1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Problemen met starten op LPG
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 08 augustus 2008 08:59 PM

In mijn ID zit een conventionele LPG instalatie die gewoon met schakelaar van benzine op LPG is te zetten.
Nu wil ik graag dat de auto start op benzine en dan automatisch (zeg na 1 minuut of zo) overgaat op LPG. Dit ivm startproblemen met LPG. Ze loopt goed en netjes op LPG, maar wil gewoon slecht starten op LPG (zie ook eerdere berichten) Mijn vraag is wie weet welk relais ik daarvoor kan gebruiken? (of een andere oplossing natuurlijk)

Alvast bedankt,

Jeroen

salut

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 08 augustus 2008 09:02 PM
  [ # 1 ]

waarom start ie op gas zo slecht? dat lijkt me een betere vraag. ik zet haar altijd eerst een paar keer op contact. dan start ze altijd blij op gas.

succes

.komma

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 08 augustus 2008 09:06 PM
  [ # 2 ]

Deed ik voor de restauratie ook altijd. Drie keer contact om en lopen maar.
Nu kan ik tig keer dat doen .. start nog steeds niet. Op benzine is het starten en lopen. Op LPG moet ik een stuk of 10 keer echt doorstarten wil de auto starten. Vindt de accu niet zo fijn. Starten op benzine en overschakelen op LPG geeft geen problemen !?

Wie o wie heeft een ID?

Jeroen

salut

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 08 augustus 2008 09:20 PM
  [ # 3 ]

Het overschakelen lijkt mij fijner om handmatig te doen. Dit omdat je het beste eerst de benzine uit de carburateur opstookt voor je op lpg gaat rijden. Hierdoor zal de overschakeling altijd soepeler verlopen als je dit zelf in handen hebt.

Je kunt er ook een gewoonte van maken om de wagen op benzine weg te zetten. Maar hij zou ook normaal op lpg moeten kunnen starten.

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 09 augustus 2008 01:46 AM
  [ # 4 ]

Heb je al een LPG specialist geraadpleegd over het slechte starten? Starten op LPG moet net zo makkelijk gaan als starten op benzine.

Zelf gebruik ik de choke nooit bij het starten op LPG. Deze gebruik ik alleen bij koud weer om het stationaire toerental na het starten op peil te houden als de motor nog niet warm genoeg is om dat op eigen kracht te doen.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 09 augustus 2008 11:40 AM
  [ # 5 ]

Een ID: mijn ene DS start op LPG zonder ergens aan te komen, koud of warm, geen verschil, mijn andere wagen start koud op vol choke, warm nergens aankomen.
Raar, maar waar!

knuffel

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 10 augustus 2008 02:09 AM
  [ # 6 ]

Patje heeft gelijk: na benzineloop moet de inhoud van de carburateur eerst opgestookt worden voor je op gas kunt rijden. Dat gaat niet automatisch met een relais. Zo’n relais als jij bedoelt bestaat wel, maar werkt volgens mij alleen op auto’s met injectie.
De fundamentele vraag blijft: waarom start ze niet op gas?
Als je het contact uit-en-aan zet, hoor je dan ook inderdaad gedurende ca. 1 seconde lpg stromen? Zodra je hoort dat het gas afslaat doe je het nog een keer. Da’s de enige manier om een gas-bak te “choken”, eigenlijk het mengsel te verrijken.
Overigens: contact herhaaldelijk uit-en-aan zetten is de pest voor je kwetsbare contactslot. Je kunt beter de keuzeschakelaar even van gas naar de middenstand en weer terug zetten. Dan stroomt er weer een beetje gas. Zodra je hoort dat het gas afslaat doe je het nog een keer.
  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 10 augustus 2008 03:28 AM
  [ # 7 ]
nltecoko schreef:

Zo’n relais als jij bedoelt bestaat wel, maar werkt volgens mij alleen op auto’s met injectie.
  - Oscar -

Natuurlijk werkt zo’n relais ook op auto’s met carburateur, alleen is dat een beetje overbodige luxe, met een goed functionerende en afgestelde LPG installatie moet een DS of ID net goed starten als op benzine.

Bij een DS of andere auto met injectie wordt het starten op benzine vaak toegepast om de injectoren en extra benzineslangen in conditie te houden en niet om het starten te verbeteren.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 10 augustus 2008 02:13 PM
  [ # 8 ]
Erict schreef:
nltecoko schreef:

Zo’n relais als jij bedoelt bestaat wel, maar werkt volgens mij alleen op auto’s met injectie.
  - Oscar -

Natuurlijk werkt zo’n relais ook op auto’s met carburateur, alleen is dat een beetje overbodige luxe, met een goed functionerende en afgestelde LPG installatie moet een DS of ID net goed starten als op benzine.

Bij een DS of andere auto met injectie wordt het starten op benzine vaak toegepast om de injectoren en extra benzineslangen in conditie te houden en niet om het starten te verbeteren.

neen dat gaat niet , als je van gas terugschakeld naar benzine sta je daar met een LEGE carburator .
Voor je die op de startmotor volgekregen hebt is je batterij al lang plat .

Je moet hem dan s’avonds rijdend overschakelen op benzine voor je stopt .

Als je van benzine naar gas schakeld , zet je éérst de benzine dicht , rij je de carburator leeg en dan pas zet je de gas open .

Als je van gas naaar benzine gaat , zet je eerst de benzine terug open , blijf je rijden op gas tot de carburator vol zit en dan pas leg je de gas af .

Bij injectie moet je geen carbu volpompen , en daar kan het dus wel probleemloos .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 10 augustus 2008 03:27 PM
  [ # 9 ]
wbogaerts schreef:

neen dat gaat niet , als je van gas terugschakeld naar benzine sta je daar met een LEGE carburator .
Voor je die op de startmotor volgekregen hebt is je batterij al lang plat .

Je moet hem dan s’avonds rijdend overschakelen op benzine voor je stopt .

Als je van benzine naar gas schakeld , zet je éérst de benzine dicht , rij je de carburator leeg en dan pas zet je de gas open .

Als je van gas naaar benzine gaat , zet je eerst de benzine terug open , blijf je rijden op gas tot de carburator vol zit en dan pas leg je de gas af .

Bij injectie moet je geen carbu volpompen , en daar kan het dus wel probleemloos .

Walter

Je hebt helemaal gelijk. Gaat niet werken tenzij je er nog een electrische benzinepomp aan toevoegt. Blijf nog steeds van mening dat zo’n systeem niet nodig is bij een motor met een carburateur.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 augustus 2008 03:29 PM
  [ # 10 ]

Ook met een electrische benzinepomp gaat het niet werken: voor het overschakelen moet je immers de vlotterkamer van de carburateur leegrijden….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 11 augustus 2008 12:47 PM
  [ # 11 ]

Ik heb dit weekend nog eens goed gekeken en gerommeld aan mijn Solex 28/36 SFIF carburateur. Heb nu toch de indruk dat dit de veroorzaker is van het slecht willen starten op LPG. Kan dat? Idea
Op benzine start de auto wel snel, maar van mooi stationair lopen is geen sprake. Het verstellen van de regelschroeven heeft eigenlijk geen effect. Wil eigenlijk de carburateur vervangen door een Weber carburateur dlea2 of DMA2.

Iemand hier een mening over? Hoor het graag.

Bye,

Jeroen

salut

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 augustus 2008 12:51 PM
  [ # 12 ]

Als de carb op benzine zijn werk goed doet, zal hij het zeker op LPG goed moeten kunnen doen. Ik denk niet dat je probleem in de carburateur zit.

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 09 maart 2009 09:32 PM
  [ # 13 ]

Vanavond heb ik naar alle waarschijnlijkheid de oplossing van het probleem, n.l. het niet willen starten op LPG, gevonden. Het zit hem in de aarding van het schakelblokje van benzine/LPG. Deze zit geschroefd tegen het schutbord aan, maar maakte naar alle waarschijnlijkheid geen goed contact. Nadat ik een directe verbinding tussen schroef en massa (van accu) had gemaakt was het starten en lopen…  Very Happy

salut

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 maart 2009 11:32 AM
  [ # 14 ]

Cool!

Wel kan een slechte carbu het starten beinvloeden. Als je veel speling op de gasklep as hebt bijvoorbeeld.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
J.Werges
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 235
Geregistreerd: 20-01-2008

- ID/DS ID 20/ DSuper 5
Gepost: 10 maart 2009 02:18 PM
  [ # 15 ]

Ik heb de Solex carburateur afgelopen najaar vervangen door een Weber. Verschil was duidelijk merkbaar, maar desondanks wilde de auto niet op gas starten. Nu wel Razz

salut

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook