Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
In LHM gedrenkte pakking hoeft echt niet.
Gewoon de verwarming aan ja.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
DriverD schreef:In LHM gedrenkte pakking hoeft echt niet.
OK, gelukkig maar.
DriverD schreef:Gewoon de verwarming aan ja.
Dacht ik al. Dus misschien geen domme, wel een overbodige vraag ops:
Morgen weer wat te doen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als je het niet zeker weet is het geen overbodige vraag, toch?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Koelwater weer opgetopt, proefritje, alles OK. Geen lekkage van koelvloeistof of bij de veerbol. Wel kwam er wat ‘rook’ opstijgen tussen het motorblok en het hitteschild aan de rechterkant vandaan. Dit rook naar gesmolten was (zoals bij de ski-verhuur). Zou dit LHM kunnen zijn? Mijn koppelingsregelaar lekt/zweet een beetje, dus het zou daarvandaan kunnen komen. Wel raar dat ik dat nu voor het eerst zie.
De luchtingang op het spruitstuk vanaf de extra luchtschuif nu provisorisch afgedopt, en vanaf nu maar weer eens wat km’s maken om te kijken hoe het zo bevalt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Deze koppelingsregelaars lekken vaak. Bij een injectie DS hoort er een metalen “bakje” onder, die de eerste lekkage opvangt, ook omdat ze bij een injectie de regelaar boven het uitlaatspruitstuk geplaatst hebben!
Lekkage zal langzaam toenemen, over het algemeen…
Citroen!
Als het goed is, ligt er op dat metalen hitteschildje onder de koppelingsregelaar een laagje asbest oid. Dat zuigt de lek LHM op.
Echter, als het lekker warm wordt (en dat is al snel boven het uitlaatspruitstuk) gaat de ingetrokken LHM koken en verdampen, met de genoemde rook en stank als gevolg. In hoeverre dit brandgevaar oplevert weet ik niet, maar ik houd er niet van. Aangezien ik maanden heb lopen klooien met zo’n regelaar, ken ik deze verschijnselen maar al te goed.
Kijk en voel, desnoods met een tissue, of je de oorsprong van de lekkage kunt vinden, zoals bv. het afsluitpennetje van plastic (dan zeikt ie heel veel LHM, ook als de dame stilstaat), de aansluitnippels en de regelschroeven. Ik weet niet in hoeverre je de regelaar los hebt gehad bij je werkzaamheden, maar ik was van de lekkage af nadat ik uiteindelijk, na tig keer in- en uitbouwen, de draaduiteinden had ingesmeerd met een beetje loctite, bedoeld voor dit soort hydraulische toepassingen. Bij de injectie regelaars zit dat draadeinde waarmee de boel vastzit namelijk in het deel waar ook LHM onder druk gezet wordt…... En dan kun je verhipt lang zoeken naar de oorzaak van de lekkage. Ik zag wel waar het tussendoor piepte, maar de oorzaak….
Succes ermee!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik heb daar idd een soort bakje/plaatje met iets absorberends erop. Dat absorberende is alleen volgeabsorbeerd, en vervolgens gaat de rest natuurlijk gewoon de diepte in. Ik zal het weer een beetje droog maken, en verder de lekkage in de gaten houden.
Eerst maar weer eens concentreren op het verbruik.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Brian schreef:De luchtingang op het spruitstuk vanaf de extra luchtschuif nu provisorisch afgedopt, en vanaf nu maar weer eens wat km’s maken om te kijken hoe het zo bevalt.
Zo heb ik natuurlijk ook de luchtstroom vanaf de regelaar voor het verhoogd stationair toerental naar het spruitstuk afgedopt. Kan ik weer de boel (deels) gaan demonteren, en nu bij de schuif zelf gaan afdoppen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Viel uiteindelijk wel mee, ware het niet dat het stekkertje van injector 1 afbrak. Geprobeerd te maken, maar na 20 minuten rijden, weer los
Al dat koper en isolatie is zo uitgehard in de loop der jaren, dat dat zo afbreekt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Stekker zit er weer aan (voor zolang het duurt )
Sinds afgelopen zaterdag een toerenteller/stroboscoop, moest hem wel even ruilen vanmiddag. Zaterdag met korting bij de Brezan gehaald (moest weg, lag al te lang schapruimte in te nemen, en dan kon er weer wat anders liggen, aldus de verkoper). Thuis aangekomen zag de doos er wel uit alsof die al een keer open was geweest, en de toerenteller deed het dan ook niet. Vanmiddag gaan ruilen, en er lag zowaar weer 1 in het schap!? Ik denk er het mijne van , maar heb nu wel een goede toerenteller met dikke korting.
Met de post vandaag ook de benzinedrukmeter ontvangen.
Kortom zaterdag weer wat te doen:
1. Stationair en verhoogd toerental afstellen
2. Benzinedruk controleren/afstellen
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Brian schreef:
1. Stationair en verhoogd toerental afstellen
Vorige week gedaan, loopt nu mooi rustig.
Brian schreef:
2. Benzinedruk controleren/afstellen
Zojuist gedaan, druk stond op 2.6bar
Terug geregeld tot 1.92, Dit zal enorm moeten gaan schelen in het verbruik!
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
superpetur schreef:
Kijk en voel, desnoods met een tissue, of je de oorsprong van de lekkage kunt vinden, zoals bv. het afsluitpennetje van plastic (dan zeikt ie heel veel LHM, ook als de dame stilstaat), de aansluitnippels en de regelschroeven.
Afsluitpennetje OK, maar het is de onderste aansluitnippel die lekt. De leiding die daar in gaat zit er ook wel een beetje scheef in.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Brian schreef:
2. Benzinedruk controleren/afstellen
Zojuist gedaan, druk stond op 2.6bar
Terug geregeld tot 1.92, Dit zal enorm moeten gaan schelen in het verbruik!
eigenlijk 1 van die dingen die je als eerste zou moeten meten bij een hoog verbruik ops:
uiteindelijk kom je dan weer uit op pagina 3 :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Je hebt helemaal gelijk, maar ik heb pas sinds 5 augustus een drukmeter. Die €49,= ga ik wel snel terugverdienen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Brian schreef:superpetur schreef:
Kijk en voel, desnoods met een tissue, of je de oorsprong van de lekkage kunt vinden, zoals bv. het afsluitpennetje van plastic (dan zeikt ie heel veel LHM, ook als de dame stilstaat), de aansluitnippels en de regelschroeven.
Afsluitpennetje OK, maar het is de onderste aansluitnippel die lekt. De leiding die daar in gaat zit er ook wel een beetje scheef in.
Even iets strakker aangedraaid en lekkage lijkt nu weg.
Volg je hart, gebruik je hoofd.