snik snik… m’n snelheidsmeterkabel is over leden… na een paar laatste stuiptrekkingen is hij heengegaan en zwerft nu over de eeuwige snelheidsmeterkabelvelden… snik…
anyway…
nu heb ik dus een nieuwe nodig nu las ik ergens dat er 2 verschillende soorten zijn??? iets wat betreft de aansluiting???
mijn vraag is dus… weet iemand hier meer van?
het gaat om een bx 19 tzi uit 90
hebben jullie enig idee wat zoiets trouwens moet kosten?
greetz byung
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Hmm, misschien dat het verschil zit in het type motor dat je er in hebt liggen? Heb zelf nooit een 1400 gehad, dus ik weet het niet zeker. Maar de 1400 modellen hebben motoren die tot de familie behoren die ook in de AX/ Visa/ Peug. 106 zijn gebruikt. De 1600/ 1900/ diesel-motoren zijn qua opbouw wel verwant aan elkaar, maar totaal verschillend van de 1400 modellen, voorzover ik weet. Wellicht heeft dit effect op de lengte van de kabel…
De snelheidsmeters verschillen niet, die zijn onderling uitwisselbaar, of het nu Veglia of Jaeger instrumenten zijn. Dat maakt dus niets uit.
Geen idee trouwens wat die kabels kosten, heb het nog nooit hoeven vervangen.
hm… ops: verkeerd gelezen dus… ehm… kabel bestaat dus uit 2 delen i.p.v. 2 verschillende soorten kabels ops: weer wat geleerd dus…
anyway… heb wat ik nodig had uit me andere bx gesloopt
thx anyway
byung
Re: snelheidsmeterkabel
byung schreef:het gaat om een bx 19 tzi uit 90
Met een 1.4 motor ?
uh huh… zeer zeldzaam model… collectors item…
hehehe de kilometer tellerkabel van mijn ZX was vorige maand ook overleden. De volgens de dealer en Carfix specifieke kabel (bovenstuk) voor mijn ZX met 1.4i was dus gewoon niet goed. De binnenkabel had te veel speling, waardoor deze niet goed in de meter viel. Gelukkig hebben ze bij Bart Ebben meer verstand van Citroens, daar gaven ze me eentje voor een BX met 1.4i motor. En die zit perfect
Interessante discussie.
Vooral omdat bij mijn BX 19 GT (1985) binnenkort het lot gaat toeslaan op mijn tellerkabel. Sinds ongeveer 3 maanden maakt ie een hoog piepend geluid, en heeft wijzer last van hoogfrequente vibraties. Sinds enige weken is er een zwaar schurend geluid bij gekomen, wat precies van achter de teller vandaan komt.
Ik ben er vrij zeker van dat alleen het stuk kabel tussen schutbord en wijzer moet worden vervangen, maar nu is mijn vraag of bij latere BX’en een identiek stuk tellerkabel zit…
Ik weet genoeg BX 1900’s te vinden op de sloop, maar vraag mij af of het kan gebeuren dat een tellerkabel van bijvoorbeeld een 19TZI of 19TZD een andere snelheid aan kan geven dan de originele tellerkabel van mijn GT.
Voorlopig werkt mijn tellerkabel nog wel, maar echt lang zal ie het niet meer uithouden.
PS: de huidige km-stand van m’n BX is nu 145.175
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik weet genoeg BX 1900’s te vinden op de sloop, maar vraag mij af of het kan gebeuren dat een tellerkabel van bijvoorbeeld een 19TZI of 19TZD een andere snelheid aan kan geven dan de originele tellerkabel van mijn GT.
Uitgesloten. Een tellerkabel heeft geen inwendige tandwielkast of zoiets. De snelheid van de kabel wordt bepaald door het differentieel, zeg maar direkte aandrijving via de aandrijfas en dus wiel. Het feit dat Winnetou al zegt dat alle type II/III snelheidsmeters uitwisselbaar zijn geeft aan dat er nooit is gerommeld met onmogelijke zaken
Voorlopig werkt mijn tellerkabel nog wel, maar echt lang zal ie het niet meer uithouden.
Ik kan me indenken dat je ‘m niet wil demonteren voor een onderhoudsbeurt maar gewoon meteen wil vervangen. Mocht het anders uitpakken: controleer of er een flinke bocht in de kabel zit, zo ja kies een andere route. Verwijder de binnenkabel uit de buitenkabel en reinig alles grondig met remmenreiniger. Let op de troep die er uit komt. IJzervijzel is bad, als de kabel daar last van heeft zou ik het hoe dan ook vervangen. Zo niet, prut er een hele hoop kogellagervet of vergelijkbaar (geen vaseline of zoiets) in de buitenkabel en plaats de binnenkabel terug. Zorg dat het vet netjes verdeeld is. Dit kan ervoor zorgen dat je nog lang met die kabel verder kan.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Voordat mijn kabel kapot ging, maakte die ook een zwaar schurend geluid. Bij het demonteren zag ik dat deze nogal een scherpe hoek maakte. Volgens Bart-Ebben is er maar 1 type kabel voor de BX, welke dus ook in een ZX past
Bij een BX van de sloop, zul je het e.e.a. eerst moeten demonteren, en dan rest de vraag voor hoeveel krijg je die kabel mee.
Een nieuwe (bovenstuk) kabel (binnen + buitenkabel) kost iets van 15 euro bij een Citroen specialist zoals Bart Ebben.
Bedankt voor de antwoorden. Ik zal binnenkort eens gaan snuffelen op de sloperij. Zo’n kabel kost daar niet meer dan 2 euro gok ik, aangezien ze vorige week €10 vroegen voor een electrische buitenspiegel + schakelaar van een 19TZI…
Dus voor mensen die nog een goed en goedkoop adresje zoeken met regelmatig leuke BX’en en ZX’en:
Sloperij Bastiaansen
Tilburgseweg 219
4817 BD Breda
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
Thanx voor het adres, ik ga binnenkort eens snuffelen daar. Ben op zoek naar nieuwe (luxe) voorstoelen voor mijn 3-deurs ZX, tenzij ik besluit om een BX aan te schaffen.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Re: snelheidsmeterkabel
Bram schreef:byung schreef:het gaat om een bx 19 tzi uit 90
Met een 1.4 motor ?
Hihi, ik had het geloof ik een beetje ongelukkig geformuleerd. Ik had had wel gezien dat Byung een 1900 heeft. Sorry… [/img]
Sinds vandaag (van het op het andere moment zelfs…) begint mijn snelheidsmeter van mijn bx 1.9 routiere uit 92 ook kuren te vertonen…hij schommelt heeel erg (soms zelfs 10 a 20 km op de snelheidsmeter) en bij hogere snelheden vermindert het schommelen…
al met al ben ik dus bang dat mijn kabel het binnenkort gaat begeven..
aangezien ik in dit topic zie dat er mensen zijn met ervaring ben ik benieuwd hoe groot de klus is om die kabel te vervangen… en moet ik dan denken aan een half uurtje/uur/ of een halve dag? ops:
hopelijk kan iemand me helpen
Raymon
Raymon schreef:Sinds vandaag (van het op het andere moment zelfs…) begint mijn snelheidsmeter van mijn bx 1.9 routiere uit 92 ook kuren te vertonen…hij schommelt heeel erg (soms zelfs 10 a 20 km op de snelheidsmeter) en bij hogere snelheden vermindert het schommelen…
al met al ben ik dus bang dat mijn kabel het binnenkort gaat begeven..
aangezien ik in dit topic zie dat er mensen zijn met ervaring ben ik benieuwd hoe groot de klus is om die kabel te vervangen… en moet ik dan denken aan een half uurtje/uur/ of een halve dag? ops:
hopelijk kan iemand me helpen
Raymon
Dat klinkt inderdaad als de laatste stuiptrekkingen van de kabel.
Ik heb wel ervaring met de kabel in een ZX, dat is precies dezelfde kabel als in de BX zoals je kan lezen in mijn vorige berichten. Ik wil je best helpen, woon zelf ook in Rotterdam en rij rond in een Witte Xantia vol met gereedschap
ZX1.4i schreef:Raymon schreef:Sinds vandaag (van het op het andere moment zelfs…) begint mijn snelheidsmeter van mijn bx 1.9 routiere uit 92 ook kuren te vertonen…hij schommelt heeel erg (soms zelfs 10 a 20 km op de snelheidsmeter) en bij hogere snelheden vermindert het schommelen…
al met al ben ik dus bang dat mijn kabel het binnenkort gaat begeven..
aangezien ik in dit topic zie dat er mensen zijn met ervaring ben ik benieuwd hoe groot de klus is om die kabel te vervangen… en moet ik dan denken aan een half uurtje/uur/ of een halve dag? ops:
hopelijk kan iemand me helpen
Raymon
Dat klinkt inderdaad als de laatste stuiptrekkingen van de kabel.
Ik heb wel ervaring met de kabel in een ZX, dat is precies dezelfde kabel als in de BX zoals je kan lezen in mijn vorige berichten. Ik wil je best helpen, woon zelf ook in Rotterdam en rij rond in een Witte Xantia vol met gereedschap
Och, het is altijd goed wat spul op reserve te houden maar als ie maar zo weinig schommelt kan het ook nog vele jaren goed gaan. Je weet ‘t gewoon niet, hangt er vanaf waar en waarom er een knikje in zit.
Sommige kilometertellers doen trouwens iets dergelijks voordat ze ermee stoppen of de kabel mollen; let wel op of je geen gereutel in de teller zelf hoort. En of het alleen bij bepaalde kmstanden voorkomt.
Ich bin ein Breaker