Frederik ,
Bedankt voor de uitleg .
Heeft iemand nog een antwoord op de vraag of ik de radiator wel of niet moet uitbouwen om de motor en bak uit de dame te halen .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dat is wel het handigst om die er even uit te halen.
Hoe krijg ik de bedrading los van de ventilatoren ?
Moet ik dan de motorbehuizing van de ventilator losdraaien
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Als het goed is zitten er ergens halverwege de draad connectoren. Zo’n pen en buis zoals je die ook aantreft in de DS. Volg de draad even vanaf de ventilator, dan zou je ze vanzelf tegen moeten komen.
Wendela bedankt .
Nou dat was me het klusje wel zeg .
Op dit moment hebben we de motor en versnellingsbak uitgebouwd .
Ook de radiator is eruit . Deze is best nog wel zwaar , de radiator is van koper .
De koppeling ging erg moeilijk van het vliegwiel af , een aantal bouten zaten erg vast .
Is het verstandig om nu ( ik erbij kan ) b.v. de remaccu te vervangen ???
Hier nog ff een sfeerimpressie van de werkzaamheden .
Krijg ze weer eens niet op de site geplaatst . Kijk zelf maar ff .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Er loopt een hogedrukleiding onder het blok door. Die is best wat slijtagegevoelig en met het blok gemonteerd niet eenvoudig te bereiken. Die zou je kunnen vervangen. Misschien nog wat andere leidingen, maar bollen, welke dan ook, daar kan je meestal met het blok op z’n plaats, wel bij.
Goed werk.
Wendela ,
Je tip aangaande bezemsteel vat ik niet helemaal .
Even ter verduidelijking .
As pen in de versnellingsbak die moet via de koppeling de motor in .Dan valt de behuizning van de bak weer mooi in lijn met de behuizing van de motor en kun je de beide delen weer aan elkaar zetten , toch ?
Waar pas je de bezem dan toe ? Hoe centreren ?
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
De koppeling moet gecentreedr worden, voordat je hem vastdraaid. Vaak zit er een kunststof centreerpen bij. Soms wordt hij zelf gemaakt of wordt een oude prise as gebruikt, of een bezemsteel hehe. Als de koppeling niet goed gecentreerd is, zal de bak moeilijk/niet op de motor gaan.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad: zonder de plaat goed te centreren krijg je de bak NOOIT meer op z’n plek.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














Totaal aantal Berichten: 1361
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik heb nog nooit een centreerpen of iets dergelijks gebruikt,maar centreer de koppelingsplaat op het zicht met een schroevendraaier voordat de drukgroep volledig vast gezet word.
Ik lees in je ander topic dat de motor nog in de takel hangt.
Je legt hem beter stabiel op een bank of op de grond,als je dan de bak er met 2 man recht en gelijkmatig aanschuift moet het lukken om de as in het vliegwiel te krijgen en gelijktijdig de bouten aan te draaien.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Dank voor jullie antwoorden .
Uit jullie antwoorden moet ik concluderen dat we de koppelingsplaten wellicht toch niet goed hebben gecentreerd .
Losdraaien en opnieuw centreren en dan de bak erop .
Ik rij vanavond weer naar Vught en dan gaan we het weer proberen .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
dat centreer ding heb ik zelf gemaakt door 2 buisjes in elkaar te steken.
de grootste was 21,3 mm uitwendig en de kleinste 15 mm.
dit past voor diesel, voor benzine is het misschien iets anders.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Naar Vught vanuit Groningen!? Dat lijkt me geen pretje op geregelde basis…
markV624 schreef:Dank voor jullie antwoorden .
Uit jullie antwoorden moet ik concluderen dat we de koppelingsplaten wellicht toch niet goed hebben gecentreerd .
Losdraaien en opnieuw centreren en dan de bak erop .
Ik rij vanavond weer naar Vught en dan gaan we het weer proberen .Groet ,
Mark
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
We hebben het weer geprobeerd .
Nu voor de zekerheid middels een steel van een veger ( deze exact op maten gemaakt van koppeling en vliegwiel en nog lukt het niet .
Ook gisteren dachten we al dat de koppeling goed zat nu moet hij goed zzitten en wil het nog niet .
Weer tot ongeveer 2.5 cm en de pri as draait ook mee dus moet het goed zitten , maar de laatste 2.5 cm gaan niet .
Ernst Groningen - Vught rij ik niet elke dag ben hier nu een week .
Ernst kun je me wellicht helpen ( of andere )jij woont in s hertogenbosch .
je kunt me een pb tje sturen .
Alvast dank
ik begrijp het niet meer .
groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Heb je het vliegwiel ook al eens wat verdraait,als de vertanding niet in elkaar valt word het ook niet wat.
In sommige gevallen willen er wel eens braampjes aan de vertanding van de plaat zitten,wegvijlen.
Weet je 100% zeker dat je het juiste type koppeling hebt.
Gr Raymond
Het was een cx of niks