Hallo allemaal,
Ik ben, redelijk onverwacht, toch een TZD turbo tegengekomen. Het is een break met niet al te veel kilometers. ik heb met de verkoper een redelijke prijs afgesproken voor mijn mègane. Van de standaard BX probleempjes weet ik wel wat af. Weet er iemand nog specifiek dingen waar ik bij de aanschaf van een TZD Turbo op moet letten?
-distr. riem is vervangen bij 212.000km
-LHM is ververst bij 212.000 km
-Tikken doet ‘ie eens in de 30 sec.
-optisch in redelijke staat
-koude start was perfect, liep meteen mooi rond
-onderhoud is altijd netjes gedaan, staat op papier
-Cilinderkop is bij ong. 200.000 vervangen
-Geen olielekkage’s of zelfs zweet te zien
-Veersysteem werkt perfect, gaat goed naar hoogste/laagste stand zonder haperingen.
-Achterwielen staan mooi recht onder de auto
-geen roest op bekende plekken, heb alleen het subframe nog niet bekeken (dom, dom, dom.)
-veerbollen worden voor de koop gevuld wegens een ‘stugge’ achtervering
-proefrit gemaakt—> reed lekker, hele goede indruk…
Wie geeft er tips!!!
Serge.
Ik zou zeggen, gefeliciteerd!
Ziet er allemaal goed uit, wat je hebt opgeschreven.
Alleen effe letten of er abnormaal veel rook uit de uitlaat komt bij het accelereren, zou kunnen betekenen dat de turbo niet helemaal honderd meer is. Heb je bij het accelereren de turbo voelen inkomen (2500 a 3000 toeren)? Wat je vooral niet moet vergeten is (vooral bij langere ritten) dat je bij aankomst even de auto stationair laat draaien (20 a 30 sec.), dan kan de turbo afkoelen. Het kan namelijk dat je schoepen verbranden als je de auto gelijk uitzet omdat de turbo namelijk gloeiend heet wordt!
Vergeet tenslotte niet om elke keer rustig weg te rijden bij aanvang van elke rit, maar dat geldt voor elke (diesel)auto.
Geluk!
Waar is Bram?
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Bassman schreef:Waar is Bram?
HIER, Hans
Kom net terug van een ritje Haarlem - Cuijk v.v. (of is het nou Cuyck, of Cuijck…..nou ja, la maar )
Eerst vanmorgen naar Oss en retour…enfin, weer dik 500 km’s gedraait vandaag.
Tsja, de BX….het ligt er maar aan wat je er voor moet betalen natuurlijk…pas 225.000 gelopen ?
Ik zou dat eens Checken als ik jou was…..verder zit er (volgens mij) een andere versn.bak onder een Break….met iets kortere overbrengingen dan de Berline tzd-turbo…..dus iets meer toeren bij een X-snelheid.
Maar een goede BX turbodiesel (break of berline) met nog maar weinig km’s…..is steeds meer een zoekplaatje geworden.
Er staat trouwens op Marktplaats een groen metallic BX tzd-turbo Berline te koop….waar ik een week geleden op af ben geweest en ook mee gereden heb.
Het was een fijne auto zo te voelen…..staat in Alkmaar en heeft 360.000 gelopen….alleen zit wel de koppeling eraan te komen.
Ook van onder zag het er zo te zien allemaal goed uit.
Maar ontopic…..zo te lezen ziet het er goed uit, Serge…die stond vast niet op marktplaats ?
Je hebt zo te zien al zo’n beetje de meeste zaken bekeken…als DAT allemaal goed is en de prijs is redelijk…waarom niet kopen ?
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
easternnl schreef:Heren,
Hier staat er ook een.
Voorbij Stuttgart !
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Ach, als je een echte liefhebber bent ... en hij ziet er mooi uit!
De citrofiel waar mijn gti vandaan komt haalde ook auto’s uit zwitserland.
Ik heb de onderhoudshistorie in mogen zien, de kilometerstand lijkt wel te kloppen (of ze moeten alle onderhoudsintervallen hebben aangepast). Over de rook—> Bij het optrekken kwam er wel een redelijke wolk zwarte rook uit, maar niet meer dan bij mijn megane bij stevig optrekken. Ik merk bij de renault dat dit minder wordt als je er een tijd lang stevig mee doorrijdt. Zou dit echt iets zeggen over de turbo?
Die turbo kwam er trouwens wel in zeg! Dat voel je goed!
De prijs is gewoon goed, ik krijg in ieder geval nog geld terug .. Waarom ik dit niet zou doen??
Ik ruil een megane uit 1997 met 156.000km in voor een BX uit 1992 met 225.000km. (Ik wordt vaak genoeg voor gek verklaard! )
Koppeling/versnellingsbak voelde trouwens erg goed aan!
Tot nu toe allemaal bedankt voor de tips, jullie horen het binnenkort wel.. Ik denk er nog even over na…
Bram schreef:Bassman schreef:Waar is Bram?
HIER, Hans
Kom net terug van een ritje Haarlem - Cuijk v.v. (of is het nou Cuyck, of Cuijck…..nou ja, la maar )
Eerst vanmorgen naar Oss en retour…enfin, weer dik 500 km’s gedraait vandaag.Tsja, de BX….het ligt er maar aan wat je er voor moet betalen natuurlijk…pas 225.000 gelopen ?
Ik zou dat eens Checken als ik jou was…..verder zit er (volgens mij) een andere versn.bak onder een Break….met iets kortere overbrengingen dan de Berline tzd-turbo…..dus iets meer toeren bij een X-snelheid.
Niet bij een turbo. Daar zijn de bakken hetzelfde bij een break als bij een berline.
225.000 is weinig. HEt is pas kort geleden dat de kop is vervangen. Let er versschrikkelijk goed op dat het goed gebeurd is. Door het voor zijn tijd forse vermogen t.o.v. de cilinderinhoud was deze turbodiesel niet zo’n subtiel type. Er moet flink wat turbopower aan te pas komen om de pk’s hier uit te krijgen. Cilinderkop krijgt dus flinke belastingen en ook de roetuitstoot is bij belasting soms fors.
Aan de andere kant: als je hem netjes warm rijdt (dus gewoon sloom tokkelen de eerste 20 km) dan kan de motor echt alles hebben. Ik spreek hierbij uit ruime ervaring. Ik raad het je echt aan om in elk geval een koelwatertemp. meter in te bouwen. Desnoods een losse: als je lang plezier van wilt hebben is het essentieel de temperaturen goed in de gaten te houden. Olietemp. erbij is nauturlijk nog mooier.
Maar een goede BX turbodiesel (break of berline) met nog maar weinig km’s…..is steeds meer een zoekplaatje geworden.
Understatement. Ze zijn er haast niet meer. Zeker niet met zo weinig kms en dan ook nog in nette staat?
Er staat trouwens op Marktplaats een groen metallic BX tzd-turbo Berline te koop….waar ik een week geleden op af ben geweest en ook mee gereden heb.
Het was een fijne auto zo te voelen…..staat in Alkmaar en heeft 360.000 gelopen….alleen zit wel de koppeling eraan te komen.
Ook van onder zag het er zo te zien allemaal goed uit.
Koppeling is ong. 750 EUR om te vervangen denk ik zo. Het kan best de moeite waard zijn.
Maar ontopic…..zo te lezen ziet het er goed uit, Serge…die stond vast niet op marktplaats ?
Je hebt zo te zien al zo’n beetje de meeste zaken bekeken…als DAT allemaal goed is en de prijs is redelijk…waarom niet kopen ?
Kopen dat ding.
Gr,
Marten
voge schreef:Ik heb de onderhoudshistorie in mogen zien, de kilometerstand lijkt wel te kloppen (of ze moeten alle onderhoudsintervallen hebben aangepast). Over de rook—> Bij het optrekken kwam er wel een redelijke wolk zwarte rook uit, maar niet meer dan bij mijn megane bij stevig optrekken. Ik merk bij de renault dat dit minder wordt als je er een tijd lang stevig mee doorrijdt. Zou dit echt iets zeggen over de turbo?
Die turbo kwam er trouwens wel in zeg! Dat voel je goed!
De prijs is gewoon goed, ik krijg in ieder geval nog geld terug .. Waarom ik dit niet zou doen??Ik ruil een megane uit 1997 met 156.000km in voor een BX uit 1992 met 225.000km. (Ik wordt vaak genoeg voor gek verklaard! )
Koppeling/versnellingsbak voelde trouwens erg goed aan!
Tot nu toe allemaal bedankt voor de tips, jullie horen het binnenkort wel.. Ik denk er nog even over na…
Deze motor kan idd lekker roeten met flinke belasting: vooral bij koude motor. Let er dus echt op dat je hem koud rustig rijdt.
Gr,
Marten
- Kop vervangen is gebeurt door autobedrijf de Pee, wel een bekend bedrijf hier geloof ik. Zit er nu bijna 20.000 op, lijkt allemaal goed.
- Koelwatertemp. meter inbouwen is inderdaad een goed idee! Als het zover is vraag ik hier wel hoe, is goed zelf te doen geloof ik he?!
- Zeker omdat er nog maar zo weinig zijn, en omdat BXen nou eenmaal erg leuk zijn wordt ‘t waarschijnlijk inderdaad kopen!
Maar wat zijn dan echt de zwakke punten van de (Turbo)diesel??
- kwetsbaar bij koude motor (zoals elke TD)
- Koppakking (heeft te maken met vorige punt)
EN VERDER??
Jullie zijn me wel aan ‘t overhalen zeg!! (moet je m’n vriendin eens horen)
martijn78 schreef:
Alleen effe letten of er abnormaal veel rook uit de uitlaat komt bij het accelereren, zou kunnen betekenen dat de turbo niet helemaal honderd meer is.
Of zuigerveren, verstuivers etc…
martijn78 schreef:
Heb je bij het accelereren de turbo voelen inkomen (2500 a 3000 toeren)?
Dat hangt van het type turbo af. Ik heb er zo eentje die begint bij 1400 toeren en een echte knauw geeft vanaf 2100 toeren.
martijn78 schreef:
Wat je vooral niet moet vergeten is (vooral bij langere ritten) dat je bij aankomst even de auto stationair laat draaien (20 a 30 sec.), dan kan de turbo afkoelen. Het kan namelijk dat je schoepen verbranden als je de auto gelijk uitzet omdat de turbo namelijk gloeiend heet wordt!
Vergeet tenslotte niet om elke keer rustig weg te rijden bij aanvang van elke rit, maar dat geldt voor elke (diesel)auto.
Geluk!
De exacte reden ligt dacht ik ook in het koelen van het door olie gelagerde asje, maar boeie. Wees er inderdaad maar voorzichtig mee als ie koud is of als ie uit moet.
Wat je ook kan doen is even rustig uitrijden.
Ich bin ein Breaker
voge schreef:Ik heb de onderhoudshistorie in mogen zien, de kilometerstand lijkt wel te kloppen (of ze moeten alle onderhoudsintervallen hebben aangepast). Over de rook—> Bij het optrekken kwam er wel een redelijke wolk zwarte rook uit, maar niet meer dan bij mijn megane bij stevig optrekken. Ik merk bij de renault dat dit minder wordt als je er een tijd lang stevig mee doorrijdt. Zou dit echt iets zeggen over de turbo?
Die turbo kwam er trouwens wel in zeg! Dat voel je goed!
Vertel MIJ wat !
DAT….is ook hetgeen ik zo mis .....de laatste 2 diesels (de ZX en deze BX break) waren/zijn prima motoren hoor…maar met die 20 pk meer (90 i.p.v. 70/71) is de BX een klein kanonnetje.
De prijs is gewoon goed, ik krijg in ieder geval nog geld terug .. Waarom ik dit niet zou doen??
Ik ruil een megane uit 1997 met 156.000km in voor een BX uit 1992 met 225.000km. (Ik wordt vaak genoeg voor gek verklaard! )
:44
Zo gek is dat niet hoor .....maar dit is toch niet te vergelijken met de Xantia-TD van 1994, die ik vorig jaar kocht voor 1500.- euro en met gesloten beurs omruilde voor de donkerrode BX tzd-turbo….bij Knopper in Utrecht.
(Die xantia td had trouwens al 371.000 gelopen en die BX net 2,5 ton of zo)
Zo’n Renault Megane dti zou nog rond de 5000 euro moeten kosten…als ik het goed lees op http://www.autoweek.nl ??
Koppeling/versnellingsbak voelde trouwens erg goed aan!
Tot nu toe allemaal bedankt voor de tips, jullie horen het binnenkort wel.. Ik denk er nog even over na…
Doe dat…..
Bram schreef:Doe dat…..
Hij wordt toch niet ineens aan jou verkocht he!?
voge schreef:Bram schreef:Doe dat…..
Hij wordt toch niet ineens aan jou verkocht he!?
Nee hoor…..wees maar niet ongerust
(of zag je soms al een *verdachte* rode TGD break voorbij schuiven in Zierikzee )
Nee…ik zoek een Berline.
En die Xantia-D van Renz staat ook maar steeds stil naast de deur….je *hoort* hem af en toe al denken…..* :
kijk, daar gaat de vader van het baasje (renz)....die steeds in die oude Oom van me aan het rijden is….zal hem toch eens vragen of hij met mij ook wat mooie ritjes gaat maken,...ik sta al veel te lang stil.
Toen ik mijn TZD turbo ophield bij A.dam (e.o.)had deze ruim 6 weken stilgestaan,na een half uurtje rustig 100km/h rijden in de 4é versnelling(5é was defect) :brug heb ik hem maar eens wat dieper ingetrapt,
toen zag ik de Slopel van broertje niet meer door de zwarte walm achter me.
maar dat was slechts twee keer,nu kan ik zelf geen pluimpje meer zien.
:49
succes met je kar
trots bezitter van een xantia2.0i sx
voorheen 1 x BX 14 TGE 2 x BX CANNES,BX TZD turbo