BX Deauville brandstoffilter en uitlaat
BXdeBWHK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 26 april 2005 08:38 PM

Hallo,

We rijden nu bijna 1,5 jaar BX. Mijn droom is uiteindelijk uitgekomen. Kon mijn ouders nooit overtuigen om Citroën (BX) te rijden, helaas.
Ik heb alleen wat vragen.

Kan iemand me vertellen waar ik het brandstoffilter bij de BX 1.4 Deauville uit 1992 kan vinden. Ik heb totaal geen idee (ben niet al te technisch).
Is dit makkelijk te vervangen?

Verder is er een gedeelte van de ophanging van de uitlaat afgebroken. We hebben hem provisorisch vastzitten (kwam door de APK). Het gedeelte dat loskwam bestond uit een rubber en een haak/pin dat oorspronkelijk aan de auto vastzat.
Iemand een idee of dit makkelijk te vernieuwen is en wat dat gaat kosten?

Alvast bedankt!
Brendan

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 26 april 2005 10:10 PM
  [ # 1 ]

Die uitlaatophanging is waarschijnlijk van de achterste demper.
Dan is het plaatwerk doorgeroest en komt ie naar beneden.
Kwestie van schoonmaken en een nieuwe plaat oplassen en daar de ophanging weer op lassen.

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 27 april 2005 12:50 PM
  [ # 2 ]

Voor ‘t filter:

Ga naar Brezan, meld automerk + type + bouwjaar + motortype (indien bekend), en ze plukken zo een nieuw filter voor je uit ‘t schap.

Kost geen drol, tenzij je de uitvoering met bladgoud neemt Wink

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
BXdeBWHK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 27 april 2005 07:54 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor alle (snelle) info!

Wat betreft het filter. Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest in mijn vraagstelling, sorry. Wat ik eigenlijk wilde weten is; Waar zit het filter op de BX?

Ik las op het forum dat het bij een break 16 bij het rechter achterwiel zit. Geldt dit ook voor de Deauville?

PS. Bladgoud staat helaas niet zo mooi bij zilvergrijs Crying or Very sad, dus ik denk dat ik voor de drol uitvoering ga Wink

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 27 april 2005 09:02 PM
  [ # 4 ]

Volgens mij zit ie bij jouw BX daar ook, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Profiel  
 
B.elgi.X
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 12-03-2005

Gepost: 27 april 2005 09:48 PM
  [ # 5 ]

Die van mij, 1.4 van ‘92ook, zit achter de luchtfilterblok, dus tussen het luchtfilter en de voorruit, bij wijze van spreken. Kijk eens goed, normaal zit hij daar.
Die uitlaatophanging is zo een typisch BX-probleem, geen groot, dat niet. De mijne hangt nu ook los achteraan maar wordt door de ophangingsrubbers van de middelste demper gedragen, hangt dus enkel wat lager achteraan. bij het volgende onderhoud maak ik het ook met een plaatje en een pin op om je rubber over te schuiven.

Ceci n’est pas une voiture, c’est un art de bricolage

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 27 april 2005 11:40 PM
  [ # 6 ]
B.elgi.X schreef:

Die van mij, 1.4 van ‘92ook, zit achter de luchtfilterblok, dus tussen het luchtfilter en de voorruit, bij wijze van spreken. Kijk eens goed, normaal zit hij daar.
Die uitlaatophanging is zo een typisch BX-probleem, geen groot, dat niet. De mijne hangt nu ook los achteraan maar wordt door de ophangingsrubbers van de middelste demper gedragen, hangt dus enkel wat lager achteraan. bij het volgende onderhoud maak ik het ook met een plaatje en een pin op om je rubber over te schuiven.

Snel repareren! Want het is een kwestie van tijd dat hij bij de flens loslaat!!!  Wink
Ik heb namelijk ook 2 weken zo rond gereden, tot ik een hels kabaal hoorde en m’n einddemper op straat lag!  Wink

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 28 april 2005 12:17 AM
  [ # 7 ]

Ik heb namelijk ook 2 weken zo rond gereden, tot ik een hels kabaal hoorde en m’n einddemper op straat lag!

En dat vond je zo prachtig dat je zaterdag alle dempers definitief hebt gesloopt? veel helser dan dat geluid kan ‘t niet worden Wink

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 29 april 2005 03:13 AM
  [ # 8 ]
Harm schreef:

Ik heb namelijk ook 2 weken zo rond gereden, tot ik een hels kabaal hoorde en m’n einddemper op straat lag!

En dat vond je zo prachtig dat je zaterdag alle dempers definitief hebt gesloopt? veel helser dan dat geluid kan ‘t niet worden Wink

Dat voorval was bij m’n BX Progress Wink

Mijn uitlaat bestaat nu uit:
Standaard spruitstuk (standaard goed genoeg) > openpijp als vervanging voor Kat. > Devil hoefijzer (middendemper vervanger) > Sebring Sport einddemper.
Hij produceert nu meer decibellen dan afgelopen zaterdag, maar wel veeeeeeel mooiere!!!  Cool
Filmpjes komen binnenkort online.
Moet nu alleen nog wat aan de ontsteking doen, want hij heeft vooral bij koude motor en in lage toeren de neiging om zich te gedragen als een Impreza, oftewel op 3 poten te lopen Sad

back on topic:
Snel lassen voorkomt ook verder doorroesten Wink

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 29 april 2005 06:13 AM
  [ # 9 ]

Re: BX Deauville brandstoffilter en uitlaat

BXdeBWHK schreef:

Verder is er een gedeelte van de ophanging van de uitlaat afgebroken. We hebben hem provisorisch vastzitten (kwam door de APK). Het gedeelte dat loskwam bestond uit een rubber en een haak/pin dat oorspronkelijk aan de auto vastzat.
Iemand een idee of dit makkelijk te vernieuwen is en wat dat gaat kosten?

Hallo,

Ik heb precies hetzelfde met mijn BX. Het achterste ophangpunt van de uitlaat zit daar vast aan de hoek van de kofferbakbodem. Van de sloop heb ik een nieuwe ophangbeugel gescoord. Aanstaande maandag gaat mijn BX voor de APK en dan wordt er een nieuw plaatje gelast op de kofferbakbodem, en daarop wordt dan die nieuwe ophangbeugel gelast.
Het kost niet veel, zeker wanneer je thuis geen lasapparaat hebt. Het is dan een klein werk om het uit te besteden en het scheelt je een hoop kopzorgen (bij mij hangt de laatste demper dus aan slechts 1 van de 2 ophangpunten, en ooit zat dat fout gaan. Ik laat daarom de specialist het maar lekker oplossen Wink ).

Succes ermee Exclamation

Profiel  
 
BXdeBWHK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 16 mei 2005 06:53 PM
  [ # 10 ]

Bedankt allemaal voor de goede tips.

We hebben nu even een ander probleem dat we eerst op moeten lossen. De startmotor heeft kuren. Dus voordat we naar een garage kunnen rijden moeten we eerst hier iets aan doen. Wink 
We gaan proberen de startmotor zelf te reviseren… als we hem eruit kunnen krijgen natuurlijk.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 16 mei 2005 06:58 PM
  [ # 11 ]

Geef er eerst een klap op met een hamer… Soms schuiven de borstels dan net ver genoeg dat ie het weer doet, een tijdje.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 mei 2005 08:43 PM
  [ # 12 ]

Als het goed is, kun je de koolborstels vervangen van de startmotor en dan kun je er weer voorlopig tegenaan.
De procedure incl. plaatjes staat in het Haynes boek.

Profiel  
 
BXdeBWHK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 16 mei 2005 09:14 PM
  [ # 13 ]

De hamer truc hebben we al uitgevoerd, maar na drie keer was de lol daar wel vanaf Wink

Gelukkig staat het in het Haynes boek want dat hebben we net besteld..

Profiel  
 
robski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 17-05-2005

Gepost: 22 mei 2005 07:15 AM
  [ # 14 ]

En al de koolborsteltjes vervangen?
Vrij simpel te doen, zelf ook gedaan scheelt weer een gereviseerde startmoter.
Allen vraag ik mij nu weer af waarom er zonodig een lelijke scrrrieek achteraan komt wanneer hij al zijn werk gedaan heeft ..
Terugvering van het (starter)tandwiel uit de starterkrans misschien??

Profiel  
 
BXdeBWHK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 23 mei 2005 02:34 PM
  [ # 15 ]

Hoi Robski,

Nee. Zitten nog te wachten op het Haynes boek. Heb toevallig net vanmorgen gekeken of ik er van onderaf bij kan komen maar dat lukt niet. Moet waarschijnlijk dus het inlaat spruitstuk losmaken om er van bovenaf bij te komen en daarvoor wil ik toch echt het boek even erbij hebben. Even geduld dus nog en hopen dat de hamer nog even blijft werken.

Verder moeten we ook de LHM nog vervangen / bijvullen want ik zag dat de auto in de hoogste stand ver onder niveau zit. Gelukkig hebben we daar een prima pdf-je voor die dat stap voor stap uitlegt Smile

Die scrrrieek bij jou zou misschien kunnen komen van het nieuw zijn van je koolborstels. Die zijn dan nog niet helemaal afgevlakt op de vorm van de rotor as van de motor. Dan piept dat weleens (vergelijk krijtje - schoolbord). Ik weet niet zeker of dit het is maar ik weet van andere elektro-motoren dat dit weleens gebeurd.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook