1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

compressieverhouding
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376

Gepost: 20 augustus 2008 12:05 AM

Vandaag de compressie eens gemeten, dy 3 blok,de waarden zaten tussen de 130 en 135 psi, te weten 9.0 9.2 9.2 en 9.1 kg/cm, bij een handwarme motor, maar ja wat geeft me dat verder voor informatie, iemand een idee?

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 20 augustus 2008 12:07 AM
  [ # 1 ]

Lekker rijden, je hebt misschien nog 85pk ipv 108pk…
Tenminste, IK zou er niks an doen!

knuffel

Profiel  

ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 20 augustus 2008 12:28 AM
  [ # 2 ]

Wat is er mis met deze waarden?
De verschillen tussen de cilinders zijn belangrijker dan de absolute waarden.
En bij jou zitten ze aardig dicht bij elkaar: lijkt mij OK.
Heb je ook de juiste voorbereidingen getroffen:
motor moet warm zijn, ontsteking los, bougies eruit, en de gasklep moet helemaal openstaan terwijl je de compressie meet.

Profiel  

f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 20 augustus 2008 12:40 AM
  [ # 3 ]

Ok, bedankt. Wel jammer van die 23 pk-tjes, hij rijdt trouwens verder prima, rond welke waarden wordt het eigenlijk tijd om er iets aan te doen en wat zijn de waarden af-fabriek, geeft me enigzins een idee in welk stadium van verval het motortje verkeerd, het leek me wel aardig dat de verschillen niet al te groot waren.

Profiel  

f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 20 augustus 2008 12:44 AM
  [ # 4 ]

Dat van die open gasklep heb ik niet gedaan, scheelt dat veel, dus overdoen?

Profiel  

ted.kampen
> 700 berichten
Totaal aantal Berichten: 794

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 20 augustus 2008 01:10 AM
  [ # 5 ]

Wat is veel? Het kan aardig schelen. Er moet nl voldoende lucht in de cilinder kunnen stromen. Als je absolute waardes wilt interpreteren dan zou ik het zeker doen.

Bij welke waardes moet je in actie komen? Pas als 1 waarde sterk lager is dan de rest (als je voldoende regelmatig meet). Het is nl zelden zo dat meerdere cilinders tegelijk beginnen te lekken. Dat zou betekenen dat onderdelen tegelijkertijd kapot moeten zijn gegaan.
Als je met jaren tussenpozen meet dan zou het wel eens kunnen zijn dat er twee of drie cilinders lekken.

Belangrijk is trouwens ook dat je je kleppen vantevoren goed gesteld hebt.
Te kleine/grote klepspeling kan ook zorgen voor lage waardes.

Waarom ben je gaan meten? Puur uit voorzorg of heb je last van een slecht lopende of rokende motor?

Profiel  

f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 20 augustus 2008 01:21 AM
  [ # 6 ]

Goed zal ik het morgen weer doen en laten weten, de kleppen staan goed gesteld en ik doe dit eigenlijk gewoon uit interesse, als gezegd motor loopt verder goed, alleen is het volgens mij wel jammer dat de meter die ik heb aan zijn slangetje vastgedraaid moet worden, kom er nl.niet bij met een sleutel, dan hoop je verder maar dat je dat bij alle bougiegaten het zaakje evenvast draait.

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4927

Gepost: 20 augustus 2008 03:21 AM
  [ # 7 ]

Het lijkt me sterk dat je met deze waardes veel vermogen kwijt zou zijn. Het zijn volgens mij heel nette waardes. Als er een van de cylinders sterk afwijkt van de andere zou ik me pas zorgen gaan maken. Gewoon lekker genieten van je mooie auto.

Profiel  

benjamin
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 322

Gepost: 20 augustus 2008 04:15 AM
  [ # 8 ]

De waardes die hij aangeeft zijn uitstekend hoor , scheelt echt geen 23 pk , maar je moet de droge test wel vollast uitvoeren , dus zoals eerder gezegd , bougies eruit en volgas doorstarten , en dan niet 2 keer het motortje rond maar even doorgaan , op alle cilinders evenveel doorstarten .

Wijken de waardes niet meer dan 0,5 van elkaar af is er niets aan de hand , moet hij natuurlijk niet 7,0 of minder aangeven want dan is het niet helemaal goed .

Als er verschil is in compressie bij 1 of meer cilinders (dwz , beduidend lager dan de voorgeschreven fabrieks waarde) kun je daarna ook een natte test uitvoeren , daarbij spuit je wat motorolie in de cilinders en doe je de test hetzelfde als de droge test , op die manier kun je ook zien of er lekkage langs de zuiger is , de olie “dicht ” die ruimte tussen zuiger en cilinderwand tijdelijk Wink

Is de compressie bij 2 naast elkaar gelegen cilinders lager dan de andere cilinders dan is er meestal sprake van een lekke koppakking Idea

Waar je rekening mee moet houden als je compressie gaat testen (je wilt wel dat de waarden kloppen)

De kleppen moeten de juiste afstelling hebben .  Idea
De motor moet op bedrijfstemperatuur zijn , dus niet handwarm Idea
De motor moet een volle accu hebben .
De gasklep moet volledig geopend zijn .
De ontsteking en brandstoftoevoer moeten afgesloten zijn.

Compressieverhouding van 1:8,75 is de compressie verhouding van een nieuwe DS motor , dus lijkt mij sterk dat als je een compressieverhouding van 1:9 hebt dat je dan 23 pk minder hebt Laughing  Laughing  Laughing

Het valt ook niet mee allemaal he Mr. Green

Ben benieuwd hoe de waardes liggen als je de test juist hebt uitgevoerd Wink

When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!

Profiel  

f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 20 augustus 2008 10:23 AM
  [ # 9 ]

Bedankt allen, ook Benjamin. Heel helder, alleen moet ik nu de compressiemeter gaan wantrouwen, of maakt het dan kennelijk zoveel verschil uit dat de gasklep niet openstond want op bedrijfstemperatuur lijkt m.i. dat alles nog wat meer uitzet dan handwarm dus nog hogere waarden, in ieder geval nog maar eens meten.Word vervolgd..

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10341

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 augustus 2008 02:50 PM
  [ # 10 ]
benjamin schreef:

De waardes die hij aangeeft zijn uitstekend hoor , scheelt echt geen 23 pk , maar je moet de droge test wel vollast uitvoeren , dus zoals eerder gezegd , bougies eruit en volgas doorstarten , en dan niet 2 keer het motortje rond maar even doorgaan , op alle cilinders evenveel doorstarten .

Wijken de waardes niet meer dan 0,5 van elkaar af is er niets aan de hand , moet hij natuurlijk niet 7,0 of minder aangeven want dan is het niet helemaal goed .

Als er verschil is in compressie bij 1 of meer cilinders (dwz , beduidend lager dan de voorgeschreven fabrieks waarde) kun je daarna ook een natte test uitvoeren , daarbij spuit je wat motorolie in de cilinders en doe je de test hetzelfde als de droge test , op die manier kun je ook zien of er lekkage langs de zuiger is , de olie “dicht ” die ruimte tussen zuiger en cilinderwand tijdelijk Wink

Is de compressie bij 2 naast elkaar gelegen cilinders lager dan de andere cilinders dan is er meestal sprake van een lekke koppakking Idea

Waar je rekening mee moet houden als je compressie gaat testen (je wilt wel dat de waarden kloppen)

Compressieverhouding van 1:8,75 is de compressie verhouding van een nieuwe DS motor , dus lijkt mij sterk dat als je een compressieverhouding van 1:9 hebt dat je dan 23 pk minder hebt Laughing  Laughing  Laughing

Gemeten compressie moet altijd hoger zijn dan compressieverhouding. Bij het samenpersen stijgt nl. de temperatuur van het mengsel en dat geeft dan een hogere druk. Bij een compressieverhouding van 1:9 zal je een compressie van ongeveer 11 á 12 moeten meten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2967

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 20 augustus 2008 06:23 PM
  [ # 11 ]

Hou het nou maar op die 85pk Cool

knuffel

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4927

Gepost: 20 augustus 2008 06:40 PM
  [ # 12 ]

Waar baseer je dat nou op? Hij heeft een normale compressie en als hij het nog een keer meet met de smoorklep open dan meet hij gegarandeerd nog meer.

Profiel  

benjamin
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 20 augustus 2008 07:23 PM
  [ # 13 ]
jantje1948 schreef:
benjamin schreef:

Compressieverhouding van 1:8,75 is de compressie verhouding van een nieuwe DS motor , dus lijkt mij sterk dat als je een [color=black](bedoelde hier uiteraard compressie) compressieverhouding van 1:9 hebt dat je dan 23 pk minder hebt [/color] Laughing  Laughing  Laughing

Gemeten compressie moet altijd hoger zijn dan compressieverhouding. Bij het samenpersen stijgt nl. de temperatuur van het mengsel en dat geeft dan een hogere druk. Bij een compressieverhouding van 1:9 zal je een compressie van ongeveer 11 á 12 moeten meten.

Temperatuur van welk mengsel Confused 

De ontsteking en brandstoftoevoer moeten afgesloten zijn .

Ja ik weet het niet hoor , ik heb er helaas maar weinig kaas van gegeten , maar wil wel eens wat bijleren Idea

Profiel  

benjamin
> 300 berichten
RankRankRank

Gepost: 20 augustus 2008 07:24 PM
  [ # 14 ]
vlietmansje schreef:

Hou het nou maar op die 85pk Cool

Ja met een Traction blok Idea

Profiel  

maxcitro
> 700 berichten
Totaal aantal Berichten: 708

Gepost: 20 augustus 2008 07:40 PM
  [ # 15 ]

Als je een gas samendrukt stijgt de temperatuur door de hoeveelheid arbeid die je erop verricht.
Denk maar aan je fietspomp die warm word.

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook