ik had even een paar vraagjes over de ds
want ik wil mischien een ds gaan aanschaffen maar kost dit veel om de auto te onderhouden en kan hij buiten blijven
en weet mischien ook iemant een paar g oede aderessen voor onderhoud en waar je een ds break zou kunnen kopen
al vast bedankt pjotr blom
Hoi Pjotr,
Dat zijn een paar vragen die niet zo 1-2-3 te beantwoorden zijn. Zelf heb ik tussen 1993 en 2003 een Snoek gereden, dus wat dat betreft heb ik ook enige ervaring. De aanschaf en meer nog het rijdend houden en onderhouden van een DS zijn zaken die je niet te lichtvaardig moet opvatten. Zonder je vooraf bang te willen maken: er kan heel wat mis zijn aan een DS. Enerzijds door de gekozen constructies, anderzijds omdat het om een auto gaat die op zijn minst 30 jaar oud is, wanneer je er nu een aanschaft. Roest is de grootste vijand van een DS, vooral bij specifieke plekken van de break. Op zich is de hydrauliek bij normaal onderhoud betrouwbaar en de motoren (vooral de gewone carburatiemotoren) zijn vrijwel onverwoestbaar. De halfautomaat en de injectiemotoren zijn wat ingewikkelder. Daarnaast blijft het in een aantal opzichten een beetje gokken en kun je -zoals ik heb ondervonden- best geluk hebben en een Snoek treffen die in de basis gewoon heel goed en betrouwbaar is. Het rijden, vooral met een goeie Snoek, is een feest.
Kijk vooral eens op http://www.citroeniddsclub.nl. Daar vind je onder de button “ledenservice” al een aantal basale zaken, die je kunt inzien en gebruiken zonder dat je lid behoeft te zijn. Tevens kun je daar een garage-overzicht per provincie vinden, zodat je ook eventueel bij jou in de buurt kunt kijken. Breng bijvoorbeeld eens een bezoek aan een in DS-en gespecialiseerde garage, en steek goed je licht op. Daarnaast zijn er hier op het forum genoeg mensen die je van zinvol advies kunnen voorzien.
Succes!
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Het rijden van een DS kost met name meer omdat dit een zeer arbeidsintensieve auto is om aan te werken.
(vb: voor remschijven vervangen staat 10 uur.)
Vooral de Dspecial Dsuper e.d. zijn mechanisch sterke wagens. Maar vaak door een combinatie van
weinig rijden en bezuinigen op onderhoud kan je een kat in de zak kopen.
Maar je krijgt er een geweldige auto voor terug. En als deze GOED is onderhouden ook uitermate betrowbaar.
In principe is buiten blijven beter dan in een vochtige garage. Als je hem dan ook regelmatig gebruikt. En niet alleen korte stukjes. Besef wel dat je dan extra kwijt bent aan roest reparaties elk voorjaar door het geweldige strooizout.
jeroentje schreef:Het rijden van een DS kost met name meer omdat dit een zeer arbeidsintensieve auto is om aan te werken.
(vb: voor remschijven vervangen staat 10 uur.)
Klopt: van het bedrag voor de onderhoudsbeurt aan mijn DSpécial, waarbij naast het normale onderhoud ook de koppeling en de remschijven werden vervangen, had ik destijds ook met mijn gehele gezin op vakantie gekund .
En dan praten we over het pré-euro tijdperk, was er verder niks mis met de auto, en hanteerde “mijn” toenmalige DS-specialist een alleszins redelijk uurtarief.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
kun/mag je het onderhoud ook zelf doen en weet iemant een paar adressen voor een ds break
al vast bedankt pjotr
break en dergelijke
En een break was er voor bedoeld om veel gebruikt te worden, dus daarom meestal stuk. Wel mooi natuurlijk, maar een goeie is per definitie moeilijk te vinden, omdat ie dan niet veel gebruikt zou zijn, waar ie nou net voor bedoeld was. En je hebt natuurlijk kans dat de achterklep net zo trilt als van je c5 break
Ik rij met veel plezier een hele goeie ID, maar dat kost wel.
Eigenlijk is het eenvoudig: wil je een goedkope, dan kost dat daarna gelijk omdat alles stuk is, wil je een goeie, dan kost dat om te kopen.
En als je pech hebt denk je een goeie te kopen… en kost het dubbel.
Het is in ieder geval handig om geld te hebben. En in je achterhoofd te houden: het gaat allemaal stuk. Dat scheelt emoties als je je eerste roestblaasje ziet.
Ik rij de mijne dagelijks, en daarom moet ie goed zijn en goed blijven. Ik heb wel bewust gekozen voor een eenvoudige auto: geen injectie (kan stuk), geen halfautomaat (kan stuk). En ze slaapt wel binnen, dat scheelt echt een boel roest.
Verder krijgt ze regelmatig een anti-roest behandeling, zowel de holle delen van binnen uit als de onderkant zelf. Dat is wel nodig als je ‘s winters doorrijdt.
Lid worden van de DSIDClub is in elk geval handig. En de kooptips van hun site plukken natuurlijk. Je kunt ook een keertje kijken bij een sleuteldag van een van de regio’s, dan leer je gelijk wat er mis kan zijn, en hoe gezellig die mensen zijn.
Verder is het een hele fijne auto. Laatst nog in een leen BX gereden, en ik miste mijn zweefdame gelijk.
PjotrBlom schreef:kun/mag je het onderhoud ook zelf doen en weet iemant een paar adressen voor een ds break
al vast bedankt pjotr
Hallo mede-Bredanaar,
Kijk eens bij Rob Huijben op de Kortestraat. Ze hebben meerdere DS’sen in onderhoud. Zie ook hun website: www.robhuijben.nl
Ook heb je nog Jansen. Zij zitten op de Urkstraat, een zijstraat van de Tilburgseweg. Ook zij hebben meerdere DS’sen in onderhoud.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
PjotrBlom schreef:kun/mag je het onderhoud ook zelf doen en weet iemant een paar adressen voor een ds break
al vast bedankt pjotr
Tuurlijk mag je het onderhoud zelf doen. Natuurlijk is het wel handig als je niet 2 linkerhanden hebt.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ha Wouter,
Zelf heb ik 18 jaar in Breda gewoond, geweldige stad. Rob Huijben zou ik niet aanraden: mijn eerste auto, een 77-er GSpecial, werd finaal afgekeurd bij de eerste APK-keuring. Huijben had 2 maanden daarvoor groot onderhoud gepleegd aan deze GS….. Wat een oplichter. Jansen is o.k. Hij weet veel van Citroens, hoewel het wel beunen zijn… Bij Jansen kocht ik mijn huidige GSA X1, harde carrosserie, lekkende motor. Zat toen in dienst (Kromhout-kazerne Utrecht) en had dus tijd en gelegenheid de motor droog te maken.
DS-en kan je zeer goed dagelijks rijden, rijden is beter dan stilstaan. Handigheid is wel makkelijk, anders een dikke portemonnaie
Groeten uit zonnig Nijmegen/Arnhem
Dago
Citroen!
Jansen verkoopt al lang niet meer. Die bemiddelen alleen maar.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
DriverD schreef:Ha Wouter,
Zelf heb ik 18 jaar in Breda gewoond, geweldige stad. Rob Huijben zou ik niet aanraden: mijn eerste auto, een 77-er GSpecial, werd finaal afgekeurd bij de eerste APK-keuring. Huijben had 2 maanden daarvoor groot onderhoud gepleegd aan deze GS….. Wat een oplichter. Jansen is o.k. Hij weet veel van Citroens, hoewel het wel beunen zijn… Bij Jansen kocht ik mijn huidige GSA X1, harde carrosserie, lekkende motor. Zat toen in dienst (Kromhout-kazerne Utrecht) en had dus tijd en gelegenheid de motor droog te maken.
DS-en kan je zeer goed dagelijks rijden, rijden is beter dan stilstaan. Handigheid is wel makkelijk, anders een dikke portemonnaieGroeten uit zonnig Nijmegen/Arnhem
Dago
Hallo,
Even off-topic over die garages… Mijn vorige BX 14 op LPG werd ook door Rob Huijben finaal afgekeurd op de LPG-tank die zou lekken Terwijl juist alles al was vervangen aan die tank… Daarnaast werd ie afgekeurd op roestige LHM-leidingen en een kapotte stuurkoppeling. Rob Huijben kwam ook als een van de slechtste garages uit de ANWB-test van enkele maanden geleden. Toch ga ik er steeds naar toe omdat zij op 800 m van mijn huis zitten, en zeer vriendelijke mensen zijn met het Citroënhart op de goede plaats.
Ik heb daarentegen juist zeer slechte ervaringen met mijn eerste BX gehad bij Jansen.
Deze week maak ik in ieder geval een afspraak voor de APK van mijn huidige BX bij… Rob Huijben
Maar goed, het is aan Pjotr zelf om te bekijken wat ie wil doen
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX