Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Nog steeds op zoek naar mijn onregelmatig lopen als onbelast probleem heb ik mijn bougiekabels eens doorgemeten op weerstand. Resultaten waren als volgt:
1. 4.8kOhm
2. 6.5 kOhm
3. 7.0 kOhm
4. 7.5 kOhm
Nu ben ik niet echt een electronica man, maar enig gegoogle leert mij dat de waardes voor de weerstand van een bougie eigenlijk ergens tussen de 3 en 5 kOhm horen te liggen. Ik kon echter niet iets citroen (CX) specifieks vinden, dus is hier iemand die weet of deze waardes normaal zouden zijn voor een Gti Turbo 2? Ik vermoed zelf dat ze aan vervanging toe zijn, maar zou graag bevestigd worden in mijn vermoedens door iemand met verstand van zaken.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
heb geen verstand van zaken. Maar het lijkt mij als er bijna een factor 2 verschil inzit dat het tijd is voor nieuwe kabels.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hehe, nou ik bedacht mij net dat ik het misschien kon opzoeken, en dat is gelukt. Het behoort te zijn, voor de CX 25 met AEI:
1. 2300 Ohm (2.3 KOhm)
2. 3450 Ohm (3.45 KOhm)
3. 4150 Ohm (4.15KOhm)
4. 4550 Ohm (4.55KOhm)
Er mag dus verschil in zitten, dat schijnt inherent te zijn omdat die dingen verschillende lengtes hebben, maar alle waardes van mijn kabels zijn idd veel te hoof.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Re: Wat voor een weerstand hoort een Bougiekabel te hebben
sans-pareil schreef:Nog steeds op zoek naar mijn onregelmatig lopen als onbelast probleem heb ik mijn bougiekabels eens doorgemeten op weerstand.
Wat een goed idee zeg, ik voel me erg stom dat ik er zelf nooit op ben gekomen aangezien ik mezelf toch wel een beetje tot de elektro fanaten reken ops:
Ik had dit dus bij mijn vorige (benzine) auto’s ook kunnen doen, niet dat daar iets mis mee was, maar gewoon als preventieve controle.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het grootse “gavaar” van bougiekabels is het doorslaan ervan. De isolatie is dan dermate slecht dat er stroom “weglekt”.
Door scheurtjes in de isolatie zal de binnenkabel waarschijnlijk gaan oxideren enzo, waardoor de weerstand hoger wordt.
Ja kan ook je motor in het donker laten lopen met de motorkap open. Als je slechte kabels hebt dan zul je overal vonken zien. Dit kan er overigens behoorlijk spectaculair uitzien!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Wat voor een weerstand hoort een Bougiekabel te hebben
sans-pareil schreef:Nog steeds op zoek naar mijn onregelmatig lopen als onbelast probleem heb ik mijn bougiekabels eens doorgemeten op weerstand. Resultaten waren als volgt:
1. 4.8kOhm
2. 6.5 kOhm
3. 7.0 kOhm
4. 7.5 kOhm
Dat komt door het verschil in lengte neem ik aan. Ik dacht dat het 10 kOhm per meter moet zijn ongeveer.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wat ook gebeurd is dat de kabel intern gebroken is en daar ook een vonkje moet maken. Je meet dan weerstand die heel hoog is(100kohm of oneindig)
Verder zit er verschil in nieuwe kabels van gelijke lengte. Een originele bougicord heeft een lagere weerstand dan zo’n gele spagetti van de brezan!
Voor de eend hoort bougicord zo’n 3,5kOhm te zijn.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Re: Wat voor een weerstand hoort een Bougiekabel te hebben
Handjes schreef:sans-pareil schreef:Nog steeds op zoek naar mijn onregelmatig lopen als onbelast probleem heb ik mijn bougiekabels eens doorgemeten op weerstand. Resultaten waren als volgt:
1. 4.8kOhm
2. 6.5 kOhm
3. 7.0 kOhm
4. 7.5 kOhmDat komt door het verschil in lengte neem ik aan. Ik dacht dat het 10 kOhm per meter moet zijn ongeveer.
Ja mee eens, het is alleen veel hoger dan het volgens de fabrieksspecificatie hoor te zijn. BIj de kortste (cylinder 1) hoort het 2.3kOhm te zijn en de langste max 4.55kOhm. Ze zijn dus allemaal hoger dan de originele waarde voor de langste kabel van citroen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
dan lijkt vervangen mij een goede optie.
hoor je niet vaker van zulke problemen dat het uiteindelijk aan de kabels lag?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja, er wordt wat lacherig over gedaan in een boel garages, iets van “als hij geleidt is het goed”, maar bij 20kV, zitten die dingen toch ietsje anders, terwijl het zo makkelijk is om te meten of de weerstand binnen de specificatie ligt of niet. Maar goed, weer wat geleerd dus.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
oftewel je gaat ze vervangen?
ben benieuwd of dat nou je probleem was.
Aangezien de bougiekabel van mijn snorfiets ook aardig lekt is het tijd voorvervanging..
Nou viel mijn oog op een rode NGK kabel, deze kost wel 17.95 inclusief dop…misschien dan toch maar een std. kabeltje en een lichtgevend dopje erop
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Is het een citroen snorfiets ?
Ja ik ga ze vervangen. De nieuwe zijn er morgen. Heb vandaag ook wat kleine dingen laten doen, even rammeltje in uitlaat laten zoeken en er uit halen, wat kleine dingen. Morgen nieuwe bougie kabels er op en kijken of het scheelt. Ik ben benieuwd. Er is inmiddels ook even een vervangende bobine op geweest, maar ten eerste is het niet 100% zeker of die goed was, en op geen van de 2 posities maakte het wat uit. Dus, eerst maar even die bougie kabels en dan denk ik dan ik eerst maar even de mogelijkheid van een luchtlek in de intercoolder of intercooler -> inlaat spruitstuk slang overwegen. Ik heb zelf het vermoeden dat het niet de bobines is gezien de experimenten van vandaag.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Wat voor kabels zijn dat? en wat kosten ze, mits ze per stuk verkocht worden en jah…ik de chevron’s ondertussen op het spatbord geplakt en ook het merkplaat krijgt een plaatsje…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Origineel Bougicord 403 class C. Moet er wel minimaal een eend blok op of HP vering, die brommer van jouw.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Er zou :susp op mijn scooter komen als ik hem voor september dit jaar niet verkocht zou hebben….maarja, die is nu weg.. nu eerst maar mijn rijbewijs halen en dan kijken we of ik nog geld over heb..
Ik heb al schematisch getekend hoe het eruit moet komen te zien..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI