




















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Omdat ik nog twee weekjes vakantie heb, en ‘Maya’ pas in november uit haar APK valt, heb ik haar vandaag maar eens vast laten keuren.
Gewoon, met het gevoel in m’n achterhoofd dat er wel wat zal mankeren (da’s meestal wel het geval geweest met m’n françaises).
En dat bleek dus ook wel: beide kokerbalken zijn doorgerot bij de achterwielen.
Nooit echt goed gezien, omdat de CX II nu eenmaal van die plastic dorpelkappen heeft die praktisch helemaal doorlopen tot aan de bodemplaat.
Maar het oordeel was glashard: er zal moeten worden gelast.
Ach, kan ik haar meteen goed Dinitrollen nadien, niet?!
Verder viel het gelukkig mee: de lichtschakelaar bleef niet op grootlichtstand hangen, maar ik wilde toch al het relais-thing doen.
Ik heb naast werkzaamheden in huis dus nog wat te doen ( yippie!).
‘Spirit of avant-garde’





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Vandaag de gehele dag bezig geweest…kan je wel vertellen dat ik kapot geschrokken ben…
,
en het is me duidelijk: ondanks de af-fabriek waxbehandeling (die slechts 5 jaar garantie gaf op roesten volgens het modellenoverzicht), wil een serie II ook roesten…en hoe…
Ik heb het hele stuk van de linkerdorpel voor het achterwiel opnieuw moeten opbouwen..
,
..zoook een behoorlijk stuk onder de B-stijl links..
,
Ik heb de linkerzijskirt maar even achterin gedonderd, ik ga eerst de kokers volspuiten en wat undercoating aanbrengen…
,
Hier ben ik niet eens aan toegekomen: je kijkt tegen de overgang van twee plaatdelen in het linkervoorwielkast..
,
Aan de rechterkant is hij zelfs al door…
,
De rechterkant moet nog, wie weet wat me daar te wachten staat…
Goede raad: neem eens de moeite om die sideskirts van je Serie II los te nemen..als je durft tenminste.
voorkomen is beter dan genezen…
.
tot volgende week, dan pak ik rechts aan…
‘Spirit of avant-garde’



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Rechts zal waarschijnlijk nog schokkender zijn, omdat die kant door bermen rijdt, met alle vuilige gevolgen van dien. Ik hoop voor je dat het meevalt.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zo, dat is wel even schrikken ja! Gelukkig weet je wel weg met het lasapparaat. Ik ben wel blij dat bij mijn serie 1 alles gewoon direct zichtbaar is…



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Serie 1 Pallas, Serie 1 Prestige, die hebben die leuke rvs sideskirts. Wat je daar onder tegenkomt is ook niet leuk. Elke plaats waar een fiepeltje -is dat de officiele benaming?- hoor te zitten, zit nu een gat.
Inderdaad, regelmatig dat soort fratsels weghalen, schoonmaken en eventueel behandelen, maar dat geldt ook voor de achterwielbakken. Wiel demonteren en die ruimten schoonmaken. Preventief onderhoud.


































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een mooie klus Pascal! netjes!
garagestmarien schreef:Elke plaats waar een fiepeltje -is dat de officiele benaming?
Een piefje zul je bedoelen!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
ops: fiepeltje zal wel Brabants dialect zijn.
ops:
Been there, done that.
Een bekende kwaal, ik ben dit voorjaar aan de beurt geweest hiermee.
En met de achterwielkasten, en toen er een stuk bitak loskwam konden we zo vanonder de wielkasten naar het dak kijken….....
Gevolg van een lekke afwatering van het schuifdak dat mijn dame ooit heeft gesierd; jarenlange waterlekkage langs de C-stijl en het is jaren onopgemerkt gebleven.
De CX had spontaan doormidden kunnen breken…....
Gruwelijk. En je kunt bitakken/oewatrollen/dinitrollen wat je wilt, het rot gewoon weer door na een aantal jaar.
Las ook nooit stukken dorpel erover, maar slijp de ouwe muk weg en zet er nieuwe stukken op (of de hele dorpel).
Een erg zwak punt van de serie 2…......
Als ik de foto’s nog terug kan vinden op mijn ouwe PC zal ik ze eens posten. Voer voor nachtmerries….......
Ex Cit. (in no particular order): CX GTi25 aut., zwart, Madame l’Incontinente. BX 16 TZi aut., zwart, Graf Spee. CX 25 diesel, grijs, Sloompie. CX 25 Prestige aut., hemelsblauw metallique, El Presidente. BX Turbodiesel, rood, Viking. BX Break diesel, wit, UNFOR. BX diesel aut.(!), grijs, “het hok 2”. CX 22TRS, lichtblauw, Rusty. CX 20 Reflex, donkerblauw, Comfy. XM 20 aut., groen, Froggy. XM V6/12 aut., groen, Froggy2. Xantia Break turbodiesel, groen, business slut. ID19, wit, “het hok”.
Nu: Audi A8 V8 aut., grijs, Wolfgang (Boeh!).
uh, ik wil niet negatief doen hoor.
maar die postzegels op de dorpels zijn denk ik voor de apk wel ok, maar de balken halen hun sterkte voor een heel groot deel uit de platen binnenin.
daarmee bedoel ik de profielen met die ronde gaten erin.
meestal zijn die ook behoorlijk aangetast.
en als ik de schade op de foto’s zie dan denk ik dat ik ook wel weet hoe de achterwielkasten er aan de voorkant uitzien.
veel succes.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Nou Eric; dát valt eigen best mee, maar de zij-ophanging van de achterbumper bijvoorbeeld is aan een kant gewoon weg…
Aan de andere kant bungelt hij ook los..
Omdat er bij een 20RE blijkbaar (in ieder geval niet bij die van mij) iets van spatschermen hebben gezeten, is elk hoekje en gat in de directe omgeving van spatwater aangetast of verrot.
Na de lasactie wordt er dan ook eerst getectyleerd en geïnvesteerd in spatlappen denk ik.
Overigens zit er in de dorpel nog een balk (ik denk voor de veiligheid tegen side-impacts) en die zag er best goed uit eigenlijk.
Ik ben vandaag druk bezig geweest met een paar spuitbussen ‘holleruimte-stuff’ met een lang slangetje en een bus voorvorkolie die ik nog had staan; zodra je CX iets door de achterpoten zakt, haal je het doppie uit de dorpel in je voorwielkast en loopt het zó naar achteren als je het er voor ingiet…lachuh.
Tevens met een bokkepoot en bitak/ bitumen de dorpel in de prut gezet.
Daarna de sideskirts er weer op, zo ziet ze er weer strak uit.
Dit wordt gewoon een jaarlijks controlepunt voor me.
Effe de skirts eraf; tien minuten werk.
‘Spirit of avant-garde’





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Vanavond de dorpelbeplating rechts maar eens vast gedemonteerd, dat scheelt morgen weer.
Deze zijde valt erg mee, zeker in vergelijking met links…(?).
Ik heb er wel een gat (5 bij 7 cm) midden onder de voordeur, en de achterdorpel is ral.
Ik ben benieuwd wat ik nog meer tegenkom wanneer de wagen op de brug staat….
Morgen meer (foto’s).
Hoe behandel ik aangeroeste HP-leidingen (of remleidingen)?: roestblocker erover, gronden en tectyleren of gewoon tectyleren?
‘Spirit of avant-garde’
hee pascal,
je bent goed bezig zeg.
je moet zeker niet tectyl zo over de roest heen smeren.
de leiding ziet er dan weer strak uit terwijl je niet weet wat er onder zit.
mijn manier is alle roest wegkrabben en of schuren, daarna een penetrend olieproduct (dinitrol, owatrol of zo) en eventueel een beschermlaag met een elastisch iets (beter geen tectyl,maar bijv chloorrubber verf).
of eigenlijk nog beter gewoon de leiding vervangen door cuniver, dan ben je voor altijd klaar.
succes
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v





















Totaal aantal Berichten: 2529
Geregistreerd: 02-08-2007
- C35 Hilton XLS
leidingen kun je ook perfect schoon krijgen met lijolie
gekookte meen ik.
daarna kun ze behandelen met een anti roest produkt.
trouwens lijnolie is sowieso perfect voor het roestvrij maken van metalen
George
Citroen c32 Hilton XLS





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Vukvukvuk: er is blijkbaar een dubbele afspraak gemaakt, zodat mijn laswerkzaamheden op een later te bepalen tijdstip moeten worden gedaan.
Tis niet anders….
Kan ik met m’n motorfiets bezig vandaag: ik ga een poging doen er eentje te starten die ik onlangs heb gereviseerd.
Eens kijken of alles dicht en heel blijft…
Kheb wel vast fotootjes van de roestschade rechts….
de gehele dorpel:
het gat onder de deur…
rechtsachter vóór het achterwiel…
wat oppervlakkig roest, gewoon krabben gronden en plamuren…
Hier zat ooit een bumpersteun..
..en deze voor hoelang nog?..
Zoals al aangegeven: dit wordt op korte termijn aangepakt.
uiteraard met reparatiefoto’s.
tot dan..
‘Spirit of avant-garde’





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Oef! Op de vierde foto trouwens, zit onderop nog een bobbelend stukje dat waarschijnlijk van binnenuit doorgeroest is… Succes!
Ik zou RX5 + RX10 aanraden, dat is lijnolie-achtig + beschermer. Zeker beter dan tectyl. Je kunt het bestellen bij Rustbuster.nl.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik denk dat vooral regelmatig herhalen van een beschermsessie van grotere invloed is dan het product Frederik.
Maar ik zal eens zien op de site welke bijzondere eigenschappen RX heeft..
Dank voor je steunbetuiging, al vind ik het persoonlijk wel meevallen.
Als je dit vergelijkt met 10 jaar oude Astra’s of Fiësta’s/ Escort/ Clippers…
‘Spirit of avant-garde’