picassoke schreef:Mijn vader heeft geen ervaring met de vorige generatie E-C, dus ook geen weet van roest.
Het wachten is op het moment dat de huidige voortijds gaat roesten, de bovenstaande problemen met de E/C kwamen pas na 7jaar boven, bij de A/B iets sneller (roestten al in de showroom )
Maar je mag het draaien en keren zoals je het wil de kwaliteit van een E is hoger dan die van een C6.
Dat is dus bewezen onzin, zie hierboven.
Maar prijs/kwaliteit is de C6 stukken beter.
niet zo moeilijk gezien de prijzen van MB
Weet je ook wat de codenaam van die nieuwe motor is?
DT20
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
komaan, als de kwaliteit van een c6 zoveel beter is dan van een mercedes…of bmw…en deze kost 15.000 euro minder…. waarom rijden er dan niet zoveel meer rond… mensen en staat hij dan niet intressanter op de leasemarkt?.....en is de herverkoopwaarde dan zo laag?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Los van het feit OF de kwaliteit daadwerkelijk beter is: het duurt generaties auto’s voordat zoiets als kwaliteitsgevoel daadwerkelijk zichtbaar wordt in de leasetarieven en in het belevingsgevoel van mensen.
Het imago dat Mercedes ooit de beste auto’s ter wereld maakte, werkt omgekeerd nog steeds door in de nieuwe generaties die duidelijk minder goed zijn dan vroeger.
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Idd, klopt volledig.
Ook als de C6 een perfecte auto is op vlak van betrouwbaarheid zal dit niet direct voelbaar zijn in herverkoop en dus ook de leasingprijzen.
Citroen heeft een slechte reputatie op vlak van kwaliteit en betrouwbaarheid, net als alle andere zuiderse merken.
De duitse merken waren vroeger echt top, net als de japanse.
En tegenwoordig is het verschil veel kleiner geworden (zuiderse merken positieve evolutie en de duitse & japanse negatieve evolutie)
Maar hoe dan ook heeft die reputatie nog steeds zware negatieve gevolgen voor de herverkoopwaarde, en dus ook de leasingprijzen vliegen de hoogte in. En laat dit nu net het segment zijn waar erg veel leasing auto’s rondrijden.
Dus ondanks het feit dat de kwaliteit veel beter is van citroen, blijft het negatieve klimaat van de betrouwbaarheid roet in het eten gooien.
Want dit blijft in de mensen hun geheugen hangen, vraag maar eens aan een wandelaar op straat die niets van auto’s kent de mening over een citroen. 99% kans dat het woord onbetrouwbaar en veel defect uitgesproken wordt.
Heb ik ook ervaren bij mijn vrienden/familie.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
bxsport schreef:komaan, als de kwaliteit van een c6 zoveel beter is dan van een mercedes…of bmw…en deze kost 15.000 euro minder….
Het verschil is eerder 20k-25kEUR.
waarom rijden er dan niet zoveel meer rond… mensen en staat hij dan niet intressanter op de leasemarkt?
Omdat de wereld vol is van vooringenomenheid? De leaseprijs van een kale E-klasse avantgarde (71k) en een C6 ligne business (67k) ontloopt elkaar niks (beide 1470eur) maar neem je bij de E-klasse de noodzakelijke opties erbij (Airmatic DC, Comand navi, 18” wielen) dan zit je op een kale leaseprijs van 1900eur/mnd. Deze Benz kost dan 89kEUR.
Met dat soort prijzen is en blijft het een exclusief segment.
.....en is de herverkoopwaarde dan zo laag?
Dat is helaas een misvatting:
als ik op autoscout24 kijk dan zie ik voor de C6 v6hdi een afschrijving van ongeveer 30kE in 2 jaar:
gemiddeld 45kE voor een auto van mid2006, nieuw 74kE.
voor de MB-E zie ik een afschrijving van 45k in drie jaar:
gemiddeld 45kE voor een auto van mid2005, nieuw 90kE.
Het verschil in afschrijving is dus gering (beide 15kE/jr), maar de investering voor een E is 25kE meer (niet 15!) oftewel een extra renteverlies van 1k/jr. Dat blijkt ook uit de vergelijkbare leaseprijzen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Code nieuwe V6 HDI,is DT20 en zal de DT 17 vervangen.
eviltwin schreef:maar neem je bij de E-klasse de noodzakelijke opties erbij (Airmatic DC…
Neuzel niet man, die moeilijke vering gaat ook alleen maar kapot
Ik heb het idee dat er maar weinig echt zuivere merken zijn qua kwaliteit. Het enige verschil is de aandacht die eraan besteed wordt. Ik vond het wel grappig dat iemand van BMW pas nog zei dat Audi geen premium merk is hehe.
BoT: Een dikkere diesel en 2.2bva6 zouden de C6 dichter doen aansluiten bij de concurrentie…ook al valt het vermogensverschil van de 3.0 uit de 2.7 te chiptunen. De 3.0 zal dan wel te chippen zijn tot het niveau van de V8 diesel, wat me erg interessant lijkt. Hopelijk komt Aisin met een stevige, soepele bak op de proppen.
Texter schreef:eviltwin schreef:maar neem je bij de E-klasse de noodzakelijke opties erbij (Airmatic DC…
Neuzel niet man, die moeilijke vering gaat ook alleen maar kapot
Tja, dat is wel een beetje de instelling bij echte Benzers, die kennen nog de horrorverhalen van de 300 en 450 met luchtvering of hydropneumatiek, wat ze daar bij MB nooit echt onder knie hebben gekregen. Eigenaren geven liever 2500eur uit om het er onderuit te klussen en te vervangen met stalen wokkels. Niet zo gek als je de onderdeelprijzen van MB kent
Airmatic DC gaat ook gewoon stuk en een luchtbalg/veerpoot-unit kost bij MB ff wat meer dan een losse veerbol, denk in de richting van 1000eur:
http://www.benzworld.org/forums/w211-e-class/1264416-e500-airmatic-failure.html
Ik heb het idee dat er maar weinig echt zuivere merken zijn qua kwaliteit. Het enige verschil is de aandacht die eraan besteed wordt. Ik vond het wel grappig dat iemand van BMW pas nog zei dat Audi geen premium merk is hehe.
Premium bestaat niet. De enige merken die significant boven de rest uitsteken qua kwaliteit zijn Toyota en Honda, maar een individueel type als de C5 of Xantia is beter dan het gemiddelde van die merken; zelfs beter dan het vergelijkbare type van die fabrikanten:
Citroen Xantia 1993 3,91%
Toyota Avensis 1998 4,15%
Citroen C5 2001 4,22%
Honda Accord VI 1998 4,95%
De Accord kost bovendien schrikbarend veel in onderhoud:
HONDA Accord 0,1039 €/km
vgl
CITROEN Xantia 0,0383 €/km
CITROEN C5 0,0227 €/km
of
AUDI A6 0,0766 €/km
BMW 530 0,0445 €/km
PEUGEOT 607 0,0372 €/km
http://www.entretien-auto.com/fiabilite_cout_entretien.php?stats=
De betrouwbaarheidsstatistiek komt van de strenge Franse APK.
De onderhoudskosten komen overeen met soortgelijke onderzoeken in de UK (Porsche ook onderaan, vanwege de hoge prijzen)
Volgens een onderzoek vorige maand is de C5-3 de A4 op een aantal punten vóór qua kwaliteit, oa. exterieur.
http://www.planete-citroen.com/forum/showthread.php?t=92866
NB autoplus is zeker niet pro-Citroën of pro-Frans; het is onderdeel van AutoBild (Autoweek)
Mijn persoonlijke indruk van mn de lakkwaliteit van de Audi A4 (vorig model) tov mijn C5-1 is dat ze bij Audi de laatste 10jaar slechts achteruit gaan. Zet een C5 naast een A4 en je ziet op de A4 tig verschillende lakkwaliteiten per plaatdeel (bumper vs motorkap vs deur vs spatbord).
BoT: Een dikkere diesel en 2.2bva6 zouden de C6 dichter doen aansluiten bij de concurrentie…ook al valt het vermogensverschil van de 3.0 uit de 2.7 te chiptunen. De 3.0 zal dan wel te chippen zijn tot het niveau van de V8 diesel, wat me erg interessant lijkt.
3.0 chippen naar 280pk? Niet verkeerd, al lijkt me een V8HDi ook wel lekker, niet alleen qua geluid
Verwacht:
2.2HDi -> 185pk 84pk/L
3.0HDi -> 245pk 82pk/L
Nu:
2.2HDi173 78pk/L
Rino 2.0cdi 88pk/L
BWM/Fiat? 100pk/L (aangekondigd)
maw 280pk moet makkelijk kunnen uit de 3.0V6HDi
Hopelijk komt Aisin met een stevige, soepele bak op de proppen.
Ze moeten de engineering achter de longitudinale bak (o.a Touareg) overzetten naar de transversale bak. Lastig punt is dat de transversale bak drie assen heeft ipv twee.
Minpuntje is de hoeveelheid ellende die deze bak in de Touareg opleverde, al was het waarschijnlijk niet mechanisch:
http://www.lemonlawclaims.com/Volkswagen Touareg transmission problems.htm
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:
Premium bestaat niet.
Premium bestaat nog wel degelijk. Deutsche Grundlichkeit is een ander verhaal.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Texter schreef:eviltwin schreef:
Premium bestaat niet.
Premium bestaat nog wel degelijk. Deutsche Grundlichkeit is een ander verhaal.
allebei pure marketing…...als je het maar hard genoeg roept, gelooft iedereen het
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
eviltwin schreef:De betrouwbaarheidsstatistiek komt van de strenge Franse APK.
Strenge Franse APK?? Whahahahahah kom op man! Ik heb dingen meegemaakt met de CT waar de honden geen brood van lusten. Hoofdzaak van de CT is het vast te stellen in welke staat de auto verkeert, en dat op papier te krijgen zodat een eventuele koper ook weet wat ie koopt. Met verkeersveiligheid o.i.d. heeft het helaas weinig van doen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Re: aha, een BMW kenner zie ik.
Goed hierbij dan wat feiten:
Auto van mijn vrouw was +/- 14 maand oud:
1) bekerhouder zat klem en was er enkel met bovenmenselijke inspanningen uit te halen
2) asbak achteraan bleef niet zitten en viel er telkens uit
3) het rood-bruine leder rook bijzonder onaangenaam en je zag duidelijk doorzit strepen en verkleuringen
4) de stoelen (ik zeg bewust geen zetels) waren uitgezakt (auto had nog geen 40 000 km nbn)
5) zetels bijzonder dun en van een zeer twijfelachtige kwaliteit
6) de business edition gps is de meest trieste gps die ik ooit gezien heb
7) de irritante richtingaanwijzer (BMW liefhebbers vinden het heerlijk ik vind het zeer storend)
8. de wegligging op kasseiwegen bij regenweer is het aller belabberste wat ik ooit meegemaakt heb.
9) onstabiliteit bij hoge snelheden en plots remmen op een hobbelig parcours de auto dreigt achteraan uit te breken en heeft een zeer slechte rechtuit stabiliteit in die omstandigheden. Was me trouwens als eens opgevallen toen een tourer bij een noodstop vrijwel dwars op de weg ging staan ( de 3 komt nog niet in de schaduw van een C5 - ik zeg bewust niet C6 want sorry een 3 is vwb positionering tov een C6 een paar maatjes te klein en dan mag je er zelfs een v12 inleggen)
10) het zitgevoel (ik had het gevoel dat ik in een go-cart ipv een auto zat. Mijn vrouw is zeer sportief en 10 jaar jonger maar had rugklachten na een rit van 60 km.
11) Afritten autosnelwegen bij regenweer probeer mijn c6 maar te volgen in je 3 - ik kom je wel opzoeken in de kliniek)
12) Algehele veiligheidsgevoel bij slecht weer: angstwekkend
13) airco luchtcirculatie: ik wist niet dat een aanjager zoveel herrie kon maken anno 2008. De zachte airco van de C6 hoor je enkel als je de ruit ontwaseming gebruikt
14) Ondanks nieuwe filters voelde de lucht in de 3 niet natuurlijk en fris aan (geen geurhinder maar wel het aghele gevoel van luchtkwaliteit in de auto)
15) de vervelend “klik” bij mechanisch schakelen die je in de pedaal voelt (is een soort van hydraulische assistentie maar het voelt aan alsof je in een vrachtwagen rijdt
16) Het interieur is zowat het meest fantasieloze dashboard dat ik in eeuwen gezien heb. die hoekjes en kantjes, die niet vloeiende verbinding tussen deur en dashboard, het hard plastiekerige gevoel, dat is toch niet meer van deze tijd)
17) De sattelietknop is ronduit irritant en hopeloos knullig in gebruik (menu structuur). Schakelaars en stengels voelen bijzonder stroef aan het lijkt degelijk maar als je het gaat gebruiken zoie je gewoon dat het slechte design en slechte mechaniek is).
18. het zwarte plafond maakt het interieur zo klein dat je er claustrofobie van krijgt (akkoord in optie andere kleuren- ik beperk me tot onze auto toen)
19) onze 3 kinderen 9 en 10 zaten achteraan alsof ze in een schoendoos gelepeld zaten (beenruimte, zithoek zetels, zijdelingse ruimte)
20) de zo beroemde zijdelingse steun is een lachertje
voila, indien je mijn kommentaar voor de nummers 21 tot 40 wil, laat maar weten.
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI
waterman771 schreef:eviltwin schreef:De betrouwbaarheidsstatistiek komt van de strenge Franse APK.
Strenge Franse APK?? Whahahahahah kom op man! Ik heb dingen meegemaakt met de CT waar de honden geen brood van lusten. Hoofdzaak van de CT is het vast te stellen in welke staat de auto verkeert, en dat op papier te krijgen zodat een eventuele koper ook weet wat ie koopt. Met verkeersveiligheid o.i.d. heeft het helaas weinig van doen
Gezien de statistieken zijn ze strenger dan hier (meer afkeur: gemiddeld 20% in NL 7%!) het gebeurt iedere twee jaar OF als de auto verkocht moet worden (mag niet met een CT ouder dan 6mnd)
http://www.lemoneymag.fr/v4/fiche/s_Fiche_v4/0,5382,15138,00.html
Ook de Bovag onderschrijft dat de APK niet streng genoeg is:
http://www.bovag.nl/BOVAG/Cijfers/PDF/Onderzoek bij APK bedrijven.pdf
Bij de CT wordt de auto gecheckt op een enorme waslijst en alles wordt geregistreerd in een database. Deze gegevens zijn per model/type/merk beschikbaar.
C5
http://www.utac-otc.com/fr/ctvl/bilan_veh_3.asp?marque=39&modele=707
BMW3
http://www.utac-otc.com/fr/ctvl/bilan_veh_3.asp?marque=29&modele=652
Streng dus, omdat het veel verder gaat dan bijv. de APK; dat er nog steeds mee gesjoemeld wordt is evident. En niet streng in vergelijking met de Japanse APK nee…
Dat jij toevallig iets gezien hebt bij de CT zegt niks, ik ken hier ook bedrijven die de APK schriftelijk afdoen en de boel flessen.
Waar het om gaat is dat deze statistieken vrijwel de ENIGE objectieve gegevens zijn die we hebben, en daarvan zeker de meest uitgebreide.
Dit in tegenstelling tot standaard “tevredenheidsonderzoeken” of anecdotische “men zegt” verhalen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:
Gezien de statistieken zijn ze strenger dan hier (meer afkeur: gemiddeld 20% in NL 7%!)
Dat kan ook met de manier van melden te maken hebben: Hier in NL worden auto’s vaak gekeurd, dan gerepareerd en meteen afgemeld als goedgekeurd.
Terwijl de juiste gang van zaken (voor de statistieken tenminste) zou moeten zijn: keuren, afkeuren, repareren, afmelden.
EW schreef:eviltwin schreef:
Gezien de statistieken zijn ze strenger dan hier (meer afkeur: gemiddeld 20% in NL 7%!)
Dat kan ook met de manier van melden te maken hebben: Hier in NL worden auto’s vaak gekeurd, dan gerepareerd en meteen afgemeld als goedgekeurd.
Terwijl de juiste gang van zaken (voor de statistieken tenminste) zou moeten zijn: keuren, afkeuren, repareren, afmelden.
Dan moet je ook kijken naar de Franse definities van afkeur, herkeur en definitief van de weg gehaald. Bovendien de termijnen van 3jaar na nieuw, twee jaar nadien, of 1jaar of zes maanden voor doorverkoop etc.
De Bovag cijfers zijn een steekproef bij 300 bedrijven (3000 auto’s) terwijl de Franse statistieken 20miljoen auto’s per jaar zijn!
http://www.dekra-norisko.fr/CT/leschiffres.asp?ID=233
Feit blijft dat de Fransen meer en strenger keuren:
http://www.dekra-norisko.fr/CT/lespoints.asp?ID=232
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije