Een nieuw professioneel gereviseerd motor DX2, loopt, na eerst zonder ontsteking doorgesmeerd en dan een uurtje stationnair warmdraaien, vast bij een minuut aanhouden op 3500 toeren…
heropstarten lukt als hij koud is, maar bij verhogen van de toeren is er een sterk klappend geluid van een losse zuigerstang. De motor dan maar weer eruit gehaald.
Bij ronddraaien van de motor op de startmotor, bouwt hij snel en voldoende druk op, die nog even behouden blijft bij afzetten van de startmotor.
Uiteenhalen toont:
Alle 5 nieuwe lagerschalen zijn radiaal even zwaar bekrast alsof de motor zonder olie heeft gelopen. De olie zelf (20W50) is beladen met fijn metaalgruis (<lagerschalen?); verder normale samenstelling en hoeveelheid. De oliepomp ziet er perfect uit, nergens speling. die was ook bij de revisie uiteen gehaald en gekuist. Het overdrukventiel is perfect, zo ook de krans op de nokkenas. De oliefilter en toebehoren zijn perfect gemonteerd. De oliekanalen zijn allemaal gereinigd geweest.
De oorzaak van het probleem is me (en het revisiebedrijf) een raadsel!
Iemand nog een idee? Ik wil dit niet weer voorhebben!
Walther
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Ik ben geen revisiemonteur maar heb op een ander forum eens iets vergelijkbaars gehoord. Daar zaten de verschillende onderdelen niet goed tegenover elkaar waardoor de oliekanalen niet op elkaar aansloten. Kan dat hier ook gebeurd zijn ?
Schijt aan originaliteit.
tja, dat is idd mogelijk maar niet evident…
Hij bouwt wél oliedruk op, en tussen de oliepomp en de krukaslagers zit niet veel: pomp zelf, overdrukventiel, hoofdoliekanaal (galerij) met drukmeter en dan de 5 oliekanalen door het blok, komen uit onder de lagers. Alle 5 lagers zijn stuk, dus géén plaatselijk probleem.
Of misschien zitten de lagerschalen wel verkeerd (allemaal dan??), maar ik heb geen idee of je die omgekeerd kàn monteren?
Walther
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Zijn de bovenste en de onderste lagerschalen niet onderling verwisseld? Dan komt nl het gat in de lagerschaal niet in lijn met de boring in het motorblok en krijgt het lager geen smering.
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl
Re: nieuwe motor stuk na 2 uur
walther259 schreef:De oliefilter en toebehoren zijn perfect gemonteerd.
Walther
weet je zeker dat je het oliefilter goed hebt gemonteerd ?? (driehoekjes tegenover elkaar). verstopping in de oliecarter ontluchting ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
wat lagerschalen betreft: dat kon ik niet nakijken, die had hij er al uit toen ik aankwam. Dat blijft idd een uitleg, maar voor een pro?
De oliefiltertoestand heb ik zelf uiteen gevezen en dat zat allemaal goed.
Ik hoop nu maar dat er voor de rest niet te veel schade is, nokkenas etc.
Walther
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Het is door een prof. revisiebedrijf gedaan in jou opdracht? en jij hebt daar voor betaald?
Als dat ja, ja is dan zou ik me geen zorgen maken, hoe rot het ook is. Het is een probleem van dat bedrijf. Ik doe daarbij frf de aanname dat ook in Belgie een garantie aanwezig is.
Sterkte Walther,
Ik heb ook een hele (dure) lijdensweg moeten doorspartelen alvorens m’n revisie motor het goed deed, ook alles 3 keer terug uit elkaar gehaald en vervangen.
veel succes toegewenst!
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Propje uit de krukas gevallen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Geen antwoord op de vraag. Maar mij is verteld de eerste 500km met mijn nieuw gereviseerde motor niet boven de 2000 rpm uit te komen, hooguit 2500. Wat is het nut van een nieuwe motor onbelast 1 minuut 3500 toeren te laten draaien?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
er is heel wat discussie over dat ‘inrijden’.
Blijkt dat de oude methode, van voorzichtigjes inrijden, als vroeger, niet zo best is…
Het andere is om de auto zeer sterk te gaan belasten, al heel snel: ik las dit onlangs nog eens in La Bombe.
En 3500 toeren lijkt me nu echt niet buitensporig.
Wat is overigens dat ‘propje’ uit de krukas?
walther
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
walther,
hebben ze jouw blok gezandstraald?
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
neen, het blok was niet gezandstraald.
Walther
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als de krukas wordt gereviseerd haalt men de boorgat propjes er soms uit om de kanaaltjes te reinigen. Als je die nit goed terugplaatst verlies je al je oliedruk..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
bogaard77 schreef:Als de krukas wordt gereviseerd haalt men de boorgat propjes er soms uit om de kanaaltjes te reinigen. Als je die nit goed terugplaatst verlies je al je oliedruk..
Als de krukas moet geslepen worden ( naar een overmaat lagerschalen ) MOETEN die stopjes eruit om de inwendige oliekanalen in je krukas grondig te kunnen reinigen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wbogaerts schreef:bogaard77 schreef:Als de krukas wordt gereviseerd haalt men de boorgat propjes er soms uit om de kanaaltjes te reinigen. Als je die nit goed terugplaatst verlies je al je oliedruk..
Als de krukas moet geslepen worden ( naar een overmaat lagerschalen ) MOETEN die stopjes eruit om de inwendige oliekanalen in je krukas grondig te kunnen reinigen .
Walter
Tussen moeten en daadwerkelijk doen zit een groot verschil. Vele revisiebedrijven doen het dus niet, het demonteren van de stopjes…
Maar goed. Met dit blok kan veel aan de hand zijn: Verkeerde maat lagerschalen, oliepomp stuk, dopje uit krukas, verstopte oliekanalen…. zonder foto’s en meetgegevens word het lastig om je een diagnose te geven in de juiste richting.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste