2 van de 13
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
citroen BX in de autokampioen
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 12 augustus 2008 01:59 AM
  [ # 16 ]

OK, ik heb het artikel gelezen en vind het een prima stuk. De motoren worden betrouwbaar genoemd, de vering wordt gezien als een van zijn sterke punten. Verder heeft men het over de vele slecht onderhouden exemplaren, welk gedeelte klopt daar niet van?
Ook kan ik mij prima vinden in het “voor een duppie op de eerste rang-verhaal”. Uiteraard op het onderhoud-verhaal na, want daar heb ik altijd goed voor gezorgd. Maar als ik eerlijk ben, zou ik geen BX rijden als ik meer centen wilde uitgeven. Een BX is voor mij altijd het beste alternatief geweest voor vele wagens die veel leuker zijn, maar ook vaak onderhoudsintensiever en duurder. Wat niet wegneemt dat een BX voor mij een toppie alternatief was.

Kortom, ik ben erg benieuwd naar “Dennis” zijn verzonden reactie!

Profiel  
 
joelle
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 14-04-2008

Gepost: 12 augustus 2008 02:17 AM
  [ # 17 ]

Verhaal klopt volgens mij gewoon behalve dat diesel verhaal maar een goed onderhouden bx is wel betrouwbaar. Rij al jaren bx en nooit grote problemen gehad behalve met de laatste en de goedkoopste die ik ooit heb gekocht (300 euro voor een tzd turbo break) is een versleuteld hok en kost inmiddels ongeveer 1000 euro maar durf al naar de winkel (nog geen 2 km) zonder een gereedschapkoffer mee te slepen. En tot slot heb 5 ex anwb wegenwachters als collega en toen ik vertelde dat ik bx rij kwamen de verhalen gelijk los

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 12 augustus 2008 02:27 AM
  [ # 18 ]

Vind het best een behoorlijk stuk en dat de club aangeprezen wordt kan natuurlijk ook geen kwaad. En laten we eerlijk zijn, er staat best een hoop zooi bij al die handelaren en dat zijn inderdaad veelal Deauville’s. Alleen het punt m.b.t. verouderde diesels deel ik niet.

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 12 augustus 2008 02:51 AM
  [ # 19 ]

mijn reactie.

Via deze weg wil ik graag een reactie geven op julie artikel over de Citroen
BX.

Om te beginnen een vraag, heeft degene die dit artikel heeft geschreven zich
wel enigzins verdiept in citroen en zeker de BX?

We hebben het over een auto die al 14 jaar niet meer geproduceerd wordt,
dus de jongste is 14 jaar oud.
Welke auto biedt voor deze lage gebruikskosten
(onderhoud,houderschapsbelasting en verzekering)zoveel ruimte, comfort en
5deuren?
Een actie model heeft meestal meerdere voordelen tov een niet actie model
dus waarom heeft dat de BX als occasion geen goed gedaan?
Al die hollanders zaten en zitten dus zeker voor een dubbeltje op de eerste
rij.
Als anwb zijnde heeft u natuurlijk ook gecontroleerd en ontdekt dat de
storingen waarschijnlijk voor 80 procent het ontstekingsmoduul of bobine
betrof. peugeots uit die jaren kampten netzo met dat probleem.

Het genoemde feit dat witte BXén bij voorbaat verdacht zijn daar wil ik
eigenlijk niet eens op reageren, kleur heeft totaal niks met de
onderhoudshistorie of kwaliteit te maken natuurlijk.Tevens is het
veersysteem ook bij weinig onderhoud vrijwel probleemloos.

Dat het stalen gedeelte van de koets wel gevoelig is voor roest is ook al
nergens op gebaseerd, die is na 1984 kwalitatief gewoon prima(1984 is 24
jaar geleden!) en pak maar een Citroen Bx van 1994 of 95 en je zal zien dat
die nu 2008 voor een auto van 24 jaar nog prima voldoet.
Dan verder naar het diesel verhaal: de XUD motoren waren geen toonbeeld van
moderne techniek?????
Als die motoren dat niet waren welke dan wel?De turbo was 1769cc en had toen
al 90 pk en liep 180 km/h. van nul naar 100 in ca 10 seconden!!!!!en STIL
Nieuwe hdi’s tdi’s etc kunnen heden tendagen (zonder roetfilter) trouwens
nog steeds niet aan dezelfde of lagere k waardes komen tijdens de APK.
Volkswagen is er nu pas achter hoe je stille diesels moet maken, en Opel had
het op dat gebied ook niet voorelkaar(roest ook niet trouwens)
Dan over de prijzen nu en het onderhoud?
Een auto van minimaal 15 jaar oud is als hij nieuw tussen de 20 en 25000
GULDEN heeft gekost waarschijnlijk niet meer waard dan 750 euro, als jullie
de moeite hadden genomen even op een occasion site te kijken hadden jullie
dit ook kunnen zien.
Een Opel Astra of Golf van 1994 krijg je ook al voor rond 500. dat terwijl
heel nederland daar in reed.En verwachten jullie dat die dan wel netjes
dealer onderhouden zijn????
Procentueel rijden er nu nog veel meer Citroens dan dat er Opels of
Volkswagens rijden, in vergelijk met de hoeveelheid nieuw verkochte
modellen.
Ik zou het zelf netjes vinden om dit verhaal een keer natelopen en te
rectificeren of een nieuw item aan de BX te wijden.
Een test tussen een golf astra en BX van de zelfde leeftijd en
onderhoudskwaliteit is misschien ook wel een idee.


dit wilde ik nou nog ff kwijt, met vriendelijke groet,

dennis

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 12 augustus 2008 02:59 AM
  [ # 20 ]

Maar eh…. met heel veel zaken onderschrijf je hun verhaal toch? Ze hebben het toch ook over storingen die vaak onschuldig zijn.
Over het veersysteem zeggen ze niet dat het slecht is, enkel dat het storingen kan veroorzaken door achterstallig onderhoud.
En dat lezen we hier bijna dagelijks…. En toch noemen ze het een sterk punt. En zo meer van dat soort dingen.

Op het gebied van de diesels heb je een punt. Maar dat is de moeite tot rectificatie amper waard naar mijn mening.
Niet dat je verhaal niet klopt, maar meer omdat je vooral het zelfde schrijft, maar dan in andere bewoordingen.  Laughing

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 12 augustus 2008 03:04 AM
  [ # 21 ]

Even 2 puntjes Dennis:

- Een BX van ‘95? Wees zelf in dit geval a.u.b. ook zorgvuldig. OK, er zijn een paar BX-en met kenteken van ‘95, maar allemaal eerder geproduceerd.
- Weinig Golfjes en Astras van die tijd? Ik zie nog enorm veel Golfjes type 2 en de Astra van begin jaren 90 zie je denk ik ook nog meer dan BX-en van rond die leeftijd (ook relatief qua verkoopcijfers, van de BX zijn er ook niet bepaald weinig verkocht).

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 12 augustus 2008 03:20 AM
  [ # 22 ]

ja een tikfoutje inderdaad.. Dit is ook wat ik in 24 jaar citroens repareren van de BX vind. en dan vind ik het toch vreemd dat de meeste van jullie reacties ook niet zo positief zijn over de BX.

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 12 augustus 2008 03:27 AM
  [ # 23 ]

Wie is wanneer niet positief? En waar is de schrijver van het stuk negatief op plaatsen waar het niet op zijn plaats was?
Ok, die diesels, maar zelfs over die misplaats genoemde oude dingen was hij positief.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 12 augustus 2008 03:43 AM
  [ # 24 ]

Re: mijn reactie.

Ik kan me in het verhaal van Dennis prima vinden very good


En dit is helemaal sterk! Een slopel roesten? Mwaaaaaaaaaa Laughing

dennis van der ven schreef:

en Opel had
het op dat gebied ook niet voorelkaar(roest ook niet trouwens)

 

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 12 augustus 2008 04:09 AM
  [ # 25 ]

en dan vind ik het toch vreemd dat de meeste van jullie reacties ook niet zo positief zijn over de BX.

Ik kan heel erg positief zijn over een BX, maar de punten die aangehaald worden in het stuk van de AK kloppen mijn inziens grotendeels wel.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 augustus 2008 04:29 AM
  [ # 26 ]

Het positieve punt: dit artikel zal niet voor een enorme prijsstijging van 2e hands BX-en zorgen.

Het negatieve punt: de genoemde handelswaarde is niet helemaal juist. En een BX mag dan qua handelswaarde geen topper meer zijn, dat zegt niets over de vervangingswaarde van een goed exemplaar. En de typen 1 worden doorgaans toch wat hoger gewaardeerd dan 500 eur, overigens niet de laagste prijs ooit, want die hebben we al een aantal jaren achter de rug, nog in het guldenstijdperk waarin 150 gulden een aardig startbod was.

Ik zou ook niemand zomaar een BX aan willen praten. Als je een BX koopt, koop je een project, zoveel is zeker. En daar houden de meeste mensen niet van, daar heeft AK gelijk in.

Het verhaal over de diesels is pure onzin; in de hoogtijdagen waren de BX diesels het beste wat er te krijgen was. Dat bleek ook wel uit het aantal wat er nu nog over is.

Betrouwbaarheid is een beetje een vraagteken; wat dat betreft hangt het van je relatie met je BX af, het is maar wat je erin stopt. De diesels blijven doorgaan, en kun je echt niet onbetrouwbaar noemen.

Er komen nog net geen bloemetjes uit de uitlaat van mijn 19TGD break maar veel scheelt het niet, en de onlangs voor best wel wat meer dan door de AK genoemd geld aangeschafte turbodiesel houdt zich ook al netjes aan het rookverbod.

Het hydraulisch systeem is zoals al genoemd met weinig tevreden, maar helemaal zonder onderhoud gaat het niet goed.
Maar dat geldt ook voor een conventioneel geveerde en geremde auto uit die jaren, die krijgen last van slappe of zelfs gebroken veren en hebben al wat schokbrekers gevreten en daar zijn ook al diverse malen de remmen doorgespoeld.

Al met al had het misschien nog ietsje genuanceerder gemogen, maar echt ver slaan ze de plank toch niet mis als je het mij vraagt. En aandacht voor de club, liefst met contactgegevens, mag natuurlijk altijd!

Met de hoofdgedachte ben ik het wel eens. Je moet toch wel aardig BX-gek wezen wil je vandaag de dag nog dagelijks of voor woon-werk verkeer in een BX rondrijden whistle

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 12 augustus 2008 11:09 AM
  [ # 27 ]

Tot vorig jaar februari had ik alleen een BX voor woon-werk en vakantie en vrije tijd verkeer. Dat beviel prima!

En of je nu nog iemand een BX moet aanraden om als dagelijkse auto te rijden, dat betwijfel ik ook. Je kan voor het zelfde geld ook een goede andere auto (Citroen) kopen.

Neemt niet weg dat een BX een zwaar ondergewaardeerde auto is.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 12 augustus 2008 11:41 AM
  [ # 28 ]

Procentueel rijden er nu nog veel meer Citroens dan dat er Opels of
Volkswagens rijden, in vergelijk met de hoeveelheid nieuw verkochte
modellen.

Dat komt niet omdat de BX nu zoveel beter is dan de Astra of Golf, maar omdat de Astra en Golf erg populair zijn in het voormalig oostblok. Daar is het merendeel naar toe gegaan. En wie weet rijden ze daar nog steeds rond.

Jeroen

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 12 augustus 2008 01:19 PM
  [ # 29 ]

Volgens mij hebben BX-en last van hun slechte naam door gebrekkig onderhoud door eigenaren die zich eigenlijk geen auto konden veroorloven. Terecht stelt men dat dit voor veel BX-en geldt die nu aangeboden worden. Over de diesels doet de schrijver van het artikel een beetje vreemd,maar goed.

Het meest storende vind ik wel het voorbeeld van een aangeboden BX, door een garage, die er inderdaad op de foto al niet uitziet. Ze hadden, met wat zoeken, ook voorbeelden van duidelijk betere exemplaren kunnen laten zien.

Daarnaast weten wij, als liefhebers, dat je een goede BX niet voor € 500,- kunt kopen. Je hebt voor dat geld een “leuke”  BX, waar nog minstens, en meestal veel meer, hetzelfde bedrag in geinvesteerd moet worden voordat ie is zoals Citroën dat bedoelde… “goedkoop” kun je een BX dan al niet meer noemen. En je moet dus niet denken dat je voor een paar euro een auto koopt die de wereld wel rond zal rijden, hoewel zelfs daar uitzonderingen in bestaan… want ik heb er zelf één op de stoep staan Wink

Al met al vind ik het artikel niet puur negatief, zelfs redelijk objectief. Maar toch ook wel weer beeldbevestigend over Franse auto’s in het algemeen.

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 12 augustus 2008 02:36 PM
  [ # 30 ]

Een BX is een goedkope, grote en comfortabele auto als je alles zelf kan doen. En dat is, als je er iets van af kent, goed mogelijk bij een BX.

Voor iemand als ik zit er dus ook niets anders op dan proberen beroep te doen op wat medeleden of hem naar de garage brengen. Natuurlijk liefst dat eerste…want dan leer je zelf ook nog iets bij Cool  En het is altijd leuk om iemand te ontmoeten die de magie van een BX in ziet Very Happy

Profiel  
 
 
2 van de 13
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook