2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
lpg klepspeling
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 augustus 2008 12:57 PM
  [ # 16 ]

Dat het op tijd controleren en afstellen van de klepspeling zeer belangrijk is staat vast. Maar, ik ben ‘t niet helemaal eens met de stelling dat hard rijden automatisch tot meer slijtage zal leiden:

Ik heb met 2 Ds’en 21 i.e. in totaal 400.000 km gereden: Altijd hard ( uren met meer dan 160km/h achtereen) mee gereden. De auto’s kocht ik met 150.000 km op de teller en met 178.000 km op de teller, en met beide heb ik nooit de koppakking lek gehad óf de kop hoeven te reviseren.

Wat Flashlube betreft nog even dit: Ik heb in de werkplaatsen diverse klanten gehad met een flashlube systeem. In alle gevallen moesten we nog steeds op tijd ( dus na max 15.000km) de kleppen stellen, en ook hier was erg geen winst ten opzichte van een ds zonder flashlube te merken. Het mooiste verhaal kwam toen we een klant hadden die een Flashlube systeem had en 60.000 km per jaar reed: Na 3 jaar en 180.000 km waarbij wij iedere 15000km kleppen hadden afgesteld, bleek dat hij nooit vloeistof had hoeven bijvullen Confused  nader onderzoek wees uit dat het systeem NOOIT had kunnen werken, omdat de doseur vanaf nieuw stuk was geweest….. Waarmee voor mij duidelijk vaststaat dat Flashlube BIJ EEN DS geen toegevoegde waarde heeft….

@HanS: Natuurlijk is het XK blok uit jouw Jag van een heel ander soort als het trekker blokkie van de D-modellen. Maar feit is dat de XK motor niet het toonbeeld van lange levensduur is zoals het DS blok.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 10 augustus 2008 02:43 PM
  [ # 17 ]

Klopt, een Mercedes diesel van de 190 of 200 gaat gewoon een half miljoen kilometer mee. Hoeveel een DS haalt zonder revisie weet ik niet, maar wat ik van die franse auto’s zo mooi vind is de natte cylinders. Gewoon nieuwe bussen en zuigers er in en je gaat weer een paar ton.

Jaguars zijn mooie auto’s om te zien, maar ze zitten heel knullig in elkaar gefrutseld, de motor presteert nogal wat en die gaat uiteraard sneller naar de filistijnen als een rustige motor. De DS is behoorlijk snel, maar dat heeft ook veel te maken met zijn vorm.

Wat Flaslub betreft, op de website vermelden ze rapporten van verschillende motoren en wat daarbij opvalt is een Honda waarbij het systeem verkeerd was gemonteerd waardoor alleen cylinder 2 en 3 het middel kregen. En dat zou duidelijk te zien zijn aan het feit dat de klepspeling van 1 en 4 veel sneller minder werd. Of dat allemaal waar is kun je je afvragen.

Feit is wel dat een Jaguar op LPG de kleppen en zetels veel sneller opvreet dan op benzine met loodvervanger en Flaslube is een loodvervanger.

Met de vroegere loodhoudende benzine werd er een dun laagje lood gevormd op de kleprand en zetel. Sla eens met een hamer op een aambeeld, leg er een plaatje lood op en doe het nog een keer, je begrijpt wat dat lood doet.

Het mooiste verhaal kwam toen we een klant hadden die een Flashlube systeem had en 60.000 km per jaar reed: Na 3 jaar en 180.000 km waarbij wij iedere 15000km kleppen hadden afgesteld, bleek dat hij nooit vloeistof had hoeven bijvullen nader onderzoek wees uit dat het systeem NOOIT had kunnen werken, omdat de doseur vanaf nieuw stuk was geweest….. Waarmee voor mij duidelijk vaststaat dat Flashlube BIJ EEN DS geen toegevoegde waarde heeft….

Met alle respect, maar daar staat niets vast, de motor heeft nooit een druppel gekregen en er kan dus ook nooit een eventueel effect zijn geconstateerd. Overigens begrijp ik dat niet want het is een uiterst simpel systeem met een doseerventieltje dat je moet afstellen waarbij je het aantal druppels per minuut in een kijkglaasje kunt zien. Dus met de montage is dat niet gedaan. Bovendien staat in de manual dat je per liter brandstof een mililiter vloeistof moet gebruiken. Er zit 400 cc in dus na 400 liter benzine of LPG moet hij leeg zijn. En aangezien hij nooit hoefde bij te vullen denk ik dat hij helemaal niet heeft begrepen waarom het uberhaupt was ingebouwd.

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 10 augustus 2008 02:59 PM
  [ # 18 ]

dealer van Flashlube?, zou ik geen korting kunnen krijgen en daarmee Flashlube kunnen promoten .. haha

overgins mijn technische kennis reikt hierbij nog niet ver, maar hoor ook dan alleen maar lof over het systeem.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 10 augustus 2008 03:12 PM
  [ # 19 ]

Nee hoor, ik krijg geen commissie en ik hoef ook geen bevestiging. Een forum is om te discussiëren en dit forum onderscheidt zich van andere autoforums door de enorme hoeveelheid relevante kennis die hier aanwezig is en door de hulpvaardigheid van de mensen hier.

Tot voor kort wist ik niet van het bestaan van Flashlube en via het Jaguar forum kwam ik er achter. Toen de loodhoudende benzines werden verboden kwam er voor de oudere auto’s benzine met loodvervanger. Die verdween ook en we moeten het nu zelf aan de benzine toevoegen. Dat is een heel gedoe dus kwamen ze met een injectiesysteem. ER wordt een klein gaatje geboord ergens tussen de smoorklep en het spruitsuk en daar wordt een 3 mm dun pijpje in gedraaid. Omdat er onderdruk op staatzuigt dat pijpje, daar zit een slangetje op en dat zit aan de andere kant aan een reservoirtje met vloeistof en een doseerventieltje dat je kunt afstellen. Zo simpel is het en nu zie ik op de website dat ze een systeem hebben waarbij er electronisch wordt gedoseerd, maar in principe werkt dat precies hetzelfde.

Het hele systeem met een halve liter vloeistof kostte mij minder dan 50 euro en ik heb het ingebouwd onder het motto: baat het niet dan schaadt het ook niet en ik zal wel zien wat er gebeurt. Ik rijd met die Jaguar geen 1000 km per jaar en ik heb een reserve motor staan en drie koppen, dus ik maak me geen zorgen. Wat moet je dan op een Citroen forum hoor ik je vragen. Welnu, ik ben een Citrofiel na elf DS-sen en momenteel een XM TCT. En ja, een Citroen rijdt veel beter dan een Jaguar. Very Happy

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 augustus 2008 03:13 PM
  [ # 20 ]

Wat ik wil zeggen is dat die kop na 180.000 km nog steeds prima was, zonder die flashlube. Die kerel dacht dat het kwam DOOR flashlube.

Maar goed. Ik vind het een onzinnige uitgave voor een DS of CX. I rest my case. In een jag of Volvo zal het wel werken, maar van die auto´s is bewezen dat koppen gaar gaan van Lpg.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 10 augustus 2008 03:21 PM
  [ # 21 ]
waterman771 schreef:

Wat ik wil zeggen is dat die kop na 180.000 km nog steeds prima was, zonder die flashlube. Die kerel dacht dat het kwam DOOR flashlube.

Maar goed. Ik vind het een onzinnige uitgave voor een DS of CX. I rest my case. In een jag of Volvo zal het wel werken, maar van die auto´s is bewezen dat koppen gaar gaan van Lpg.

Ah, op die manier. Ik weet dat een DS alijd al prima op LPG ging, dat wist ik 30 jaar geleden al. Maar een feit blijft dat vroeger toen er nog lood in de benzine zat, de klep zachtjes landde op een heel dun laagje lood wat de energie van die landing absorbeerde, zie mijn opmerking over het aambeeld en de hamer. En met LPG of kale benzine landt die klep vele miljoenen malen op de zetel waarbij er metaal/metaal contact plaatsvindt. Dat moet gevolgen hebben en die zijn bij de DS kennelijk verwaarloosbaar.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 augustus 2008 03:25 PM
  [ # 22 ]

Het is zeker zo dat lood de boel nóg langer heel kan houden. Vergeet echter niet dat een ds blok geen toerenmotor is, en geen erg sterke klepveren heeft. In combinatie met een vrij tamme nokkenas én heel erg goede zittingen en geleiders hebben we hier de ideale LPG kop.

Ik ken zat DS rijders die een auto kochten met 2 ton op de teller, er LPG in lieten beunen en er vervolgens nog eens fluitend 250.000 km mee de wereld gingen verkennen. Waarbij gezegd moet worden dat IK vind dat je na max. 15000 km kleppen moet controleren.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 10 augustus 2008 03:25 PM
  [ # 23 ]
waterman771 schreef:

Wat ik wil zeggen is dat die kop na 180.000 km nog steeds prima was, zonder die flashlube. Die kerel dacht dat het kwam DOOR flashlube.

Maar goed. Ik vind het een onzinnige uitgave voor een DS of CX. I rest my case. In een jag of Volvo zal het wel werken, maar van die auto´s is bewezen dat koppen gaar gaan van Lpg.

Daar ben ik het inderdaad ook mee eens!, maar het blijft een vrij nieuw en nog niet erg bekend product.

Mijn ervaring met Flashlube is dat ik het totaal niet ken alleen van horen en zeggen .. en de meeste die ik erover spreek hebben inderdaad van baad het niet dan schaadt het niet, het idee erachter is natuurlijk grandioos en heeft misschien wel een ‘helende’werking, maar zoals waterman771 al zei is het mijn ook bekend dat een DS erg veel KM kan rijden voordat revisie noodzakelijk is (mits de kleppen steeds bijgesteld worden). Maar dan blijf ik met de vraag zou het op die vele KM echt geen ‘helende’werking hebben?, wat ik mijn ook zit te bedenken wat kost een fles olie en is dit haalbaar met de aantal KM die je er meer door zou kunnen rijden ?

al met al zou over dit product erg veel gediscuseerd kunnen worden Smile

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook