderlijk voor de levensduur van de lampen.
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.
De vision plus H4 lampen van Philips hebben het in mijn ops: megane meer dan een jaar (55.000km) volgehouden. Alleen het ‘PLUS’ van de lampen heb ik nooit kunnen ontdekken. Bluevision (zit er nu in) geeft wel merkbaar meer lichtopbrengst.
In mijn Cannes had ik BlueVision-achtige lampen van 100 Watt, maar daar konden de reflectoren en de APK-keurmeester niet tegen….
BX Chic, DB-NZ-70, 163.900 km. ORGA 5353.
ZX Reflex, FF-DD-45, 46.680 km. ORGA 5484.
BX Cannes, ZK-94-DY, 140.000 in ruste.
Vertaling Chic: chic, goede smaak, elegantie, piekfijn, tof.
Totaal aantal Berichten: 260
Geregistreerd: 09-05-2004
- C4 (2004-heden) e-C4 Shine
- C3 Shine
Ik heb hetzelfde gehad met Blue Vision bij mijn Picasso 1.8 16V. Ik heb uiteindelijk maar weer de originele lampen erin gezet en dat gaat goed (tot nu toe).
gr. Marcel
Citroën C3 Shine 2019 Zwart
Citroën e-C4 Shine 2021 Zwart
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 01-03-2005
- (Grand) C4 Picasso C4GP 1.8 16V Ligne Business
Ik heb in mijn picasso gewone lampen h4. In de afgelopen 50.000Km 2 h4 lampen vervangen.
suc6 Frans.
Ook mijn C5 vreet koplampen. In drie jaar en 95000 km tijd ben ik al aan mijn vierde setje bezig. ‘t Maakt niet uit of het “gewone” lampen zijn of VisionPlus of BlueVision, ‘t blijft allemaal even snel stuk gaan. Volgens mij is dit te wijten aan spanningsverschillen (flikkerende lampen) die veroorzaakt worden door de elektronica van de ophanging.
Wat de kunststof autolampen betreft : het gaat niet enkel om de binnenzijde, maar vooral om het koplampglas dat van kunststof gemaakt is. Vision Plus en Blue Vision zijn perfect geschikt voor dit soort kunststof koplampen.
In mijn C5 break zitten momenteel Philips Blue Vision lampen, maar op engelstalig forum heb ik ooit eens gelezen dat de extra witte lampen (blauwe dus) van Osram beter zijn dan deze Philips, omdat ze een betere lichtopbrengst hebben.
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
Na het lezen van onderstaande zal duidelijk zijn dat je bij nieuwe auto’s de VisionPlus, BlueVision en aanverwante types wel kunt toepassen maar dat het licht sneller uit gaat…............
Antwoord van Philips op mijn eerder gestelde vraag:
De lampen kunnen gewoon gebruikt worden met een kunststof autolamp. De Visionplus en BlueVision serie moet hier gewoon tegen kunnen. De lampen zijn echter wel erg gevoelig voor te hoge voltages.
Naar Europese normen moeten de lampen die Philips produceert getest en gekeurd worden op een voltage van 13.2V. De Visionplus lampen zijn ook hierop getest. Ik zou graag van u vernemen wat het voltage is op uw verlichtingscircuit, dit omdat dealers vaak een voltage van boven de 13.2V toch als “oke” bestempelen. Als het voltage hoger ligt dan 13.2V verklaart dit het te vroeg kapot gaan van de lampen.
U zou de dealer van de auto kunnen vragen of het mogelijk is een weerstand te plaatsen of de bedrading te vervangen voor bedrading met een hogere weerstand als dit het geval is.
Met vriendelijke groet,
Philips Lighting.
Mijn reaktie:
De spanning die ik op de lampen gemeten heb is max. 14.2V bij een draaiende motor. Ik vind het echter wel erg vreemd dat er max 13.2V op de lampen mag komen. Bij iedere auto wekt de dynamo nl. maximaal 14.4V op tijdens het laden van de accu want dit is de gasspanning van een loodaccu. Het zou erg onhandig zijn als het elektrische circuit en lampen niet tegen deze spanning bestand zijn, dat is zover ik weet wel altijd zo geweest! Ik zou graag willen weten waar of hoe ik kan verifieren wat de max. spanning op de lampen mag zijn bij auto’s. Is daar een norm voor of verschilt dat per automerk?
een reaktie van fabrikant Philips hierop:
De spanning in de auto`s is een beslissing van de auto producent. Voor de lamp zijn er toch hele specifieke EU eisen. Is de spanning in uw auto 14.2V dan wil ik ook een Philips longer life lamp aanbevelen.
Oude auto’s hebben een lagere boordspanning dan de nieuwere types. Bij oude auto’s ligt dit gemiddeld rond de 13.2 volt, en in die auto’s halen de lampen dan ook
in 99% van de gevallen de verwachte levensduur. De nieuwere auto’s hebben een boordspanning van rond de 14.0 volt, vanwege meerdere electrtische toepassingen
in deze auto’s zoals radios, airconditioning, verwarmde stoelen en allerhande andere electronische toepassingen die in een auto zitten. Dit zou dus de reden kunnen
zijn dat onze lampen korter meegaan in bijvoorbeeld uw auto.
Helaas is Philips bij wet verplicht om lampen te fabriceren die op een voltage van 13.2 volt een bepaalde lichtsterkte hebben. Dit is per Europese wetgeving geregeld
en elke fabrikant moet zich hieraan houden. Alle lampen voor in auto’s, ook die van andere fabrikanten, worden getest op 13.2 volt, en ook de verwachte
levensduur van de lampen is gebaseerd op het werken op 13.2 volt. De VisionPlus en Bluevision lampen van Philips hebben speciale technologieën om zonder
aanpassingen aan de auto een vele malen grotere lichtopbrengst te hebben. Door deze hogere lichtopbrengst kunnen deze lampen dus ook warmer worden als
normaal, en een te hoog voltage kan dan tot gevolg hebben dat de lampen kapot gaan door oververhitting. Ik hoop dat ik u hiermee heb kunnen duidelijk maken
waarom uw lampen vaak sneller kapot gaan.
Het is voor Philips technisch gezien mogelijk om het productieproces van de lampen zo te veranderen dat de lampen een voltage van 14.0 volt of zelfs hoger
aankunnen, alleen zou het dan zo zijn dat de lichtsterkte bij 13.2 volt minder is, omdat de lampen dan gedesigned zouden worden om een bepaalde lichtsterkte te
hebben op 14.0 volt en zouden ze weer buiten de Europese wetgeving vallen.
Met vriendelijke groeten,
Philips Lighting Contact Center
en wat fabrikant Osram er over zegt:
Het is inderdaad zo dat de Europese ECE standaard geldt voor het design van autolampen,
Zie ook de “veel gestelde vragen” hieronder…
Vooral autolampen met een hoge lichtopbrengst hebben een relatief korte levensduur als te accepteren eigenschap.
Het komt inderdaad voor dat er bij hoge boordspanningen een weerstand geplaatst word om de spanning te begrenzen.
Osram heeft een aantal lampen in het pakket die weliswaar een wat lagere lichtopbrengst hebben, maar een veel langere levensduur.
Dit is ondermeer de LIGHT@DAY serie. deze gaan tot 3 keer langer mee als een standaard lamp.
Question:
Why not increase the design voltage for lamps to 14 V to prevent lamps failing particularly in new cars that supply relatively high voltages?
Answer:
Because European ECE standards prescribe a design voltage of 13.2 V for headlight lamps and 13.5 V for auxiliary lamps. These are therefore legal requirements.
The design voltage can only be changed if the standards are changed.
The demands that the car industry currently places on lamps can be better met with somewhat lower design voltages.
Question:
What is the difference between nominal voltage and the statutory test voltage?
Answer:
The nominal voltage, also known as the rated voltage, is the value that has to be stamped on the lamp in accordance with the provisions of ECE R37; in this case 12 V or 24 V.
The test voltage, which is also defined in ECE R37, is the voltage for which the lamp is designed and at which all the values prescribed by the relevant standards have to be met.
For example, the test voltage is 13.2 V for headlight lamps
13.5 V for auxiliary lamps
and 28.0 Volt for lamps in 24 V systems
Met vriendelijke groet,
OSRAM Benelux B.V.
Mogelijk kan dit bericht beter onder “Diversen algemeen” geplaatst worden.
Ik had ook een koplamp defect, een H7, dan maar nieuwe gaan halen in de winkel en daar zag ik een wonderbaarlijk setje H7 tuning lampen voor maar 15€ voor 2 stuks, nou heb ik die dan maar erin gedraaid en geven fantastisch helder wit licht, het zijn extra white lampen, merkloos, made in china maar branden perfect.
Zelf op 14,45 volts accuspanning met draaiende motor
Mijn originele waren na 2 jaar of 38000 km reeds defect ops: ops:
electronica, uitgaan, muziek
Hm nu ik beter gekeken heb, heb ik gemerkt dat de kapjes die over de lampen heen gaan, bij mij zwart zijn vanbinnen. ?!? een reflector hoort toch te weerkaatsen en niet zwart te zijn?
Ik heb de lampen er uit genomen en even er in gekeken, en inderdaad de de binnenste reflector is pikzwart, is dit normaal? iemand een idee welk kleur dit moet zijn? ik dacht dat het terugkaatstend moest zijn :s
Zou de temperatuur te hoog opgelopen zijn? gelukkig zijn de buitenste koplampspiegels, due die die je daadwerkelijk ziet, wel normaal.
Nog een vraagje, hebben jullie een regensensor en gaan de lichten automatisch aan in het donker?
zo ja dan ligt de oorzaak, net zoals bij mij voor het stukgaan van de lampen, aan het feit dat ze dikwijls aan en uit geschakeld worden, denk maar aan tussen bomen rijden, onder een brug, etc, .. de oplossing is een klein schemaatje maken die je dure H7 lampen eerst zachtjes laat gloeien en gedurende een 20 seconden zachtjes harder laat branden tot uiteindelijk de volle accuspanning. Bij een koude gloeidraad is de stroom aanzienlijk, er gaat meer dan 20 ampère door de koude gloeidraad en is zo voorbestemd op vroegtijdig door te branden.
Als je wil zet ik dat schema wel eens online.
electronica, uitgaan, muziek
om het halfjaar moet ik de lampen vervangen (H4) maakt haast niet uit wel merk laaste tijd had ik die philips tunings lampen erin…
de spanning met draaiende motor is 14.4V= (xsara coupe 1.8i 16V VTS)
Nu heb ik er andere koplamen in angeleyes kijken hoe die het gaan doen…
Ik heb direct na aankoop van mijn Picasso een setje Philips bleuvision lampen gemonteerd.
Resultaat na 3.5 maand en ongeveer 4000 km allebei al stuk met een verschil van excact 3 dagen .
De lichtopbrengst is wel beter met deze lampen maar blijkbaar scheelt er toch iets met deze serie lampen als je dit draadje naleest
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De h4 visionplusjes in mijn SM gaan al 60.000 km en 2,5 jaar mee, in de XM (h1) hielden ze het 65.000 km en 3 jaar uit.
In het verleden heb ik vele ervaringen gehad met Alfa’s die lampen aten bij de vleet, en na het verbeteren van de ventilatie in het koplamphuis was het dan opgelost. Wij maakte een paar gaten in de achterzijde van de koplamp.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
de lampen in mijn xsara blijven gaan, maar begin ze wat beu te zijn.
ik zou graag gele lichten op mijn xsara zetten. het is een phase 1 dus denk dat ik h4 nodig heb.
mijn vraag: waar in BELGIË kan ik ergens nog gele lichten vinden?
ik ben vandaag enkele handelaars in de buurt langsgeweest en zij konden me niet verderhelpen… iemand?
Citroën schaalmodellenblog: http://www.miniaturescitroenscalemodels.blogspot.com
youtube kanaal: http://www.youtube.com/user/felixbroeckx?feature=guide