Ik heb vandaag de condensator van mijn DS vervangen. Op zich een simpel klusje, k begrijp alleen niet hoe het ding functioneert. Het oogje van het draadje van de condensator zit op het draadeindje dat uit de verdeler steekt, het huis van de condensator zit tegen het huis van de verdeler geschroefd. Beide aansluitingen van de condensator liggen dan toch aan de massa? Hoe kan de condensator dan zijn werk doen?
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
draadeindje steekt door isolerend busje naar buiten.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Bedankt voor je antwoord, morgen maar eens op zoek gaan naar dat isolerende buisje, want ik ben bang dat ik dat bij het wisselen van de condensator ben kwijtgeraakt…
ubogaart schreef:Bedankt voor je antwoord, morgen maar eens op zoek gaan naar dat isolerende buisje, want ik ben bang dat ik dat bij het wisselen van de condensator ben kwijtgeraakt…
Kan zijn dat dat aan de binnekant van het huis zit en maar een micrometer aan de buitenkant uitsteekt.. delikaat dingetje om kwijt te spelen idd..
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Kan waarschijnlijk ook gewoon met een nylon ringetje er onder.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aan de binnenkant zit een plastic 4kant ringetje met een randje dat precies in het gat in het huis valt. Aan de buitenkant zit een plastic ringetje om de rand netjes te isoleren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
misschien beetje offtopic, maar ik kreeg gisterenavond toen de motor stationair draaide en ik een bougiekabel/verdeler aanraakte, een flinke schok. Dat is toch niet normaal lijkt mij? Kan/moet ik hier iets aan doen en heeft een ‘stroomlek’ ook gevolgen voor de ontsteking? Ik kan mij nl. voorstellen dat als ik een schok krijg, er normaal dus ook stroom ‘lekt’ vanuit de bougiekabels en dat daardoor de vonk zwakker is dan zou moeten. Of is dit onzin? Anyway, die schok was niet prettig…
NB heb nieuwe kabels erop zitten…
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Dat doet de mijne ook. Ook met nieuwe kabels en nieuwe delcokap. Ik schrok me nogal!
Af en toe een schok schijnt wel goed te zijn tegen reuma
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Is normaal. Jij creeerde een makkelijkere weg voor de vonk dan bij de bougie… Nieuwe kabels hebben dit minder tot niet. Bij vochtig weer heb je met oude kabels sneller problemen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ok, hartje weer gerust
Nu weer even on-topic
Vandaag alles nog een keer nagekeken en de oorzaak van mijn probleem gevonden: het isolerende busje zat nog mooi op zijn plaats, maar doordat ik de aansluiting van de onderbreker niet goed had teruggezet, waren het schroefje en het huis via het stekkertje van de onderbreker elektrisch met elkaar verbonden.
Bedankt voor de hulp!
Komt van deze website:
http://www.alexdenouden.nl/08/nash.htm
Voor degene die er helemaal geen electronische kaas van heeft gegeten: nummer 1 is de condensator.