Weefje schreef:Als het mooi weer blijft en Weefje heeft er nog zin in
Vandaag wordt het mooi weer! En zin? Ach, let’s give it a try…
Ssst , niet te hard roepen, anders gaat het straks weer regenen
Ik zie je vanavond wel, heb er goede hoop en zin in met dit mooie weer.
Net even gebeld met een dieselspecialist. Hij vertelde dat alleen het o-ringetje vervangen totaal geen zin heeft…..
Er moet een gereviseerde deksel op. Vervolgens moet alles weer “op tijd” worden gezet.
Weefje schreef:Net even gebeld met een dieselspecialist. Hij vertelde dat alleen het o-ringetje vervangen totaal geen zin heeft…..
Er moet een gereviseerde deksel op. Vervolgens moet alles weer “op tijd” worden gezet.
De dieselspecialist waar ik de ringetjes heb gekocht zei dat alleen revisie van het deksel voldoende is, maar alleen een O-ring kan ook helpen. Al dan niet tijdelijk, daarom doen ze alleen complete revisies, die €€€ kosten
Weefje schreef:Net even gebeld met een dieselspecialist. Hij vertelde dat alleen het o-ringetje vervangen totaal geen zin heeft…..
Er moet een gereviseerde deksel op. Vervolgens moet alles weer “op tijd” worden gezet.
Dat op *tijd* zetten…zullen ze wel die bepaalde bout mee bedoelen (v/h inspuitmoment), maar je kunt hem ook in elkaar proberen te zetten (dus een deksel van de sloop gebruiken) en dan zelf zoveel mogelijk zien af te regelen en er dan even mee naar een dieselspecialist rijden.
Ik zei ook al eerder dat ik dat uiteindelijk OOK moest doen…...ik heb dus gewaarschuwd. ops:
Zit daar trouwens niet een Koper busje in waar dat asje doorheen gaat van de *gas*-regelhendel ?
(ik ken de originele benamingen niet zo)
Ik dacht trouwens dat dit meer een kwaaltje was van de eerste generatie 1905-diesels ...zeg maar die van 86 t/m 89…....met de latere serie’s….dus die van na 1991….heb ik daar nooit meer last van gehad.
Bram schreef:Zit daar trouwens niet een Koper busje in waar dat asje doorheen gaat van de *gas*-regelhendel ?
(ik ken de originele benamingen niet zo)Ik dacht trouwens dat dit meer een kwaaltje was van de eerste generatie 1905-diesels ...zeg maar die van 86 t/m 89…....met de latere serie’s….dus die van na 1991….heb ik daar nooit meer last van gehad.
Een goed geheugen heb jij , het is inderdaad een koperen busje.
Het asje met de oude ring ging er makkelijk uit, de O-ring was goed plat aan alle kanten. Met de nieuwe ring erop zat de boel al een stuk strakker.
Bij mijn Xant (lucas) zijn bij de laatste grote beurt ook O-ringetjes vervangen ivm lekkage. Het bedrag ging inderdaad nergens over. Ik begrijp nu met die nadere beschrijvingen ineens waarom mijn auto na die beurt niet vooruit te branden was en ze zeiden dat het ineens over was nadat de auto een dagje bij ze was geweest (denk dat ze zich een beetje schaamden ofzo).
EW schreef:Bij mijn Xant (lucas) zijn bij de laatste grote beurt ook O-ringetjes vervangen ivm lekkage. Het bedrag ging inderdaad nergens over. Ik begrijp nu met die nadere beschrijvingen ineens waarom mijn auto na die beurt niet vooruit te branden was en ze zeiden dat het ineens over was nadat de auto een dagje bij ze was geweest (denk dat ze zich een beetje schaamden ofzo).
Grappig, de dieselspecialist waar ik de O-ring heb gekocht vertelde mij dat bij een Lucas-pomp een dergelijke lekkage einde pomp betekent
Dus niet zo te lezen, en das mooi ik heb ook een Lucas ding in mijn Xantia.
Als ik jouw probleem zo lees, dan denk ik dat je precies hetzelfde heb gehad als wat ik gisteren had bij de ZX van Weefje. O-Ring erin, de boel dicht gemaakt, maar het asje stond in de verkeerde positie voordat ik het mechaniek waar de gaskabel aan vastzit heb vastgemaakt. Motor startte in één keer en liep meteen goed, alleen reageerde de motor niet op het gaspedaal, er gebeurde weinig tot niets. Mechaniek eraf, het asje iets verdraaid en het was al beter, de motor reageerde nu tenminste op het gaspedaal, alleen alleen stationair liep de boel iets te hard. Nog een paar keer dit geintje herhaald, dan weer te hoog, te laag tot ik het schroefje voor stationair afstellen zag ops: , maar goed toen zat het asje al precies goed
Ik heb het afstelboutje voor het inspuitmoment inderdaad eraf gehaald om het deksel te monteren, vooraf gemerkt in welke positie deze zat en niet aan de verzegelde schroef gedraaid. De boel niet meer, na het pompen/ontluchten met de hand en na een korte rit ook niet meer. Weefje gaat vandaag een snelwegrit maken, heb er alle vertrouwen in dat het goed blijft.
Was een interessant klusje wat veel geduld vereist heb ik gemerkt, je kan niks zomaar losdraaien, eerst goed kijken en desnoods merken zodat je het ook exact in dezelfde positie terug kan monteren.
Reparatie heeft €1,35 gekost (1 O-ring), dus dealers en dieselspecialist die €75 tot €275 vragen :26
Een fiets repareren is voor dat bedrag onmogelijk!
Enfin, net even gereden. Alles doet het perfect!!!!!!!!!!
Lintje voor die man!
Weefje schreef:Een fiets repareren is voor dat bedrag onmogelijk!
Enfin, net even gereden. Alles doet het perfect!!!!!!!!!!
En voor de prijs waarvoor je het deksel kan laten reviseren koop je een nieuwe fiets
Alles doet het perfect, dus ook geen lekkage, ook niet een heel klein beetje :
Alles doet het perfect, dus ook geen lekkage, ook niet een heel klein beetje
Ik kan echt niks ontdekken. Ook de brandstofmeter loopt niet keihard naar beneden!
Weefje schreef:Alles doet het perfect, dus ook geen lekkage, ook niet een heel klein beetje
Ik kan echt niks ontdekken. Ook de brandstofmeter loopt niet keihard naar beneden!
Jammer, ik had al ideeen voor een systeem met een lekbak onder de motor, waar de gelekte diesel word opgevangen en teruggepompt naar de tank
Geint, effe afkloppen, klop klop klop, en dat alles nu goed blijft lopen
Heb bij mijn Lucas pomp ook lekkerij gehad was een questie van moer aandraaijen van 1 vd injectoren naar motor.
Was eerst bij officiele dealer geweest die direct over een nieuwe begon, ben toen naar een kleine garage geweest die veel met PSA diesels doet, pakte een steeksleutel even draien en klaar. Service vd zaak.
Ga daar denk ik ook maar heen voor eerst volgende APK scheelt vast in de kosten.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
zx19d schreef:Heb bij mijn Lucas pomp ook lekkerij gehad was een questie van moer aandraaijen van 1 vd injectoren naar motor.
Was eerst bij officiele dealer geweest die direct over een nieuwe begon, ben toen naar een kleine garage geweest die veel met PSA diesels doet, pakte een steeksleutel even draien en klaar. Service vd zaak.Ga daar denk ik ook maar heen voor eerst volgende APK scheelt vast in de kosten.
Dat zei Gerard Maas ook tegen mij, Citroen doet helemaal niets aan brandstofpompen, ja alleen vervangen voor veel €€€
Maar goed een nieuwe pomp proberen aan te smeren, terwijl je alleen maar lekkage aan een leiding/injector heb is gewoon geldklopperij. Deze dealer kan wat mij betreft aan de digitale Citroen-Forum-Schandpaal, de Specialist waar je geweest bent verdient bij deze een pluim.
Oh, ik kan geen pluim Emoticon vinden? heeft iemand deze in voorraad of kan deze gemaakt worden