1 van de 2
 1 2 Volgende > 

voorkant komt slecht omhoog
Thiezz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 497

Gepost: 10 augustus 2008 11:30 PM

wheej,
hier is vast wel iemand die weet wat er aan de hand is met mijn bxje. het probleem is het volgende. als ik start komt de achterkant netjes omhoog zoals het hoort, alleen de voorkant blijft ingezakt.. wanneer ik hem in de hogere stand zet komt hij wel omhoog en als ik hem dan weer laat zakken naar rijstand blijft hij goed staan en kan ik dus ook gewoon rijden ermee.
wat zou dit kunnen zijn ?

alvast bedankt voor de reacties

Profiel  

r.hoefnagels
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 66

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 10 augustus 2008 11:36 PM
  [ # 1 ]

Ik heb hetzelfde probleem toevallig deze week gehad. Oorzaak is waarschijnlijk een vuile hoogteregelaar. Na wat gymnastieken en ontluchten is mijn BX het al weer beter gaan doen, maar ik denk dat ik morgen hydraurincage ga halen om het systeem te spoelen.

Profiel  

Thiezz
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 11 augustus 2008 01:33 AM
  [ # 2 ]

ok jah ik ben nog niet zo thuis in het zelf onderhouden van me bx dus hoe dat verder moet zou ik niet weten..

Profiel  

Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 852

Gepost: 11 augustus 2008 02:29 AM
  [ # 3 ]

Het mechaniekje kan idd vies zijn. Je kan ook met je hand om het mechaniekje schoonmaken. Bij een 1.4 kun je er boven goed bij!

Een paar keer goed met de hendel, waar mee je hoogte van de wagen mee bediend, heen en weer rossen kan ook helpen. Zet de auto eens 10 x van de laagste stand naar de hoogste stand. Dit kan allemaal helpen, maar als er iet serieus aan de hand is dan helpt het niet zoveel meer.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 11 augustus 2008 03:09 AM
  [ # 4 ]

Allereerst; werk veilig en ga niet onder de auto knutselen in zijn hoogste stand zonder assteunen o.i.d.

Het probleem kan ook worden veroorzaakt door versleten veerpoten. Kraakt de wagen ook bij het omhoog komen? Hoe is de vering aan de voorkant, werkt die nog soepel? Eventueel kan je periodiek een scheutje LHM o.i.d. in het gaatje bovenaan je veerpoot gieten. Hierdoor kun je de verschijnselen een tijdje maskeren.

Profiel  

Thiezz
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 11 augustus 2008 09:06 PM
  [ # 5 ]

nee hij kraakt niet bij het omhoog komen en de vering is nog niks aan te merken. waar zit die hoogteregelaar om schoon te maken eventueel?
miss een fototje? :$

Profiel  

b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 410

Gepost: 11 augustus 2008 09:46 PM
  [ # 6 ]

hallo, ik denk dat je met het schoonmaken en smeren van het stangenstelsel al een heel eind bent.
de auto wel goed op bokken zetten voor je begint, dan kijk je onder de auto daar in het midden zie je een stang lopen, dat is de bedieningsstang van de hoogteregelaars, die volg je naar voren dan kom je vanzelf bij de hoogteregelaar uit. daar ga je de boel eens goed schoonmaken en smeren met motorolie, oliekannetje of zo.
daarna de hendel eens een paar keer goed bewegen van hoog naar laag, ik denk dat ie het dan al een stuk beter doet.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 11 augustus 2008 09:48 PM
  [ # 7 ]

Ik heb vandaag mijn smerige achterste hoogteregelaar vervangen voor een gereinig exemplaar en dat is echt een wereld van verschil. Zeker de moeite waard. Als ik nu op de trekhaak ga staan reageert de hoogteregelaar binnen 1 seconde, zoals het hoort.

Ook aan de hoogteregelar zelf merk je dat ‘ie smerig is. Bij de schone kan je het cilindertje gewoon heen en weer bewegen, bij de smerig voelt het bijzonder gaar en stroef.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

Thiezz
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 11 augustus 2008 11:44 PM
  [ # 8 ]

ok hartstikke bedankt voor de reacties. als ik tijd heb gaan we der is ff onder. zal eerst eens proberen met schoonmaken en smeren en mocht het dan niet genoeg verbetering opleveren kan ik hem altijd nog vervangen voor een andere.

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 12 augustus 2008 01:32 AM
  [ # 9 ]

Je kan de regelaar zelf ook nog uit elkaar halen en schoonmaken, is echt geen rocketscience.

Profiel  

Thiezz
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 14 augustus 2008 02:40 PM
  [ # 10 ]

heb ff der onder gelegen en de stangen en hoogteregelaar wat schoongemaakt. hij komt weer omhoog met starten maar het kost ff tijd en moet soms wat gas bij geven om hem goed omhoog te laten komen.
dus binnekort ff de hoogteregelaar eraf halen om hem echt goed schoon te maken en te kijken wat hij dan doet.
Bedankt voor de reacties

Profiel  

Mighel
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 838

Gepost: 14 augustus 2008 03:32 PM
  [ # 11 ]

Zeker als je de hoogteregelaar er af haalt de auto goed ondersteunen, want hij kan als een baksteen naar beneden komen (en geloof me een 1400 is best zwaar Wink ).

Ook moet je dan het systeem dan drukloos maken. Verder staat er een hoop op de website van roel thiemersma (http://www.citroenbx.nl).
Succes met de klus.

Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)

Profiel  

Thiezz
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 14 augustus 2008 04:01 PM
  [ # 12 ]

ok bedankt voor de tips! leuk bxje trouwens mighel.

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 14 augustus 2008 08:14 PM
  [ # 13 ]
Mighel schreef:

Zeker als je de hoogteregelaar er af haalt de auto goed ondersteunen, want hij kan als een baksteen naar beneden komen.

Als je de hoogteregelaar erafhaalt kan ik je verzekeren dat de auto naar beneden komt als je hem niet ondersteunt Wink

/edit: hier had ik geschreven dat je de hoogteregelaar kon vervangen zonder het systeem drukloos te maken, maar ik was in de war met de veerbollen Rolling Eyes

Profiel  

b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 410

Gepost: 14 augustus 2008 08:46 PM
  [ # 14 ]

Haal de druk er voor de zekerheid maar af want de veiliheidsklep die links op het subframe zit laat de druk van de drukregelaar door als die druk hoger is dan 100 bar, pas daaronder wordt de hoogteregelaar drukloos.
dit is om de remdruk op de voorwielen te waarborgen.
zorg er ook voor dat bij werkzaamheden aan het hydraulisch systeen dat je zo schoon mogelijk werkt, het kleinste stofje kan al funest zijn.
bij de grote hydr systemen worden niet voor niets hele fijne filters toegepast die dan ook erg duur zijn.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 14 augustus 2008 08:54 PM
  [ # 15 ]

O ja, je hebt gelijk. Je kan je bollen vervangen zonder het systeem drukloos te maken, maar de hoogteregelaars is een ander verhaal Surprisedops:  Ik pas mijn vorige bericht aan voor de zekerheid.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook