Elke dag een klein lhm plasje op straat.
Bijn nadere inspectie: de druppels hangen aan de bol die VOOR in het midden onder de auto zit, vlak achter de vooras. Weer nadere inspectie:
Een blokje vlak boven deze bol waar allerlei leidingen langs/inlopen boven deze bol is kletsnat..
Omdat het er daar ingewikkeld en kletsnat van de olie uitziet, weet ik niet hoe ik dit aan moet pakken. De bol zal er af moeten om dit goed te bekijken? of kan ik beter de bol met z’n frampje en al verwijderen? En waar lekt ie precies daar meestal? Is het vaak een kwestie van fittingen aandraaien of moet dat hele blokje (wat het ook is) vervangen worden? Wie heeft tips? Ik ben handig, maar heb weinig “citroen hydroliek sleutel ervaring”
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zet em op de brug en spuit alles schoon met break clean. Dan motor aan en kijken!
Je kan voorzichtig met een leidingsleutel proberen of de leidingen strakker kunnen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Tja, ik heb dus geen brug. Moet alles op straat doen en dan hoop ik op een tip wat ik het beste kan doen. Het is wel duidelijk dat het boven die bol lekt, en voor nadere inspectie of aandraaien van leidingen moet die bol daarweg: bol loskappen, of het hele basisblok met bol en al verwijderen (weet niet of dit uberhaupt kan)
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik neem aan dat je er alleen van onderen bij kan? Zet de auto hoog en ondersteun heel erg goed. Dan kan je em drukloos maken en die bol eraf draaien. Niet zomaar die bol eraf draaien!
Maak ff een foto van die bol.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:..... Niet zomaar die bol eraf draaien!
mwaaachhhh, je moet alles een keer mee hebben gemaakt
Zoiets?
Waarschijnlijk is het de O-ring die versleten is, even de grote wartel lossen en nieuw ringetje erin frotten.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
bogaard77 schreef:Ik neem aan dat je er alleen van onderen bij kan?
Maak ff een foto van die bol.
Ik kan er alleen van onderen bij. De bol zit ter hoogte van de versnellingspook. (In het midden van de auto en achter de vooras) Foto gaat pas als ie omhoog staat en ik er onder kan. Maar ik zal het zo even proberen..
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
dit is hem, foto genomen aan bestuurderskant bij de voordeur.
De bol zelf lekt dus niet, maar hetgene wat erboven zit. Dit is een cilindertje of zo waar meerder hydroliekleidingen in/uit gaan.
daar kan ik dus pas een foto van maken als de bol eraf is, want de bol zit ervoor.. Wie weet wat dit voor bol is en wat voor dingetje/lekkage er vaak bovenzit?
http://img77970.pictiger.com/images/16413262/
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep! de hydractive bol. Wel, als de auto op bokken staat en van druk af is kan je die bol proberen los te draaien. Als dat niet wil en je steuntje verbuigt eerder dat kan je de leidingen lossen en de unit weg sleutelen.
Je moet wel zeker weten dat de lekkage niet van veel hoger komt. Daarom mischien eerst schoonspuiten en kijken..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
hier nog een close up:
http://img77970.pictiger.com/images/16413305/
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. zo kun je er niks aan zien. Begin er mee om de boel eens goed schoon te spuiten. Bij een manual carwash of zo.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zo, ik heb de waterspuit er even op gezet. XM gelijk op bokjes gereden en door de wind laten drogen. Daarna inspectie met lamp: niets te zien.
Dan met de motor aan, en daar kwam binnen een minuut het eerste drupje LHM naar beneden en na weer een minuut de tweede… het komt niet van de hydractive bol, maar van het stuurhuis erboven.. Het hele stuurhuis is ook een beetje vet van de lhm.
Wat is wijsheid? Ik lees hier horror verhalen over dure stuurhuizen en dagen werk.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Gelukkig is een DIRASS compleet anders dan een DIRAVI stuurhuis. Bij een DIRASS zit de bekrachtingscilinder buiten het stuurhuis, dus die cilinder is te vervangen. Bij een DIRAVI moet het hele stuurhuis eruit en het stuurhuis is ook groter en hoger dan een DIRASS.
Het is nog steeds lastig, maar nog geen horror-verhaal.
Ik zit trouwens in hetzelfde schuitje, bij mij lekt er op die plek ook LHM. Alleen weet ik nog niet zeker of het in het veer-circuit of stuur-circuit zit.
Correctie: mijn druppels hangen aan de hoogte-regelaar
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
ik heb op aanraden van de garage leak lock in het LHM reservoir gedaan. Hier heeft hij al diverse stuurhuizen mee gedicht.. Welliswaar was dit met reguliere ATF stuurhuizen, maar op het leak lock busje staat dat het ook kan in hydraulische systemen…
(dit is gewoon heldere vloeistof die rubber keerringen conditioneerd, dus geen verstoppende troep) Ik hoop dat dit helpt…
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005