![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3268.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik kan me, na het lezen van het ‘gewraakte’ artikel, er eigenlijk volledig in vinden.
Wees nu eerlijk: hoeveel AX-jes, ZX-jes en BX-jes zijn er niet op de sloop beland omdat de koppakking eruit lag?
Wij reden thuis ooit een BX-14 uit ‘86, en die belandde op de sloop na 8 jaar omdat er een ADAL uitlag, ook zoiets doms.
De mens is liever lui dan moe (geef toe..), en de meeste auto’s krijgen een beurtje (als dat al gebeurt) bij een APK-tje.
Citroëns zijn nu eenmaal geen wagens die dat zich lang straffeloos laten aanmeten, wees eerlijk.
Ik hoef alleen maar in mijn buurt rond te kijken, en eigenlijk zijn het alleen de nieuwe (lease-) auto’s die redelijk onderhoud krijgen, de rest ziet bij gratie Gods nieuwe filters en bougies.
Sterker, wanneer ik me weer eens onder de motorkap van één van m’n Troens bevind, krijg ik vaak de snerende opmerking: ” alweer stuk?” naar m’n kop geslingerd.
Iedere keer moet ik dan zuchtend uitleggen dat ik onderhoud pleeg..
Resumerend: een BX heeft meestal (net als andere oudere auto’s) te lijden onder slecht onderhoud.
Vinden ze niet prettig….
‘Spirit of avant-garde’
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1257.jpg)
Totaal aantal Berichten: 6502
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Het genoemde feit dat witte BXén bij voorbaat verdacht zijn daar wil ik eigenlijk niet eens op reageren, kleur heeft totaal niks met de
onderhoudshistorie of kwaliteit te maken natuurlijk.
Onder de genoemde (door de Nederlander die voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten slecht onderhouden) actiemodellen bevinden zich verdomd veel witte BX-en Cannes en Deauville, als ik zo op straat om me heen kijk. In dat opzicht ben ik het overigens wel met je eens, want je ziet ze nog wel veel, die zogenaamd goedkope, slecht onderhouden en afgereden actiemodellen. Valt het dus blijkbaar toch nog mee met die degelijkheid…
En ach, niet alles is negatief, kwestie van goed lezen. AK heeft het wel over “voor een dubbeltje op de eerste rang zitten” he…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_863.jpg)
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Pascal schreef:...Ik hoef alleen maar in mijn buurt rond te kijken, en eigenlijk zijn het alleen de nieuwe (lease-) auto’s die redelijk onderhoud krijgen, de rest ziet bij gratie Gods nieuwe filters en bougies…
Ik neem aan dat je dat in het algemeen bedoelt, zowel citroëns als niet-citroëns?
Volgens mij klopt dat inderdaad wel. De gemiddelde (nederlandse) autoeigenaar zal nooit na laten om zo goedkoop mogelijk het onderhoud te laten doen… kan ie mooi op verjaardagen vertellen hoe goedkoop hij rijdt! Leaserijders daarentegen maakt het geen zak uit wat de kosten van het onderhoud zijn en de leasemaatschappij betaald toch. Qua onderhoud zijn leasebakken volgens mij dan ook over het algemeen beter onderhouden (ik heb het niet over behandeld).. maar goed dit is een andere discussie.
Terug naar het topic. Het is goed om te lezen dat iedereen toch erg tevreden is met de staat van zijn/haar BX en dat het wel enige liefde en aandacht vraagt.
Ik vind het terrecht dat Dennis opmerkt dat de passage over het onderhoud eigenlijk voor heel veel auto’s geldt (zie opmerking hier boven) maar het stukje gaat nu eenmaal over de BX en dan vertekent zo’n opmerking inderdaad wel een beetje.
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Poekoek schreef:Even 2 puntjes Dennis:
- Een BX van ‘95? Wees zelf in dit geval a.u.b. ook zorgvuldig. OK, er zijn een paar BX-en met kenteken van ‘95, maar allemaal eerder geproduceerd.
- Weinig Golfjes en Astras van die tijd? Ik zie nog enorm veel Golfjes type 2 en de Astra van begin jaren 90 zie je denk ik ook nog meer dan BX-en van rond die leeftijd (ook relatief qua verkoopcijfers, van de BX zijn er ook niet bepaald weinig verkocht).
opels van 1995 en eerder roesten zo hard dat die amper meer rondrijden, en als ze er zijn allemaal met gelaste achterspatborden en dorpels.
BXen staan zo goed als roestvrij op de sloop. alleen achterstallig onderhoud bij een complex veersysteem is natuurlijk vragen om ellende.
Devaluering heeft de bx een slecht imago gegeven nu, als ee nauto weinig kost steek je ook weinig geld aan onderhoud uit (meestal) en laat ie je op een gegeven moment staan. Tja….
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Dan kun je dus beter voor 50 euro een harde BX kopen, en er voor 500 euro aan verspijkeren. Dan ben je dus klaar.
OnTropic: Artikel klopt wel, had alleen leuk geweest als er bij het kopje ‘Liefhebberij’ een URL van de BX club had gestaan.
Het enigste wat gewoon echt niet klopt is het diesel verhaal.
In die tijd, en ik vind nu nog steeds, zijn het zeer soepele motoren, die zelfs vandaag de dag niet misaan in het dagelijks verkeer. Helemaal qua prestaties, zuinigheid en betrouwbaarheid.
Zijn ze niet in de war met die TractorDiesels van VW en Ford?
Test
Voor €500,- aan een BX verspijkeren ? Ja, in de eerste maand ...
Maargoed, Criezel is dan ook een uitermate triest, wrakkig, ellendig klereding.
Schijt aan originaliteit.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_373.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Dat het kan, een BX voor 50 euro kopen en er lang mee rond rijden zonder echt noemenswaardige problemen, heb ik pas nog bewezen met m’n Progress… Alleen jammer dat ik er te laat achter kwam dat die motorsteunbout ontbrak (door een vorige eigenaar). Dat is in feite misbruik/mishandeling (en dat wordt gestraft).
Maar goed, je moet wel creatief zijn en zelf kunnen sleutelen. Een redelijk volle schuur is ook aan te bevelen. Dat een minderheid bereid is een magazijn in te richten is erg goed te begrijpen, je auto moet je hobby zijn anders is die troep om aan te ergeren.
Ja ik heb beknibbeld op reparaties en onderhoud bij dat ding (alleen LHM gekocht al die maanden), maar ik heb dat ding dan ook gered van een enkeltje sloop, als derde auto. Dan kijk je zowiezo nog zuiniger.
Grote(re) oudere Troen rijden betekent veel tijd hebben, of (relatief) veel geld. En op een dag hebben we allemaal minder tijd en zeker minder zin om weer in een plas olie te moeten liggen met als dank een ongewilde vetkuif, je zorgen makend over het risico dat een politiebusje om de hoek komt en wegkijken van de misprijzende of zelfs boze blikken van je buurtbewoners.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10102.jpg)
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 23-02-2008
- Xantia 1.8i 16v
Alcyone schreef:
En op een dag hebben we allemaal minder tijd en zeker minder zin om weer in een plas olie te moeten liggen met als dank een ongewilde vetkuif, je zorgen makend over het risico dat een politiebusje om de hoek komt en wegkijken van de misprijzende of zelfs boze blikken van je buurtbewoners.
Gelukkig heb ik als buurtbewoners enkel bejaarden en medestudenten, die het om uiteenlopende redenen geen moer kan schelen wat ik doe of wat voor olie er dit keer weer uit mn bx loopt .
Het onderhoud is bij bijna alle merken sinds de invoering van de APK al een probleem, de meeste particulieren die niet zoveel kilometers rijden bezuinigen hierop. de meeste rijden van APK naar APK en pas dan wordt er iets gerepareerd. Dus het geen specifiek bx probleem.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_616.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Dus het geen specifiek bx probleem.
Met dat verschil dat een Citroën kennelijk extra gevoelig is voor achterstallig onderhoud. Dat lees ik in het ANWB-stukje en lees ik ook regelmatig op de diverse Citroën fora.
Zelf heb ik geen vergelijkingsmateriaal.
Jeroen
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3268.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
toniclight schreef:Dus het geen specifiek bx probleem.
Met dat verschil dat een Citroën kennelijk extra gevoelig is voor achterstallig onderhoud. Dat lees ik in het ANWB-stukje en lees ik ook regelmatig op de diverse Citroën fora.
Zelf heb ik geen vergelijkingsmateriaal.
Jeroen
Een HPCitroën wel te verstaan, een A of ZX lijdt er niet meer onder dan welk ander merk/ type.
‘Spirit of avant-garde’
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_373.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Je moet wel weten op welk soort onderhoud je beknibbelt.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Hadden ze zeker de hoogteregelaar nog hoog laten staan, deze reporters hoeven nog geen verstand van auto’s te hebben ook al noemen zij zich deskundigen.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10102.jpg)
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 23-02-2008
- Xantia 1.8i 16v
b.rozema schreef:Hadden ze zeker de hoogteregelaar nog hoog laten staan, deze reporters hoeven nog geen verstand van auto’s te hebben ook al noemen zij zich deskundigen.
Ik zie dat vaker bij advertenties, maar waarom zou je een bx nou in een hoge stand op de foto van een advertentie zetten??
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1257.jpg)
Totaal aantal Berichten: 6502
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik zie op Marktplaats ook nog weleens de zinsnede “auto kan omhoog en omlaag” voorbij komen.
Blijkbaar toch iets heel bijzonders en daarom nodig om te laten zien…?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)