Haha, nee, zag vandaag wel een *totaal onverdachte* grijze TGD break in Rotterdam staan. WAT ZAG DAT DING ERUIT ZEG!!! Overal deuken, roest, krassen, geen wieldoppen, enfin, je kent dat wel. Eigenaar had voiture in een half parkeervak gepropt, stapt uit, nog geen minuut later stond de achterkant op de grond… Maar goed, back on topic!
5000 euro krijg ik niet voor de renault, dat krijg je er echt niet meer voor. Zijn misschien gangbare verkoopprijzen. In de koerslijst staat ‘ie voor 3500. Maar zijn er echt zo weinig zwakke plekken van de TurboDiesels of dwalen we gewoon te veel af?
Als ik nog ergens een berline tegenkom ben je de eerste die ‘t weet hoor!
turbodiesel schreef:Toen ik mijn TZD turbo ophield bij A.dam (e.o.)had deze ruim 6 weken stilgestaan,na een half uurtje rustig 100km/h rijden in de 4é versnelling(5é was defect) :brug heb ik hem maar eens wat dieper ingetrapt,
toen zag ik de Slopel van broertje niet meer door de zwarte walm achter me.
maar dat was slechts twee keer,nu kan ik zelf geen pluimpje meer zien.
:49
succes met je kar
Dacht ook al dat de zwarte walm wel minder zou worden, het starten ging perfect, evenals het lopen erna.. Ben dus niet echt bang voor de verstuivers. Ook deze heeft een paar weken stilgestaan. Enne, Je moet zien dat ‘t een diesel is hoor!!!
Dank alvast!!!
turbodiesel schreef:Toen ik mijn TZD turbo ophield bij A.dam (e.o.)had deze ruim 6 weken stilgestaan, na een half uurtje rustig 100km/h rijden in de 4é versnelling(5é was defect) :brug heb ik hem maar eens wat dieper ingetrapt, toen zag ik de Slopel van broertje niet meer door de zwarte walm achter me.
Het is toch zeker niet deze Hè, die rode tzd-turbo van je ?
Slechte ervaringen ermee bram?
turbodiesel schreef:Toen ik mijn TZD turbo ophield bij A.dam (e.o.)had deze ruim 6 weken stilgestaan,na een half uurtje rustig 100km/h rijden in de 4é versnelling(5é was defect) :brug heb ik hem maar eens wat dieper ingetrapt,
toen zag ik de Slopel van broertje niet meer door de zwarte walm achter me.
maar dat was slechts twee keer,nu kan ik zelf geen pluimpje meer zien.
:49
succes met je kar
Als je de auto een tijdje laat staan komt alle roet los te liggen in de uitlaat. Als je dan een keer flink gas geeft…. affijn, dat heb je gemerkt
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Als je de auto een tijdje laat staan komt alle roet los te liggen in de uitlaat. Als je dan een keer flink gas geeft…. affijn, dat heb je gemerkt
‘t is alleen een probleem als ‘t zo blijft dus.. Maar ik geloof dat ‘t aan het eind van de proefrit al veel minder was, dus bij deze zal ‘t wel meevallen denk ik.
Bram schreef:turbodiesel schreef:Toen ik mijn TZD turbo ophield bij A.dam (e.o.)had deze ruim 6 weken stilgestaan, na een half uurtje rustig 100km/h rijden in de 4é versnelling(5é was defect) :brug heb ik hem maar eens wat dieper ingetrapt, toen zag ik de Slopel van broertje niet meer door de zwarte walm achter me.
Het is toch zeker niet deze Hè, die rode tzd-turbo van je ?
Welke bedoel je?????????ik zie niks
(hij is i.d.d. Rood,)
trots bezitter van een xantia2.0i sx
voorheen 1 x BX 14 TGE 2 x BX CANNES,BX TZD turbo
voge schreef:Slechte ervaringen ermee bram?
Ja en Nee…..het was een zeer fraaie turbodiesel uit 93…met elctr. schuifkanteldak e.d.
Maar later bleek dat hij aan de achterkant van de motor olie lekte tussen de koppakking vandaan…..plus dat de 2 veerpoten slecht waren.
Hij heeft in een paar weken tijd 3x in de garage gestaan.
Daarom vroeg ik aan Turbodiesel of hij deze soms nu had.
En ik kan de foto gewoon zien hoor.
Bram schreef:voge schreef:Slechte ervaringen ermee bram?
Ja en Nee…..het was een zeer fraaie turbodiesel uit 93…met elctr. schuifkanteldak e.d.
Maar later bleek dat hij aan de achterkant van de motor olie lekte tussen de koppakking vandaan…..plus dat de 2 veerpoten slecht waren.Hij heeft in een paar weken tijd 3x in de garage gestaan.
Daarom vroeg ik aan Turbodiesel of hij deze soms nu had.
En ik kan de foto gewoon zien hoor.
nou ik zie hem niet,maar mijn tzd is van ‘91 dus dat is hem niet.
hij is wel zwart achter op de motor,maar er ligt nooit een drup onder de auto.
Ik heb hem voor een prikkie gekocht met een kappotte 5é versnelling en zonder a.p.k.
ik heb hem zelf klaargemaakt,en incl.apk,nieuw wiellager en fusseekogel en nog wat andere dingen,heeft hij nog geen 500 gekost
trots bezitter van een xantia2.0i sx
voorheen 1 x BX 14 TGE 2 x BX CANNES,BX TZD turbo
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
mpostma schreef:...Kopen dat ding.
Gr,
Marten
Precies!! Veel beter zul je ze echt niet meer tegenkomen, zeker niet met zo’n lage kilometerstand (alhoewel ik me dan af zou vragen waarom er niet meer km’s mee is gereden…). Sla je slag, en zorg er goed voor met heeeeel veel liefde!! :love Volgens mij is deze break van een liefhebber geweest, de meeste mensen laten reparaties als koprevisies en dergelijke allang niet meer uitvoeren aan een BX…
En een roetwalm bij flink gassen is volkomen normaal bij een turbodiesel. Doet de mijne ook, terwijl ze bij de APK lachend door de roettest heen komt. Niet wakker van liggen dus.
winnetou schreef:mpostma schreef:...Kopen dat ding.
Gr,
MartenVolgens mij is deze break van een liefhebber geweest, de meeste mensen laten reparaties als koprevisies en dergelijke allang niet meer uitvoeren aan een BX…
En een roetwalm bij flink gassen is volkomen normaal bij een turbodiesel. Doet de mijne ook, terwijl ze bij de APK lachend door de roettest heen komt. Niet wakker van liggen dus.
De break is een tijdje in de verhuur geweest bij een garage, voor die tijd is de kop vervangen. Eerst hebben ze de koppakking vervangen, dit was echter niet goed gegaan. Vandaar dat ze na twee pogingen de hele kop hebben vervangen.
Over het kopen—> ik doe dan wel een goede megane met minder kilometers weg.. Dat is het enige waar ik nog over twijfel. Als deze BX niet goed blijkt te zijn kan ik niet meer terug…
Ohja, voor olielekkage—> wat zijn de bekende plekken?? IK heb op ‘t eerste gezicht niks kunnen ontdekken maar, ‘t is altijd een tweede blik waard.
voge schreef:Ohja, voor olielekkage—> wat zijn de bekende plekken?? IK heb op ‘t eerste gezicht niks kunnen ontdekken maar, ‘t is altijd een tweede blik waard.
Achter het blok, rond de turbo, distributiezijde (lastig te zien!), HD pomp zijde. Echt erg lastig te zien allemaal, op de laatste na.
Als het subframe vettig is, is dat een veeg teken (maar wel weer het behoud van je subframe!). Aan de onderste motorsteun hangt bij mij wel eens een drup.
Maar drupjes die altijd onder de auto op straat liggen hoort gewoon echt niet; het moet zo weinig zijn dat het nog verwaait zeg maar.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:voge schreef:Ohja, voor olielekkage—> wat zijn de bekende plekken?? IK heb op ‘t eerste gezicht niks kunnen ontdekken maar, ‘t is altijd een tweede blik waard.
Achter het blok, rond de turbo, distributiezijde (lastig te zien!), HD pomp zijde. Echt erg lastig te zien allemaal, op de laatste na.
Als het subframe vettig is, is dat een veeg teken (maar wel weer het behoud van je subframe!). Aan de onderste motorsteun hangt bij mij wel eens een drup.
Maar drupjes die altijd onder de auto op straat liggen hoort gewoon echt niet; het moet zo weinig zijn dat het nog verwaait zeg maar.
Ja, klopt :20
Ik neem aan dat hij al even stilstaat die BX ?
Tipje….ga er een lange proefrit mee maken op de snelweg (als dat mag) en zet hem dan ergens bij een tankstation langs de snelweg even stil, zet hem in de hoogste stand (laat de motor draaien) en ga er onder liggen om te kijken…zie je dan geen olie onder de motor, ga dan terug en laat hem even stationair draaien…en herhaal het nog een keer.
Een flinke proefrit betekend dus een km of 40 of zo.
Ik heb dat uiteraard ook gedaan bij die donkerrode BX van vorig jaar en zag niks bijzonders.
Maar toen ik hem eenmaal had zag ik elke dag op mijn parkeerplek naast mijn huis een 5 cm grote olieplasje liggen als ik er mee gereden had.
Ik heb al enige jaren geen *droge* BX diesel meer gehad.
voge schreef:
Maar wat zijn dan echt de zwakke punten van de (Turbo)diesel??
- kwetsbaar bij koude motor (zoals elke TD)
- Koppakking (heeft te maken met vorige punt)EN VERDER??
Jullie zijn me wel aan ‘t overhalen zeg!! (moet je m’n vriendin eens horen)
Goed…
Met de bovenstaande punten sla je al letterlijk de spijker op de kop. HET zwakke punt van deze turbodiesel is de thermische weerstand van deze cilinderkop. Uit de statisistieken blijkt dat ie wellicht meer was opgepept dan goed voor em was. Voorzichtig warm rijden en zodra hij warm is gewoon GAAN.
Ik zou daarbij niet zozeer de koppakking als zwak punt willen zien: meestal is de cilinderkop zelf gescheurd wanneer men de koppakking verdenkt.
Voor de rest geldt dat de turbo als je hem netjes behandelt erg lang mee kan gaan. Ik heb nog maar weinig van kapotte turbo’s gehoord eigenlijk.
Verder geldt eigenlijk hetzelfde wat voor de overige diesels geldt. Ze zijn meestal gewoon erg betrouwbaar doch komen wel op leeftijd, dus er kan wel eens wat kapot gaan. Asje van de gaspedaalhevel op de brandstofpomp, gloeibougietjes, verstuivers zijn dingen waar je tegenaan kan lopen. Net als zaken zoals dynamo, startmotor, dingen aan het hydraukisch systeem.
Gr,
Marten