Beste mensen,
Ik zit hier rustig een muziekje te luisteren en te denken aan Graf Spee (mijn BX) die thuis in de garage staat…
Nu was ik aan het denken van ‘hej, als je nu die octopus gewoon vervangt, zijn dan niet al de problemen opgelost’ ? Want het merendeel dat ik hier lees lijken toch problemen met het hydraulisch probleem en met leidingen die aan het verslijten zijn. En ik heb nu ook begrepen, weet niet of dit juist is, dat de octopus eigenlijk elke (vergaanbare) leiding in een BX bevat.
Het zou mij verbazen dat dit zo is, want anders hadden we toch allemaal een nieuwe octopus. En dan hadden we geen zever meer met onze biksen.
Dus nu mijn vraag, waarom lost het vervangen van de octopus niet alles op? En wat houdt je tegen om deze te vervangen (prijs? )
Omdat als de slangen het probleem is. En je de octopus vervangt. De slangen blijven zitten, en dus deze nog steeds kapot gaan..
Toch ops: [/url]
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Je leidingen (toe- en afvoer) lopen met vele meters onder je auto door naar en van de diverse componenten.
Die afvoerleidingen (drukloos en daarom van plastic) komen vlak voordat ze het voorraadvat ingaan samen in de ‘octopus’.
Zie het als een knooppunt van diverse wegen.
Wanneer een leiding lek is kan dat op elke plek zijn onder je wagen, en dat hoeft dus niet bij/ aan je octopus te liggen…
Beruchte plekken: daar waar de stalen (druk- of toevoer)leidingen met klemmetjes aan de wagen vastzitten, en op de klemmoer die ze vastzet op de diverse componenten.
Retour (plastic dus) meestal op aansluitingen op T/ Y-stukjes.
‘Spirit of avant-garde’
Dus dan zou je al moeten beginnen met alle leidingen te vervangen?
ik heb alle stalen leidingen die slecht waren vervangen, dat doe je trouwens bij iedere auto waarvan de remleidingen slecht zijn dat komt vaker voor.
maar de rubberen retourslangen heb ik door brandstofslangen vervangen zover als nodig was, deze zijn een stuk goedkoper alleen de T stukjes enzo daar moet je zelf iets voor maken.
even een foto hoe ik dat met de kleine oktopus gedaan heb, gewwoon een stukje waterleiding zoeken en daar weer passende pijpjes op solderen.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
nice! goede oplossing zeg
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Chapeau voor deze oplossing inderdaad! Ik ken di probleem met die kleine octo
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)