Hallo, wie o wie heeft tips mbt het vervangen van de dynamo.
Eigenlijk mbt het demonteren ervan. Moet daarvoor de ventilator en motorbeplating verwijderd worden?
Ik heb een 1976 GS 1220 met solex carb.
Ik krijg m wel los e.d. maar niet tussen de beplating en carburateur door.
Gr ruud
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Of je moet de carburateur verwijderen of het frontpaneel waar de koplampen in zitten.
Ik zal voor het laatste gaan , snelste en makelijkste manier.
De ventilator kun je laten zitten. De V snaar kun je er omheen/doorheen monteren.
Ja ik heb het frontpaneel al verwijderd. Maar nog krijg ik de dynamo er niet uit.
Even voor de zekerheid, het gaat dus om het verwijderen van de dynamo, niet alleen de V Snaar.
Kan de ventilator behuizing misschien gedeeltelijk los zodat ik die wat naar voren kan trekken? Ik heb net te weinig ruimte tussen carb en ventilatorbeplating.
gr Ruud
citro-power schreef:Of je moet de carburateur verwijderen of het frontpaneel waar de koplampen in zitten.
Ik zal voor het laatste gaan , snelste en makelijkste manier.De ventilator kun je laten zitten. De V snaar kun je er omheen/doorheen monteren.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik snap het dat de dynamo vervangen moet worden.
Meestal wil het dan net als je het frontpaneel verwijdert maar dat is afhankelijk van het merk dynamo. De 1 is wat groter dan de ander.
Je kunt dan volgens mij beter het ventilatorhuis eraf halen. Je moet dan wel de ventilator verwijderen.
Je kunt het nog eerst proberen om hem alleen los te draaien en de ventilator laten zitten. Het huis zit vast met 3 moeren achter de ventilator en een paar boutjes van de koelbeplating.
Alles beter dan de carburateur te verwijderen , zit je weer vast aan nieuwe pakkingen enz.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ik heb ook mijn dynamo vervangen. De oude was kleiner dan de nieuwe. Er uit halen was geen probleem, hoefde ik niks voor los te maken. Wel voor het monteren van de nieuwe. Daar heb ik de carburateur voor los moeten halen. Ik kon ook niet anders omdat ik geen gereedschap heb om de ventilator er af te halen. Dat was wel een stuk makkelijker geweest. Nu was het passen en meten.
My other car is a broomstick.
Hoi, bedankt voor de tip, het is gelukt om het ventilatorhuis iets te lossen door 1 grote moer/bout en paar boutjes van de koelbeplating los te draaien. Het gaf net genoeg ruimte.
Gr Ruud
[quote author=“Je kunt het nog eerst proberen om hem alleen los te draaien en de ventilator laten zitten. Het huis zit vast met 3 moeren achter de ventilator en een paar boutjes van de koelbeplating.
Nou, ik heb de dynamo uit elkaar gehaald om de gare lagers te vervangen. Stond al een paar jaar op het lijstje om te doen. Nu vakantie, dus het moest er maar eens van komen.
De oude lagers verwijderen ging maar op 1 manier, nl. met “grof geweld”.
Voor de geinsteresseerde een foto van de gedemonteerde dynamo, een 35A Femsa.
http//members.home.nl/citroengsgsa/IMG_6758-2.JPG
http//members.home.nl/citroengsgsa/IMG_6760-2.JPG
http//members.home.nl/citroengsgsa/IMG_6730-2.JPG