zo, vandaag nieuw oliefilter gemonteerd en verse olie eringegooid (oude was behoorlijk zwart…) en nu schakelt hij volgens mij wel wat lekkerder.
Ik had de auto even ergens geparkeerd om te kijken of ik geen olielekkages had en ik had meteen een motoragent op mn dak (was beetje een junkhangplek daar ) en ik had mijn rijbewijs niet bij me, maar hij begon er niet over…hij zei dat hij het een hele nette auto vond voor die leeftijd en dat ik hem maar goed moest onderhouden geweldig
nog een klein vraagje, ik heb een losse bruine stekker gevonden bovenop het blok ter hoogte van de koppeling (daar hangt ie) en die komt uit de kabelboom, moet die ergens op of is het een optionele airco aansluiting?
Het verbruik zit waarschijnlijk toch in de carburatie..heb viavia gehoord dat er ooit een zandkorreltje ergens in die carb heeft gezeten, dus die haal ik er maar eens af.
BX-loos
Martijnus schreef:Ik had de auto even ergens geparkeerd om te kijken of ik geen olielekkages had en ik had meteen een motoragent op mn dak (was beetje een junkhangplek daar ) en ik had mijn rijbewijs niet bij me, maar hij begon er niet over…hij zei dat hij het een hele nette auto vond voor die leeftijd en dat ik hem maar goed moest onderhouden geweldig
Kijk Da’s nog eens een goede agent
Zal zelf ook Citroënrijder zijn…
Martijnus schreef:nog een klein vraagje, ik heb een losse bruine stekker gevonden bovenop het blok ter hoogte van de koppeling (daar hangt ie) en die komt uit de kabelboom, moet die ergens op of is het een optionele airco aansluiting?
Ik heb toevallig gister bij mijn 14E ook zo’n losse bruine stekker gevonden, die bovenop de versnellingsbak met een tiewrapje vast zit aan een andere draad. Volgens de garage gaat het om een diagnosestekker, die Citroën er standaard op heeft gezet.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
zwaar schande, mijn atechnische broer vertelde mij vandaag hetzelfde. Dat ik dat zelf niet bedacht heb.
Vraag me af wat ze er precies mee uitlezen, hij gaat er bij de koppeling in. Maargoed, nu weet ik zeker dat hij nergens inhoort.
Vandaag 2x de verdelerkap geruild, eerst een ducellier meegenomen van de autozaak, bleek een schroefaansluiting te zijn ipv een klemmetjes aansluiting, weer teruggegaan, bosch kap meegekregen, bleek helemaal niet te passen want het is gewoon een ducellierkap die erop hoort, en daarna wel de goede gehad. Wat een gekloot dat ze 100 verschillende fabrikanten gebruiken voor hetzelfde model citroën maargoed ik heb nu de goede en ik merk geen verschil.
Hoorde via via dat de carburateur ooit vol meuk heeft gezeten, hij loopt ook niet zuiver stationair, lijkt net of ie af een toe een tikje overslaat, plofje uit de uitlaat en weer normaal lopen…en dat gaat zo door.
Ik zal die carb er ook maar eens aftrekken voor de grap. Schoonmaken enz.
Ook een piepertje ingebouwd voor mn verlichting, ik laat de verlichting telkens branden en ooit is het afgelopen met de accu.
BX-loos
goed. vandaag precies 30 liter getankt, met 285 km…kom ik uit op 1:9,5. Geen leuk verbruik. Heb niet enorm asociaal gereden, maar ook nauwelijks snelweg.
Als ik in zn 5e versnelling 60-80 kmph rijd dan schokt ie ook ...dus ik zat te denken aan de hoofdsproeier ofzo.
Het liefst zou ik de carb eraf trekken maar ik weet niet of ik dan straks weer gezeik heb omdat k geen pakkingen heb. Heb vloeibaar in overvloed maar daar werk ik niet zo graag mee..vooral niet in/bij carburateurs.
BX-loos
Martijnus schreef:nog een klein vraagje, ik heb een losse bruine stekker gevonden bovenop het blok ter hoogte van de koppeling (daar hangt ie) en die komt uit de kabelboom, moet die ergens op of is het een optionele airco aansluiting?
Ik heb toevallig gister bij mijn 14E ook zo’n losse bruine stekker gevonden, die bovenop de versnellingsbak met een tiewrapje vast zit aan een andere draad. Volgens de garage gaat het om een diagnosestekker, die Citroën er standaard op heeft gezet.
Klopt. Als het een 3-polige is, is dat het aansluitpunt van een bdp-sensor. Die zit ergens aan het vliegwielhuis, volg de kabel….
Ich bin ein Breaker
klopt..hij gaat naar de koppeling, dus het vliegwiel. Dacht al zoiets. Dacht zelf dat het te maken had met het timen van de ontsteking voor een strobo ofzo.
Kan de carburateur er trouwens zonder problemen zo vanaf? Las in een ander topic slechte praat over een solexcarb. Wil em er eigenlijk binnenkort vanafhalen en alles even netjes schoonmaken en meteen kijken hoe zo’n ding nou eigenlijk werkt in een auto.
BX-loos
Martijnus schreef:Kan de carburateur er trouwens zonder problemen zo vanaf? Las in een ander topic slechte praat over een solexcarb. Wil em er eigenlijk binnenkort vanafhalen en alles even netjes schoonmaken en meteen kijken hoe zo’n ding nou eigenlijk werkt in een auto.
Ja hoor, geen probleem. Ik rijd al ruim 2 jaar met Solex-carburateurs, en heb er nooit problemen mee gehad. Wat ik heb begrepen, is dat Webers veel ingewikkelder in elkaar zitten dan Solexen, dus je bent nog makkelijker af met Solexen.
Ik heb meerdere keren een Solex-carburateur gewoon eraf gehaald, onder andere om er wat nieuwe pakkingen op te zetten.
Er verandert niks aan je motor als je zo’n carb eraf haalt hoor, dus wees niet bang dat je ineens je motor weer opnieuw in moet rijden ofzo
Heb wel eens de Weber-carburateur van mijn BX 19 Digit van dichtbij bekenen, maar dat ziet er allemaal veel moeilijker uit dan mijn Solex (zowel op mijn andere Digit als op mijn Leader zit een Solex, en ook op mijn ex-BX 19 GT zat een heeeeeerlijke Solex).
Solex powerrrrr
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
mooi zo
binnenkort maar eens mee spelen dan. Ik had ook niet verwacht dat er iets met de motor zou gebeuren, maar stel dat er meteen nieuwe (Schaarse) pakkingen tussen moeten ofzo. dan sta ik op zondag met een auto die niet meer rijdt. De autozaak hier in de buurt had iig geen carb pakkingen liggen.
Maargoed ik pak het werkplaatshandboek er wel bij..en dan zal ik eens wat uit elkaar halen.
Ik las laatst ook iets over de stationairsproeier, die heb ik er laatst volgens mij uitgedraaid, zag iets zitten met een draadje wat een sensor leek en ik kon niet bedenken wat het was dus die heb ik er toen uitgedraaid (zat aan de rechterkant van de carb als je voor de auto staat)...kon ik trouwens gewoon met de hand losschroeven
BX-loos
Martijnus schreef:mooi zo
Ik las laatst ook iets over de stationairsproeier, die heb ik er laatst volgens mij uitgedraaid, zag iets zitten met een draadje wat een sensor leek en ik kon niet bedenken wat het was dus die heb ik er toen uitgedraaid (zat aan de rechterkant van de carb als je voor de auto staat)...kon ik trouwens gewoon met de hand losschroeven
ding met draadje kan een elektrisch verwarmingselement zijn, had de Z10 in ieder geval wel.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Wat Wouter zegt, ik vind die Webers helemaal niet zo fijn. Ik heb gezeik met de Weber van mijn TRS en ik ben nogal wat overbodige shit van dat ding aan het slopen. Enig idee hoeveel bewegende delen een carb extra krijgt door zo’n automatische choke? Ik neem wel een keer een foto als de boel af is.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
zojuist de carburateur eraf gerost. Ging er érg makkelijk vanaf en érg makkelijk uit elkaar.
Boel vanbinnen schoongemaakt, angstig geworden van de straal die de accpomp eruitspuit sproeiers doorgeblazen en gehoopt dat daar het probleem zit.
Carb van de buitenkant ook flink gereinigd met benzine. Er zat zo’n vieze bruine benzineaanslag op, ziet er nu weer als nieuw uit.
Heb alleen het vacuumslangetje gesloopt wat zich opsplitst naar de vervroeging en de brandstofpomp. Ding was blijkbaar erg broos, zou kunnen dat ie lek is waardoor de vervroeging niet helemaal lekker was.
Ga hem nu maar weer eens in elkaar zetten. Simpel carbje eigenlijk.
Wat me opviel was dat in het haynes boek de benzineslangetjes andersom stonden. De voedingsleiding boven en de retourleiding onder terwijl het bij mijn bx andersom is. Het lijkt me stug dat ie goed zou lopen als dit verwisseld was dus ik sluit het maar weer aan zoals het zat.
edit: nu even voor de duidelijkheid: wat is dat gouden ding nou wat aan de zijkant van de carb zit geschroefd met dat draadje eraan?
Ik kan veel dingen speculeren, maar dat schiet ook niet op.
BX-loos
nou…geen resultaat eigenlijk.
Hij stottert in zn 5 bij snelheden van ong 50 - 80km/h. Vrij vervelend, het is niet echt stotteren, maar hij stopt gewoon met de boel aandrijven voor een omwentelingetje ofzo…je hoort het ook in andere versnellingen aan de bak dat ie niet constant trekkend is.
Ik heb nu geen idee meer wat het is. Misschien de afstelling, misschien de uitlaat. Die is nl. lek en ik dacht, misschien ontbrandt ie wat mengsel in de uitlaat ofzo waardoor er drukgolven ontstaan blablabla stotter.
Zal wel niet.
Als je optrekt of veel toeren maakt is er niets aan het handje, dus ik dacht dat het de hoofdsproeier was maar de carb is nu gewoon netjes schoon.
ziet er weer als nieuw uit
het is dus puur als de motor een constant toerental draait in het middengebied (heb geen toerenteller).
BX-loos
zo, vandaag zijn er nieuwe veerbollen ondergezet door de citroendealer. Had het eerlijk gezegd liever zelf gedaan, maargoed. Was nu voor de 2 voorste bollen 130 euro kwijt. Flinke bedragen, maar ik heb momenteel vrij weinig tijd en ik split de kosten toch met mn broer dus het maakt niet zo uit.
Goddamn wat veert dat lekker echt een enorm verschil met eerst.
De voorste veerbol rechts was trouwens écht helemaal op. Zat helemaal geen vering meer in.
Meteen ook mn achterruitsprietsding gemaakt zat wat meuk in. Die spuit nu ook weer 4 meter opzij (I love verdraaibare sproeiers )
jeej.. en vandaag ook weer getankt, benzine lampje ging vorige keer bij 285 km branden, nu ging ie helemaal niet branden (dacht dat het lampje stuk was) maar bij 315 toch maar wezen tanken, 30,20 liter erin ofzo. Dus ik heb 30 km meer gereden op een tank terwijl ik totaal NIET netjes/zuinig heb gereden dus er is wel wat improvement (1:10,5 ipv 1:9,5) even zien hoeveel ik eruit kan persen als ik normaal rijd.
Als dat verbruik rond de 1: 14 zit dan is het mn ultieme autotje
Vandaag bij de overbuurman (Schadeherstelbedrijf) geweest, zit deukje in de linker deur. Kost 200 euro om te laten fixen. Ik werk de roest dus mooi weg en lak de boel bij met een lakstift, zelfde met wat andere plekjes die onder de strips zitten.
BX-loos
goed…moest vandaag naar brabant…dus voordat ik de snelweg op ging getankt, ging paar liter in.
In totaal tot het zelfde tankstation 210km gereden. Weer getankt, ging 13,13 liter in. Wat neerkomt om een dikke 1: 16…grootste deel wel snelweg, klein beetje stadsverkeer. auto was beladen met 4 man en wat bagage.
Hij stottert trouwens nog steeds heel erg bij constante snelheid…het is echt irritant. Mijn oom zei dat het het asje van de smoorklep wel eens kon zijn, en ik had hem daar niets over verteld..dus dat was óf toevallig of het zou heel goed het asje kunnen zijn. Zal eens kijken wat ik daaraan kan doen. Teflontape eromheen lijkt me geen best plan, zal er zo vanafgesleten zijn.
Verder ga ik maar wéér een nieuw luchtfilter kopen en deze een keer niet inolien, kijken of het dan ophoudt. Ik heb het filter namelijk wel ingeolied, stond op de verpakking, en daardoor zou het mengsel best eens te rijk kunnen zijn nu.
BX-loos
gouden ding is je stationaire sproeier.
die word met dat draadje gestuurt’
als jij je contact aanzet hoor je hem tikken, dan gaat ie open.
als je dus je contact uitzet gaat ie dicht en kan je motor niet meer Nadieselen.
die naaldsproeier die je eruit kan schroeven is je CO schroef, en bepaald hoeveel brandstof je er met stationairloop in laat gaan.
te weinig (inschroeven) en je motor loopt onzuiver en bokt wat.
teveel en je motorgeluid klinkt stroef alsof ie aan het stikken is.
zet je stationaire toerental op 900 rpm.
en schroef een beetje heen en weer met die co schroef, net zolang tot hij mooi zuiver klinkt.
stel je vlotterniveau af.
heeft een grote invloed op de loop van je motor en ook je verbruik.
die lange buisjes zijn je luchtremsproeiers.
die bepalen hoeveel brandstof je motor krijgt onder de wisselende belasting.
onder die buisjes zit je hoofdsproeier.
wissel die 2 niet om met de linker poort en de rechterpoort.
en ga niet teveel aan een carb zitten schroeven,als je niet goed weet wat je doet.
en wil je meer weten kom dan Zaterdag 4 juni naar de meeting.
dan leg ik jou en andere geintereseerden exact uit hoe je dat ding goed afstelt en ook hoe je nu een automatische shoke moet afstellen.