rare 12v dingetjes
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 17 juli 2008 02:24 AM

2 verschillende dingen:
1-De kabels die van voor naar achteren lopen voor de achterlampen bij m’n CX doen het allemaal op 1 na: de achterlichten/kentekenplaatverlichting incluis de aansluiting naar de trekhaak. De draad geeft bij los meten gewoon wel prik, dan op de lamp zetten.. niks Confused . Ineens de stroom weg. Direct vanaf de accu of andere draad pakken werkt het lampje wel, dus massa en lampje zijn goed. Iemand een idee?

2- in eerste instantie deden mijn voorlichten het precies goed (stadslicht was alleen stadslicht), behalve een kapot stadslichtje. Was bezig met vervangen totdat ineens het r dimlicht aansprong. Rammelen met de kabel naar het stads/knipperlicht gaf een knipperend dimlicht. (=slechte kabel?) Alleen tot mijn verbazing was toen ook het l dimlicht aan Idea . Beide gaan nu aan met zowel stadslicht als dimlicht. Heel raar… Ook doet een draadje vanaf het l dimlicht een beetje gesmolten aan. Ik heb echt te weinig verstand ervan om dit op te lossen… Bijkomend is ook dat het grootlicht aan l zijde veel te zwak brand en r niks doet. Moet nog kijken naar voltages daarvan…

Een verband kan ook er zomaar tussen zitten (mbt verlichting op het zelfde circuit zit), geen idee.

Zekeringen in grote zekeringendoosje onder witte plaatje zijn gecheckt overigens, niks mis mee.

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 27 juli 2008 02:02 PM
  [ # 1 ]

Waarmee meet je prik? Met een multi meter? Deze vraagt zoweinig stroom van het systeem dat die al op 1 koperhaartje stroom meet.

Kan dus best wat brak zijn, schakellaar bijvoorbeeld. Er zitten standaard geen relays tussen en dat is franse zwakheid waardoor schakellaars op een gegeven moment uitfikken

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Gepost: 27 juli 2008 02:13 PM
  [ # 2 ]

Die kentekenplaatverlichting lijkt me een draadbreuk, dat van het grootlicht zou in de schakelaar kunnen zitten. Meten is weten enzo, maar het blijft een puzzel. Vergeet ook vooral slechte massa niet als boosdoener !!!

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 29 juli 2008 08:08 PM
  [ # 3 ]

inderdaad electronische multimeter. Ik dacht aan het principe van ‘de weg van de minste weerstand’ Dus via een andere draad (gesmolten oid en maakt dus contact waar dat niet zou moeten) dat het weglekt. Zoals de koplampdraad die half is gesmolten…

Schakelaar is steeds meer een verdachte, alleen de ge-ijkte vraag: wat meet ik dan waar? de schakelaar ligt al open, maar lijkt goed te werken. Verstralers in de grille doen overigens wel netjes op commando hun werk.

Massa’s zijn allemaal gecheckt alsmede lampjes en ‘heb ik prik op lampje a’ Alleen oorzaken daarvoorbij zijn alk gauw teveel voor me helaas..

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 02 augustus 2008 10:39 PM
  [ # 4 ]

Beste check; de doormeetfuctie van je multi meter.

Geen draad aan je schakellaar en dan 1 poot van je multi op de ingaand draad zetten en vervolgens de standen door meten.

Die moet of niks geven of een 0.01 weerstand (afhankelijk merk model type). Alle andere waarden duiden op een lek.

Of de schakellaar eruit, draad in je + duwen en dan zo draadbrugjes maken in de stekker en kijken wat er gaat branden wat zou moeten branden.

Overigens recent nog iets gedaan aan de auto wat in de buurt ligt van een kabelboom?

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
C4yourself
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007

- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Gepost: 03 augustus 2008 03:21 AM
  [ # 5 ]

Re: rare 12v dingetjes

Michelangelo schreef:

2- in eerste instantie deden mijn voorlichten het precies goed (stadslicht was alleen stadslicht), behalve een kapot stadslichtje. Was bezig met vervangen totdat ineens het r dimlicht aansprong. Rammelen met de kabel naar het stads/knipperlicht gaf een knipperend dimlicht. (=slechte kabel?) Alleen tot mijn verbazing was toen ook het l dimlicht aan Idea . Beide gaan nu aan met zowel stadslicht als dimlicht. Heel raar… Ook doet een draadje vanaf het l dimlicht een beetje gesmolten aan. Ik heb echt te weinig verstand ervan om dit op te lossen… Bijkomend is ook dat het grootlicht aan l zijde veel te zwak brand en r niks doet. Moet nog kijken naar voltages daarvan…
quote]

Ik ga ervan uit dat de lampjes oké zijn en er geen corrrosie in de fittingen zit.
Als lampen “raar” gaan doen (remlichten knipperen, achteruitrijlampen remmen en knipperlichten rijden achteruit)  Very Happy is het 9 van de 10 keer een massa probleem. Kabels worden niet zomaar slecht; het zijn bijna altijd de aansluitingen.
Kijk de massa aansluitingen van de koplampen eens goed na op corrosie. Niet alleen de stekkers maar ook de “andere kant” van de draad. Soms zitten er diverse draden bij elkaar op het plaatwerk geschroefd en is dat roestig geworden.
Meten, met je multimeter, kan natuurlijk ook.
Meter op het Ohm bereik zetten.
Pennen tegen elkaar. Zie je nu (bijna) nul? Da’s oké
Eén pen op de aarde aansluiting van de stekker, de andere op het blanke metaal.(motorblok, min pool accu of zoiets)
Zie je weer (bijna) nul? Da’s oké.
Alle andere waarden zijn verdacht.
Een snelle check….... een stukje normaal 230V snoer leggen van de schone massa op de koplampunit naar een blank stukje metaal.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook