












Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Na 1500 vakantiekilometers iets meer gevoel gekregen voor het euvel. Het viel me nu pas echt op, dat zelfs bij een koude start de motor niet verhoogd stationair draait, maar meteen probeert met 900-1000 rpm te blijven draaien
Vandaar dattie natuurlijk snel afslaat!
Met gas bijgeven wel te omzeilen, maar liever heb ik gewoon een goed werkend lucht/benzine/vonk-circuit.
Na herlezen van de Vraagbaak denk ik aan een niet functionerende “extra luchtklep”, wat volgens mij dit ding is, toch:
Testjes gedaan:
a. Bij koude motor de slang dichtknijpen resulteert niet in een langzamer lopende motor, zoals de Vraagbaak wel beweert.
b. Er staat op de 2 pinnetje nooit spanning, zowel niet zonder contact, met contact aan, als met motor net aan.
Vragen:
- is dit idd de “choke/extra klep”?
- en hoe check ik de werking goed? Of lijkt deze gezien mijn beschrijving echt kaduuk, en moet ik gaan repareren/vervangen?
Bedankt mede-zwevers,
Rogier!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














Totaal aantal Berichten: 1361
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Dit is de aircoklep op de foto.
Deze klep zorgt voor een verhoogd stationairtoerental als de airco ingeschakeld is, er staat dus enkel spanning op bij ingeschakelde airco.
De extra lucht/choke klep vind je achter op het blok en ziet er zo uit:
http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=32&products_id=1425
Als deze niets meer doet valt de koude motor idd stil.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Aircoklep!? Op een CX zonder airco???
Maar ok, ik moet dus dichter op het blok zoeken?
Groeten,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














Totaal aantal Berichten: 1361
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Dat is idd een airco-klep!
Geen idee wat die er doet als je CX geen airco heeft.
Maak eens een foto van de complete motor, ik ben benieuwd.
Zoals gezegd zit de chokeklep achter op het blok boven het oliefilter
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Foto volgt nog. Trouwens wel vreemd: als ik de toevoerslang van de aircoklep afhaal, slaat de motor af (een test die ik vergeten was te melden). Vreemd hoor, zou mijn CX oorspronkelijk airco gehad hebben dan (en dat in combi met een schuifdak!?)?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














Totaal aantal Berichten: 1361
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Het is normaal dat de motor afslaat als je de slang vanaf de klep naar de motor toe losmaakt.
Het is idd vreemd wat betreft die klep ik heb ze nooit tegengekomen op een CX zonder airco.
Maar ik heb de schema’s van de C-matic injectie er bij gehaald en daar staat ze op als “elecktrische correctieklep stationair toerental BOSCH (injectie)” bij die klep hoort ook een relais en daar zou wel eens de fout kunnen in zitten.
Kijk dus even het relais na.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
TRXke, briljant, dank!
Durf ‘t bijna niet te vragen, maar weet je ook waar dat relais zit - bij 1 van de koplampen zeker?
Mijn Vraagbaak bevat enkel schema’s die allemaal net niet kloppen (GTi bevat delen van de injectie, maar die heeft bv weer 6 zekeringen in het schema en mijn Pallas heeft er maar 5 - en meer van dat soort rariteiten)...
Dankdankdank!
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














Totaal aantal Berichten: 1361
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Waar het relais zit kan ik niet met zekerheid zeggen, staat namelijk niet op het schema.
De relais zitten over het algemeen achter de linker koplamp en boven de accu.
Je kan best de kabel volgen vanaf de BOSCH klep naar de relais, de C-matic kabelboom heeft 3 relais en 1 van de 3 is het die de klep aanstuurt.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik neem aan dat dit voor de 78’er C-Matic is. Ik heb geen schema’s voor 78 maar wel voor 79. Ik denk dat dat hetzelfde is als 78. Als je wilt kan ik het voor je scannen en mailen.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
trxke schreef:
Maar ik heb de schema’s van de C-matic injectie er bij gehaald en daar staat ze op als “elecktrische correctieklep stationair toerental BOSCH (injectie)” bij die klep hoort ook een relais en daar zou wel eens de fout kunnen in zitten.
Is dat niet het relais wat bij de carburatorversie hoort?














Totaal aantal Berichten: 1361
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
garagestmarien schreef:trxke schreef:
Maar ik heb de schema’s van de C-matic injectie er bij gehaald en daar staat ze op als “elecktrische correctieklep stationair toerental BOSCH (injectie)” bij die klep hoort ook een relais en daar zou wel eens de fout kunnen in zitten.
Is dat niet het relais wat bij de carburatorversie hoort?
Ik heb het over het c-matic injectie schema,de carburator versie heeft 1 relais minder en een ander schema.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Juist. Dus de middelste van de drie onder de koplamp. Als die nog op hun originele plaats zitten.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Je kunt de extra-lucht klep vrij eenvoudig loshalen (twee inbusboutjes losdraaien) en testen: in de vriezer leggen, daarna op de verwarming of zo, en dan moet de opening groter worden in de vriezer en kleiner in de hitte.
Maar ik kan je zeggen dat ik weinig succes heb bereikt tot dusver. Ik heb een andere gemonteerd, die geloof ik eigenlijk in een 2500 thuishoort, en die werkt iets beter, maar ik moet nog steeds ook wat gas geven bij een koude start; dan na een paar seconden draait de motor netjes.
Zelf dacht ik ook dat het misschien toch ook de koude start injector zou kunnen zijn, die heb ik nog niet getest. Maar ik kan er eigenlijk ook goed mee leven zo.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Ben eigenlijk meer bang dat met winterkou, de CX helemaal niet meer lekker aan te krijgen is , zoals afgelopen kerst.
Nog wat fotowerk toegevoegd op:
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZDUMYREO
Is er iemand hier die weet of je met C-matic altijd die “aircoklep” hebt? Of heeft er airco in mijn CX gezeten, dus bijv. iemand eruit heeft gehaald??
Groeten en dank weer voor het meedenken (ff op zoek naar relais zo - kun je die testen, of moet je die gewoon lukraak vervangen ops:
: ). De GSA had geloof ik 2 relais: 1 voor de koplampen en 1 voor de X1-mistlichten, zoiets
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005














Totaal aantal Berichten: 1361
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Wat betreft die aircoklep,deze werd blijkbaar ook gebruikt voor de C-matic inj. Dus ook voor een auto zonder airco.
Leidingen,houder en klep zijn wel identiek aan de constructie van een CX met airco.
Voor zover ik kan zien op de foto’s heeft je CX geen airco gehad.
De relais zou idd de middelste van de 3 moeten zijn.
Relais kan je testen, maar bij twijfel vervang je ze best zoveel kosten ze nu ook weer niet.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.