Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Han S schreef:Waar baseer je dat nou op? Hij heeft een normale compressie en als hij het nog een keer meet met de smoorklep open dan meet hij gegarandeerd nog meer.
Mijn uitgangspunt: hij heeft een netjes gebruikte DS met dito motor, heeft zo’n 200.00km gelopen, is nog 80% over van oorspronkelijke vermogen, dus 80% maal 108 pk is ruwweg 85 pk.
Aanvullend: bij 400.000km, de verwachte levensduur van een DS-blok is er nog eens 20% af, dus resteert 60% maal 108 pk is ruwweg 65 pk.
Allemaal op de achterkant van een bierviltje
vlietmansje schreef:
Allemaal op de achterkant van een bierviltje
Met de dikke duim en de natte vinger
Over compressiemeters: het zijn geen geijkte instrumenten die gebruikt worden over het algemeen. Bovendien zijn er nog wat factoren die bepalen of je wel dezelfde absolute druk bereikt:
gasklep open/dicht
Bij gasklep dicht duurt het wat langer voordat de eindwaarde bereikt wordt waarbij de meter niet meer stijgt en kan de rotatiesnelheid wat lager worden.
bougies van andere cilinders eruit geschroefd? Meer weerstand, lagere rotatiesnelheid van de startmotor.
koude/warme motor: een koude motor tornt moeizamer rond en heeft meer lekkage verliezen langs de zuigerveren
Bovendien meet je nu geen compressieverhouding, maar een absolute compressie einddruk. Dat zijn twee verschillende zaken. Wil je de compressieverhouding bepalen, moet je de druk in de cilinder weten als de zuiger zich in het onderste dode punt bevindt.
Kortom: alleen als je dezelfde meter onder vergelijkbare condities gebruikt bij verschillende motoren en dan ook nog eens het toerental weet waarmee de startmotor ronddraait, kun je de absolute waarden vergelijken. Anders zijn alleen verschillen belangrijk, waarbij grofweg meer dan 10% verschil problematisch wordt.
De laatste motor die ik had gemeten (geen DS, noch een Citroen) had 11.5, 10,5, 11,2 10,7. Die motor liep als een naaimachine en had 270.000 km op de klok.
maxcitro schreef:Als je een gas samendrukt stijgt de temperatuur door de hoeveelheid arbeid die je erop verricht.
Denk maar aan je fietspomp die warm word.
Dat klopt helemaal , maar als je compressie meet dan druk je helemaal geen gas samen , dus als er dan geroepen wordt de temperatuur van het mengsel dan denk ik ...................
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
benjamin schreef:maxcitro schreef:Als je een gas samendrukt stijgt de temperatuur door de hoeveelheid arbeid die je erop verricht.
Denk maar aan je fietspomp die warm word.Dat klopt helemaal , maar als je compressie meet dan druk je helemaal geen gas samen , dus als er dan geroepen wordt de temperatuur van het mengsel dan denk ik ...................
Lucht is ook een gas. Een mengsel van stikstof, zuurstof, etc… (in principe zonder verdampte benzine als je de brandstofvoorziening had afgesloten).
Als je compressie meet, drukt de zuiger de lucht samen en die wordt wel degelijk heet daardoor.
vlietmansje schreef:Han S schreef:Waar baseer je dat nou op? Hij heeft een normale compressie en als hij het nog een keer meet met de smoorklep open dan meet hij gegarandeerd nog meer.
Mijn uitgangspunt: hij heeft een netjes gebruikte DS met dito motor, heeft zo’n 200.00km gelopen, is nog 80% over van oorspronkelijke vermogen, dus 80% maal 108 pk is ruwweg 85 pk.
Aanvullend: bij 400.000km, de verwachte levensduur van een DS-blok is er nog eens 20% af, dus resteert 60% maal 108 pk is ruwweg 65 pk.
Allemaal op de achterkant van een bierviltje
Wat moet ik nou in godsnaam voor antwoord geven op zulk soort logica , eens even denken hoor ....................................................................................
Je bedoelt het vast goed hoor , maareh soms is zwijgen beter
Dat bierviltje had je beter kunnen gebruiken om een gouwe kouwe klets op te zetten
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
benjamin schreef:Dat bierviltje had je beter kunnen gebruiken om een gouwe kouwe klets op te zetten
of het telefoonnummer van die voorste dame.
Zo Rockefeller, je hebt een mooie discussie op gang gebracht. En dat terwijl de staat van de motor niet eens aanleiding gaf tot het uitvoeren van een compressiemeting.
Anyway, ik heb dorst gekregen van die mooie foto. ‘s Kijken of er nog zo’n kouwe jongen in de koelkast ligt.
Erict schreef:Zo Rockefeller, je hebt een mooie discussie op gang gebracht. En dat terwijl de staat van de motor niet eens aanleiding gaf tot het uitvoeren van een compressiemeting.
Anyway, ik heb dorst gekregen van die mooie foto. ‘s Kijken of er nog zo’n kouwe jongen in de koelkast ligt.
Neem jij lekker zo’n kouwe jongen , dan pak ik dat warme meisje wel
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
mpostma schreef:benjamin schreef:maxcitro schreef:Als je een gas samendrukt stijgt de temperatuur door de hoeveelheid arbeid die je erop verricht.
Denk maar aan je fietspomp die warm word.Dat klopt helemaal , maar als je compressie meet dan druk je helemaal geen gas samen , dus als er dan geroepen wordt de temperatuur van het mengsel dan denk ik ...................
Lucht is ook een gas. Een mengsel van stikstof, zuurstof, etc… (in principe zonder verdampte benzine als je de brandstofvoorziening had afgesloten).
Als je compressie meet, drukt de zuiger de lucht samen en die wordt wel degelijk heet daardoor.
Dat is nog steeds niet wat er met mengsel bedoelt wordt , als je naar de garage gaat en je vraagt ” het mengsel ” af te stellen dan gaat ie echt niet aan de slag met je blowertje hoor
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Mooie discussie hoor, ik heb een XM welke bijna 270.000 kilometer achter de wielen heeft, loopt als een nieuwe, trekt als een leeuw en gebruikt geen druppel olie. Het aantal kilometers is bepaald niet belangrijk en ik ben er van overtuigd dat de XM een gezonde compressie zal meten en ook gewoon zijn volledige vermogen zal halen en geen procent minder.
Als je compressieverlies hebt als gevolg van ver versleten cylinderwanden en zuigerveren, dan zal de machine ook een slok olie consumeren . Een ander probleem dat compressieverlies kan veroorzaken is ingebrande kleppen en/of klepzetels maar dat zal met normaal onderhoud nauwelijks voorkomen.
Heb jij die ook in je koelkast liggen dan?
Erict schreef:Heb jij die ook in je koelkast liggen dan?
Je legt een lekker wijf toch niet in de koelkast
Dat vind ik een nog vreemdere uitspaak als die %en berekening van je
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Han S schreef:Mooie discussie hoor, ik heb een XM welke bijna 270.000 kilometer achter de wielen heeft, loopt als een nieuwe, trekt als een leeuw en gebruikt geen druppel olie. Het aantal kilometers is bepaald niet belangrijk en ik ben er van overtuigd dat de XM een gezonde compressie zal meten en ook gewoon zijn volledige vermogen zal halen en geen procent minder.
Als je compressieverlies hebt als gevolg van ver versleten cylinderwanden en zuigerveren, dan zal de machine ook een slok olie consumeren . Een ander probleem dat compressieverlies kan veroorzaken is ingebrande kleppen en/of klepzetels maar dat zal met normaal onderhoud nauwelijks voorkomen.
Zo is het en anders niet
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Een compressietest zegt alleen iets over het onderlinge drukverschil van de cilinders, de absolute waarde mag alleen binnen een vrij ruime range als “normaal” gezien worden (groen aangegeven op veel meters). De apparaten waarmee hobbyisten, zoals wij, meten zijn geen precisie apparaten en zijn niet geijkt. Dus de absolute waardes zeggen nog niet zoveel t.o.v. de opgegeven compressieverhouding.
Als je het allemaal goed wilt doen zul je ook een cilinderlektest moeten laten uitvoeren.
Het is zo dat motoren, naarmate ze ouder zijn, steeds meer compressie verliezen. Maar dit is allemaal wel helemaal afhankelijk van de rijstijl en andere externe omstandigheden zoals onderhoudshistorie.
De lucht in de cilinder wordt wel degelijk warm bij compressie. Volgens de wet van Boyle/Gay Lussac: P1V1/T1 = P2V2/T2. Daarom is compressie hoger dan waarde compressieverhouding.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Het lijkt wel of er hier mannen zijn die denken met een compressiemeter een compleet indicateurdiagram te kunnen maken…........
Compressiemeter is niets meer of minder dan dat metertje wat op je bandenopppompapparaat zit met een ietwat andere schaalindeling…......
Zegt dus alleen iets over de compressieeindruk no more no less.
Verschillen die boven de 0.5 bar zitten tussen de cilinders onderling, geven aanleiding om een nader onderzoek te doen. Hoe je test, koud , warm, kleppen open of dicht maakt geen moer uit als je alle 4 cilinders maar op een gelijke manier meet.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991