Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Als vervent visarijder ben ik in de toekomst van plan een axje te kopen;
Het liefst een série I
Luxe model TRS, TRE.
1400 motor
(of een hele vroege knappe 11RE of E)
Zijn er nog speciale dingen waar ik bij een 1400 op moet letten in vergelijking met de 1100?
Ik ben redelijk op de hoogte van de zwakke punten van de TU blokjes…
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
volgens mij leveren de blokken weinig problemen op, behalve de bekende zaken als koppakking e.d.
Het is vooral roest waar je op moet letten, goed zoeken en je vind echt wel wat, ik heb tot nu toe ook mazzel gehad met mijn AX.
Ding bevalt wel goed, ik moest er wat aan sleutelen, maar tot nu toe nog geen serieuze problemen. Er zit nog wel werk in om hem nog beter te krijgen, maar dat komt wel.
Punten van aandacht voor type 1 zijn in ieder geval roest achter de koplampen, dorpels, achterschermen, balk achter onder de kofferklep.
Lekkage langs deurrubbers, kijk of de stoelen nog netjes zijn, dashboard niet gescheurd,
aandrijfassen,
lagers, remmen, distributieriem etc..
maar check ook de AX club voor meer info!
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Let ook op roest rond de voorruit (en de andere ruiten), de binnenkant van de motorkap en de wielkasten vooraan (kijk ook daarvoor eens onder de kap).
En zoals Flying Duckman zei: kijk eens op http://www.AXclub.net , daar vind je nog veel meer info (ben daar ook bij de club).
C5 Tourer 2.0HDi 135 Exclusive ‘14
Voorheen: C5 2.0HDI 110 ‘02
AX 1.0 Tonic ‘95
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
De roestproblemen zitten dus grotendeels op dezelfde plaatsen als bij de visaatjes.
Ik vind het type met het oude dashboard het leukst, dat lijkt nog een beetje visa achtig.
De Luxere typen hebben net als bij de visa bekleding die beter houdt.
Op MP staat nog een snoepje (1100-4-bak-23000km-serie1) .
Nu ff geen geld voor over, maar zeker een kanshebber in de toekomst!
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gewoon voor de meest simpele gaan; de 1.0E.
Ik heb gewoon zo’n ontzettend pret met dat ding.
Vermogen is triest, waarschijnlijk vergelijkbaar met een Visa 650 ofzo, whatever.
Totaal niet belangrijk als je voor oud en autenthiek gaat.
Zoek wel een goeie, want roest maakt meer kapot dan je lief is….
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
De 954 motortjes hebben bovengemiddeld meer koppakkingsproblemen dan de 1100 en de 1400.
Ik vind de 10e wel een hele leuke uitvoering, vooral als ze heel erg kaal en simpel zijn.
Ik kan natuurlijk altijd als de kop eruit klapt een 1100 er in schroeven!
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Maurice van Mourik schreef:De 954 motortjes hebben bovengemiddeld meer koppakkingsproblemen dan de 1100 en de 1400.
Da’s bull: elk TU-blok heeft hetzelfde probleem.
De originele (fabrieks-) koppakking heeft enkel koperen pakkingsmateriaal op de ‘beruchte’ plek zitten.
Een nieuwe (en dus ‘aftermarket’ zoals dat heet) heeft er ook een rubberen ring.
Door het continue opwarmen en afkoelen gaat het gewoon een keer (meestal ergens tussen 100 en 150K) mis, net als dat je na een jaartje of tien kunt verwachten dat de startmotor of dynamo een keer problemen gaat geven.
Wat ik ervan begrepen heb heeft alleen de ‘serie III’-AX een af-fabriek goeie koppakking.
Toen (pas) werd het probleem (in zoverre het een probleem is) dus gemodificeerd.
En als ‘kaal’ je ding is, is er natuurlijk nix mooiers dan een 1.0…
Ik weet er eentje in Duitsland te staan, net zo ‘Pino’-blauw als die van mij, maar dan in vijfdeurs uitvoering (1989).
500 euri wou hij ervoor hebben, maar da’s natuurlijk teveel, zelfs al had het autootje maar 107K gedaan..
Doe hem een goed bod, auto is hard en bovendien erg netjes.
EDIT: het enige waar je op moet letten mocht je een 1.0 hebben die een andere koppakking nodig heeft, is dat de goede pakking gekocht wordt…
Die van een 1.0 past ook op de 1.1, andersom helaas niet.
Dat maakt een 1.0 pakking wat lastiger verkrijgbaar.
‘Spirit of avant-garde’
Een 1.0 heeft ook een andere distributieriem dan de 1.1 - 1.4 .
Ik had mijn 1.0 gekocht voor 100€, wel met een deuk achteraan maar dat viel wel mee.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017