Luchtfilter moest wel ingeolied worden. Is nu ook gebeurd.
Boel gemonteerd, nieuwe bougies, maar weer iets raars.
Ik hield voor de gein mn hand achter de uitlaat om te zien of ie zooi eruit kotste….bij meer gas..lijken er minder uitlaatgassen uit te komen hij blaast veel minder.
En de oprit is zwart van de vloeistof die uit de uitlaat komt. Weet niet wat dit is, dat deed ie ook wat met het oude filter. Het brand niet in ieder geval.
Vraag me af wat het is.
Zou het kunnen dat de ontsteking niet jofel meer is waardoor er minder goed verbrand wordt bij meer toeren (verklaart het minder blazen van de uitlaat?) ofzo? en daardoor ook het hoge verbruik?
Zitten er bepaalde zwakke punten in de ontsteking? ik heb net de verdelerkap eens afgehaald maar ik kon er zelf niets speciaals aan zien…heb er ook geen ervaring mee.
Ik denk niet dat het verbruik nu minder zal zijn dus op naar de volgende potentiele oorzaak.
ALs het allemaal teveel wordt dan zal hij waarschijnlijk de deur weer uitmoeten…hoe jammer ik dat ook vind
edit: ik zit nu heel erg te denken aan de vervroeger:
Meer gas, meer toeren, vervroeger moet de vonk eerder laten verschijnen, vervroeger doet het niet lekker, ontsteking verloopt niet lekker, helft van de benzine verbrand maar, rest wordt eruit gekotst, moet meer gas geven voor het vermogen, motor moet zichzelf ook nog lopende houden met weinig vermogen, in ieder geval vindt er minder verbranding plaats waardoor er dus minder uitlaatgas ontstaat (verklaart waarom ik minder gas voel bij meer toeren, het valt echt opeens weg..) en er wordt minder benizne verbrandt (dat is de zooi die eruit gekotst wordt)...
Het zit iig in die ontsteking ergens. Bougies vonken allemaal heerlijk.
Kan ik de hele stroomverdeler (inc contactpunten enz) er in zn geheel uithalen? dat werkt wat makkelijker.
BX-loos
update.
heb de stroomverdeler eraf gehaald. De contacten op de distributiekap zijn behoorlijk ingebrand, die moet dus sowieso vernieuwd worden.
Waarom branden die in? omdat er daar een vonk ontstaat vanwege slechte vervroeging (denk ik ).
Verder de mechanische vervroeging bekeken, volgens mij is er iets afgebroken. Zal een foto maken ter verduidelijking.
Misschien moet er een nieuwe stroomverdeler op. Heeft iemand nog iets liggen? Anders een sloop die aan te raden is (kostda?)
Ik ga een foto schieten.
Ik vind het wel enorm leuk allemaal, altijd boeken gelezen over hoe en wat, en die kennis komt nu mooi van pas en het is allemaal net als in de boekjes
edit:
Foto’s
Deze foto wijst zich vanzelf denk ik. Ik denk dat aan de andere kant ook zo’n geleidertje voor de vervroegingsdog hoort te zitten
op deze foto is misschien te zien dat het ene veertje wat verder is ‘uitgerekt’ dan het andere veertje. Lijkt me ook niet super.
Ik heb verder geen afgebroken stukjes gevonden dus misschien is het er net uitgevallen of is het al een keer opengeweest en verwijderd, maar niets aan gedaan.
Kan iemand vertellen of het idd een afgebroken dingetje is? En ik hoop écht dat iemand nog een goede stroomverdeler met kap heeft liggen. Vacuumvervroeging en pickup kan ik evt. wel van mezelf gebruiken, maar een complete goede verdeler zou leuk zijn.
BX-loos
XBXG schreef:voge schreef:Dat met die 1.4 motoren is inderdaad wel erg knap verzonnen! Een 1.6 BX is gewoon minder zuinig dan een 1.4, en mijn 1.4 cliootje deed netjes 1 : 17…
Huh :
Mijn BX rijdt echt heel zuinig hoor….
Context lezen—> er heeft iemand gezegd dat 1.4 motoren altijd minder zuinig zijn dan 1.2 of 1.6 motoren. Dit vond ik dus erg knap verzonnen!
even gekeken, het opgerekte veertje doet zegmaar…niets. Dat betekent dat de hele vervroeging dus op 1 veertje werkt, waardoor er standaard al teveel vervroegd wordt.
Ik weet ook niet of de vacuumvervroeging nog écht goed werkt, hij doet wel íets.
Op internet heb ik even gekeken en een stroomverdeler heb ik nog niet kunnen vinden.
Heeft iemand die dit leest er nog eentje liggen?
BX-loos
Martijnus schreef:even gekeken, het opgerekte veertje doet zegmaar…niets. Dat betekent dat de hele vervroeging dus op 1 veertje werkt, waardoor er standaard al teveel vervroegd wordt.
Ik weet ook niet of de vacuumvervroeging nog écht goed werkt, hij doet wel íets.Op internet heb ik even gekeken en een stroomverdeler heb ik nog niet kunnen vinden.
Heeft iemand die dit leest er nog eentje liggen?
Dat wordt vrees ik goed zoeken, op een sloperij bijvoorbeeld. Er zijn ook oude Peugeootjes met dit motortype.
Ich bin ein Breaker
ik heb hem weer in elkaar gezet…rookte enorm ziek maar komt door de olie in het luchtfilter.
verder nog steeds zwarte dunne vloeistof uit de uitlaat, weinig uitlaatgas bij veel toeren (stationair blaast ie de meeste gassen eruit…daarna veeeeel minder)...
Ik vraag me nu weer af of het wel aan de ontsteking ligt, het motortje loopt wel goed, hij zuipt alleen veeeel teveel…en ik weet ook niet waarmee ik het vermogen moet vergelijken, hij houdt niet in enzo…draait netjes.
BX-loos
Martijnus schreef:ik heb hem weer in elkaar gezet…rookte enorm ziek maar komt door de olie in het luchtfilter.
verder nog steeds zwarte dunne vloeistof uit de uitlaat, weinig uitlaatgas bij veel toeren (stationair blaast ie de meeste gassen eruit…daarna veeeeel minder)...Ik vraag me nu weer af of het wel aan de ontsteking ligt, het motortje loopt wel goed, hij zuipt alleen veeeel teveel…en ik weet ook niet waarmee ik het vermogen moet vergelijken, hij houdt niet in enzo…draait netjes.
Klinkt toch als een beroerd mengel…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
zou kunnen ja. Maar de verdelerkap leek ook ingebrand.
Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen? Ben best bereid de carburateur eraf te halen, maar wat ik daar mee opschiet….
BX-loos
Martijnus schreef:zou kunnen ja. Maar de verdelerkap leek ook ingebrand.
Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen? Ben best bereid de carburateur eraf te halen, maar wat ik daar mee opschiet….
Tja, als de vlotter niet meer goed gangbaar is kan er continue teveel benzine worden verdampt. En daardoor kun je uiteindelijk ook smeerolieverdunning krijgen. Wel degelijk boeiend dus.
Verdelerkapjes zien er al ingebrand uit na het eerste rondje wat je ermee rijdt dus dat zegt niet zo gek veel. Als ie maar niet lek is.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Martijnus schreef:even gekeken, het opgerekte veertje doet zegmaar…niets. Dat betekent dat de hele vervroeging dus op 1 veertje werkt, waardoor er standaard al teveel vervroegd wordt.
Ik weet ook niet of de vacuumvervroeging nog écht goed werkt, hij doet wel íets.Op internet heb ik even gekeken en een stroomverdeler heb ik nog niet kunnen vinden.
Heeft iemand die dit leest er nog eentje liggen?Dat wordt vrees ik goed zoeken, op een sloperij bijvoorbeeld. Er zijn ook oude Peugeootjes met dit motortype.
Op een sloperijtje in Naarden staat een crême-witte BX 14 type 1 met exact diezelfde motor. De motor was geloof ik nog geheel intact.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
weet iemand wat zoiets zou kosten? (Compleet blok is natuurlijk ook leuk…kan ik die ondertussen opvoeren / reviseren )
BX-loos
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Dunne vloeistof uit de uitlaat is gewoon water, wat ook bij de verbranding van benzine gevormd wordt.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
ik heb net voor het eerst getankt, ongeveer 214 km gereden en er ging 21 liter bij, dus het verbruik is gunstiger dan ik dacht, maar het kan vast nog wat netter…
BX-loos
Martijnus schreef:ik heb net voor het eerst getankt, ongeveer 214 km gereden en er ging 21 liter bij, dus het verbruik is gunstiger dan ik dacht, maar het kan vast nog wat netter…
Positive.
Zo’n 1400 van het oude stempel hoort zelfs bij rotsnelheden nog een stuk gunstiger te lopen dan dat. Ik heb ooit zo’n ding een tijdje te leen gehad en me niet bepaald ingehouden qua snelheid; lange snelwegritten met 140 km/u (moest ook wel ivm de kapotte stoel… ja maar agent, ik zit zo rot) leverde me nog iets a la 1 op 14 op.
Ich bin ein Breaker
daarom…hij mag wel wat zuiniger lopen van me, maar ik weet nog steeds de oorzaak niet. De uitlaat is zo zwart als roet (van de roet.. ) van binnen. Duidt ook wel op een iets te rijk mengsel. Zou het kunnen dat de carb opnieuw afgesteld moet worden?
BX-loos