Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gelukkig de linker middenkriksteun er nieuw ingelast voor de vakantie. Had ik nodig toen ik op een hellingkje naar Cherbourg strandde venwege een ratel die steeds erger werd. Terug naar een eerder gepasseerde garage waarnaast ik de auto mocht opkrikken. Ik dacht eerst aan een versleten tripoide koppeling maar het bleek de bevestiging van de as op de bak!
Van de 6 ‘bouten’ (draaadeind+moer) bleken er 3 verdwenen en de andere 3 los! Een monteur hielp mij om 1 bout te verplaatsen voor een betere verdeling en ze daarna alle drie goed vast te draaien, met 3 verlengstukken op de dop… Een paar dagen later ging ik op goed geluk naar SMpassion in Annebault voor nog 3 bouten. Ze hielpen mij ter plekke door ze er op de brug meteen ook op te draaien. Ik vond hem in de garage-lijst van de club, maar hij bleek geen echt bedrijf meer te hebben en nu te hobbyen aan SMs. De SM bleek nl dezelfde bouten te hebben als de DS.
Kosten: 3 draadeinden+moeren: 40 EUR en 25 EUR (half uur) werk.
Zo kon ik weer zonder zorgen door Calvados rijden en durfde ik weer met de vouwwagen naar huis.
Het was overigens mijn enige panne gedurende de 3000km vakantie!
Dit probleem heb ik ook al eens gehad aan de rechter aandrijfas (2 weg, 4 los). Waarom worden deze draadeinden niet tenminste in de versnbakflens geborgd, en waarom geen borgmoer/veerring toegepast??
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Van de 6 horen er 3 met loctite vast te zitten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@camenbert: Weet je wie de tapeinden en moeren van de tripodehuizen heeft vastgezet? Weet je of het vastzetten met een momentsleutel is gedaan?
Overigens staat er in het werkplaatshandboek niets van vloeibaar borgmiddel. Er staat alleen met welk moment de moeren aangedraaid moeten worden. Dat betekent niet dat je het niet mag gebruiken.
Citroen!
bogaard77 schreef:Van de 6 horen er 3 met loctite vast te zitten.
Waarom niet alle 6 eigenlijk? Ik heb bij de GS waar de situatie volgens mij vergelijkbaar is alle bouten vastgezet met locktite. Op de plekken waar draadeinden zijn toegepast ipv bouten heb ik locktite gebruikt voor biede uiteinden van het draadeind.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
draadeinden zijn er met 2 tegen elkaar aangedraaide moeren in gedraaid, waarna de buitenste moer er af ging evenals de 2e omdat die omgedraaid moest worden.
Moment: op z’n allerstrakst! Ringsteeksleutel, verlengd met nog zo’n sleutel (ring in steek) en volle gewicht van monteur.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mpostma schreef:bogaard77 schreef:Van de 6 horen er 3 met loctite vast te zitten.
Waarom niet alle 6 eigenlijk? Ik heb bij de GS waar de situatie volgens mij vergelijkbaar is alle bouten vastgezet met locktite. Op de plekken waar draadeinden zijn toegepast ipv bouten heb ik locktite gebruikt voor biede uiteinden van het draadeind.
Van horen zeggen. Ik zet ze zelf ook nooit vast met locktite. Wringijzer en een stuk pijp erop.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
mpostma schreef:Ik heb bij de GS waar de situatie volgens mij vergelijkbaar is alle bouten vastgezet met locktite.
In mijn Citroen garage tijd, lieten we de DS-en altijd na 500 km even terug komen om de bouten na te trekken, anders was het risico op een losgeslagen aandrijfas inderdaad erg groot. Kende dit probleem nog niet bij de DS.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ik hoor het te weten ops: Maar ik stond toch mooi in Parijs met 3 tapeinden eruit met het orgel
Ajeto!!!
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Maar waarom doet ‘men’ er nooit een veerring tussen? Omdat de moer op een draadeind zit?
Vanwege de hitte die van de remschijf komt, kan ik mij voorstellen dat de gewone borgmoeren met nylon ring hier niet toegepast worden.
En waarom geen gewone bouten? Omdat de remschijf er tussen vandaan valt als je de aandrijfas demonteert?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
camemBert schreef:Maar waarom doet ‘men’ er nooit een veerring tussen? Omdat de moer op een draadeind zit?
Vanwege de hitte die van de remschijf komt, kan ik mij voorstellen dat de gewone borgmoeren met nylon ring hier niet toegepast worden.
En waarom geen gewone bouten? Omdat de remschijf er tussen vandaan valt als je de aandrijfas demonteert?
Bij de GS zat er een mix van bouten en draadeinden. Weet niet of dat origineel is. Die draadeinden zijn idd makkelijker met de remschijven.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Pfff, ik vond dit weekend nog een draadeind met moer in het vette vuil van de afdekplaat. Heb al vaker e.e.a. teruggevonden wat kwijt was….Toch handig zo’n onderdelen-vanger onder de motorruimte!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!