Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ps walter gaan mijn fans ook pas draaien bij 92-93 graden?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
bxsport schreef:ps walter gaan mijn fans ook pas draaien bij 92-93 graden?
Nu niet meer , starten bij 85 graden op halve snelheid , en bij 92 graden voluit .
Piet , hoe zit het met olie en vooral benzineverbruik ???
Kan me morgen nog bedenken als de kosten te hoog oplopen
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wbogaerts schreef:bxsport schreef:ps walter gaan mijn fans ook pas draaien bij 92-93 graden?
Nu niet meer , starten bij 85 graden op halve snelheid , en bij 92 graden voluit .
Piet , hoe zit het met olie en vooral benzineverbruik ???Kan me morgen nog bedenken als de kosten te hoog oplopen
Walter
Kan je nog met je XM diesel gaan. ZONDER airco
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25596
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
pietjan schreef:haal kleppendeksels los en koop siliconenkit, dun laagje op de pakking en de zaak is weer lekvrij
Brrrr siliconenkit… Dat komt in wurmjes overal in je blok te zitten als je niet precies genoeg gebruikt. Gebruik liever een betere sealant die op oliebasis is.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:pietjan schreef:haal kleppendeksels los en koop siliconenkit, dun laagje op de pakking en de zaak is weer lekvrij
Brrrr siliconenkit… Dat komt in wurmjes overal in je blok te zitten als je niet precies genoeg gebruikt. Gebruik liever een betere sealant die op oliebasis is.
helemaal mee eens. Géén siliconenkit: het is vies, én slecht bestand tegen warmte. Beter vlakafdichting van Loctite gebruiken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Kan je je afvragen wat er dan allemaal langs de binnenkant in de oliekanalen raakt , en dan jammeren dat hij vastloopt
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Walter,
benzine: 8 km op een liter. Dat valt me noch mee noch tegen. het is wel 1700 km en dan nog terug. Maar: vandaag eindelijk het Colosseum van binnen gezien. Aardig gebouw. Olie: 1 liter bijgevuld op 2000 km. Alleen is 20W50 nergens te krijgen en olie had ik niet bij me. Dus nam ik 15 W40, het moet maar. Piet
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
PBuijsman schreef:Walter,
benzine: 8 km op een liter. Dat valt me noch mee noch tegen. het is wel 1700 km en dan nog terug. Maar: vandaag eindelijk het Colosseum van binnen gezien. Aardig gebouw. Olie: 1 liter bijgevuld op 2000 km. Alleen is 20W50 nergens te krijgen en olie had ik niet bij me. Dus nam ik 15 W40, het moet maar. Piet
10w60 is wél redelijk te vinden in Italië, meestal bij motorfiets zaakjes.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Piet:
Ikheb een digitale thermometer met een extra voeler in de kop gemonteerd: ( SM Injectie 3 ltr) Resultaten 1. Bij langdurig op hoge snelheid rijden, meer dan 160 KMH bij 30 graden, wordt de motor niet warmer dan 88 graden d.w.z. bij mij juist als de thermostaat opent. Conclusie; op hoge sneheid is er voldoende koeling en voldoende lucht door de radiator.
Bij lage snelheid is het zaak te kijken naar 1. voldoende water doorstroming 2. voldoende lucht door de radiator. Bij mij loppt de temperatuur tot het rode berijk, maar dat wil zeggen 93 - 95 graden en ik verlies geen koelvloeistof. Conclusie: Als je geen koelvloeistof verliest is de SM niet te warm. Bij de lage overdruk van de SM zit je bij 104 graden al op koken.
Je hebt al extra vermogensventilatoren: Dan moet je nog worgen dat de warme lucht niet door de radiator circuleert.
Waar ik wel last van heb: De motor slaat af als ie te heet wordt: De D_jetronic raakt van slag.
Ik wou dus zeker niet de onderplaat demonteren, achter de motor opening maken helpt wel.
Goede reis terug
To err is human, not to err is divine.
Inderdaad, mee eens, bij hogere snelheid is er geen enkel warmteprobleem. Noch bij olie, noch bij water. Bij file en hoge temperaturen (>30 g) en bladstil wordt het uitkijken, maar alleen wat betreft het water. We zijn nu terug en bij het Gardameer was er langdurige file. Maar daar stond een koele wind en daardoor was er geen probleem. Omdat mijn waterdoorstroming gewoon goed moet zijn, is het probleem dus de “wind"doorstroming. Ik begrijp wel dat de SM daarom bekend staat. Ik ga waarschijnlijk nog een zwaardere Spalventilator monteren; met een verplaatsing van 2220 m3. Ipv de huidige 1630 m3. Maar die moet apart gezekerd dus dat wordt later. De 1-2-3 ignition heeft zich voorbeeldig gedragen. Zo rond de 2000 t/m is de auto wat hikkerig. Maar dat hoor ik ook vaker. Las ergens dat dit ook te maken kan hebben met spanningsverlies door het inkomen van het relais van de secundaire luchtkleppen (die sommigen er weer als nutteloos hebben uitgegooid). Interessante auto!
Gutta cavat lapidem…