Ging vanochtend ineens de fijne ‘servicelamp’ branden met als bijkomende leukigheid Storing uitlaatgas! Nouja oke misschien is het niks, maarja wil er maandag mee naar Parijs rijden. Toch maar effe naar de dealer gegaan. Stroring uitgelezen en verwijderd, even een blik onder de motorkap, wat bleek: de kap van de distributieriem zat compleet los! distributieriem had een stuk beschermkap van de schroef helemaal afgeschuurd en er was een stuk schroef zichtbaar. lag ook hier en daar afschuursel van de riem/beschermkap. Verder aan de riem zelf geen beschadigingen te zien.
Auto heeft nog geen 70.000 gelopen en is net 7 jaar geworden.
Maarrrr wat kan ik nu het beste doen? Toch die riem vervangen of wachten tot ie wat ouder is/wordt en wat meer gelopen heeft.
Oja nog een vraagje: auto trilt bij 120/130 en wordt steeds erger, is dit een kwestie van uitbalanceren of moet ik het ergens anders zoeken? Want 140 over de ned snelweg is wel leuk, maar kost wel wat meer
Groet, Niek
C5, maar wat betekend de ‘C’?
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Dat trillen is gewoon een kwestie van balanceren, zoals je zelf al aangeeft.
Wat voor motor/brandstof zit er in de C5?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Benzinemotor, een 1.8 16v
C5, maar wat betekend de ‘C’?
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Bij deze motor moet de distributieriem om de honderdtwintigduizend kilometer of tien jaar vervangen worden. Aangezien er misschien toch onzichtbare slijtage aan de riem is ontstaan is het wellicht niet onverstandig om hem toch te laten vervangen, dan loop je het minste risico.
Uitlaatgasstoringen kunnen allerlei oorzaken hebben en vooral LPG-auto’s worden (afhankelijk van het type installatie) er nogal eens mee geplaagd. Deze meldingen worden, net als andere storingen, opgeslagen in het motormanagement en kunnen uitgelezen worden bij de dealer. Als het een eenmalige melding is zou ik me er niet zoveel van aantrekken, als het terug blijft komen lijkt het me wel verstandig er iets aan te laten doen.
Succes ermee!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Storing uitlaatgas kan goed een bobine zijn. Die wil weleens de geest geven. Maar dan moet de dealer gevonden hebben dat ie een vonk heeft gemist.
De distributieriem zou ik voorleggen bij de dealer (coulance/garantie: jij 70%, zij 30% van de kosten omdat ie 70% van de te verwachten levensduur heeft gehaald). Als hij zo klappen heeft gehad zou ik niet twijfelen en vervangen, inclusief span- en looprollen.
Kost wat, maar de kosten als je het niet doet en het mis gaat zijn aanzienlijk groter (motorrevisie).
Moet die riem na 7 jaar niet sowieso? Zo ja, dan kun je coulance wel vergeten. En coulance krijg je alleen als deze dealer de auto ook heeft geleverd en/of in onderhoud.
Beetje afpingelen /korting lijkt mij het hoogst haalbare eigenlijk
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 268
Geregistreerd: 22-08-2006
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDi LB
exroosje schreef:Moet die riem na 7 jaar niet sowieso? Zo ja, dan kun je coulance wel vergeten. En coulance krijg je alleen als deze dealer de auto ook heeft geleverd en/of in onderhoud.
Beetje afpingelen /korting lijkt mij het hoogst haalbare eigenlijk
Bij de C5 na 120K of 10 jaar als ik het wel heb…
Beno schreef:Bij de C5 na 120K of 10 jaar als ik het wel heb…
Is dat niet 80.000km bij zwaar gebruik: korte ritjes, veel stadsverkeer?
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije