De laatste tijd veert mijn 16tri break als een porshe, en met de vele drempels hier in amsterdam is dat geen pretje.
Efin beide achterbollen staan plat en moeten dus vervangen worden. Nu lees ik her en der dat dit best makkelijk zlef te doen is, maar waar haal ik m’n bollen het makkelijkst/goedkoopst?
en moet de zaak na het verwisselen niet ontlucht worden of zo?
—
de groeten van simon
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Check de wiki!
Succes!
Ah, dat is duidelijk. Nu alleen nog een goed adres voor bollen…
iemand?
—
de groeten van simon
Totaal aantal Berichten: 25578
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hoe heet die club in rotterdam? Of De graaf, of Carfix, of Chyparse
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Als je BX Club lid bent, heb je een weg.
Ich bin ein Breaker
bollen vervangen break gelukt.
Zo. dat viel mee.
behalve dat bij de tweede bol de oliefilterketting stuk ging. met een vierkante pijp en het stuk ketting kreeg ik em uiteindelijk ook los. teiltje er onder die alle bruine smurrie opving en het bleef erg schoon. Met 4 straatklinkers als krik op straat in oud west, amsterdam had ik het klusje binnen een uur geklaart.
overigens, waar zit m’n krik eigelijk? in het reservewiel? ik heb em sinds ik de auto 5 jaar geleden kocht nog niet nodig gehad namelijk.
en oh ja, carfix had ze voor me op voorraad, hier 4 kilometer vandaan.
ik heb wel het gevoel dat er nog een grote bel lucht in zit. hoe krijg ik die er uit, of gaat dat vanzelf?
—
de groeten van simon
Re: bollen vervangen break gelukt.
macsimski schreef:Zo. dat viel mee.
behalve dat bij de tweede bol de oliefilterketting stuk ging. met een vierkante pijp en het stuk ketting kreeg ik em uiteindelijk ook los. teiltje er onder die alle bruine smurrie opving en het bleef erg schoon. Met 4 straatklinkers als krik op straat in oud west, amsterdam had ik het klusje binnen een uur geklaart.
overigens, waar zit m’n krik eigelijk? in het reservewiel? ik heb em sinds ik de auto 5 jaar geleden kocht nog niet nodig gehad namelijk.
en oh ja, carfix had ze voor me op voorraad, hier 4 kilometer vandaan.
ik heb wel het gevoel dat er nog een grote bel lucht in zit. hoe krijg ik die er uit, of gaat dat vanzelf?
geen idee waar je luchtbel zit overigens. Wellicht in je bollen
En die zijn er over een jaar of 5 wel uit ja
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Re: bollen vervangen break gelukt.
stoterstangen90 schreef:macsimski schreef:Zo. dat viel mee.
behalve dat bij de tweede bol de oliefilterketting stuk ging. met een vierkante pijp en het stuk ketting kreeg ik em uiteindelijk ook los. teiltje er onder die alle bruine smurrie opving en het bleef erg schoon. Met 4 straatklinkers als krik op straat in oud west, amsterdam had ik het klusje binnen een uur geklaart.
overigens, waar zit m’n krik eigelijk? in het reservewiel? ik heb em sinds ik de auto 5 jaar geleden kocht nog niet nodig gehad namelijk.
en oh ja, carfix had ze voor me op voorraad, hier 4 kilometer vandaan.
ik heb wel het gevoel dat er nog een grote bel lucht in zit. hoe krijg ik die er uit, of gaat dat vanzelf?
geen idee waar je luchtbel zit overigens. Wellicht in je bollen
En die zijn er over een jaar of 5 wel uit ja
Niet iedereen kan deze grap snappen vermoed ik…
@TS: Wat bedoel je met luchtbel? Dat je BX eindelijk eens fijn veert?
Test
de veercylinder staat schuin omhoog met de bol boven. als je de oude bol er af draait gutst er een scheut olie uit en blijft er een holte over, waar je de nieuwe bol dan weer in draait. daar zit dan ook lucht bij. dus de eerste tijd drukt er een belletje lucht tegen het membraam, niet de olie. ik kan me voorstellen dat lucht een stuk makkelijker door het gaatje van de schokdemper gaat dan olie. of wordt de lucht door de enorme druk zo klein samengeperst dat er niets van overblijft?
—
de groeten van simon
overigens stoterstangen, is dat een 3d van een honda 4takt blok?
—
de groeten van simon
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Hi Simon,
geen probleem:
gewoon de wagen een paar keer helemaal omlaage en omhoog zetten, tot deze beweging vlot verloopt zonder schooken.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
JanvB schreef:Hi Simon,
geen probleem:
gewoon de wagen een paar keer helemaal omlaage en omhoog zetten, tot deze beweging vlot verloopt zonder schooken.
Notitie aan mezelf: niet posten als je haast hebt…..
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Totaal aantal Berichten: 6135
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Re: bollen vervangen break gelukt.
macsimski schreef:Zo. dat viel mee.
. teiltje er onder die alle bruine smurrie opving
Bruine smurrie? Wordt het niet eens tijd voor een rondje verse LHM dan?