Autoradio/Navigatie Citroen C5 Model ‘04 defect
Tom97
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6

Gepost: 07 augustus 2008 09:06 PM

Beste Citroen-liefhebbers,

Mijn naam is Tom van Hemert en ben geen Citroen-eigenaar, maar heb me tbv mijn vader geregistreerd.
Ik heb vandaag wat zitten zoeken op dit forum en het forum van de C5club, maar heb eigenlijk nog niet de info gevonden die ik zoek. Ik ben eerlijk gezegd geen expert op het gebied van Citroen-techniek, dus hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn vader heeft een C5 uit januari 2004, met een autoradio/CD-speler navigatiesysteem en geintegreerde telefoon. Ik weet niet zeker hoe men dit model radio noemt, maar die is dus kapot. Ik lees al op de fora dat dit vaker voorkomt. Hij is al naar de dealer geweest voor uitlezen en storingzoeken, maar m’n pa is niks wijzer geworden. Een nieuwe unit is volgens hem behoorlijk prijzig, ik weet het niet.

Ik had het idee de unit te vervangen door een unit van Clarion, maar dat schijnt niet zomaar te kunnen, vanwege het multiplex-systeem. Correct?
Dat lijkt me dus voorlopig geen optie, maar ik wil graag weten of iemand mij een type-aanduiding kan geven en waar ik voor dit model kan zoeken, zodat ik kan gaan rondbellen voor een vervangende unit.
Misschien kan iemand tips geven over dit probleem?

Alvast bedankt voor jullie moeite en reacties.

Met vriendelijke groet,

Tom

Profiel  

ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660

Profiel  

picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 08 augustus 2008 12:29 PM
  [ # 2 ]

Re: Autoradio/Navigatie Citroen C5 Model ‘04 defect

ronama schreef:

die radio’s willen nog wel een op ebay te koop staan…. Wink

vooral de duitse ebay

http://search.ebay.de/search/search.dll?sofocus=bs&sbrftog=1&dfsp=32&catref=C6&from=R40&satitle=RD4&sacat=-1&catref=C6&sargn=-1&saslc=3&sadis=200&fpos=Postleitzahl&sabfmts=1&saobfmts=insif&ga10244=10425&ftrt=1&ftrv=1&saprclo;=&saprchi;=&fsop=32&fsoo=2&coaction=compare&copagenum=1&coentrypage=search

Het gaat hier om de navidrive denk ik.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  

ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660

Gepost: 08 augustus 2008 12:31 PM
  [ # 3 ]

Re: Autoradio/Navigatie Citroen C5 Model ‘04 defect

met een autoradio/CD-speler navigatiesysteem en geintegreerde telefoon. Ik weet niet zeker hoe men dit model radio noemt, maar die is dus kapot.

oeps ik dacht de radio zelf Surprisedops:  Wink

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2937

Gepost: 08 augustus 2008 01:46 PM
  [ # 4 ]

Welk deel is er stuk?

De radio/telefoon (headunit, van Clarion)
De navigatie computer (Blaupunkt IIRC zit in het handschoenenvak)
Het display?

Als alleen de headunit stuk is en je bent er tevreden mee dan kan je met een 2e hands headunit de boel redden.

In principe is het mogelijk om een totaal andere headunit te plaatsen en met de juiste tussenkastjes nog iets van de functionaliteit te bewaren (bediening aan het stuur, display) maar of je daar ook de navi compu mee aan de praat krijgt is twijfelachtig.

Een optie zou zijn om een nieuwe headunit incl. navi en telefoon (BT) in te bouwen, met z’n eigen scherm.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  

Tom97
< 100 berichten
Rank

Gepost: 08 augustus 2008 02:35 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de reacties tot nu toe, ik heb inmiddels uitgevonden dat het een RT3 betreft met groot TFT scherm, zie link:    

Het scherm doet het wel, maar presenteert alleen het Citroen logo (blauw scherm, in mijn herinnering). Uitlezing van boord-computer is niet mogelijk, navigatie is ook niet mogelijk. De Navigatie DVD slikt het apparaat wel in, maar spuugt die na een aantal minuten weer uit. FM radio doet het niet, telefoon weet ik zo niet, CD-speler doet het ook niet.

Profiel  

XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1691

Gepost: 08 augustus 2008 05:11 PM
  [ # 6 ]

Tja ik weet niet of je hier wat aan hebt. Bij de auto van m’n moeder (Renault Megane, sorry) deed de ingebouwde radio/cd het ook niet meer. Op een gegeven moment was ook de accu leeg. ANWB man komt, pept accu op en voila de radio doet weer alles.
Misschien een even de accupolen een kwartiertje los zodat de boel gereset wordt?
Groet, Arjan

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 08 augustus 2008 06:45 PM
  [ # 7 ]

Mijn vader heeft ooit eens iets gelijkaardig gehad met zijn merceder E.
Daar zit ook een ingebouwde gps in van mercedes, het zogenaamde comand systeem en op een gegeven dag starte het ook niet meer op.

Het beginscherm kwam er op (grote mercedes ster, en daaronder mercedes-benz)
Maar verder werkte er niets meer, gn navi, telefoon, radio, cd,.... de ster bleef heel de tijd staan maar er werkte niets meer.

Naar de dealer gegaan, en bleek nog voor te komen. de oplossing was accu afkoppelen en na een tijd opniuew aankoppelen.
Probleem was verholpen, en is sindsdien niet meer teruggekomen.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  

XMTurboCT
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1691

Gepost: 08 augustus 2008 06:58 PM
  [ # 8 ]

Nou blijkt dus vaker voor te komen! Waar accupolen loshalen al niet goed voor is…

Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2

Word lid van de XM Club!

Citroën XM turbo ct

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563

Gepost: 10 augustus 2008 02:49 PM
  [ # 9 ]

Is dit probleem uit zichzelf ontstaan of na het proberen om de software in het toestel te updaten?

In het eerste geval kan het zijn dat de optische kabel tussen het toestel en scherm defect is of niet goed zit.
In dat geval heeft het toestel geen communicatie met het scherm en displayed alleen het logo.

Is het probleem ontstaan na het updaten, dan kun je het volgende proberen:
SIM kaart verwijderen uit toestel, motor laten draaien, de software CD in het toestel doen en dan de dark knop enekle seconden vastzetten (reset functie). LET OP: tijdens deze procedure altijd de motor laten lopen (zoals ook moet met de software updaten) Exclamation

Sofware CD bedoel ik de systeemsoftware mee, en dus niet de navigatie (kaart) CD. Dit model van 2004 is een v5.xx overigens. Dus niet proberen met een CD van v6.xx.

Werkt dit allemaal niet, laat dan even het 1 en ander checken bij je dealer. Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat zo’n toestel zomaar defect gaat (is uiteraard niet onmogelijk). Wink

Profiel  

Tom97
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 augustus 2008 01:40 AM
  [ # 10 ]

Goeie informatie allemaal. Om dit te kunnen proberen zal ik ergens volgende week de beschikking moeten hebben over de auto. Tegen die tijd laat ik weten wat ik heb geprobeerd. Ondertussen ga ik ook nog eens met de dealer bellen, misschien hebben zij een idee wat er is en welke acties inmiddels ondernomen zijn.

Profiel  

Tom97
< 100 berichten
Rank

Gepost: 18 augustus 2008 02:23 AM
  [ # 11 ]

Update:

Vandaag de auto opgehaald en kort storing gezocht. De volgende dingen vielen daarbij op. Ik heb helaas niet kunnen achterhalen of de storing is opgetreden na een software-update.
De LED boven de SOS-knop brandt continu.
Wanneer ik de motor start, de SIM-kaart verwijderd heb en de ‘dark’-knop enkele seconden ingedrukt houd, dan reset het systeem zich. Hierbij dooft heel even de verlichting van de radio en het beeldscherm. Verder blijft het toestel onbedienbaar.
Wanneer ik de software CD (versie 5.xx, Magneti Marelli) invoer, slikt het systeem de CD in, maar gebeurt er verder niets, ook niet nadat de ‘dark’-knop enkele seconden is ingedrukt (bij draaiende motor).
De CD wordt na het indrukken van de ‘eject’-knop niet uitgeworpen.
Tijdens het rijden wordt het beeldscherm om de 15 minuten kortstondig zwart, alsof het systeem zich reset.

Heeft iemand een idee?

Tom

Profiel  

eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2937

Gepost: 18 augustus 2008 04:09 PM
  [ # 12 ]
Tom97 schreef:

Wanneer ik de software CD (versie 5.xx, Magneti Marelli) invoer, slikt het systeem de CD in, maar gebeurt er verder niets, ook niet nadat de ‘dark’-knop enkele seconden is ingedrukt (bij draaiende motor).
De CD wordt na het indrukken van de ‘eject’-knop niet uitgeworpen.
Tijdens het rijden wordt het beeldscherm om de 15 minuten kortstondig zwart, alsof het systeem zich reset.

v5.5 hoort idd bij de RT3 Ph.I (VAN)

Maar dit klinkt niet helemaal als de juiste methode voor het updaten van de firmware. Volgens mij moet je de CD erin stoppen en tot 8min wachten, de CD zal er een aantal keren vanzelf in en uit gaan. Het proces is klaar als hij CD niet opnieuw naar binnen trekt.

De DARK knop (5sec vasthouden) is voor een reset, niet een update.
Een harde reset kan ook door de accu los te koppelen, maar dan moet je nog wat extra trucs uithalen, ALLEEN loskoppelen werkt niet.

Als de CD niet origineel is, maar gebrand, kan het daar aan liggen.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  

Tom97
< 100 berichten
Rank

Gepost: 18 augustus 2008 07:17 PM
  [ # 13 ]

Ok, dus het updaten van de software gaat vanzelf? Dat initialiseert niet na reset? En kan het zijn, dat er een nieuwere versie van de software is geinstalleerd en dat terwijl ik een oudere, originele versie heb? Kan het dan zijn dat het systeem daardoor defect is geraakt?
Ik zal vanavond nog eens proberen om het proces te doorlopen.

Welke handelingen moeten er nog meer worden uitgevoerd om het systeem een harde reset te geven?

Mvg,

Tom

Profiel  

Tom97
< 100 berichten
Rank

Gepost: 18 augustus 2008 11:53 PM
  [ # 14 ]

Vandaag weer geprobeerd om het systeem aan de praat te krijgen. Niet gelukt.
De CD wordt niet meer teruggegeven, maar ik hoor ook niet dat de disc gelezen wordt. Dat hoor ik altijd wel als de navigatie-cd erin zit.
Als ik op het eject-knopje druk, reageert het apparaat niet.
Alleen als ik de dark-knop enkele seconden ingedrukt hou, reset het systeem zich. Dat is de enige reactie van het systeem.
Verder: Ik heb de radio uit het slot gehaald en alle kabels losgetrokken.
Nu heb ik een aantal nieuwe vragen:
1: wat voor effect heeft een lege batterij (in de radio) op de correcte werking van het systeem?

2: als de glasvezelkabel tussen de unit en het scherm vuil/beschadigd is, wat voor effect heeft dat op de correcte werking van het systeem?

3: Hoe krijg ik de omkasting van het TFT-scherm los, zodat ik de glasvezelkabel kan verwijderen (voor schoonmaken/vervangen)?

4:Hoe krijg ik m’n CD weer uit de unit?

Alvast bedankt voor de reacties!

Tom

Profiel  

Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563

Gepost: 19 augustus 2008 12:44 AM
  [ # 15 ]

1. Geen effect..Het accupack is alleen voor noodoproep.

2. Dan krijg je dus alleen het logo op eht scherm te zien, zoals ik in mijn eerste post al zei. Dit is dus zeker 1 van de dingen die je moet controleren/laten controleren.

3. Volgens mij is dat gewoon geklikt, maar dat weet ik neit zeker uit mijn hoofd.

4. Via de ejectknop, anders zou je de behuizing van het toestel los moeten draaien. En de CD handmatig verwijderen.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook