lhm lekkage, wat precies te doen?
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 12 augustus 2008 02:50 PM

Elke dag een klein lhm plasje op straat.

Bijn nadere inspectie: de druppels hangen aan de bol die VOOR in het midden onder de auto zit, vlak achter de vooras. Weer nadere inspectie:

Een blokje vlak boven deze bol waar allerlei leidingen langs/inlopen boven deze bol is kletsnat..

Omdat het er daar ingewikkeld en kletsnat van de olie uitziet, weet ik niet hoe ik dit aan moet pakken. De bol zal er af moeten om dit goed te bekijken? of kan ik beter de bol met z’n frampje en al verwijderen? En waar lekt ie precies daar meestal? Is het vaak een kwestie van fittingen aandraaien of moet dat hele blokje (wat het ook is) vervangen worden? Wie heeft tips? Ik ben handig, maar heb weinig “citroen hydroliek sleutel ervaring”

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 augustus 2008 03:11 PM
  [ # 1 ]

Zet em op de brug en spuit alles schoon met break clean. Dan motor aan en kijken!

Je kan voorzichtig met een leidingsleutel proberen of de leidingen strakker kunnen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 12 augustus 2008 03:24 PM
  [ # 2 ]

Tja, ik heb dus geen brug. Moet alles op straat doen en dan hoop ik op een tip wat ik het beste kan doen. Het is wel duidelijk dat het boven die bol lekt, en voor nadere inspectie of aandraaien van leidingen moet die bol daarweg: bol loskappen, of het hele basisblok met bol en al verwijderen (weet niet of dit uberhaupt kan)

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 augustus 2008 03:58 PM
  [ # 3 ]

Ik neem aan dat je er alleen van onderen bij kan? Zet de auto hoog en ondersteun heel erg goed. Dan kan je em drukloos maken en die bol eraf draaien. Niet zomaar die bol eraf draaien!

Maak ff een foto van die bol.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 12 augustus 2008 05:42 PM
  [ # 4 ]
bogaard77 schreef:

..... Niet zomaar die bol eraf draaien!

mwaaachhhh, je moet alles een keer mee hebben gemaakt whip

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 12 augustus 2008 05:54 PM
  [ # 5 ]

Zoiets?

Waarschijnlijk is het de O-ring die versleten is, even de grote wartel lossen en nieuw ringetje erin frotten.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 13 augustus 2008 02:06 PM
  [ # 6 ]
bogaard77 schreef:

Ik neem aan dat je er alleen van onderen bij kan?
Maak ff een foto van die bol.

Ik kan er alleen van onderen bij. De bol zit ter hoogte van de versnellingspook. (In het midden van de auto en achter de vooras) Foto gaat pas als ie omhoog staat en ik er onder kan. Maar ik zal het zo even proberen..

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 13 augustus 2008 02:11 PM
  [ # 7 ]

Ah, een hydractiveblok..

Xsara Coupe

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 13 augustus 2008 02:47 PM
  [ # 8 ]

dit is hem, foto genomen aan bestuurderskant bij de voordeur.
De bol zelf lekt dus niet, maar hetgene wat erboven zit. Dit is een cilindertje of zo waar meerder hydroliekleidingen in/uit gaan.

daar kan ik dus pas een foto van maken als de bol eraf is, want de bol zit ervoor.. Wie weet wat dit voor bol is en wat voor dingetje/lekkage er vaak bovenzit?


http://img77970.pictiger.com/images/16413262/

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 augustus 2008 02:51 PM
  [ # 9 ]

Yep! de hydractive bol. Wel, als de auto op bokken staat en van druk af is kan je die bol proberen los te draaien. Als dat niet wil en je steuntje verbuigt eerder dat kan je de leidingen lossen en de unit weg sleutelen.

Je moet wel zeker weten dat de lekkage niet van veel hoger komt. Daarom mischien eerst schoonspuiten en kijken..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 13 augustus 2008 03:04 PM
  [ # 10 ]

hier nog een close up:

http://img77970.pictiger.com/images/16413305/

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 augustus 2008 04:12 PM
  [ # 11 ]

Ja. zo kun je er niks aan zien. Begin er mee om de boel eens goed schoon te spuiten. Bij een manual carwash of zo.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 14 augustus 2008 12:48 AM
  [ # 12 ]

Zo, ik heb de waterspuit er even op gezet. XM gelijk op bokjes gereden en door de wind laten drogen. Daarna inspectie met lamp: niets te zien.

Dan met de motor aan, en daar kwam binnen een minuut het eerste drupje LHM naar beneden en na weer een minuut de tweede… het komt niet van de hydractive bol, maar van het stuurhuis erboven.. Sad  Het hele stuurhuis is ook een beetje vet van de lhm.

Wat is wijsheid? Ik lees hier horror verhalen over dure stuurhuizen en dagen werk.

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 14 augustus 2008 11:45 AM
  [ # 13 ]

Gelukkig is een DIRASS compleet anders dan een DIRAVI stuurhuis. Bij een DIRASS zit de bekrachtingscilinder buiten het stuurhuis, dus die cilinder is te vervangen. Bij een DIRAVI moet het hele stuurhuis eruit en het stuurhuis is ook groter en hoger dan een DIRASS.
Het is nog steeds lastig, maar nog geen horror-verhaal.

Ik zit trouwens in hetzelfde schuitje, bij mij lekt er op die plek ook LHM. Alleen weet ik nog niet zeker of het in het veer-circuit of stuur-circuit zit.

Correctie: mijn druppels hangen aan de hoogte-regelaar

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
huizing
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 14-08-2005

Gepost: 15 augustus 2008 02:10 AM
  [ # 14 ]

ik heb op aanraden van de garage leak lock in het LHM reservoir gedaan. Hier heeft hij al diverse stuurhuizen mee gedicht.. Welliswaar was dit met reguliere ATF stuurhuizen, maar op het leak lock busje staat dat het ook kan in hydraulische systemen…

(dit is gewoon heldere vloeistof die rubber keerringen conditioneerd, dus geen verstoppende troep) Ik hoop dat dit helpt…

ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook