











































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Op mijn T2 is ABS aanwezig, maar het waarschuwingslampje geeft aan dat het systeem niet werkt.
Helaas heb ik nog geen documentatie van het ABS systeem van een CX kunnen vinden.
Ik weet dat de computer onder de achterbank ligt, het lijkt me niet verkeerd om te beginnen met die uit te lezen.
Kan je dit zelf, of is hier een special uitlees apparaat voor nodig?
Hoeveel sensoren heeft een CX?
Ik hoor wel eens verhalen dat de achterwielen 1 sensor delen, klopt dit?
Alle tips voor het zoeken naar de storing zijn welkom



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Re: ABS uitlezen en storing zoeken
Arjan Verkade schreef:
Ik weet dat de computer onder de achterbank ligt, het lijkt me niet verkeerd om te beginnen met die uit te lezen.
Kan je dit zelf, of is hier een special uitlees apparaat voor nodig?
Kijk eerst eens of die comprutser nat is. Die ligt in schuim en als dat schuim nat is duurt het eeuwig voordat dat droog is.
Kijk ook of de draden tussen de wielsensoren en de comprutser geen breuken hebben.
Uitlezen van die comprutser staat in de Revue Technique beschreven. Volop op Ebay te scoren. Hier heb je alleen een multimeter voor nodig.
Elk wiel heeft gewoon zijn eigen sensor, er zijn dus vier sensoren voor de ABS.
Succes!












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
CX heeft 2 jaar binnen gestald gestaan, neem aan dat dat genoeg is om droog te worden
Ik heb de achterbank er ook al een keer uit gehad, en nergens iets nats gevoelt gelukkig
Het idee om de computer eerst uit te lezen is zodat ik weet evt. weet welke sensor het is, zodat ik niet alle draden e.d. hoef na te lopen, maar alleen van de sensor welke problemen geeft



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dan is een Revue Technique misschien toch handig om te hebben. Hoewel in het Frans heeft mijn lief (Engelstalig, monoglot) het toch kunnen begrijpen, dus dat mag het probleem niet zijn.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oh ik spreek/lees echt helemaal geen Frans
Is die zwarte stekker de ABS sensor, of is dat weer iets anders?
Hebben die kartels op de achtergrond bij die hoes ook met het ABS systeem te maken?


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat is de ABS sensor ja. Die draden komen samen bij de computer onder de achterbank. Daar kan je de sensoren ook gewoon met een ohm meter proberen… moeten dacht ik iig 1 of 2 kohm geven. De sensor draden zijn twisted pairs, maar je gaat een schema nodig hebben om te weten welke pins naar welke sensor gaan, want in de stekker kijken wordt nogal lastig.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Net even snel de achterbank opgelicht.
ABS computer onder de zwarte kap.
De zwarte kabel met de stekker lijkt naar het achterwiel te gaan.
Wellicht stekker los en doormeten.
Stekker voor het andere achterwiel.
Stekker in de ABS computer. De kabels naar voren zijn gewikkeld samen onder de vloer.
Iemand een idee waar deze weer naar boven komen?
Waar de zwarte afgeknipte kabel van is weet ik niet
Die zag ik nu ook pas voor het eerst
Massa?


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Die kabels naar de voorste sensoren kan je weer vinden in het motorruim, uiteraard. Er zitten daar als het goed is ook nog 2 stekkers ervoor, op die punten kan je doormeten. Op zich is de juiste pins op de stekker identificeren het beste, want dan controleer je de hele kabel. Als de sensors allemaal goed signaal geven , dan kan je de kompjoeter uitwissellen, kijken of dat helpt…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als ik morgen wat tijd heb dan ga ik alvast met een multimeter aan de slag
Als ik die stekkers los haal kan ik wellicht ook de pin achter halen






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
abs
ik dacht dat de voor sensoren het meest problemen gaven, kabelbreuk tgv het sturen.
als je weet hoe je ze kan doormeten, gaarne tip hiervoor in dit draadje voor alle andere ABS-ers met lampje aan.
mijne gelukkig geen storing. hoef ik dat niet na te lopen.
suc6
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Uiteraard komen mijn bevindingen hier te staan


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Het zijn gewoon BDP sensoren. Het allermooiste is met een scoop gaan rijden om te kijken of ze mooi signaal geven. iets simpeler is multimeter op wisselstroom zetten en gaan rijden, dan moeten ze een redelijk constante spanning afgeven.
Verder moet de weerstand natuurlijk kloppen, maar een betere test is ze 1 voor 1 al rijdende proberen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mijn voorlopige logica was alle 4 de sensoren meten, als er 1 afwijkt zal daar het probleem wel in zitten


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
In principe is dat een goed beginpunt, alleen kan er nog meer mis zijn met een VR sensor… of dat heel belangrijk is bij een ABS toepassing is maar de vraag, alleen kan er ook nog wat anders mis zijn dan dat de weerstand niet goed is. Als een of de andere onverlaat een aandrijfas heeft vervangen en de ABS ring niet heeft overgezet, dan zal ie de juiste weerstand geven bij de weerstandsmeting, maar alleen al rijdend controleren kom je er dan achter dat ie geen wisselspanning afgeeft…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Blijft de lamp op de dash continu branden,of gaat hij branden als je gaat rijden?
Als hij continu brand dan moet je even naar de relais kijken van de abs,die zitten onder het reservewiel op het subframe gemonteerd.
Als de lamp gaat branden als je gaat rijden is een van de sensoren kapot,meestal is het een draadbreuk,en simpel te vinden.
Gr Raymond
Het was een cx of niks