Een snelle search bracht dit niet op: waarom eigenlijk grotere klepspeling voor lpg, dus .25mm en .30mm warm voor lpg (zoals op de technische paginas van de clubsite staat)? Eigenlijk betekend het dat de kleppen met mindere ruimte open gaan als je nadenkt. Loopt wel prima in mijn ervaring.
Hans
Hans Staartjes
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Bij het draaien op lpg wordt een cilinderkop en de onderdelen net een tikkie warmer dan bij het verbranden van benzine. Meer warmte betekent meer uitzetting van de materialen en om vastzitten van de kleppen te voorkomen, wat verbranding tot gevolg heeft, moet er meer speling zijn….....vandaar
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hoi
In koude toestand gaan de kleppen zeker iets minder ver open .
Maar hier komt verandering in als de motor warm is.
Daar lpg een hogere verbrandingstemp. heeft en de smering minder is als op benzine , word de temperatuur van de onderdelen van de motor ook warmer.
En daardoor zullen o.a. dede klepstelen meer uitzetten dan bij een motor die op benine loopt .
En dus zal de klepspeling uiteindelijk ook kleiner worden en de kleppen verder openen.
een beetje offtopic ..
Maar iemand ervaring met Flashlube?, ik wou deze er bij mijn inbouwen en vroeg mijn af of hier intussen al meer bekend over was?
baad het niet dan schaad het niet dacht ik ..
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
LPG verbrandt langzamer, daarom zijn de uitlaatgassen heter.
Kleppen worden gekoeld tijdens de tijdsduur dat ze dicht zijn en op de zitting liggen.
Om de temperatuur niet te hoog te laten oplopen wordt de klepspeling ietsje groter gezet, gaan ze ietsje later open en ietsje eerder dicht, en liggen dus langer te koelen.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vlietmansje schreef:LPG verbrandt langzamer, daarom zijn de uitlaatgassen heter.
Kleppen worden gekoeld tijdens de tijdsduur dat ze dicht zijn en op de zitting liggen.
Om de temperatuur niet te hoog te laten oplopen wordt de klepspeling ietsje groter gezet, gaan ze ietsje later open en ietsje eerder dicht, en liggen dus langer te koelen.
JUIST!
maar die 25 en 30 .. dat is te veel! Doe maar 20 en 25.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
lupolo schreef:een beetje offtopic ..
Maar iemand ervaring met Flashlube?, ik wou deze er bij mijn inbouwen en vroeg mijn af of hier intussen al meer bekend over was?
baad het niet dan schaad het niet dacht ik ..
Het baad niet. Het is een verspilling van geld. En dat schaad wel. Jouw portomee namelijk.
Klepspeling voor een gas auto met goede kop hoef je niet te vergroten. Ik ken nauwelijks ds garages die dat doen en ik heb het de afgelopen 10 jaar ook niet gedaan. Gewoon goed afstellen bij KOUDE motor en op 0,15 en 0,20 zetten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
: Tot dusver heeft iedereen mij bezworen om toch vooral 0.05 ruimer te stellen op LPG. Ik ben wel erg geinteresseerd in de achterliggende redenen en techniek… Heb je meer informatie?
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
fluidphreak schreef:: Tot dusver heeft iedereen mij bezworen om toch vooral 0.05 ruimer te stellen op LPG. Ik ben wel erg geinteresseerd in de achterliggende redenen en techniek… Heb je meer informatie?
De reden is wat vlietmansje schetst.
Ik zet ze Net iets ruimer. To be on the save site. Officieel moet je elke 6000 km kleppen stellen en op de originele setting is dat snel genoeg.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
waterman771 schreef:lupolo schreef:een beetje offtopic ..
Maar iemand ervaring met Flashlube?, ik wou deze er bij mijn inbouwen en vroeg mijn af of hier intussen al meer bekend over was?
baad het niet dan schaad het niet dacht ik ..
Het baad niet. Het is een verspilling van geld. En dat schaad wel. Jouw portomee namelijk.
Klepspeling voor een gas auto met goede kop hoef je niet te vergroten. Ik ken nauwelijks ds garages die dat doen en ik heb het de afgelopen 10 jaar ook niet gedaan. Gewoon goed afstellen bij KOUDE motor en op 0,15 en 0,20 zetten.
Sorry dat ik zo laat reageer, maar op het Jaguarforum zijn de ervaringen met Flashlube dus wel positief en als je de website bekijkt dan heeft het wel degelijk zin.
Het is een loodvervanger en omdat je die niet in een LPG tank kunt gieten heeft men een injectiesysteem gemaakt. Het oude systeem werkt met een druppelaar welke is af te stellen met een stelschroefje en kost geen 50 euro inclusief een halve liter vloeistof. Het nieuwe systeem doseert electronisch en wat dat kost weet ik niet want ik zie het sinds vandaag pas op de website.
Een koprevisie naar LPG geschikt kost voor een Jaguar kop €1500 en als je niet veel rijdt met je klassieke DS of ID lijkt me het Flashlube systeem een goed alternatief voor een ingrijpende koprevisie. De DS kan goed tegen LPG, maar werd ontworpen in een tijd dat er lood in de benzine zat.
Waterman?
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:Waterman?
Een Ds is gelukkig geen Jaguar en de Ds koppen zijn in tegenstelling tot Jaguar koppen wél van fatsoenlijke klepzittingen en geleiders voorzien. Een Ds kop op LPG gaat zonder Flush down the toilet lube gewoon 3 ton mee, en vaak nog veel langer.
Voor de goede order: de klepzittingen van een DS zijn zó hard, dat er volgens diverse revisiebedrijven vrijwel géén beter materiaal te krijgen is. Het laten uitvoeren van een koprevisie om met DS of ID op gas te kunnen rijden is totale onzin. Net als FlashLube voor de genoemde auto dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik weet niet of de klepzetels van een DS zo hard zijn, geen idee daarover. De DS motor is een ouderwetse langeslag motor met gewone stoterstangen, dus kleppen stellen is een eitje.
De Jaguar XK motor heeft twee bovenliggende nokkenassen die direct de kleppen naar beneden drukken. Onder de nokvolger zit een stelplaatje en als je kleppen moet stellen ben je met een beetje mazzel een dag bezig. De XK motor loopt geweldig mooi, is veel stiller en soepeler dan de DS motor, wat ik altijd een lawaaiige motor heb gevonden en eigenlijk te ouderwets voor de futuristische en zeer vooruitstrevende auto. Daar zou de XM TCT in moeten passen, dat is een fantastische motor.
Ik kreeg de indruk dat je je niet hebt verdiept in de werking van Flashlube, mocht ik daarin een vergissing begaan dan excuses daarvoor. Maar Flashlube heeft wel een prijs gekregen voor hun spulletje en als de foto’s op hun website op waarheid berusten kun je het maar beter wel gebruiken, ook op een DS als hij op het schrale LPG moet rijden. En voor die paar rotcenten hoef je het niet te laten.
Het monteren van een Flashlube heeft wel degelijk zijn, als je klepzittingen het niet aankunnen om op loodvrije benzine op LPG te kunnen rijden. Maar gelukkig hebben onze DS’en en ID’s daar geen last van.
Kortom bij een DS of ID is het investeren in een Flashlube een overbodige investering, ook al kost het niet zo heel veel geld. Volgens mij weet Waterman dus heel goed wat een Flashlube doet en trekt hij hier de juiste conclusie.
Ik heb elf DS en ID’s gehad, maar nooit op LPG gereden. Wel weet ik dat men in die tijd altijd op loodhoudende benzine reed en dat dit buiten de grotere klopvastheid een beschermlaagje op de kleppen en zetels bracht.
Het moet op dit subforum bij sommige LPG rijders bekend zijn of ze relatief vaker kleppen moeten stellen en het zou interessant zijn als iemand daarover wat weet te melden. Immers, vaker kleppen stellen betekent meer slijtage en als de kleppen en zetels echt zo hard zijn dan hoef je ze nooit te stellen.
Ik vond op een ander forum wel dit:
Verder heb ik het plan opgevat om er een lpg installatie in te laten plaatsen. Echter ik lees hier en daar op het forum dat het niet altijd makkelijk gaat (lekken koppakking) ik weet wel dat de kop dient aangepast te worden (klepzetels) verder heb ik met de ds altijd op lpg gereden met aangepaste kop en nooit problemen gehad dus hoe dat nu zit met deze type? ik heb destijds wel laten vertellen dat de moter van een ds en een hy de zelfde zijn met hier en daar een aanpassing (versnellingsbak)
Dit gaat dus over de HY en je vindt het op dit forum.
Als er DS rijders zijn die op LPG rijden dan hoor ik graag hun ervaringen met betrekking tot het stellen van de kleppen, niet om gelijk te halen maar omdat het belangrijk is voor iedereen die op LPG rijdt of van plan is dat te doen.
Ik rijd vanaf volgende week met Flashlube in de Jaguar, maar ik rijd relatief weinig dus ik kan niet op korte termijn resultaten melden. Daar gaat minstens een jaar overheen. Ik zal wel af en toe de klepspeling meten en noteren.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Slijtage is vooral gevolg van hard rijden (=heet rijden), dus ligt aan het gebruik.
Hard rijden EN te krappe klepspeling geeft dus aanleiding tot problemen.