distributieriem vervangen nu geen olie druk….?
heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246

Gepost: 05 augustus 2008 01:50 PM

hoi ik heb de d-riem vervangen en nu heb geen olie druk meer….?
het gaat om een xsara break van 2002.

wie kan mij verder helpen?

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 05 augustus 2008 01:54 PM
  [ # 1 ]

Re: distributieriem vervangen nu geen olie druk….?

heinrich schreef:

hoi ik heb de d-riem vervangen en nu heb geen olie druk meer….?
het gaat om een xsara break van 2002.

wie kan mij verder helpen?

Heb je de krukaspoelie vastgezet? Het oliepomptandwiel zit geklemd op de krukas door het distributietandwiel en de krukaspoelie. Als de krukaspoelie niet vastzit wordt de oliepomp ook niet aangedreven.

Edit: ik weet trouwens niet precies of er bij dit (latere) motortype veel veranderd is in exacte constructie van de motor op dit punt. Kan zijn dat er bijv. nu wel een spie is gebruikt die vroeger niet werd gebruikt en dat die niet is teruggeplaatst. Maar het ligt voor de hand om het in de aandrijving van de oliepomp te zoeken.

Profiel  

heinrich
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246

Gepost: 05 augustus 2008 02:05 PM
  [ # 2 ]

de poelie zit als het goed is vast.
kan het zijn de de poelie van de oliepomp niet goed zit?

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 05 augustus 2008 02:37 PM
  [ # 3 ]
heinrich schreef:

de poelie zit als het goed is vast.
kan het zijn de de poelie van de oliepomp niet goed zit?

nou, zoals ik al zei, dat is een tandwiel dat geklemd zit onder de poelie, net als het distr. tandwiel. Als de poelie goed vastzit (en alles zit verder goed gemonteerd) dan moet het tandwiel ook klemzitten en gewoon meedraaien.

Misschien zitten de spieen nog wat anders op dit blok. Je kan het nakijken bij service.citroen.com (even account activeren) op de onderdelendocumentatie.

is niet per ongeluk het stekkertje losgekomen van oliedruksensor. Test of je oliedruklampje uitgaat wanneer je het stekkertje tegen massa drukt.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 augustus 2008 03:28 PM
  [ # 4 ]

Wat voor een type motor is het eigenlijk in je Xsara?

Voor XU motoren zit het tandwiel tegenwoordig met een eigen “constructie” (spie) vast.
Van buiten naar binnen is het krukaspoellie, krukasriemwiel, krukas-keerring en dan zit je pas in het onderblok waar het tandwiel van de oliepomp zit.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 05 augustus 2008 04:12 PM
  [ # 5 ]
ZX1.4i schreef:

krukas-keerring en dan zit je pas in het onderblok waar het tandwiel van de oliepomp zit.

De oliekeerring loopt over de oliekeerringtandwieldinges. IDd zijn die spieen later aangepast. Maar weet niet of dat hier ook gebeurd is en ik hoop uiteraard dat TS niet vergeten is die spie te plaatsen.

Hier zie je het zoals het bij mijn oudere XU blok zit. Later is er als modificatie een spie gekomen die in die inkeping in het oliepompwiel schuift. Die spie heb ik nog niet, bij mij zit ie puur en alleen geklemd. Alleen het distributiewiel zit met een kort spietje vast.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 augustus 2008 09:38 PM
  [ # 6 ]

Mooie foto, maakt het duidelijk hoe het zit Razz

Als TS opgeeft wat voor een motor het is, dan kan ik het wel opzoeken in de Haynes.
Bij mijn 98er Berlingo XUD9 motor zit er in iedergeval wel een spie, waarschijnlijk is dit later standaard geworden.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook