Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik heb vandaag mijn stuurhuis gedemonteerd om na te laten kijken want hij lekt nogal. Meteen maar hoge drukregelaar en remaccu gedemonteerd om na te laten kijken.
Zoals jullie kunnen zien heb ik hiervoor een paar kleinigheden moeten demonteren.
Ik wil natuurlijk van de gelegenheid gebruik maken om zaken waar ik nu bij kan te checken cq te vervangen. Ik kan zelf vooralsnog alleen aan handrem afstellen/blokken vervangen denken.
Hebben jullie nog tips?
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Remklauwen demonteren en goed reinigen, eventueel revisiesetjes met nieuwe rubber- en viltringen monteren.
Treiterslangetje en andere retourleidingen checken en evt. vervangen.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
De diverse snaren checken en evt. vervangen, versnellingsbakolie verversen. Koelslangen controleren en evt. vervangen, idem voor de luchtslangen.
misschien even de waterpomp bekijken.
.komma
Hi ted,
leuke topic, het loopt een beetje parallel met waarmee ik bezig ben, met het verschil dat ik opt laatste beslist heb om de bak eraf te gooien
Volgende zaken zou ik inspecteren/regelen/vervangen :
- frictiecilinder
- treiterdarm : als de huidige goed is, zou ik een 2de aanleggen met colson bandjes en afdoppen, je kunt er nu toch goed aan
- motorsteunen ok ?
- diabolo rubbers ( steun bak )
- gradenboogje plaatsen ?
- ontsteking (re)setten met 6mm boortje en met poelie
- lekkages nakijken ; LHM rond de bak ( o-ringen ), lekkage nokkenas ?
Het ziet er een zwarte bende uit op de foto, mss een doos remmenreiniger alles proper maken
Remklauwen zijn goed te doen, met een staalborstel zien ze terug nieuw uit :
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
- slijtplekken op handremkabel bij doorvoer door chassis
- lengtescheurtjes aan binnenkant waterslang onderkant radiateur (...)
-steunrubbers onderzijde radiateur zijn vaak gaar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Iedereen erg bedankt voor de antwoorden. Hier kan ik wat mee! Ik zal een lijst maken en de zaken een voor een nakijken.
Verdere tips blijven welkom!
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
radiator op z’n kop doorspoelen.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Kijk ook eens of je lucht-zak (voor de radiateur) geen scheuren heeft en of de rits nog mooi sluit. Het blik van de luchtsluis kun je verder prima oppoetsen met wat terpentine of ander schoonmaakmiddel.
Radiateur kun je ook een dag in een azijn-oplossing laten staan, gebruik geen al te aggressieve middelen. Mocht je een 2-rijen radiateur hebben, dan kun je een restauratie naar 3-rijen doen indien je dit wenst. Is je kinnebak nog goed ? is het geheel voorin nog zonder roest ?
Hoe is je versnellingsbak, schakelt ie nog lekker ? Als je deze demonteert, hoe is je koppeling / differentieel ? Lekt je tripoidehuis ?
Pas op dat het geen totaal-restauratie wordt als dit niet de bedoeling wordt. De weer-goden hebben misschien nog een staartje zomer-mooi-weer-in-Nederland in petto….. Succes !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
bartjes schreef:Kijk ook eens of je lucht-zak (voor de radiateur) geen scheuren heeft en of de rits nog mooi sluit. Het blik van de luchtsluis kun je verder prima oppoetsen met wat terpentine of ander schoonmaakmiddel.
Radiateur kun je ook een dag in een azijn-oplossing laten staan, gebruik geen al te aggressieve middelen. Mocht je een 2-rijen radiateur hebben, dan kun je een restauratie naar 3-rijen doen indien je dit wenst. Is je kinnebak nog goed ? is het geheel voorin nog zonder roest ?
Hoe is je versnellingsbak, schakelt ie nog lekker ? Als je deze demonteert, hoe is je koppeling / differentieel ? Lekt je tripoidehuis ?
Pas op dat het geen totaal-restauratie wordt als dit niet de bedoeling wordt. De weer-goden hebben misschien nog een staartje zomer-mooi-weer-in-Nederland in petto….. Succes !
welk vet moet er in een tripoide huis ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
welk vet moet er in een tripoide huis ?
zie draadje/topic:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=192305
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Ik ben eens aan de gang gegaan met jullie tips. Resultaat zie foto’s.
Stuurhuis was inderdaad zo lek als een mandje. Verder lekte er LHM op verscheidene plaatsen. Op een aantal retourslangen, op een aantal aansluitingen en op aansluiting remcommando. Om het helemaal af te maken lekte er ook een tripoidehoes en waren de kogels aan 1 kant helemaal plat. Verder lijkt het net oorlog in linkergedeelte motorcompartiment: een melange van zand, smeer en LHM.
Vooral dat zand: ik heb af en toe het gevoel dat deze auto een keer aan de Dakar rally heeft meegedaan… Maar ja, auto was van een boomkweker uit Drenthe: daar is natuurlijk ook een overvloed aan zand.
Enfin, ook nog:
- koelslang waterpomp-radiateur overleden
- hulpstuurhuis rechts vast
- geen aanslagrubbers voorvering waardoor ik er nu achter ben waarom mijn hoezen steeds kapot gingen
- lekkende hoogteregelaar
- remaccu is (en was misschien al een sinds de 80er jaren) overleden (zat nog originele in)
- veerbol HD regelaar opnieuw vullen
- revisiesetjes voor remklauwen gehaald
- elektrische bedrading was een puinhoop: ga’k weer netjes maken
- tripode links dus vervangen, rechts was nog goed.
- alle o- ringetjes bloc-vbak en remcommando aansluiting vervangen (zijn er al 23!)
- maar bovenal en dat is het meeste werk: alles schoonmaken!!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb je nog andere hobby?
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Goeiemorgen…..en ik maar denken dat mijn D last had van achterstallig onderhoud!
Bekijk het van de zonnige kant, je krijgt straks met de nodige inspanningen weer een zéér betrouwbare Snoek….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
vlietmansje schreef:Heb je nog andere hobby?
GW-tje schreef:Goeiemorgen…..en ik maar denken dat mijn D last had van achterstallig onderhoud!
Ik ben inderdaad weer veeeel te enthousiast geweest.
En dit terwijl mijn absoluut zekere insteek was: “Veel rijden en alleen maken wat kapot is”....
Je hoeft je in ieder geval voorlopig niet te vervelen.