1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
rijtest: Citroen C5 2.0 HDi Ligne Business
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 03 juli 2008 01:15 AM

Het moment dat ik de nieuwe Citroën C5 voor het eerst zag, kan ik me nog goed herinneren. Ik was bezig met mijn afstudeerstage bij Citroëndealer Auto Oosterhof in Grijpskerk. Toen de Citroën Nemo afgeleverd werd, keek niemand er naar om, maar bij de nieuwe Citroën C5 was dat anders! Toen eenmaal de vrachtwagen voor kwam rijden, zag je de werkplaats en de showroom leeglopen. Iedereen stond nauwkeurig te kijken hoe de nieuwe Citroën C5 van de vrachtwagen werd gereden. Direct werd de auto van buiten en binnen bekeken, en iedereen was het er over eens: wat een verschrikkelijk mooie wagen!
Dezelfde C5, die eerste die bij Auto Oosterhof van de vrachtwagen rolde, mochten wij testen: de 2.0 HDi in de Ligne Business uitvoering en met conventionele vering.

Ik kan me niet veel mensen herinneren die iets negatiefs konden zeggen over het uiterlijk van de Citroën C5. Mensen die de Citroën DS, Citroën CX of Citroën GS nog als de auto beschouwen, zullen waarschijnlijk niet warm worden van de C5, en wellicht de C5 niet in het rijtje van grote Citroen’s vinden passen. Waar vroeger Citroën nog excentrieke en unieke auto’s bouwde, moet Citroën nu auto’s maken voor de massa, want anders kan je je koffers pakken als autofabrikant. Echter met de nieuwe C5, heeft Citroën een auto gemaakt die perfect in de huidige tijdgeest past.

Interieur
In mijn jeugdige jaren, ben ik grotendeels vervoerd in BX’en: oude, nieuwe, GT’s, het 1e en 2e type. We hadden toen de stelling dat een Citroën waar niets aan rammelt of niets aan mankeert, geen echte Citroën is. Als ik die stelling naast de nieuwe C5 leg, is de nieuwe C5 dus geen echte Citroën, want er rammelt niets en er mankeert ook niets aan. Het interieur ziet er niet alleen geweldig uit, maar het zit ook nog geweldig goed in elkaar, het niveau is zeker hetzelfde (of beter) dan een Volkswagen of andere solide auto’s.
Als je een C4 Picasso of andere ruimtewagen gewend bent, is de hoge raamlijn wel even wennen. De eerste opmerking van mijn vrouw Ellie toen ze in de auto zat was: “wat een gezellig autootje”. De hoge raamlijn zorgt voor een gezellig en bijna knus interieur.
Alle knopjes op het stuur zorgen er voor dat jij bijna alles kan bedienen vanaf het stuur. Als Citroën slim was geweest dan hadden ze flippers achter het stuur gemonteerd, want dan hoef je je handen helemaal niet meer van stuur af te halen. De tellerunit ziet er gaaf uit, en de display middenin de snelheidsmeter is superhandig. De display is zo handig dat je de snelheidsmeter niet meer nodig hebt, want het digitaal aflezen van de snelheid gaat veel sneller. Wat ik wel een beetje mis bij de C5 is de head-up display, die wel in de Citroën C6 zit. Vooral bij de duurdere versies, zou een head-up display zeker een toevoeging zijn en het werkt gewoon heel plezier en maakt het rijden nog comfortabeler.

Exterieur
Als je de lijnen van de zijkant van de Citroën C5 tekent in 2d, dan lijkt hij veel op de Ford Mondeo, Mazda 626 en vast op nog meer auto’s. De mode tegenwoordig is om auto te maken en te kopen die veel op elkaar lijken. De voorkant en vooral de holle achterruit maken de auto typisch Citroën. Hoewel de auto geen typische Citroën is met excentrieke vormen, is het uiterlijk (wat mij betreft) meer dan geslaagd. De C5 oogt gewoon als een dikke en stoere bak! Veel kan ik wil ik er ook niet over zeggen, want iedereen heeft zijn eigen smaak! Ik vind het een toffe bak!
Rijden
Tja, een C5 testen zonder hydraulische vering is wel even wennen, en de puristen zullen er schande over spreken. Wat mij betreft is het een goede (marketing) keuze, zeker omdat de hydraulische vering nog wel leverbaar is. Je trekt gewoon veel meer mensen aan, als je ook de conventionele vering kan leveren: iedereen blij dus. De C5 met de conventionele vering, veert voor een moderne auto gewoon goed. Je voelt de kleine hobbeltjes wel, maar op de snelweg rijdt hij echt super. Volgens de verkoper van Auto Oosterhof is het verschil tussen hydraulisch en conventioneel haast niet toe voelen, echter de echte die-hard citrofiel zal het altijd merken, alleen is de vraag of het niet tussen de oren zit .
De 2.0 HDi die we gereden hebben is een prima motor, er zit genoeg vermogen in en met de 6-versnellingsbak rijdt hij heerlijk comfortabel. Ik denk dat de 2.0 HDi wel de voordeligste keuze kan zijn, zeker met de huidige dieselprijzen. Als al het vermogen los komt, schiet de C5 er vandoor en met 120 km/u rijdt hij heerlijk rustig op de snelweg. De C5 is echt een auto om relaxed mee te rijden en is ook echt een kilometervreter. Tijdens het rijden is de C5 opvallend stil, op de snelweg hoor je enkel de banden en als je goed luister ook de motor nog.

Conclusie
Gaaf, doen, kopen! Op alle punten is het een geweldige auto met voldoende keuze in motoren en zelfs in vering! Het enige echte minpunt is het imago van het merk Citroën, waardoor iedereen toch voor de Mondeo, Passat of andere veilige keuzes gaat. Met de nieuwe C5 heeft Citroën de mogelijkheid om van dat imago af te komen: de C5 heeft een mooi uiterlijk, geweldig interieur en qua techniek zit het ook helemaal goed. Ik denk dat het met de betrouwbaarheid ook wel goed gaat komen (even afkloppen). Citroën heeft met de C4 Picasso al laten zien dat ze betrouwbare auto’s kunnen bouwen, en ik heb het idee dat de C5 nog beter in elkaar zit dan de C4 Picasso.











Profiel  
 
XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1691
Geregistreerd: 17-06-2006

Gepost: 03 juli 2008 02:23 AM
  [ # 1 ]

Leuk verhaal en coole pix! Als je de heren autojournalisten mag geloven is het een prima alternatief voor de gebruikelijke leasebakken… En de afgelopen maand zijn ze ook prima verkocht. Meen een 14e plek in juni.
Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 03 juli 2008 11:51 AM
  [ # 2 ]

Leuke test.

Wellicht moeten we een test organiseren zodat je blindelings moet kunnen merken of het een HP of een normale ophanging heeft. Ik gok dat je het kan merken, je moet dan wel zelf rijden en het parcour uit kunnen kiezen.

Profiel  
 
Gepost: 03 juli 2008 12:06 PM
  [ # 3 ]

Als de HP versie op die van de C6 geschoeid is, dan moet ie wel heel erg zijn uitgekleed om op de conventioneel geveerde te gaan lijken, want die vond ik persoonlijk niet echt overtuigen. Reed lekker hoor, daar niet van, maar wildenthousiast werd ik daar niet van.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 03 juli 2008 12:11 PM
  [ # 4 ]

Schitterende foto’s!!!
Inhoudelijk niet objectief natuurlijk. Dus wat dat betreft aan mij niet besteed. Wink

Jeroen

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 03 juli 2008 12:22 PM
  [ # 5 ]

Leuk verhaal inderdaad.

easternnl schreef:

Wellicht moeten we een test organiseren zodat je blindelings moet kunnen merken of het een HP of een normale ophanging heeft. Ik gok dat je het kan merken, je moet dan wel zelf rijden en het parcour uit kunnen kiezen.

Ik ben ook voor een blinde test. Want dat het ‘tussen de oren’ zit gaat er bij mij niet in, tenzij Citroen iets heel erg verkeerd heeft gedaan met het HP systeem. Vriend en vijand is het er tenslotte over eens dat de C6 de best verende auto in z’n klasse is.

Ik hou het maar op een verkoperspraatje.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 03 juli 2008 12:33 PM
  [ # 6 ]

Lijkt mij ook héél sterk dat je het verschil tussen hydraulisch geveerd en conventioneel geveerd niet voelt. Tenzij je een hele soepele conventionele vering vergelijkt met een hydraulische vering die al 20 jaar verwaarloosd is ofzo.

Erg jammer dat HP steeds meer en meer uit het assortiment rolt, straks is citroen niks anders meer dan yet another car manufacturer.  Rolling Eyes

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6497
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 03 juli 2008 12:45 PM
  [ # 7 ]

De heren autojournalisten zeggen het verschil wel te voelen, maar die weten ook vooraf waarmee ze op pad gaan…

Inhoudelijk niet objectief natuurlijk

Razz Inderdaad. Ik mis een kritische noot over de zinloosheid van de achterbank als de bestuurder en voorste bijrijder van bovengemiddelde lengte zijn. Dan blijft er namelijk, net als bij zusje P407, echt nul komma nul beenruimte over voor de achterpassagiers… Toch jammer voor zo’n auto.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7813
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 03 juli 2008 01:28 PM
  [ # 8 ]

Ik ben het met Marc eens (we hebben dezelfde auto gereden) dat er niet bijzonder veel aan is, deze non-HP versie. De tweeliter HDi doet wat tam aan door het hoge gewicht en de uitstekende geluidsisolatie. Het weggedrag is aardig neutraal en gelukkig niet bijzonder straf. Al met al reed het prima maar het dééd niet zoveel met me. Ik ben nu eigenlijk alleen nog maar razend benieuwd naar hoe de HP-geveerde versie zal rijden. Als het ook maar een klein beetje in de richting van een C6 gaat moet dat een wereld van verschil maken. In positieve zin, ik ben nog altijd lyrisch over de C6.

Qua binnenruimte vond ik de auto ronduit tegenvallen. Wat Erwt ‘bijna knus’ noemt, vond ik een ‘bijna beklemmend’ gevoel. Zo dik van buiten, zo weinig binnenruimte, alsof de auto als een cocon om je heen zit. Het gevoel van ruimte mis ik juist.

Verder blijf ik het een prachtige verschijning vinden met op dit moment verreweg het mooiste interieur.

Prachtige foto’s overigens!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
laika
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 22-10-2007

Gepost: 03 juli 2008 05:35 PM
  [ # 9 ]

In een test van Autogids zegt men dat HP in deze c5 weinig bijbrengt,
enkel wanneer de wagen is vol geladen en met 4 of 5 mensen erin is het verschil duidelijk volgens hen.
Maar dat is altijd zo,in mijn Xantia voel ik de voordelen van HP ook beter wanneer hij volgeladen is,wat nogal logisch is volgens mij.
De c5 is natuurlijk een wagen van een ander kaliber tov mijn Xantia.

Huidige wagen:citroen xantia 1995

Profiel  
 
Dyane_ac078
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005

- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Gepost: 04 juli 2008 12:23 AM
  [ # 10 ]

Echt heel goed gedaan deze rijimpressie! Goed verslag en de foto’s zijn echt van professioneel caliber. Klasse!

Ik ben het met Mulder eens dat er best kritiek mag zijn over de binnenruimte voor de achterpassagiers. Het voelt een beetje “vol/krap” aan in de nieuwe C5.

Ik vindt het een stoere auto, maar mijn droomauto voor dagelijks verkeer zou toch de C6 zijn. (als ik ze zou kunnen betalen)

Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”

Profiel  
 
C4 2.0 HDI fan
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 29-11-2006

- C5 2.0 16V Ligne Prestige Break
Gepost: 05 juli 2008 07:55 PM
  [ # 11 ]

Wat een gave auto. Zeker de moeite waard om als opvolger van mijn C4 te dienen. Nog anderhalf jaar en dan….

Ben het er ook mee eens dat de ruimte achterin te beperkt is, met name de hoofdruimte. In mijn C4 is ie niet anders. Daar tegenover staat dat de C5 wel veel meer beenruimte heeft. Met mijn lengte van 1.92 achter het stuur, kan mijn zoon van 1.90 goed met zijn benen weg komen. In de Tourer is de hoofdruimte achterin veel beter voor elkaar. Zal dus lastig worden, een auto kopen omdat ie mooi is of omdat ie praktischer is.

Ik zou wel voor de HP uitvoeringen gaan, meteen gekoppeld aan extra luxe, die ik ook in mijn C4 gewend ben.

Van Visa naar AX, BX, AX, BX, Xsara, Xantia, C4, C4 en nu C5

Profiel  
 
Kennard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 29-01-2007

Gepost: 12 augustus 2008 04:14 PM
  [ # 12 ]
laika schreef:

In een test van Autogids zegt men dat HP in deze c5 weinig bijbrengt,
enkel wanneer de wagen is vol geladen en met 4 of 5 mensen erin is het verschil duidelijk volgens hen.
Maar dat is altijd zo,in mijn Xantia voel ik de voordelen van HP ook beter wanneer hij volgeladen is,wat nogal logisch is volgens mij.
De c5 is natuurlijk een wagen van een ander kaliber tov mijn Xantia.

Heb sinds 4 weken een 2.0 Hdi Ligne business (dus automaat) en rijdt wekrelijk fantastisch! Wat een verschil met de eerste serie C5 (had toen een 2.0 benzine) en van enige traagheid is met de automaat geen sprake. standaard vooraan weg bij het stoplicht (als je wilt) en dan de sportstand nog niet echt hoeve nte gebruiken.

Heb een korte proefrit gemaakt in een stalen vering-versie, maar de HP werkt toch wel een heel stuk comfortabeler. Met name drempels en bulten in de weg worden erg goed weggewerkt, in tegenstelling tot de 407-versie van het staalgeveerde onderstel.

wat betreft de binnenruimte achterin mee eens, die had wat ruimer gekund bij de benen. Denk dat een tourer trouwens meer hoofdruimte biedt dus da’s een kwestie van kiezen.

Het Hart Heeft Redenen Die De Rede Niet Kent

Profiel  
 
exroosje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 498
Geregistreerd: 20-10-2005

Gepost: 13 augustus 2008 12:59 PM
  [ # 13 ]
Kennard@Brandenburgh.nl schreef:

Heb sinds 4 weken een 2.0 Hdi Ligne business (dus automaat) en rijdt wekrelijk fantastisch! Wat een verschil met de eerste serie C5 (had toen een 2.0 benzine) en van enige traagheid is met de automaat geen sprake. standaard vooraan weg bij het stoplicht (als je wilt) en dan de sportstand nog niet echt hoeve nte gebruiken.

 

Tja als je de 2l benzine versie had genomen had je een heel ander ooordeel geveld denk ik. Die was in de oude C5 al traag en is alleen maar trager geworden (nog steeds de oude 4 traps bak ipv de 6 traps bij de HDI)

Onbegrijpelijk dat Citroen de benzine markt zo laat liggen. Het statement hierboven date er een goede moterenkeus is geldt alleen voor de dieselaars onder ons (en dieselen wordt in NL steeds onaantrekkelijker)

Waar is een equivalent van de 1.8tfsi 170pk van VW? Koppelrijk en ruim voldoende vermogen, stukken zuiniger als een V6

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100

Profiel  
 
Henk2304
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 28-04-2009

- C5 Sedan Exclusive THP155 BVA6
- DS 3 e-HDi 70 EGS
- C1 1,0i Collection
Gepost: 27 augustus 2009 05:04 PM
  [ # 14 ]
exroosje schreef:

Tja als je de 2l benzine versie had genomen had je een heel ander ooordeel geveld denk ik. Die was in de oude C5 al traag en is alleen maar trager geworden (nog steeds de oude 4 traps bak ipv de 6 traps bij de HDI)

Ik had ook eerst zo m’n bedenkingen bij de 2.0i. Inmiddels rijd ik 8 weken met de handgeschakelde 5-bak en dat valt toch niet tegen. Natuurlijk, je trekt de tegels er niet mee uit de stoep maar dat hoeft voor mij ook niet. Ik ben een redelijk rustige rijder en als ik het vergelijk met m’n vorige “5” (Ph II) dan is de totale wagenbeleving zoveel beter geworden dat ik die iets grotere traagheid van harte voorlief neem. En op de snelweg met 120 km/h op de cruisecontrol merk je daar niets meer van.
Ik heb wel bewust niet voor de in mijn ogen echt verouderde 4-traps automaat gekozen, ook al omdat je daarmee direct een engergielabel hoger (D) zit en dat wordt alles met elkaar echt te duur.
Overigens schijnen in september in Frankfort de uit de C4 bekende maar iets opgevoerde nieuwe 1.6 l motoren uitgebracht te worden (max 180 pk). Nou nog een automaat à la VW DSG en ‘t is echt helemaal top.

L8r, Henk

Profiel  
 
den willem
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 173
Geregistreerd: 12-07-2008

- ZX 1.4i Reflex
Gepost: 27 augustus 2009 06:04 PM
  [ # 15 ]

Mijn visie op een 2.0HDI Exlusive Tourer (Automaat) Wink

Het volledige artikel met meer foto’s is ook te vinden via:  


Hij werd reeds in oktober 2007 voorgesteld, maar toch duikt hij nu pas regelmatig in het straatbeeld op. Waar hebben we het over? Juist, de nieuwe Citroën C5!
De eerste generatie van de C5 werd gelanceerd in 2000 als opvolger van de Citroën XM (die een carrière van maar liefst 12 jaar achter de rug had) alsook van de Citroën Xantia. In het begin kampte deze wagen met enkele kinderziektes die zelfs topmerken als Mercedes-Benz in nauwe schoentjes dwong: elektronica die niet naar behoren functioneerde. Gelukkig heeft men dit vrij snel onder controle gekregen en blijkt de eerste generatie nu nog steeds vrij betrouwbaar. Opvallend was dat deze wagen over een hele reeks opties kon beschikken die normaal enkel voorbehouden waren voor heel wat duurdere wagens. We denken hierbij niet in het minst aan zaken als automatische ontsteking van de verlichting, automatische ruitenwissers alsook parkeersensoren en ESP. Zaken die de dag van vandaag zelfs voor de kleinste stadsmus voorhanden zijn maar in die tijd slechts zelden voorkwamen op de optielijst.
In 2004 kreeg de C5 een facelift, deze corrigeerde enkele zwakkere aspecten van de eerste generatie. Zo werd het uiterlijk wat opgefrist met een nieuwe neus, nieuwe kont en enkele chroomaccenten. Ook het interieur werd aangepakt wat resulteerde in een hogere bouwkwaliteit en een frissere uitstraling.
Uiteindelijk werd het na 7 jaar wel welletjes en werd een compleet nieuwe C5 in oktober 2007 voorgesteld.


Exterieur
Het is duidelijk dat Citroën de laatste jaren een grote stap voorwaarts heeft gezet wat betreft de stijl en design van hun wagens. Persoonlijk vind ik de C6 de eerste mooie wagen in de nieuwe stijl van het Franse merk, maar door de ietwat controversiële vormgeving kon deze niet iedereen bekoren. Dat is met deze nieuwe C5 wel anders. Waar de voorgangers faalden, slaagt de nieuwe C5 met glans: opvallen met zijn uiterlijk. De eerste generatie C5 was nogal banaal vormgegeven. De facelift van 2004 zette al het één en het ander recht, maar het was nog steeds geen toonbeeld van schoonheid. De huidige versie kwamen we al tegen in de vorm van een prototype, de C-Airscape. Uiteindelijk werd er niet veel afgeweken van dit concept, iets wat hoogstwaarschijnlijk het gevolg is van de vele positieve reacties van de bezoekers van de verschillende autosalons.
Als we beginnen met de voorkant dan vallen zeker de lichtblokken en de chromen dubbel doorgetrokken “chevron” op. De koplampen geven hem een enigszins stevige blik en de chroomaccenten maken de auto net dat ietsje “chiquer”. Wat ook opvalt is de vorm van de mistlichten, annex richtingaanwijzers. Deze zitten verwerkt in dezelfde unit en zijn onder de eigenlijke stootbumper bevestigd. Het lijkt banaal, maar de vorm ervan versterkt duidelijk de aanblik van de wagen. Als we eens rondkijken bij andere merken dan leren we dat de mistlampen veelal rond van vorm zijn. Toch een beetje eigenzinnig die Citroën. Om het plaatje te vervolledigen lopen er ook nog twee nerven spits naar elkaar toe over de motorkap.
Bekijken we de wagen in profiel (in dit geval de Tourer versie) dan valt de gedrongen vormgeving van de wagen op. Een relatief hoge gordelhoogte en een knik ter hoogte van de deurgrepen die achterloopt tot aan de achterlichten geven dit effect. Ook hier zien we het gebruik van een aantal chroomaccenten: de deurgrepen, de strip onder de ruiten (die enigszins raar ophoudt na de achterportieren) en de stootstrip aan de onderkant van de deuren. Bij de Tourer zijn ook nog de vaste dakrails in een zilverkleur uitgevoerd (Exclusive uitvoering).
De achterzijde geeft al een even gespierde indruk. De achterruit kent als het ware geen zijstijlen en bovenaan siert een dakspoiler het geheel waarin het derde (led)remlicht verwerkt zit. De lichtblokken en reflectoren ogen ook zeer “horizontaal” waardoor de kont wat breder oogt. Achteraan is de wagen dus vrij clean, de verwijzing naar type, merk en logo zijn sober en strak gehouden.
In vergelijking met de berline heeft de Tourer een minder sterk aflopende daklijn, iets wat de hoofdruimte achterin positief beïnvloedt. De berline heeft dan weer wel de bijzonder originele concave achterruit. Deze buigt als het ware wat naar binnen waardoor de kofferklep groter kon zijn en dus de toegang tot de koffer aanzienlijk vergroot wordt. Nu enkel hopen dat ze nooit ingegooid wordt want volgens mij heeft niet iedere glasboer zo’n ruitje op voorraad.
De ene vindt de berline mooier, de andere de Tourer, ikzelf vind de Tourer net iets mooier in verhouding, maar “de gustibus et coloribus non disputandum est.”. De wagen werd iets breder, iets langer maar ook iets lager waardoor hij dus steviger op zijn poten staat.


Prestaties
De door ons geteste wagen is een C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat. Een hele boterham vol dus. De 2.0HDi is een oude bekende in het diesellandschap en bewees al meer dan eens zijn betrouwbaarheid. De motor ontwikkelt een bescheiden 136 pk bij 4000 toeren en genereert 320Nm bij 2000 toeren. Citroën claimt dat deze zware C5 (1658kg) in 12,8s de 100km/u bereikt en een top van 201km/u haalt. Dat laatste lijkt mij toch eerder een werk van lange adem. Een trivialiteit is dat de 400m na 18,6s voorbij is, iets wat heel wat trager is dan de “You ow me a 10 second car” die übermacho Vin Diesel uitkraamt in “The fast and the furious”.
De cijfers zijn niet echt indrukwekkend met een gewicht-vermogensverhouding van zo’n 12kg/pk maar de praktijk wijst uit dat je met deze wagen nog steeds vlot meekunt met de huidige verkeersstroom. De automaat schakelt werkelijk soepelzacht en verraadt enkel door de versnellingsindicator dat hij van verzet gewisseld is, hij past dan ook perfect bij het koppelrijke karakter van een diesel. Hij is ook alert en is niet vies van een kick down voor het snellere acceleratiewerk. Op secundaire wegen is het niet even snel een vrachtwagen inhalen, daarvoor schieten de 136 paarden toch nog net even te kort. Deze wagen is in eerste instantie ook niet ontwikkeld om over wegen te scheuren, doch eerder om te cruisen. Eenmaal je jezelf verzoent met deze gedachte is het werkelijk een schitterende wagen om afstanden te overbruggen.


Interieur – comfort
Het moment dat je het portier opentrekt merk je al onmiddellijk dat deze C5 in het niets lijkt op de vorige generatie. De deuren geven een solide indruk en vallen met een zware plof in het slot. Binnen zit je prinsheerlijk in de goed gevormde zetels. Deze zijn in deze uitvoering elektrisch verstelbaar en kunnen op alle mogelijke manieren versteld worden waardoor quasi elke bestuurder de meest comfortabele zitpositie kan aannemen. De stoelen hebben nu ook een geheugenfunctie voor twee bestuurders, iets wat een gadget lijkt maar toch handig kan zijn in het dagelijks leven.
Het dashboard is zeker niet aan de aandacht van de vormgevers ontsnapt. Het oogt zeer modern en stijlvol. Een leuk detail is dat de wijzer van de snelheidsmeter buitenom loopt waardoor in het midden een multifunctioneel scherm kon geïmplementeerd worden. Dit kennen we al van bij Audi (A6) en Mercedes (S-klasse) en is dus nu ook beschikbaar op de C5. Op dit schermpje kunnen we de snelheid in digitale cijfers tevoorschijn toveren, de boordcomputer (dagteller, gemiddeld verbruik, momentaan verbruik, actieradius en gemiddelde snelheid) raadplegen of de instructies van het navigatiesysteem beter in het zicht plaatsen. Stoort het je, dan kun je het ook altijd uitschakelen, enkel de totale kilometerstand wordt dan weergegeven. Heeft de wagen een onderhoudsbeurt nodig, dan zorgt ook dit schermpje voor de melding. Het zit in het midden van je gezichtsveld en ontglipt dus zeker niet aan je aandacht. Verder treffen we ook nog enkele obligate tellers aan in het dashboard, aan de linkerkant de brandstofmeter, koelvloeistoftemperatuur en de gegevens van de cruise control of snelheidsbegrenzer. Aan de rechterzijde vinden we de olietemperatuur, toerenteller (die ook buitenom loopt) en de schakelindicator. Er zitten ook twee luchtmonden ingewerkt in het dashboard waardoor het navigatiescherm op ideale hoogte kon geplaatst worden, daar waar normaliter de voorste centrale luchtmonden zich bevinden.
Het stuur is ook een eigenzinnigheidje. De naaf ervan staat vast en je beweegt dus enkel de velgrand, spektakel gegarandeerd voor zij die een eerste keer geconfronteerd worden met dit fenomeen. De met leder bekleedde velgrand is goed gevormd en valt perfect in de hand. De vaste naaf heeft voordelen voor wat betreft de positionering van de airbag, deze heeft een vaste plaats en wordt dus niet beïnvloed door de stuurhoek. Op de naaf treffen we een vrij grote hoeveelheid knopjes aan die instaan voor de bediening van de cruise control/snelheidsbegrenzer, het multifunctionele display in de snelheidswijzer en voor het audio/navigatiesysteem.
Deze wagen is uitgerust met het nieuwe navigatiesysteem van de PSA-groep. Bij Citroën heet dit de Navidrive 3D en uit ervaring kan ik zeggen dat het systeem heel wat beter werkt dan dat van de vorige generatie. De troeven van dit systeem zijn een scherm met hoge resolutie en een harde schijf. Van deze laatste is een deel toegewezen aan de navigatiefuncties, een ander deel kan gebruikt worden om mp3’s op te slaan. Het vroegere systeem werkte nog met CD-rom’s voor de kaarten, nu schuif je simpelweg een SD-kaartje met de recentste kaarten, flitsolocaties, POI’s en een heleboel andere informatie in de gleuf en kan je gaan met de banaan!
Dit navigatiesysteem komt met een opgewaardeerd audiosysteem. Het systeem klinkt veel beter dan het vorige JBL-systeem en is een waar genot om naar te luisteren. Een subwoofer in de koffer vult het gamma frequenties mooi aan en je merkt nooit wanneer de luidsprekers niet kunnen volgen en de subwoofer het overneemt. De akoestische maatregelen die deel uitmaken van het uitrustingsniveau missen ook hun effect niet want altijd heerst er een sfeer van rust en stilte in de wagen. Als je het panoramisch dak (Tourer) bestelt dan kun je de rust nog vergroten door dit te verduisteren waardoor nog meer geluiden gedempt worden. Deze wagen is echt een toonbeeld wat betreft geluidsisolatie. Af en toe hoor je natuurlijk de motor doorkomen wanneer deze (hard) wordt aangesproken maar het blijft steeds beschaafd. Lange tijd aan 150km/u is dan ook zelfs met deze lichte dieselmotor zeker geen straf, wat een stilte…
Achterin is het ook aangenaam vertoeven. De knieruimte werd iets kleiner maar indien de voorste passagiers niet van het basketterformaat zijn, is het achterin ook best aangenaam zitten. De hoofdruimte wordt in de Tourer niet gehinderd door de coupéachtige lijn van de berline en is dan ook ruimschoots voldoende. De achterpassagiers beschikken over eigen luchtmonden waarmee enkel het debiet kan ingesteld worden. In de centrale armleuning bevindt zich nog een opbergvak en twee bekerhouders.
De koffer werd iets kleiner maar is zeer toegankelijk en makkelijk te benutten. Ook hier duiken chromen accenten op waaruit de aandacht voor details duidelijk blijkt! Hij werd wel iets kleiner maar het is nog steeds van die orde dat je toch al van zeer goede huize moet komen om hem volledig te kunnen benutten. De achterbank is in 1/3e en 2/3e neer te klappen en biedt zo een laadruimte van 1462l.
Uit alle details en materiaalkeuzes blijkt duidelijk dat Citroën zijn deel van het “premiumsegement” wil meepikken. Een voorbeeld van deze details is bijvoorbeeld de sfeerverlichting aan boord die zichzelf inschakelt wanneer de koplampen aangaan. Hierdoor baadt het interieur in een licht oranje gloed, niet storend en zeer sfeervol! Ook leuk is dat wanneer je je hand in het vakje van één van de voorste portieren steekt, een lampje aanfloept dat je wat meer zicht geeft. Citroën heeft het kwaliteitsniveau duidelijk hoger getild maar zijn wel het gewicht wat uit het oog verloren, deze C5 is geen lichte jongen, zoveel is duidelijk. Ook blijft het natuurlijk de vraag hoe deze wagen zich op lange termijn zal houden.


De rijervaring
Met de introductie werd ook de keuze voor een conventionele ophanging of de befaamde oleopneumatische ophanging mogelijk gemaakt. Dit werd vooral gedaan met het oog op de fleetmarkt, deze is blijkbaar niet zo te vinden voor het “vliegend-tapijt systeem” van de Fransen. Men zit ondertussen al aan de derde generatie (is de DS echt al zo lang geleden?) en ik ben nog steeds een voorstander. Helaas is het enkel voorbehouden aan het hoogste (lees duurste) afwerkingsniveau (Exclusive). Ook ben ik van mening dat een grote Citroën zonder deze vering, geen échte Citroën is. Het “boot”-gevoel is verdwenen, de C5 staat stevig op zijn poten. Wil je het allemaal iets harder, dan zet je deze gewoon op de “sport”-modus. Deze heeft voortaan ook een geheugen zodat je niet iedere keer de knop moet indrukken wanneer je de wagen opnieuw start. Maak je geen illusies, het wordt nog steeds geen Porsche of Ferrari, maar je gaat wel uiterst comfortabel en al bij al toch behoorlijk snel de bocht mee om. Dat deze vering uitblinkt op het vlak van comfort werd dankzij Jermery Clarkson voor eens en altijd bewezen. Even opfrissen: hij testte de Citroën C6 (die voor 95%) de vering deelt tegen een BMW 5. Drie maal raden welke wagen met grote voorsprong de efficiëntste was over een uiterst braak liggend parcours…
De wagen is ook ongelofelijk stil… (ow dat heb ik al verschillende keren aangehaald, maar het is dan ook de absolute waarheid)
De meedraaiende Xenonlampen worden nu aangevuld met een statische bochtverlichting, zeer handig bij haakse bochten. DTRL (Day Time Running Light in mensentaal) is ook voorzien, toch is het jammer dat deze nog steeds gebruik maakt van klassieke gloeilampen ipv LEDjes die toch een langere levensduur hebben en meer opvallen.


Verbruik
Citroën zegt 10l, 5,6l en 7,2l voor respectievelijk stad, buiten de stad en gemengd verbruik en komt hiermee op 191gr CO2 uitstoot. Wij kwamen op een gemengd verbruik van net één litertje meer (8,21), buiten de stad kwamen we op 5,8l (120km/u). In stadsverkeer loopt het verbruik toch makkelijk op naar de 11,5l. Een automaat verbruikt uiteraard altijd iets meer dan een handgeschakelde en de motor heeft toch wel wat werk met het voortbewegen van de zware koets waardoor het verbruik binnen de stad al snel oploopt. Daarvoor bestaan er natuurlijk (kleinere) wagens die beter aangepast zijn aan dit type verkeer. Met een tankinhoud van 71 liter kun je dus makkelijk een afstand van 865km overbruggen. Beperkt de reis zich tot enkel autosnelwegverkeer, dan haspel je in één stuk maar liefst 1224km af!


Prijzen en opties.
Een basis C5 heb je al voor 23.850€ (1.8i), de basisdiesel (1.6HDi) kost 1.000€ meer. Voor de Tourer moet je daar nog 1.000€ bij tellen. Hij is verkrijgmaar met een 1.6HDi (110 pk), 2.0HDi (136 pk), 2.2HDi (163 pk) en 3.0HDi (240pk). Alle diesels zijn uitgerust met een partikelfilter. Aan benzinezijde vinden we de 1.8i (125pk) en 2.0i (140pk). De 3.0 V6 van 211pk is niet meer leverbaar in België. De 2.0HDI en 3.0HDI zijn leverbaar met de schitterende zestrapsautomaat, de 2.0i is leverbaar met een verouderde viertrapsautomaat.
De basisversie heet “Tentation” (enkel 1.8i en 1.6HDI) en beschikt over ABS, EBD,BAS, ASR, ESP, 7 airbags, monozone airco, cruise control, elektrische spiegels en ramen maar moet de chroomaccenten missen. Een trapje hoger vinden we de VTR (1.8i, 1.6HDI, 2.0HDI), deze beschikt over chroomaccenten, mistlichten, automatische duo zone airco, 17 inch velgen, licht- en regensensor, de welgevormde stoelen, zwarte longitudinale dakstangen (Tourer) en een skiluik. De Exclusive uitvoering (2.0i, 2.0HDI, 2.2HDI, 3.0HDI) doet hier nog de oleopneumatische ophanging, gelaagde zijruiten, chromen longitudinale dakstangen (Tourer), een gemotoriseerde kofferklep (Tourer), parkeerhulp achteraan, 18 inch velgen (V6), elektrisch bediende en automatische handrem en een stof-lederen combinatie binnenkleding bovenop. Verder zijn er nog talrijke packs die onder meer navigatie, leder en Xenonlampen omvatten.

Voor alle informatie met betrekking tot prijzen en uitrusting verwijzen wij u graag naar Citroën.

Samengevat
+ Uiterlijk
+ Wegligging/Comfort
+ Afwerking
+ Stilte

- Opbergruimtes (zowel voorin als achterin)
- Gewicht
- Prestaties
- Ontbreken van bekerhouders voorin


Conclusie
Geweldige looks, nu nog een vermageringscursus en wat potentere motoren en BMW & Mercedes kunnen zich terecht zorgen beginnen maken. Keep up the good work les français!

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook